Povinné predprimárne vzdelávanie detí s poruchami autistického spektra a detí s ťažkým viacnásobným postihnutím v paradigme špeciálneho a inkluzívneho vzdelávania
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Povinné predprimárne vzdelávanie detí s poruchami autistického spektra a detí s ťažkým viacnásobným postihnutím v paradigme špeciálneho a inkluzívneho vzdelávania
Project name (English): Compulsory pre-primary education for children with autism spectrum disorders and children with severe multiple disabilities in the paradigm of special and inclusive education
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 060UK-4/2023
Project leader: Mgr. Lenka Nadányi, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Od septembra roku 2021 sa deti v predškolskom veku vzdelávajú v predprimárnom vzdelávaní povinne jeden školský rok. Spravidla sú zaradené do samostatnej triedy, pričom deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú zaradené do triedy spolu s intaktnými deťmi alebo do samostatnej triedy pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Je to pre prax inovatívny model vzdelávania, nakoľko v minulosti takáto vzdelávacia povinnosť pre deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v školskom systéme nebola ustanovená. Uvedená zmena v legislatíve sa týka aj vzdelávania detí s poruchami autistického spektra, rovnako ako detí s ťažkým viacnásobným postihnutím. Tieto deti sa rovnako ako ostatné deti vzdelávajú v predprimárnom vzdelávaní povinne jeden školský rok. Ide o špecifické cieľové skupiny detí, vyžadujúce zabezpečenie osobitných kurikulárnych, materiálnych, organizačných, ale najmä personálnych a odborno- metodických podmienok procesu vzdelávania. Tieto dve cieľové skupiny detí sú vhodnými reprezentantmi na ktorých možno skúmať základné atribúty predprimárneho vzdelávania ťažko zdravotne postihnutých detí. Zároveň je v odbornom poznaní určitý deficit výskumných údajov o kontextoch edukácie a výchovnej rehabilitácie práve skupiny detí s ťažkým zdravotným postihnutím. Je to spôsobené tým, že dlhodobo sa táto skupina detí a žiakov považovala za nevzdelávateľných.
Na základe teoretických odborných východísk, zahraničných výskumov a ďalších relevantných údajov sa javí dôležité skúmať realizáciu procesu povinného jedného roku predprimárneho vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Projekt je zameraný na identifikáciu a analýzu silných stránok, slabých stránok, príležitostí a ohrození v procese realizácie tohto inovatívneho modelu predprimárneho vzdelávania . Projekt je svojím zameraním a spracovaním originálny. Výstupy projektu podporia evaluáciu procesu povinného predprimárneho vzdelávania a prípadné modifikácie a korekcie v jeho praktickej rovine vo vzťahu k vymedzeným cieľovým skupinám detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Project annotation in English language
Since September 2021, pre-primary age children have been studying in compulsory pre-primary education for one school year. As a rule, they are placed in a separate class, while children with special educational needs are included in the class together with intact children or in a separate class for children with special educational needs. It is an innovative model of education for practice, as such an educational obligation for children with special educational needs has not been established in the school system in the past. This change in legislation also applies to the education of children with autism spectrum disorders, as well as children with severe multiple disabilities. These children, like other children, are compulsory in pre-primary education for one school year. These are specific target groups of children, requiring the provision of special curricular, material, organizational, but especially personnel and professional-methodical conditions of the educational process. At the same time, there is a certain deficit of research data on the contexts of education and educational rehabilitation in the group of children with severe disabilities. This is due to the fact that this group of children and pupils has long been considered uneducable.
Based on theoretical background, foreign research and other relevant data, it seems important to research the implementation of the process of compulsory one-year pre-primary education for children with special educational needs. The project focuses on the identification and analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats in the process of implementing this innovative model of pre-primary education. The project is original in its focus and processing. The outputs of the project will support the evaluation of the process of compulsory pre-primary education and possible modifications and corrections in its practical level in relation to the defined target groups of children with special educational needs.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 13 348,00 | 0,00 |