Implementácia inovačných prvkov vzdelávania s dôrazom na rozvoj vedomostí, zručností, kompetencií a kritického myslenia študentov v študijnom programe strojárske technológie
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Implementácia inovačných prvkov vzdelávania s dôrazom na rozvoj vedomostí, zručností, kompetencií a kritického myslenia študentov v študijnom programe strojárske technológie
Project name (English): Implementation of innovative elements to education with focus on the development of knowledge, skills, competences and students critical thinking in the Mechanical Technology study program
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 003ŽU-4/2024
Project leader: prof. Ing. Dana Bolibruchová, PhD.
University: Žilinská univerzita v Žiline
Department: Strojnícka fakulta
Project annotation in Slovak language
Zlievarenská metalurgia, teória zlievarenských procesov, zlievarenská technológia patrí v rámci študijného programu Strojárske technológie k predmetom, ktoré svojou problematikou zasahujú do celého radu vedných odborov. Výroba odliatkov patrí k základným priemyselným odvetviam, ktoré sa významne podieľajú na výrobe komponentov a súčastí automobilov, kde patrí Slovensko k svetovým lídrom vyrobených automobilov na obyvateľa. Podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe na Slovenska v roku 2022 dosiahol 47,7 %, na celkovom exporte sa podieľala viac ako 42 %.
Absolventi študijného programu Strojárskej technológie sú na trhu práce veľmi žiadaní. Medzinárodné prostredie, v ktorom sa pohybujú vyžaduje okrem odborných vedomostí a komunikatívnej znalosti cudzích jazykov, ovládanie širokej škály zručností a kompetencií, ktoré absolventom umožňujú vysokú flexibilitu uplatnenia v strojárskom odvetví.
Projekt je orientovaný na rozvoj a podporu odborných vedomostí a technických zručností, kompetencií absolventov, ktoré vyplývajú z požiadaviek súčasných problémov praxe. Cieľom projektu je navrhnúť nové nástroje výučby s cieľom zvýšenia odborných vedomostí a technických zručností absolventov a tým zvýšenie ich kompetencií vo výrobnom procese s dôrazom na odborné kritické myslenie. Zmenou nástrojov vo výučbe zlievarenských predmetov taktiež podporiť zatraktívnenie výučby v študijnom programe Strojárske technológie. Na podporu vedomostí, zručností a kompetencií a kritického myslenia v oblasti zlievarenstva sa v rámci zatraktívnenia výučby vytvoria a implementujú nové manuály a postupy na laboratórne cvičenia, vytvoria sa unikátne skriptá a vysokoškolská učebnica. Vytvorené didaktické prostriedky budú dvojjazyčné a budú používané v súčinnosti/synergii so zlievarenskými laboratóriami a multimediálnymi pomôckami. Komplexnosť pri výučbe predmetov z oblasti zlievarenstva by mala viesť študentov k celistvému a kritickému hodnoteniu procesov a javov v reálnej praxi.
Project annotation in English language
Foundry Metallurgy, Theory of Foundry Processes and Foundry Technology belong to the subjects within the study program of Mechanical Technology, which with their scope affect a whole range of scientific fields. The production of castings belongs to the basic industries that are significantly involved in the production of components and parts for automobiles, where Slovakia is one of the world leaders in manufactured automobiles per capita. The share of automobile production in total industrial production in Slovakia for the year 2022 reached 47.7 %, and it accounted for more than 42% of total exports.
Graduates of the Mechanical Technology study program are in high demand on the labor market. The international environment in which they move requires, in addition to professional knowledge and communicative knowledge of foreign languages, mastery of a wide range of skills and competences, which allow these graduates great flexibility of employment in the engineering industry.
The project is oriented to the development and support of professional knowledge and technical skills, competences of graduates, which result from the requirements of actual practical problems. The goal of the project is to design new teaching tools with the main aim to increase the professional knowledge and technical skills of graduates and thereby increasing their competences in the production process with an emphasis on professional critical thinking. Also, by changing the tools in the teaching of foundry subjects will support the attractiveness of the Mechanical Technology study program. To support knowledge, skills and competences and critical thinking in the field of foundry, new manuals and procedures for laboratory exercises will be created and implemented, unique scripts and a university textbook will be created as part of making teaching more attractive. The created didactic resources will be bilingual and will be used in cooperation/synergy with foundry laboratories and multimedia aids. Complexity in the teaching of foundry subjects should lead students to a comprehensive and critical evaluation of processes and phenomena in real practice.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 11 566,00 | 0,00 |