Vytvorenie a implementácia nových didaktických prostriedkov na osvojovanie, rozvíjanie a hodnotenie špecifických komunikačných foriem detí a žiakov so zmyslovým postihnutím
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Vytvorenie a implementácia nových didaktických prostriedkov na osvojovanie, rozvíjanie a hodnotenie špecifických komunikačných foriem detí a žiakov so zmyslovým postihnutím
Project name (English): Creation, development and evaluation of specific forms of communication of children and students with sensory disabilities and creation and implementation of the new teaching material
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 018UK-4/2023
Project leader: prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Projekt sa zaoberá celosvetovo aktuálnou témou vzdelávania deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, bližšie dvoma skupinami - deťmi/žiakmi s poruchou zraku a sluchu. Rieši primárne dve dimenzie inkluzívnej školy (podľa Bootha a Ainscowa 2002, 2020) a to inkluzívnu kultúru a inkluzívnu prax. Ide o skupiny deti/žiakov, z ktorých sa väčšina, v súčasnosti, vzdeláva už v bežných školách a využívajú sa u nich aj špecifické komunikačné formy (posunkový jazyk a Braillovo písmo) a špecifické kompenzačné pomôcky. Na ich využívanie majú právo aj podľa Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím (2006) a to nielen v špeciálnych, ale aj bežných školách. V rámci pripravovaných nárokovateľných opatrení (platných na bežných aj špeciálnych školách) musia byť, podobne ako v zahraničí plnohodnotne, podľa potrieb detí a žiakov implementované. Príprava na realizáciu týchto opatrení zo strany špeciálnych pedagógov a školských špeciálnych pedagógov nie je z viacerých dôvodov dostatočná. Vychádzajúc z týchto poznatkov, cieľmi projektu je:
- analýza, komparácia a zovšeobecnenie dát o didaktických prostriedkov zameraných na osvojovanie si špecifických foriem komunikácie u detí s poruchou sluchu a zraku používaných v zahraničí v prostredí bežných a/alebo špeciálnych škôl,
- zber, syntéza a analýza a evalvácia didatkických prostriedkov používaných pedagogickými pracovníkmi v špeciálnych školách pre sluchovo a zrakovo postihnutých na Slovensku,
- vytvorenie, overenie a implementácia didaktických prostriedkov zameraných na osvojenie, rozvíjanie a hodnotenie špecifických komunikačných foriem,
- vytvorenie, overenie a implementácia špecifických publikačných výstupov určených pre detskú a žiacku populáciu so zameraním na budovanie inkluzívnej kultúry v prostredí materských a základných škôl,
- vytvorenie metodík (samostatne pre každú skupinu zmyslovo postihnutých) na prácu s vytvorených špecifickými pedagogickými prostriedkami pre potreby pedagogických a odborných zamestnancov v špeciálnych školách a aj v školách pre sluchovo/zrakovo postihnutých.
Project annotation in English language
The project deals with the current theme of education of children and pupils with disabilities, specifically two groups - children/pupils with visual and hearing impairments. It addresses primarily the two dimensions of the inclusive school (according to Booth and Ainscow 2002, 2020), namely inclusive culture and inclusive practice. These are groups of children/pupils, which are learning in most cases currently in mainstream schools. They use specific forms of communication (sign language and Braille) and specific compensatory aids. Children and Pupils have the right to use Braille and Sign Language under the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006), in special schools but also in mainstream schools. As part of the planned support measures (valid at both mainstream and special schools), they must be fully implemented, as they are abroad, according to the needs of children and pupils. Preparation for the implementation of these measures by special educators and school special educators is not sufficient for several reasons. Based on these findings, the objectives of the project are:
analysis, comparison, and generalization of data on teaching aids aimed at mastering specific forms of communication in children with hearing and visual impairments used abroad in the environment of mainstream and special schools,
collection, synthesis and analysis, and evaluation of teaching aids used by pedagogical staff in special schools for the hearing and visually impaired in Slovakia,
creation, verification, and implementation of teaching aids aimed at the acquisition, development, and evaluation of specific forms of communication,
creation, verification, and implementation of special publication outputs intended for the child and student population with a focus on building an inclusive culture in the environment of kindergartens and primary schools,
creation of methodologies (separately for each group of the sensory impaired) for working with created specific pedagogical resources for the needs of pedagogical and professional staff in special schools and also in schools for the hearing / visually impaired.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 4 617,00 | 0,00 |