Stratégie vo výtvarnej edukácii 3 – rozvoj didaktických kompetencií študentov v študijných programoch PF UMB s orientáciou na pedagogickú prax
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Stratégie vo výtvarnej edukácii 3 – rozvoj didaktických kompetencií študentov v študijných programoch PF UMB s orientáciou na pedagogickú prax
Project name (English): Strategies in Art Education 3 – Development of didactic competences of students in the study programs of the Faculty of Education UMB focused on pedagogical practice
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 013UMB-4/2024
Project leader: PaedDr. Renáta Pondelíková, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Riešiteľský tím nadväzuje na projekty KEGA, Stratégie vo výtvarnej edukácii 1 - Tvorba nových modelov a študijných materiálov pre študijné odbory (036UMB-4/2015) a Stratégie vo výtvarnej edukácii 2 - kontinuita a rozvoj didaktických kompetencií študentov v študijných programoch PF UMB (KEGA 003UMB-4/2019), ktorý bol vyhodnotený ako TOP projekt. Zánikom Katedry výtvarnej kultúry sa zintenzívnila potreba udržať a ďalej rozvíjať kvalitnú prípravu študentov študijných programov na PF UMB v oblasti výtvarného zamerania. Zámerom predkladaného projektu je nadviazať na predchádzajúce 2 projekty a udržať kontinuitu didaktickej podpory výtvarných predmetov, rozvoj didaktických kompetencií študentov, udržať a vytvárať nové príležitosti pedagogickej praxe vo formálnom (materská a základná škola, výtvarné ateliéry a krúžky) a neformálnom vzdelávaní (Detský letný tábor, galerijná pedagogika v Stredoslovenskej galérii). Didaktické kompetencie študentov vo vzťahu k výtvarnej edukácii zahŕňajú špecifické schopnosti plánovania, prípravy, realizácie výtvarnej činnosti učiacich sa, ako aj hodnotenia procesov a produktov výtvarnej činnosti učiacich sa. Koncepcia projektu nadväzuje na inovovaný proces didaktiky výtvarnej edukácie s prepojením na ďalšie vzdelávacie oblasti pripravovaného štátneho kurikula. Prioritou je orientácia na oblasť obsahovej integrácie a diverzifikácie vysokoškolského štúdia s orientáciou na prax, modernizácia vzdelávacích procesov prostredníctvom vzdelávacích stratégií, reagujúcich na potreby spoločnosti 21. storočia, vytváranie novej a prehlbovanie úspešne zavedenej spolupráce z predchádzajúcich dvoch projektov s organizáciami zabezpečujúcimi pedagogickú prax študentov. Súčasťou uvedených procesov bude aplikovaný výskum orientovaný na overovanie vytvorených didaktických postupov a publikovanie zistení pre skvalitňovanie praxe.
Inovácia stratégií zameraných na uplatnenie didaktických kompetencií študentov v praxi spočíva v zavádzaní nových foriem a metód v pregraduálnej príprave študentov a je orientovaná na schopnosti študentov plánovať, realizovať a hodnotiť edukačné procesy, konkrétne s využívaním stratégie Digital game-based learning, ďalej DGBL (tvorba jednoduchých digitálnych hier s integrovaným edukačným obsahom bez znalostí programovania a schopnosť ich využiť v edukačnom procese), plánovanie a vedenie výtvarných workshopov pre deti a verejnosť (rozvíjanie schopností plánovať a viesť edukačný proces v predmetoch Výtvarný ateliér, Keramika a tvorba z prírodných materiálov, Galerijná pedagogika, Detský letný tábor v praxi) a s podporou e-learningu.
Výstupmi projektu sú výtvarné workshopy pre deti, študentov a pedagógov materských a základných škôl, metodické materiály a učebné texty, súbor vytvorených vzdelávacích hier s integrovanými obsahmi pre rôzne vzdelávacie oblasti prístupný na portáli a odborné články a publikácie zamerané na riešenú problematiku stratégií vo výtvarnej edukácii.
Project annotation in English language
The research team builds on the KEGA projects, the Strategy in Art Education 1 - Creating new models and study materials for study programs (036UMB-4/2015) and the Strategy in Art Education 2 - Continuity and development of didactic competences of students in study programs at PF UMB (KEGA 003UMB-4/2019), which was evaluated as a TOP project. With the closure of the Department of Art Culture, the need to maintain and further develop the quality preparation of students in art-focused study programs at PF UMB has intensified. The aim of the presented project is to build on the previous 2 projects and maintain continuity of didactic support for art subjects, develop students' didactic competences, maintain and create new opportunities for pedagogical practice in formal (kindergarten and primary school, art studios, and art club club for children) and non-formal education (Children's summer camp, gallery education at the Central Slovakian Gallery). Students' didactic competences in relation to art education include specific skills for planning, preparing, realizing the art activity of learners, as well as evaluating the processes and products of learners' art activity. The project's concept builds on the innovated process of didactics of art education with a connection to other educational areas of the prepared state curriculum. The priority is the orientation towards the area of content integration and diversification of university studies with a focus on practice, modernization of educational processes through educational strategies responding to the needs of the 21st century society, creating new and deepening the successfully established cooperation from the previous two projects with organizations providing pedagogical practice for students. Part of these processes will be applied research focused on verifying the created didactic procedures and publishing findings for improving practice.
The innovation of strategies focused on the application of students' didactic competences in practice lies in the introduction of new forms and methods in pre-graduate preparation of students and is oriented towards the ability of students to plan, realize and evaluate educational processes, specifically using the strategy of Digital game-based learning, DGBL (creating simple digital games with integrated educational content without programming knowledge and the ability to use them in the educational process), planning and leading art workshops for children and the public (developing the ability to plan and lead the educational process in the subjects of Art Studio, Ceramics and Creation from Natural Materials, Gallery Pedagogy, Children's Summer Camp in practice) and with the support of e-learning.
The project outputs are art workshops for children, students, and educators of kindergartens and primary schools, methodological materials and textbooks, a set of created educational games.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 4 933,00 | 0,00 |