Riziká a príležitosti (online) vzdelávania v čase technologickej interferencie
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Riziká a príležitosti (online) vzdelávania v čase technologickej interferencie
Project name (English): Risks and opportunities of (online) education in times of technology interference
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 025UCM-4/2023
Project leader: PhDr. Vladimíra Hladíková, PhD.
University: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Department: Fakulta masmediálnej komunikácie
Project annotation in Slovak language
V poslednej dekáde sa témou výskumníkov stáva problematika využívania internetu a digitálnych médií ako nástrojov spôsobujúcich zmeny vo vzdelávaní a procesoch učenia sa, o čom svedčí aj rastúci počet výskumných štúdií v tejto oblasti. 21. storočie možno charakterizovať ako obdobie technologickej interferencie, kedy sú používatelia sociálnych médií a smartfónov či iných technologických zariadení nimi často vyrušovaní. Hlavným cieľom projektu je identifikovať riziká a príležitosti súčasného vzdelávania v kontexte využívania digitálnych médií, internetu a smart-zariadení a na základe výsledkov skúmania navrhnúť relevantné odporúčania pre zlepšenie súčasného stavu. Ťažiskom projektu je najmä problematika kritickej percepcie a selekcie informácií v online priestore so zameraním na fenomény hoax, fake news, dezinformácie a konšpirácie ako fenomény postfakutálnej spoločnosti a mediálneho multitaskingu a akademickej prokrastinácie prostredníctvom využívania internetu, sociálnych sietí a digitálnych médií.
Projekt je diferencovaný na tri základné fázy, pričom má teoreticko – empirický charakter. V teoretickej časti sa orientuje na výskum súčasného stavu a transformácie učenia sa v kontexte vplyvu internetu a digitálnych technológií, predkladá reflexiu nových spôsobov myslenia, vnímania a čiastočne aj premenu kognitívnych procesov. Ďalej sa akcentuje dôležitosť kritického myslenia a selektívneho prístupu k informáciám a reflektuje možné riziká v tomto kontexte.
V empirickej časti skúma proces učenia sa u študentov vysokých škôl s dôrazom na výhody a nevýhody používania digitálnych médií počas akademickej prípravy a ich pretavenie do výsledkov vzdelávania (napr. zmena študijných výsledkov, zhoršenie koncentrácie a iné). Dôležitou fázou je sumarizácia poznatkov a výsledkov výskumu do komplexnej a ucelenej podoby vo forme vysokoškolských učebníc, ktoré budú slúžiť ako podkladový študijný materiál k vyučovacím predmetom v bakalárskom stupni štúdia zameraným na predmetnú problematiku na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
Súčasťou projektu je informovanie študentov o navrhovaných stratégiách tréningu kritického myslenia a riešeniach možného negatívneho vplyvu digitálnych médií na proces učenia sa v podobe praktického workshopu. Projekt má interdisciplinárny charakter, má potenciál byť využiteľný v širokej škále humanitných pedagogických, ale i nepedagogických disciplín a zameraní a jeho výsledky a výstupy budú slúžiť odbornej i laickej verejnosti.
Project annotation in English language
In the last decade, the use of the Internet and digital media as tools for change in education and learning processes has become a topic of interest for researchers, as evidenced by the growing number of research studies in this area.The 21st century can be characterised as a period of technology interference, where users of social media and smartphones or other technological devices are often distracted by them. The main aim of the project is to identify the risks and opportunities of contemporary education in the context of the use of digital media, the Internet and smart-devices and, based on the results of the investigation, to propose relevant recommendations for improving the current situation. In particular, the project focuses on the issue of critical perception and selection of information in the online space, focusing on the phenomena of hoax, fake news, misinformation and conspiracy as phenomena of post-factual society and media multitasking and academic procrastination through the use of the Internet, social networks and digital media.
The project is differentiated into three main phases and is theoretical and empirical in nature. The theoretical part focuses on research on the current state and transformation of learning in the context of the impact of the Internet and digital technologies, presenting a reflection on new ways of thinking, perceiving and partly transforming cognitive processes. Furthermore, it emphasizes the importance of critical thinking and selective access to information and reflects on possible risks in this context.
The empirical part examines the learning process of university students, with an emphasis on the advantages and disadvantages of using digital media during academic training and their translation into learning outcomes (e.g., change in learning outcomes, impaired concentration, etc.). An important stage is the summarization of the findings and results of the research into a comprehensive and coherent form in the form of university textbooks, which will serve as background study material for the teaching subjects in the bachelor's degree studies focused on the subject matter at the Faculty of Mass Media Communication at the University of St. Cyril and Methodius in Trnava.
The project includes informing students about the proposed strategies of critical thinking training and solutions to the possible negative impact of digital media on the learning process in the form of a practical workshop. The project is interdisciplinary in nature, has the potential to be applicable in a wide range of humanities pedagogical as well as non-pedagogical disciplines and orientations, and its results and outputs will serve both the professional and lay public.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 3 059,00 | 0,00 |