Aplikácia nových metód vo výučbe budúcich zdravotníckych pracovníkov pre zlepšenie selfmanažmentu pacientov k svojmu zdraviu
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Aplikácia nových metód vo výučbe budúcich zdravotníckych pracovníkov pre zlepšenie selfmanažmentu pacientov k svojmu zdraviu
Project name (English): Application of new methods in teaching future health professionals to improve patients' self-management of their health
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 015PU-4/2024
Project leader: PhDr. Ľudmila Majerníková, PhD.
University: Prešovská univerzita v Prešove
Department: Fakulta zdravotníckych odborov
Project annotation in Slovak language
Civilizačné choroby predstavujú podľa štatistických ukazovateľov v dlhodobom horizonte najčastejšie príčiny zvýšenej mortality a morbidity vo svete. Vzhľadom k tomu, že nielen v Slovenskej republike, ale aj v celej Európe dochádza v súčasnosti k zvýšenej prevalencii chronických ochorení v populácii, je nutné venovať sa problematike komplementárnych nelekárskych prístupov, ktoré môžu zlepšiť celkový zdravotný stav a kvalitu života pacientov. Projekt sa zameriava na aplikáciu nových metód, ktoré po ich integrácii do výchovno-vzdelávacieho procesu budúcich zdravotníckych pracovníkov zvýšia uvedomenie, čiže selfmanažment vlastného zdravia u pacientov v klinickej praxi. Zníženie rizika a zlepšovanie výsledkov zdravotného stavu nemôže závisieť len od konania zdravotníckych pracovníkov, ale rovnako závisí aj od konania pacienta. Hlavným cieľom projektu bude aplikovať v edukačnom procese merací nástroj Partners in Health (PIH). PIH škála umožňuje odhad úrovne požadovaných vedomostí, postojov a správania sa v rámci sebaopatery a selfmanažmentu svojho ochorenia u pacientov s chronickými ochoreniami ale má svoje opodstatnené použitie aj v primárnej sfére. Výskumným zámerom projektu bude vykonaná validácia PIH škály (reliabilita a konštruktová validita nástroja), s cieľom získať štandardizovaný merací nástroj na stanovenie úrovne selfmanažmentu vlastného zdravia, ktorý nachádza svoje uplatnenie aj v preventívnej zložke zdravotnej starostlivosti so sociokultúrnou adaptáciou v našich podmienkach. Projekt bude zameraný na vysokoškolské prostredie vzdelávania v študijných odboroch ošetrovateľstvo, pôrodná asistencia a iných zdravotníckych vedách (fyzioterapeut, dentálny hygienik, röntgenologický laborant a pod.). Prostredníctvom dvoch vysokoškolských učebníc zameraných na meracie nástroje zdravotnej uvedomelosti a podpory zdravia, problematiky kompliancie a adherencie umožní študentom porozumieť danej téme a bude rozvíjať ich partnerský prístup na participácii pacienta o svoje zdravie. Verifikovaný nástroj PIH a jeho implementácia do praxe poslúži k aplikácii týchto poznatkov do praxe v rámci klinickej výučby študentom ale aj klinickým a vedecko-pedagogickým pracovníkom. Pretože v súčasnosti neexistuje validný nástroj určený k posúdeniu úrovne selfmanažmentu u pacientov s chronickým ochorením na Slovensku, ktorý by zohľadňoval špecifiká ich potrieb, a najmä participáciu samotného pacienta na liečbe svojho ochorenia. Cieľom projektu bude vypracovať, overiť a sprístupniť jednotnú, medzinárodne akceptovanú a odporúčanú metodiku hodnotenia selfmanažmentu u pacientov s chronickými ochoreniami a následne ju aplikoval ako inovatívnu metódu do teoretickej výučby a potom do praxe v rámci klinickej prípravy študentov.
Project annotation in English language
According to statistical indicators, civilisation diseases are the most common causes of increased mortality and morbidity in the world in the long term. Since not only in the Slovak Republic, but also in the whole of Europe there is currently an increased prevalence of chronic diseases in the population, it is necessary to address the issue of complementary non-medical approaches that can improve the overall health status and quality of life of patients. The project focuses on the application of new methods that, when integrated into the educational process of future health professionals, will increase the awareness or self-management of patients' own health in clinical practice. Reducing risk and improving health outcomes cannot only depend on the actions of health professionals, but also on the actions of the patient. The main aim of the project will be to apply the Partners in Health (PIH) measurement tool in the educational process. The PIH scale allows the estimation of the level of desired knowledge, attitudes and behaviours in self-care and self-management of their disease in patients with chronic diseases but has a valid use also in the primary sphere. The research aim of the project will be the validation of the PIH scale (reliability and construct validity of the instrument), in order to obtain a standardized measurement tool to determine the level of self-management of one's own health, which finds its application also in the preventive component of health care with sociocultural adaptation in our conditions. The project will focus on the higher education environment in the fields of nursing, midwifery and other health sciences (physiotherapist, dental hygienist, radiology technician, etc.). Through two undergraduate textbooks focusing on health awareness and health promotion measurement tools, issues of compliance and adherence, it will enable students to understand the topic and will develop their partnership approach to patient participation in their health. The validated PIH tool and its implementation in practice will serve to apply this knowledge in clinical teaching to students but also to clinical and scientific educators. Because currently there is no valid instrument designed to assess the level of self-management in patients with chronic diseases in Slovakia, which would take into account the specifics of their needs, and especially the participation of the patient himself in the treatment of his disease. The aim of the project will be to develop, validate and make available a unified, internationally accepted and recommended methodology for the assessment of self-management in patients with chronic diseases and then apply it as an innovative method in theoretical teaching and then in practice in the clinical training of students.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 14 168,00 | 0,00 |