Tímový prístup k vzdelávaniu dieťaťa s dyspraxiou v predškolskom veku: od identifikácie ťažkostí k úspešnej inklúzii
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Tímový prístup k vzdelávaniu dieťaťa s dyspraxiou v predškolskom veku: od identifikácie ťažkostí k úspešnej inklúzii
Project name (English): Team approach to the education of a child with dyspraxia in preschool: from identification of difficulties to successful inclusion
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 007KU-4/2024
Project leader: PaedDr. Martina Magová, Ph.D.
University: Katolícka univerzita v Ružomberku
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Cieľom inkluzívneho vzdelávania je podpora každého dieťaťa tak, aby dosiahlo svoje vzdelávacie maximum v súlade s rešpektovaním jeho individuálnych vzdelávacích potrieb. Teoretické východiská viažuce sa k predkladanému projektu tvoria základ pre konštrukciu tímového modelu intervencie zameranej na deti predškolského veku s prejavmi vývinovej poruchy pohybovej koordinácie (dyspraxie), ktorá sa často prekrýva aj s prejavmi iných špecifických porúch učenia. Problematike špecifických porúch učenia sa v súčasnosti venuje pomerne veľká pozornosť. Okrajovo sa však aj naďalej rieši problematika dyspraxie. Dôvodom je to, že iné špecifické poruchy učenia sú vnímané a riešené z dôvodu narušenia školskej úspešnosti a nedostatočných školských zručností. Dyspraxia je vnímaná a riešená najmä v súvislosti s motorickou neobratnosťou. Z tohto pohľadu môžeme usudzovať, že v podstate nemá vplyv na školskú úspešnosť . Prejavy dyspraxie sú však veľmi široké a postihujú viacero oblastí nielen motoriku. Z týchto dôvodov je teda dôležité sa tomuto problému venovať v kontexte edukácie. Inkluzívna edukácia vytvára podmienky na naplnenie rozmanitých individuálnych potrieb každého dieťaťa. Spektrum potrieb je veľmi široké a vyplýva nielen zo zdravotného znevýhodnenia, ale aj z kultúrneho prostredia, v ktorom dieťa vyrastá. Cieľovou skupinou sú jednotlivci, u ktorých sťažená motorická koordinácia, zapríčiňuje rôznorodé záťažové situácie, ktoré bez včasnej stimulácie môžu mať za následok o. i. aj školskú neúspešnosť.
Project annotation in English language
The aim of inclusive education is to support each child to achieve his or her educational maximum in accordance with respect for his or her individual learning needs. The theoretical background related to the present project forms the basis for the construction of a team-based model of intervention aimed at preschool children with manifestations of developmental motor coordination disorder (dyspraxia), which often overlaps with manifestations of other specific learning disabilities. The issue of specific learning disabilities is currently receiving a great deal of attention. However, dyspraxia continues to be marginally addressed. This is because other specific learning disabilities are perceived and dealt with because of impaired school achievement and poor school skills. Dyspraxia is perceived and addressed mainly in the context of motor dexterity. From this perspective, we can conclude that it does not actually affect school achievement . However, the manifestations of dyspraxia are very broad and affect more than just motor skills. For these reasons, it is therefore important to address this problem in the context of education. Inclusive education creates the conditions for meeting the diverse individual needs of each child. The spectrum of needs is very broad and stems not only from disabilities but also from the cultural environment in which the child grows up. The target group are individuals whose motor coordination difficulties cause a variety of stressful situations which, without early stimulation, can result in, among other things, school failure.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 6 476,00 | 0,00 |