Rozvoj prediktorov pre cudzojazyčné čítanie s porozumením prostredníctvom intervencie

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Rozvoj prediktorov pre cudzojazyčné čítanie s porozumením prostredníctvom intervencie

Project name (English): Development of foreign language reading comprehension predictors using intervention

Start of project: 2023

End of project: 2025

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 021UKF-4/2023

Project leader: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.

University: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Department: Filozofická fakulta

Project annotation in Slovak language

Vychádzajúc z aktuálnych spoločenských potrieb sa projekt orientuje na naplnenie jedného z hlavných cieľov slovenskej i európskej vzdelávacej politiky, ktorým je rozvoj a zvyšovanie úrovne porozumenia čítaného cudzojazyčného textu žiakmi základných a stredných škôl. Efektívna práca s cudzojazyčnými textami je podmienkou získania, spracovania a kritického hodnotenia informácií, ktoré k nám prichádzajú z rôznych cudzojazyčných zdrojov. V súčasnej edukácii v oblasti cudzích jazykov je jednou z kľúčových otázok to, na ktoré aspekty čítania s porozumením sa koncentrovať v rámci rozvíjania porozumenia, ktoré markery v rôznych druhoch textov a k nim prislúchajúce čitateľské stratégie pozorovať v rámci procesu rozvíjania porozumenia textu žiakmi.

Aktuálnosť riešenej problematiky teda spočíva vo vytvorení originálnych a motivačne príťažlivých vzdelávacích cudzojazyčných textov a k nim relevantných aktivít, ktoré budú vo forme intervenčného programu čítania s porozumením (IP) pre anglický a nemecký jazyk aplikované na základných a stredných školách za účelom stimulácie prediktorov pre cudzojazyčné čítanie s porozumením. Z dôvodu absencie výskumov s podobným zameraním riešiteľský kolektív bude overovať pôsobenie IP na porozumenie cudzojazyčných textov. Profitovať z vytvoreného IP budú ako žiaci, ktorí dosiahnu vyššiu kvalitu čítania na základe stimulácie a rozvíjania identifikovaných prediktorov, tak aj učitelia, ktorí budú mať pripravené konkrétne príklady práce s čitateľskými stratégiami a technikami. Okrem toho budú mať k dispozícii databázu rôznych druhov textov na rozvíjanie intenzívneho a extenzívneho čítania, ako aj databázu úloh, resp. aktivít pred, počas a po čítaní a stratégií práce s textom.    

Vytvorený intervenčný program čítania s porozumením pre anglický a nemecký jazyk bude mať pozitívny dopad na študijné zručnosti žiakov a ich následný pracovný život; bude súčasne slúžiť ako vhodná pomôcka a podporný materiál pre učiteľov uvedených dvoch cudzích jazykov. Bude slúžiť aj ako inšpiratívny materiál pre ďalšie vzdelávanie učiteľov (ako cudzích jazykov, tak aj iných predmetov, nakoľko čítanie je obsiahnuté v každom predmete) a skvalitnenie ich pedagogických kompetencií. Okrem toho prezentované techniky, stratégie, aktivity a iné materiály v IP budú mať prenositeľný potenciál aj pre iné jazyky a vyššiu úroveň ich ovládania.

Project annotation in English language

Based on current social needs, the project focuses on fulfilling one of the main goals of Slovak and European educational policy, which is the development and increasing the level of comprehension of the read foreign language text by lower and upper secondary school students. Effective work with foreign language texts is a condition for obtaining, processing and critical evaluation of information that comes to us from various foreign language sources. In current foreign language education, one of the key questions is which aspects of reading comprehension to focus on in developing comprehension, which markers in different types of texts and related reading strategies to observe in the process of developing text comprehension of students.

The topicality of the problem therefore lies in the creation of original and motivationally attractive educational foreign language texts and activities related to them, which will be in the form of Intervention Program for reading comprehension (IP) in English and German applied in lower and upper secondary schools to stimulate predictors for foreign language reading comprehension. Due to the absence of research with a similar focus, the research team will verify the impact of IP on the understanding of foreign language texts. Both targeted agents, students who achieve a higher quality of reading by stimulating and developing the identified predictors, as well as teachers who will have specific examples of working with reading strategies and techniques, will benefit from the created IP. In addition, they will have a database of various types of texts to develop intensive and extensive reading, as well as a database of tasks, and pre-, while- and post-reading activities and text dealing strategies.
The developed reading comprehension program for English and German will have a positive impact on students' learning skills and subsequent professional life; it will also serve as a suitable tool and support material for the teachers of the two foreign languages. Furthermore, it will serve as inspiring material for in-service teacher training (both foreign languages ​​and other subjects, as reading is included in each subject) and to improve their pedagogical competences. In addition, the presented techniques, strategies, activities and other materials in IP will have transferable potential for other languages ​​and a higher level of their mastery.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 10 018,00 0,00

Filter

Filter