Aktualizácia a inovácia metodiky pre praktickú edukáciu študijného programu technológie automobilovej výroby v oblasti tepelnej a povrchovej úpravy technických materiálov
Basic informations
Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Project name (Slovak): Aktualizácia a inovácia metodiky pre praktickú edukáciu študijného programu technológie automobilovej výroby v oblasti tepelnej a povrchovej úpravy technických materiálov
Project name (English): Update and innovation of methodology for practical education of Automotive Production Technologies study programme in the field of heat treatment and surface finishing
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 024TUKE-4/2023
Project leader: doc. Ing. Ján Duplák, PhD.
University: Technická univerzita v Košiciach
Department: Fakulta výrobných technológií so sídlom v Prešove
Project annotation in Slovak language
Neodmysliteľnou súčasťou výrobného procesu je tepelné spracovanie a povrchová úprava výrobkov. Súčasná technická prax ponúka širokú škálu procesov, ktoré zahŕňajú tepelné spracovanie a povrchovú úpravu výrobkov. V procese edukácie na našich technicky orientovaných vysokých školách však dlhodobo absentuje komplexná výučba práve spomínanej problematiky. Výrobné podniky a prevádzky bojujú dlhodobo s problémom nedostatku záujemcov o zamestnanie, ktorí disponujú nie len teoretickými, ale aj praktickými znalosťami z predmetnej problematiky. Problém nepostačujúcej úrovne praktických zručností absolventov vysokých škôl je dlhodobo prezentovaný nie len zástupcami výrobných podnikov a organizáciami orientovanými na integráciu absolventov do praxe, ale je to taktiež každoročne riešený problém na konferenciách a odborných fórach, kde sa stretávajú zástupcovia praxe a univerzitných prostredí. Bez kvalitných praktických zručností je implementácia absolventov v praxi takmer nemožná. Dlhodobo aktívne projekty ako napríklad vysokoškoláci do praxe či iné, sú však orientované na zvyšovanie praktických zručností často až študentov druhého stupňa vysokoškolského štúdia. Redukcia až úplná eliminácia praktického vzdelávania na stredných školách spôsobuje nedostatočnú praktickú pripravenosť uchádzačov o vysokoškolské štúdium. Úlohou vysokej školy je potom následne nie len zvyšovať teoretické znalosti poslucháčov, ale taktiež častokrát vytvoriť neexistujúce praktické zručnosti. Jednou z ciest ako vybudovať kvalitné praktické zručnosti študentov vysokých škôl je pravidelná praktická výučba realizovaná v moderne zariadených laboratóriách. Rozširovanie rámca praktického vzdelávania by vo všeobecnosti voči teoretickému edukačnému rámcu malo v budúcnosti dosiahnuť aspoň rovnakú úroveň pre zabezpečenie kvalitnej úrovne budúcich absolventov.
Predkladaný projekt je zameraný na aktualizáciu a inováciu metodiky praktického vzdelávania, ktorá bude realizovaná prioritne v podobe výučbového laboratória tepelnej a povrchovej úpravy technických materiálov pre zvýšenie adaptability absolventov FVT v praxi. Primárnym dôvodom vybudovania predmetného laboratória je zvyšovanie praktických zručností študentov vo všetkých stupňoch vysokoškolského štúdia. Aj napriek skutočnosti, že na Slovensku existuje pomerne významné zastúpenie podnikov, ktoré sa tepelným spracovaním a povrchovou úpravou zaoberajú, dlhodobo bojujú s problémom nedostatku technicky kvalifikovaných pracovníkov. Práve myšlienka aktualizácie a inovácie metodiky pre praktickú edukáciu študijného programu Technológie automobilovej výroby v oblasti tepelnej a povrchovej úpravy technických materiálov by mala priniesť výrazné zvýšenie kvality edukačného procesu a tým zvýšenie kvality absolventov.
Zámerom projektu je aktualizovať a inovovať metodiku praktického vzdelávania za účelom zvýšenia adaptability absolventov študijného programu Technológie automobilovej výroby v oblasti tepelnej a povrchovej úpravy technických materiálov. Prostredníctvom budovania a modernizácie laboratórií je možné kontinuálne zvyšovanie kvality edukačného procesu s dôrazom na intenzifikáciu praktického vzdelávania. Implementovaná metodika reprezentovaná v podobe kreovania laboratórnych priestorov fokusovaná na oblasť tepelnej a povrchovej úpravy technických materiálov by mala vo výraznej miere prispieť k zvýšeniu kvality edukácie a v budúcnosti zabezpečovať absolventov s dobrými praktickými znalosťami.
Project annotation in English language
Heat treatment and surface finishing of products are an integral part of the production process. The current technical practice offers a wide range of processes that include heat treatment and surface finishing of products. However, in the process of education at our technically oriented universities, comprehensive teaching of the mentioned issue has been absent for a long time. Manufacturing companies and operations have long grappled with the problem of a lack of job seekers, who have not only theoretical but also practical knowledge of this issue. The problem of insufficient level of practical skills of university graduates has long been presented not only by representatives of manufacturing companies and organizations focused on integrating graduates into practice, but it is also an annual problem at conferences in professional forums where representatives of practice and the university environment meet. Without quality practical skills, the implementation of graduates in practice is almost impossible. However, long-term active projects, such as university students in practice or others, are focused on increasing the practical skills of often up to master’s academic degree students. Reduction, even complete elimination of practical education in secondary schools causes insufficient practical readiness of applicants for university studies. The role of the university is then not only to increase the students' theoretical knowledge but also often non-existing practical skills. One of the ways to build quality practical skills for university students is regular practical training carried out in modern laboratories. The extension of the framework of practical education in general to the theoretical educational framework was to reach at least the same level in the future to ensure the quality level of future graduates.
This project is focused on the update and innovation of methodology for practical education, which will be implemented as a priority in the form of an educational laboratory of heat treatment and surface finishing of technical materials to increase the adaptability of FVT graduates in practice. The primary reason for building this laboratory is to increase students' practical skills at all levels of university study. Despite the fact that there is a relatively significant representation of companies in Slovakia that deal with heat treatment and surface finishing, they have long grappled with the problem of a lack of technically qualified workers. The idea of the update and innovation of the methodology for the practical education of the Automotive Production Technologies study programme in the field of heat treatment and surface finishing of technical materials should bring a significant increase in the quality of the educational process and thus increase the quality of graduates.
The aim of this project is to update and innovate the methodology of practical education in order to increase the adaptability of graduates of the Automotive Production Technologies study programme in the field of heat treatment and surface finishing of technical materials. Through the construction and modernization of laboratories, it is possible to continuously increase the quality of the educational process with an emphasis on the intensification of practical education. The implemented methodology represented in the form of a laboratory focusing on the area of thermal and surface treatment of technical materials should significantly contribute to increasing the quality of education and in the future provide graduates with good practical knowledge.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 16 265,00 | 0,00 |