Moderná učebnica geológie pre primárne a sekundárne vzdelávanie žiakov v zmysle nového kurikula výučby prírodovedných predmetov
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Moderná učebnica geológie pre primárne a sekundárne vzdelávanie žiakov v zmysle nového kurikula výučby prírodovedných predmetov
Project name (English): Modern textbook of geology for primary and secondary education of students in terms of the new curriculum for teaching science subjects
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 051UK-4/2023
Project leader: prof. Mgr. Natália Hlavatá Hudáčková, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Prírodovedecká fakulta
Project annotation in Slovak language
Medzinárodné analýzy, výskumy a porovnania nám ukazujú, že zmeny v obsahu a forme vzdelávania sú na Slovensku nevyhnutné. Štátny pedagogický ústav začal od roku 2021 pracovať na tvorbe nového rámca štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy. Vytvorenie a zavedenie nového programu (3 cykly základného vzdelávania) je prioritou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a je dôležitou súčasťou obsahu Plánu obnovy. Základnou zmenou je prístup k výučbe prírodovedných predmetov a zvýšenie motivácie k učeniu sa prírodovedných predmetov na úroveň priemeru krajín OECD. Nositeľom plánovaných zmien je učiteľ s rozvinutými profesijnými kompetenciami, s vytvorenými materiálnymi a technickými podmienkami a s potrebnou metodickou podporou. Počas projektu vytvoríme interaktívne texty, ktoré predstavia geológiu ako jednu zo základných prírodovedných disciplín a umožnia pochopiť jej prelínanie sa s fyzikou, chémiou a biológiou. Učebné texty budú pripravené formou „zošitov“ predstavujúcich základné témy kurikula, ku ktorým bude prislúchať pracovný zošit s aktivitami, metodická príručka a interaktívna podpora (e-learning, súťaže, doplnkové čítanie). Učiteľ dostane do ruky komplexnú príručku pre vysvetlenie základných prírodných zákonitostí, ktoré žiak objavuje prostredníctvom všetkých zmyslov v okolitej prírode so zameraním na rozvíjanie a budovanie prírodovednej gramotnosti žiakov. V prvom a druhom cykle bude súbor zošitov zameraný na rozvoj a modifikáciu predstáv o základných vybraných geologických javoch a objektoch prostredníctvom základných foriem skúmania – pozorovaním, usudzovaním, triedením či meraním. V treťom cykle budú zošity zamerané na zdokonaľovanie spôsobilosti vedeckej práce, spôsobilosti systematicky usporiadať a vyjadrovať získané údaje, interpretáciu získaných údajov, tvorbu záverov až zovšeobecnení. Vo všetkých textoch bude výrazne zdôraznená interdisciplinarita, hlavne prejavy a aplikácia fyzikálnych, chemických a biologických vedomostí, interpolácia do všetkých oblastí života. V celom súbore bude kladený dôraz na časovú a priestorovú zložku prírodovedných znalostí.
Project annotation in English language
International analyzes, research and comparisons show us that changes in the content and form of education are necessary in Slovakia. From 2021, the State Pedagogical Institute began working on the creation of a new framework for the state educational program for primary schools. The creation and implementation of a new program is a priority of the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic and is an important part of the content of the Recovery Plan. The basic change is the approach to science teaching and increasing the motivation to learn science to the level of the OECD average. The bearer of the planned changes is a teacher with developed professional competencies, with created material and technical conditions, with the necessary methodological support. During the project we will create interactive texts that will introduce geology as one of the basic scientific disciplines and allow to understand its intertwining with physics, chemistry and biology. Teaching texts will be prepared in the form of "notebooks" presenting the basic topics of the curriculum, which will include a workbook with activities, methodological manual and interactive support (e-learning, competitions, supplementary reading). The teacher will receive a comprehensive guide to explaining the basic laws of nature, which the student discovers through all the senses in the surrounding nature with a focus on developing and building students' science literacy. In the first and second cycle, the cycle of notebooks will be focused on the development and modification of ideas about basic selected geological phenomena and objects through basic forms of research - observation, judgment, sorting or measurement. In the third cycle, the workbooks will be focused on improving the competence of scientific work, the ability to systematically organize and express the obtained data, interpretation of the obtained data, drawing conclusions and generalizations. In all texts, interdisciplinarity will be strongly emphasized, especially the manifestations and application of physical, chemical and biological knowledge, interpolation into all areas of life. Throughout the collection, emphasis will be placed on the temporal and spatial component of scientific knowledge.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 6 805,00 | 0,00 |