Inovácia praktického vzdelávania priemyselnej ergonómie pre zvýšenie adaptability študentov programu priemyselný manažment

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Inovácia praktického vzdelávania priemyselnej ergonómie pre zvýšenie adaptability študentov programu priemyselný manažment

Project name (English): Innovation of practical education of industrial ergonomics with demand to increase students’ adaptability in study program Industrial Management

Start of project: 2024

End of project: 2026

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 014TUKE-4/2024

Project leader: doc. Ing. Darina Dupláková, PhD.

University: Technická univerzita v Košiciach

Department: Fakulta výrobných technológií so sídlom v Prešove

Project annotation in Slovak language

V roku 2021, po desiatich rokoch od existencie princípov Industry 4.0, bol Európskou komisiou vydaný dokument Industry 5.0, ako rozšírenie a zároveň doplnenie predchádzajúcej stratégie. Tento dokument identifikuje šesť základných technologických konceptov, ku ktorým sa radí okrem iných aj zameranie sa na človeka a jeho potreby v interakcii so strojom. V súčasnej dobe je v praxi možné pozorovať širokú implementáciu stratégie Industry 4.0, nie len celosvetovo, ale tiež v rámci priemyselnej výroby na Slovensku. Študenti programu Priemyselný manažment sú v rámci svojho praktického vzdelávania vo všetkých stupňoch štúdia pripravovaní na výkon budúceho povolania v súlade s aktuálnymi stratégiami a prístupmi, pričom vyvstáva celospoločenská potreba zabezpečovať tento trend aj naďalej. Na základe týchto východísk vzniká akútna potreba inovovania praktického vzdelávania aj v smere priemyselnej ergonómie v súlade s najnovšími princípmi, stratégiami a prístupmi, ktoré sa už postupne implementujú v praxi.

Predkladaný projekt je zameraný na inováciu koncepcie praktického vzdelávania priemyselnej ergonómie, ktorá je v súčasnosti prevažne orientovaná na realizáciu modelových úloh obsahujúcich konvenčné merania so spracovaním laboratórnych protokolov. Myšlienka inovácie praktického vzdelávania je založená na vytvorení inklúzie medzi súčasnými trendami v praxi a postupne sa rozvíjajúcou koncepciou Industry 5.0.  Predkladaný projekt je primárne orientovaný na udržateľnosť, digitalizáciu, simulácie a potreby ľudí (human-centric solutions). Táto myšlienka by mala priniesť zvýšenie kvality edukačného procesu, kontinuálne napredovanie študentov v zmysle koncepcie Industry 5.0 a zabezpečenie rozsiahlych možnosti následného uplatnenia sa v praxi, v súlade s požiadavkami pracovného trhu pre oblasť priemyselnej výroby. 

Hlavný zámer predkladaného projektu spočíva v inovovaní a aktualizácii metodiky praktického vzdelávania pre oblasť priemyselnej ergonómie. Účelom projektu je zvýšenie adaptability absolventov odboru Priemyselný manažment a ich pripravenosti na súčasné požiadavky z priemyselnej praxe. Súčasná priemyselná prax je orientovaná na praktickú znalosť tvorby, zberu, analýzy a verifikácie ergonomických dát súvisiacich so zabezpečením pracovnej pohody na pracovisku s následnou elimináciou identifikovaných problémov v súčinnosti s využívaním moderných dostupných digitálnych prostriedkov. Kontinuálnou aplikáciou inovačných metód a prístupov, s implementáciou najnovších poznatkov a moderným vybavením v oblasti praktického vzdelávania ergonómie a racionalizácie práce so zameraním na priemyselnú výrobu, sa zabezpečí udržateľnosť programu Priemyselný manažment vo všetkých stupňoch štúdia v odbore strojárstvo. S navrhovaným prístupom k edukačnému procesu sa poskytne absolventom možnosť rozšírenia poznatkov a zručností o najnovšie trendy v danej oblasti a zároveň je týmto prístupom k vzdelávaniu možné vytvoriť odborníka schopného realizovať a dynamicky posudzovať ergonomické dáta a digitalizované údaje určené pre priemyselnú výrobu.

Project annotation in English language

In 2021, ten years after the existence of Industry 4.0 principles, the European Commission released the document Industry 5.0, as an extension and complement to the previous strategy. The document identifies six basic technological concepts, including focusing on humans and their needs in interaction with the machine. Currently, many companies are implementing strategy 4.0 not only in word wide scene but also within industrial production in Slovakia. Students studying under the program Industrial Management are prepared for the pursuit of a future profession in accordance with current strategies and approaches in all three educational levels and is necessary to ensure this trend in the future as well. Based on above mentioned thesis, there is an urgent need to innovate practical education also in the direction of industrial ergonomics in accordance with the latest principles, strategies and approaches that are gradually being implemented in practice.

The project is focused on the innovation of the concept of practical education of industrial ergonomics, which is currently mainly focused on the implementation of model tasks containing conventional measurements with the processing of laboratory protocols. The idea of practical education innovation is based on creating inclusion between current trends in practice and the gradually developing concept of Industry 5.0.  The presented project is primarily focused on sustainability, digitization, simulations and human needs (human-centric solutions). The idea should improve and increase the quality of the educational process, continuous progress of students in accordance with the Industry 5.0 concept and ensuring extensive possibilities of subsequent employment in practice in accordance with the requirements and needs of the market for industrial production.

The main goal of the submitting project is to innovate and update the methodology of practical education in the field of industrial ergonomics. The purpose of the project is to increase the adaptability of graduated students in the field of Industrial Management and their suitability for requirements from industrial practice. Current industrial practice is oriented on practical knowledge of creation, collection, analysis and verification of ergonomic data related to ensuring well-being at the workplace with the subsequent elimination of identified problems in conjunction with the use of modern available digital equipment. The continuous application of innovative methods and approaches, with the implementation of the latest knowledge and modern equipment in the field of practical education of ergonomics and rationalization of work with a focus on industrial production, will ensure the sustainability of the Industrial Management program students at all levels of study in the field of mechanical engineering. The educational process with the proposed approach provides the opportunity to expand students’ knowledge and skills with the latest trends in the field, and an approach to education can create an expert capable of realizing and dynamically assessing ergonomic data and digitized data intended for industrial production.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 13 157,00 0,00

Filter

Filter