Podpora personalizovaného vzdelávania explikovaná modelom
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Podpora personalizovaného vzdelávania explikovaná modelom
Project name (English): Model-based explication support for personalized education
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 014STU-4/2024
Project leader: doc. Ing. Ján Lang, PhD.
University: Slovenská technická univerzita v Bratislave
Department: Fakulta informatiky a informačných technológií
Project annotation in Slovak language
Motiváciou k tomuto projektu je odpozorovaná výrazne nižšia pripravenosť uchádzačov o štúdium na našej fakulte v porovnaní s pripravenosťou zahraničných uchádzačov nevynímajúc uchádzačov z Ukrajiny. Kvalita vzdelávania a prípravy absolventov stredných škôl u nás zrejme klesá. Dôkazom toho sú vysoké výpadky študentov zo Slovenska v raných fázach štúdia (prvé štyri semestre štúdia) aj na našej fakulte.
Iným nemenej dôležitým dôkazom tejto skutočnosti sú zamestnávateľmi (partnerské spoločnosti fakulty) deklarované ďalšie investície do prípravy čerstvých absolventov stredoškolských vzdelávacích programov týkajúcich sa najmä oblati informatiky, aplikovanej informatiky a v informatike aplikovanej matematiky.
Nezanedbateľnou príčinou tohto problému je pravdepodobne súvisiaca a nekriticky klesajúca kvalita obsahu vzdelávania.
Zámerom projektu je preto zavedenie inovatívneho prístupu k zdieľateľnému vzdelávaciemu obsahu vo forme predmetov s otvoreným obsahom zameraným na kľúčové vedomosti, zručnosti a kompetencie s podporou personalizovaného vzdelávania. Identifikovaný vzdelávací obsah v podobe otázok, úloh, odpovedí a riešení je tak výsledkom kolektívnej inteligencie a bude zhmotnený nad Virtualizovanou komunitnou platformou (VKP). Konsenzus komunity odborníkov a zainteresovaných je potom výsledkom konštruktívnych diskusií nad elementárnymi dvojicami, úloha-riešenie, otázka-odpoveď. Takúto konštrukciu v konečnom dôsledku možno interpretovať aj ako model v kontexte postupov úspešne aplikovaných v softvérovom inžinierstve.
Merateľným výsledkom projektu bude vzdelávací obsah predmetov s otvoreným obsahom dostupný vo VKP. Pôjde konkrétne o zdieľaný vzdelávací obsah interpretovaný realizáciou elementárnych vzdelávacích cieľov cez pomenované otázky a úlohy v predmetoch dotýkajúcich procedurálne programovanie (Procedurálne programovanie 1. semester) a matematiku (Matematická analýza 1. semester) pre potreby strednej školy.
V projektovom zámere má navrhovaný prístup ambíciu riešiť príčinu vyššie uvedeného problému, nielen pomenovaný dôsledok. Realizácia projektu má byť prínosom primárne pre učiteľov a študentov stredných škôl, vysokých škôl a zamestnávateľov. Samotný vzdelávací obsah bude dostupný všetkým stredným školám a fakultám na Slovensku vo Virtualizovanej komunitnej platforme.
Samotná Virtualizovaná komunitná platforma poslúži ako repozitár predmetov v podobe vykonateľných modelov. Reprezentácia elementárneho obsahu v podobe modelu vytvorí priestor na konštruktívnu diskusiu zainteresovaných strán. Prirodzená a do budúcna pretrvávajúca snaha o dosiahnutie konsenzu zainteresovaných strán predstavuje trvalo udržateľný princíp tohto projektového zámeru.
Project annotation in English language
The motivation for this project is the observed significantly lower readiness of applicants for studies at our faculty compared to the readiness of foreign applicants, including applicants from Ukraine. The quality of education and training of high school graduates seems to be declining in our country. This is evidenced by the high dropout rates of students from Slovakia in the early stages of their studies at our faculty as well.
Another no less important evidence of this fact is the further investments declared by employers (partner companies of FIIT STU) in the training of recent graduates of high school educational programs related mainly to the fields of informatics, applied informatics and applied mathematics in informatics.
A non-negligible cause of this problem is the related and uncritically declining quality of educational content.
The aim of the project is therefore to introduce an innovative approach to shareable educational content in the form of subjects with open content focused on key knowledge, skills and competences with the support of personalized education. Identified educational content in the form of questions, tasks, answers and solutions is the result of collective intelligence and will be available over the Virtualized Community Platform (VCP). The consensus of the community of experts and stakeholders is then the result of constructive discussions on elementary pairs, task-solution, question-answer. Such a construction can ultimately be interpreted as a model elements in the context of procedures successfully applied in software engineering.
The measurable result of the project will be the educational content of subjects with open content available in VCP. Specifically, it will be a shared educational content interpreted through the implementation of elementary educational goals through named questions and tasks in subjects related to procedural programming (Procedural programming 1st semester) and mathematics (Mathematical analysis 1st semester) for the needs of high school.
In design intent, the proposed approach has the ambition to address the cause of the above problem, not just the named consequences. The implementation of the project should primarily benefit teachers and students of secondary schools, universities and employers. The educational content itself will be available to all secondary schools and faculties in Slovakia in a virtualized community platform.
The Virtualized Community Platform itself will serve as a repository of subjects in the form of executable models. The representation of elementary content in the form of a model will create space for constructive discussion among stakeholders. The natural and long-term effort to reach the consensus of the stakeholders represents the sustainable principle of this project intention.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 15 352,00 | 0,00 |