Téma smrti pre život – umelecká literatúra pre deti a mládež v literárnovedných a didaktických súvislostiach
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Téma smrti pre život – umelecká literatúra pre deti a mládež v literárnovedných a didaktických súvislostiach
Project name (English): The theme of death for life – artistic literature for children and youth in literary and didactic contexts
Start of project: 2024
End of project: 2026
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 004PU-4/2024
Project leader: doc. PaedDr. Martina Petríková, PhD.
University: Prešovská univerzita v Prešove
Department: Filozofická fakulta
Project annotation in Slovak language
Projekt je zameraný na tvorbu nových či inovovaných študijných materiálov pre študentov učiteľských, príp. prekladateľských odborov, ktorí sa venujú aj recepcii literatúry pre deti a mládež.
Cieľom projektu je inovovať obsah, ako aj metódy i formy realizácie predmetu literatúra pre deti mládež tak, aby odzrkadľovali aktuálne kultúrno-spoločenské potreby.
Po prvé identifikovať a interpretovať tie zo slovenských a prekladových textov, ktoré umelecky účinným spôsobom riešia problém smrti s jeho etickými dosahmi na dieťa ako potenciálneho recipienta a na spoločnosť ocitajúcu sa v krízovej situácii. Vychádzame z predpokladu, že v súčasnej slovenskej literatúre sa téma či problém smrti stvárňujú len v obmedzenej miere napriek tomu, že sú súčasťou bohatej literárnej tradície a že vzniká potreba riešiť existenciálne krízy mladšieho recipienta aj prostredníctvom literatúry. Súčasná prekladová literatúra stvárňuje tému, problém či postavu smrti primerane veku dieťaťa, pomáha mu napĺňať jeho potreby, hľadať riešenia krízových situácií, konfrontovať sa s témou smrti, budovať vedomie smrteľnosti, a preto považujeme za potrebné vybrať a interpretovať tie z literárnych textov, ktoré môžu tvoriť základný fond umelecky hodnotných kníh pre deti a mládež, modelujúcich poznanie o téme smrti a existenciálneho zneistenia.
Po druhé zabezpečiť dynamický prechod medzi prezenčnými a dištančnými formami výučby, navrhnúť nové metódy a formy práce s vybranými textami, aby sa zabezpečil rozvoj interpretačných, širšie, literárnovedných kompetencií študentov, ale aj schopnosť primeranej didaktickej komunikácie, ktorá zohľadní ciele inovovaného štátneho vzdelávacieho programu pre sekundárne vzdelávanie.
Výsledkom budú študijné materiály (štúdie, monografia a učebné texty v tlačenej a elektronickej podobe), ktoré poskytnú poznatky o téme smrti stvárnenej v umeleckej literatúre a o možnostiach jej didaktického spracovania, a elektronický kurz pre študentov učiteľských a prekladateľských odborov, príp. širšiu verejnosť.
Project annotation in English language
The project focuses on the development of new or innovated study materials for students pursuing degrees in teaching or translation and also involved in literature for children and youth.
The goal of the project is to innovate the contents as well as the methods and the form of literature for children and youth as a course, so that these reflect the current cultural and social needs.
Firstly, this involves identifying and interpreting those Slovak and translated texts that address the problem of death in an artistically effective way, with its ethical impact on a child as a potential recipient, and on the society that is currently experiencing crisis. We assume that the theme or the problem of death in the current Slovak literature are portrayed only to a limited degree despite the fact that they form part of a long literary tradition and there is a need to solve existential crises of younger recipients by means of literature. The current translated literature portrays the theme or the character of death in line with children’s age. It helps to fulfil their needs, find solutions to crises, confront the theme of death, raise awareness of mortality, therefore we consider it important to select and interpret those literary texts that could be incorporated into an essential fund of artistically valuable books for children and youth while fostering knowledge of the theme of death and existential uncertainty.
Secondly, it concerns a dynamic transition between on-campus and online tuition, proposes new methods and forms of working with selected texts to ensure the development of students’ interpretational, or more widely, literary-scientific competencies, but also to enhance their didactic communication, which will take into account the objectives of the innovated state educational programme for secondary education.
The project will result in the publication of study materials (papers, a monograph and teaching materials published in print and online) which will provide information about the theme of death portrayed in literary fiction and its didactic possibilities and in an online course for students pursuing degrees in teaching and translation or for the general public.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 6 256,00 | 0,00 |