Spoločenské determinanty kritického myslenia a ich reflexia v inovácii výučby mediálnej gramotnosti na vysokých školách
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Spoločenské determinanty kritického myslenia a ich reflexia v inovácii výučby mediálnej gramotnosti na vysokých školách
Project name (English): Social Determinants of Critical Thinking and Their Reflection in the Innovation of Teaching Media Literacy at Universities
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 017UKF-4/2024
Project leader: Mgr. Andrea Chlebcová Hečková, PhD.
University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Department: Filozofická fakulta
Project annotation in Slovak language
Projekt je zameraný na inováciu výučby predmetu mediálna gramotnosť na vysokých školách v kontexte vplyvu sociálneho prostredia na schopnosť kriticky myslieť. Dôraz kladie na problematiku (ne)schopnosti kritického myslenia vysokoškolsky vzdelaných ľudí v rámci komunikátov uverejňovaných v online médiách. Projekt sa snaží pokryť zatiaľ málo prebádanú a metodicky spracovanú otázku existencie determinantov vplývajúcich na kritické myslenie, ktorými je práve sociálne prostredie. Zameranie projektu v kontexte sociálneho prostredia (a jeho vplyvu na schopnosť kriticky myslieť v rámci komunikátov uverejňovaných v online médiách) reflektuje v súčasnosti len málo vzdelávacích a výskumných iniciatív na Slovensku.
Cieľovou skupinou sú v tomto prípade vzdelaní ľudia, čím sa eliminuje faktor vplyvu na (ne)schopnosť kriticky myslieť, ktorý je v súčasnosti jedným z najčastejšie prezentovaných determinantov kritického myslenienia – je ním (ne)dostatočné vzdelanie recipientov. Projekt prináša nový pohľad na faktory, ktoré vplývajú na schopnosť kritického myslenia v kontexte komunikátov uverejňovaných v online médiách, a to tým, že sa zameriava na faktory sociálneho prostredia. Zároveň reflektuje problém dežurnalizácie mediálneho prostredia, ktorý spôsobuje šírenie mediálnych komunikátov, najmä v online prostredí, bez aplikácie žurnalistických štandardných postupov zabezpečujúcich pravdivosť, maximálnu možnú mieru objektivity komunikátov a pod.
Po identifikácii konkrétnych premenných zo sociálneho prostredia, ktoré majú vplyv na (ne)schopnosť kritického myslenia vysokoškolsky vzdelaných ľudí (konkrétne študentov vysokých škôl), za pomoci kvantitatívneho (dotazníkového) výskumu a kvalitatívneho výskumu (focus groups), navrhnú riešitelia projektu konkrétne metódy a postupy na rozvoj kritického myslenia práve s ohľadom na vplyvy sociálneho prostredia. Následne budú uvedené návrhy aplikované do výučby predmetu mediálna gramotnosť pre vysokoškolských študentov (najskôr žurnalistiky a neskôr bude rozšírená aj pre študentov ostatných, i tých nepríbuzných, odborov). Výstupy budú informálneho a neformálneho charakteru, t. j. v podobe článkov a odporúčaní pre vyučujúcich, ktorí vzdelávajú ľudí v oblasti mediálnej gramotnosti a kritického myslenia (výstupy budú dostupné v slovenskom a anglickom jazyku), audiovizuálne (krátke edukačné videá, posty na sociálne siete a pod.) a auditívne komunikáty (podcasty), metodické príručky (budú dostupné v slovenskom a anglickom jazyku) a pod. Uvedené komunikáty budú verejne dostupné na novovytvorenej webovej stránke, vďaka čomu má projekt potenciál na dosiahnutie celospoločenského dosahu.
Project annotation in English language
In the project, we focus on the innovative approaches to enhancing media literacy education at universities in the context of the influence of the social environment on the ability to think critically with an emphasis on the issue of the critical thinking skills of the university-educated population, specifically considering communications published in online media. The project covers the deficiencies in the current research and methodology of processing this question of the existence of determinants influencing critical thinking, namely the social environment. The focus and dimension of the project, especially in education about the media and information environment, are currently not reflected by any educational initiative. In this context, not even research initiatives in Slovakia address this issue.
In this case, the target group is an educated population. This approach eliminates the factor that influences the development of critical thinking skills of an individual, which is currently one of the most presented, namely the education level sufficiency of the recipients. The project aims to offer a new perspective on the factors that influence the ability of critical thinking in the context of communications published in online media, namely the social environment factors. At the same time, it reflects the problem of dejournalization of the media environment, which causes the spread of media communications, especially in the online environment, without applying standard journalistic procedures ensuring, for instance, the value of the truth and the maximum possible degree of objectivity.
After identifying specific variables from the social environment that have an impact on the (in)ability of critical thinking of university-educated people (specifically university students), with the help of quantitative research (questionnaire) and qualitative research (focus groups), the project investigators will offer specific methods and procedures for the critical thinking development taking into account the influences of the social environment. Subsequently, we will apply the set of these proposals to the teaching process of Media Literacy for university students (first for journalism students and then for students of other, even unrelated, disciplines). The outputs will be informal and non-formal, namely in the form of articles and recommendations for teachers who educate people in the field of media literacy and critical thinking (outputs will be available in Slovak and English languages), audiovisual (f.e. short educational videos and posts on social networks) and audio (podcasts) communications, methodological manuals (available in Slovak and English) and others. These communications will be available for the public on the newly created website, giving the project the potential to achieve a societal impact.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 7 896,00 | 0,00 |