Inovácia čistiacich systémov v procese vzdelávania študentov katedry reštaurovania VŠVU a jeho aplikácia v praxi
Basic informations
Thematic area: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia
Project name (Slovak): Inovácia čistiacich systémov v procese vzdelávania študentov katedry reštaurovania VŠVU a jeho aplikácia v praxi
Project name (English): Innovation of cleaning systems in the process of education of students of the Department of Restoration in Academy of Fine Arts and Design and its application in practice
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 002VŠVU-4/2023
Project leader: doc. Mgr. art. Jana Karpjaková Balážiková
University: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Project annotation in Slovak language
Projekt sa zameriava na inovácie v oblasti procesov čistenia sochárskych diel – polychrómovanej drevenej sochy a kamennej sochy, ktoré predstavujú významnú súčasť hmotného kultúrneho dedičstva na Slovensku. Sochárske diela tvorili od nepamäti neodmysliteľnú súčasť liturgického i sekulárneho priestoru.
Drevené i kamenné sochy boli veľmi často polychrómované. Polychrómia, alebo farebná výzdoba povrchu sochárskych diel, predstavuje periférnu, najexponovanejšiu vrstvu diela. Je nositeľom nie len výtvarných, ale aj symbolických a liturgických hodnôt. Farebnosť však tvorí iba časť odkazu ktoré povrchové vrstvy sochárskych diel vypovedajú, paleta textúr a vzorov, ktorá bola súčasťou povrchov sochárskych diel už od stredoveku, predstavuje samostatnú viacvrstvú výpoveď. (Baxandall, 2008, str. 42).
Z materiálovo-technického hľadiska, predstavuje farebná vrstva umeleckého diela zložitý systém vzájomne závislých štruktúr, ktorých vlastnosti sa v priebehu prirodzeného starnutia materiálu menia. Nevhodné podmienky uloženia, vandalizmus, ale aj bežné používanie polychrómovaných drevených a kamenných sôch vedú k degradácii povrchových vrstiev, ktoré boli v minulosti potláčané premaľbami, ktoré veľmi často vykonávali laici alebo výtvarníci bez vzdelania v oblasti konzervovania a reštaurovania. V niektorých prípadoch je indikované tieto sekundárne vrstvy odstrániť, s cieľom prezentovať originálne vrstvy s vyššou estetickou a historickou hodnotou.
V súčasnosti sa na procesy čistenia a odstraňovania sekundárnych a lakových vrstiev využívajú najmä organické rozpúšťadlá a ich zmesi. Vysoká environmentálna záťaž, toxicita a obavy o pôsobenie na originálne vrstvy viedli k formulovaniu nových, šetrnejších prístupov s využitím systémov na báze vody, rozpúšťadlových gélov a hydrogélov, surfaktantov a chelatačných činidiel. Cieľom projektu je implementácia týchto postupov do ateliérovej praxe, za podpory dôslednej teoretickej prípravy. Predpokladá sa vznik jednosemestrálneho predmetu zameraného na čistenie povrchových vrstiev objektov kultúrneho dedičstva. Súčasťou predmetu budú prednášky z vybraných kapitol fyzikálnej a koloidnej chémie, vlastností surfaktantov, gélov a emulzii doplnené o laboratórne cvičenia k príprave systémov na čistenie. Súčasťou teoretickej prípravy bude vydanie vysokoškolskej učebnice zameranej na čistenie.
Využitie metodík pre prípravu modelových systémov farebných vrstiev pomocou urýchleného starnutia obohatí edukačný proces o ukážky čistenia na skúšobných povrchoch. Umožní systematické štúdium stability materiálov, ako aj dopadu reštaurátorských zásahov na modelové systémy farebných vrstiev.
Referencie:
BAXANDALL, M. (2008). The Limewood Sculptures of Reneissance Germany. Yale University Press, New Heaven and London.
Project annotation in English language
The project focuses on innovations in the field of cleaning processes of sculptural artworks - polychrome wooden sculpture and stone sculpture, which represent an important part of the tangible cultural heritage in Slovakia. Since time immemorial, sculptural artworks have been an integral part of the liturgical and secular space.
Wooden and stone sculptures have very often had been finished with polychromy. Polychromy, or the color decoration of the surface of sculptural works, represents the peripheral and hence the most exposed layer of the work of art. It bears of not only artistic, but also symbolic and liturgical values. However, the color per se is only a part of the complex message which the surface layers of the sculptures convey. The palette of textures and patterns, which have been part of the surfaces of the sculptures since the Middle Ages, is a separate multi-layered statement (Baxandall, 2008, p. 42).
From a technical point of view, the color layer of a work of art represents a complex system of interdependent structures, the properties of which change during the natural aging of the material. Unsuitable storage conditions, vandalism, but also the everyday usage of polychrome wooden and stone sculptures lead to the degradation of surface layers. In the past, repainting was used to suppress the degraded surface appearance. Mainly laypeople or artists without education in conservation and restoration were hired to execute the renovation. In some cases, it is indicated to remove these secondary layers in order to present the original layers with a higher aesthetic and historical value.
Currently, organic solvents and their mixtures are mainly used for the processes of cleaning and removing secondary layers and varnish layers. High environmental hazard, toxicity and concerns about damage to the original layers have led to the formulation of new, more environmentally friendly approaches using water-based systems, solvent gels and hydrogels, surfactants and chelating agents. The aim of the project is the implementation of these procedures into studio practice, with the support of thorough theoretical preparation. A one-semester course aimed at cleaning the surface layers of cultural heritage objects will be created. The course will include lectures from selected chapters of physical and colloid chemistry, properties of surfactants, gels and emulsions, supplemented by laboratory exercises to prepare cleaning systems. The theoretical preparation will include the publication of a university textbook focused on cleaning.
Model systems of color layers will be created by implementation of accelerated ageing methodologies. The model systems will be employed as test surfaces for investigation of impact of cleaning methods in the education process. It will enable a systematic study of the stability of materials, as well as the impact of restoration interventions on model systems of color layers
Reference:
BAXANDALL, M. (2008). The Limewood Sculptures of Reneissance Germany. Yale University Press, New Heaven and London.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 12 511,00 | 0,00 |