Implementácia blended learningu do prípravy profesijného bakalára z informatiky a budúcich učiteľov matematiky a informatiky

Basic informations

Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Project name (Slovak): Implementácia blended learningu do prípravy profesijného bakalára z informatiky a budúcich učiteľov matematiky a informatiky

Project name (English): Implementation of blended learning in the training of professional bachelors and teachers of mathematics and computer science

Start of project: 2023

End of project: 2025

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 001UMB-4/2023

Project leader: doc. PaedDr. Patrik Voštinár, PhD.

University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Department: Fakulta prírodných vied

Project annotation in Slovak language

Rok 2020 bol ovplyvnený pandémiou Covid-19, pre školstvo bol tento rok poznamenaný výraznou zmenou výučby - začala sa dištančná výučba na všetkých typoch škôl. Učitelia museli zmeniť ich vyučovacie návyky a začať sa pripravovať na novú formu výučby prostredníctvom počítačov a mobilných zariadení. Mnohí učitelia na takúto zmenu boli pripravení iba čiastočne, prípadne neboli na ňu pripravení vôbec. Výhodu mali tí učitelia, ktorí už aj predtým integrovali moderné technológie do vzdelávacieho procesu napríklad formou blended learningu, pri ktorom vhodne kombinovali e-learningové kurzy s tradičným prezenčným spôsobom vyučovania. Takúto skúsenosť majú aj autori predkladaného projektu. Existencia e-learningových kurzov na niektoré nimi vyučované predmety sa ukázala ako obrovská výhoda oproti predmetom, ktoré boli doteraz vyučované klasicky.

Hlavným cieľom projektu je prispieť k zvýšeniu matematickej a počítačovej gramotnosti študentov jedinečného profesijného bakalárskeho programu „Aplikovaná informatika a vývoj softvéru“ a budúcich učiteľov informatiky, matematiky a učiteľov prvého stupňa základných škôl v oblasti efektívneho využívania moderných technológii vo vyučovacom procese prostredníctvom blended learningu, teda kombinácie e-learningových kurzov a klasických vyučovacích metód.

Takto definovaný cieľ začal riešiteľský tím predloženého projektu v mierne upravenej zostave napĺňať už pri riešení projektu KEGA 3/7263/09 s názvom "E-learning ako efektívny nástroj vo vyučovaní matematiky" a pokračoval v úspešnom riešenie ďalších projektov KEGA. Na zabezpečenie tohto cieľa je potrebné nadviazať na výsledky dosiahnuté v uvedených projektoch, najmä vytvorením nových elektronických kurzov pre nové predmety v rámci zosúladenia študijných programov na slovenských vysokých školách so štandardmi Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školy. Na UMB vznikli tiež nové predmety pre študentov učiteľstva informatiky, ktoré si vyžiadali najnovšie svetové trendy v informatike (tvorba a tlač 3D modelov, inovatívne robotické pomôcky, programovanie mobilných aplikácií, digitálne technológie vo vzdelávaní, umelá inteligencia a virtuálne resp. rozšírená realita vo vzdelávaní).

Od akademického roku 2022 sme na UMB otvorili nový študijný profesijný bakalársky program "Aplikovaná informatika a vývoj softvéru", ktorý si vyžiadal celosvetový akútny nedostatok informatikov. Tento nový študijný program si vyžaduje aj vytvorenie nových interaktívnych kurzov zameraných na aktuálne webové technológie používajúce sa na tvorbu webových stránok a aplikácií, vytváranie 2D a 3D hier a aplikáciách pre používateľský zážitok (User experience design), grafové algoritmy, atď.

Využívanie všetkých vypracovaných materiálov bude bezplatné a voľne prístupné používateľom v on-line aj off-line verzii, tak ako tomu bolo aj pri riešení vyššie uvedených projektov.  

V rámci riešenia projektu aktualizujeme a obohatíme o nové interaktívne prvky existujúce elektronické kurzy, vytvoríme databázu elektronických testov k e-learningovým kurzom a experimentálne budeme overovať efektívnosť vyučovania informatiky a matematiky formou blended learningu prostredníctvom vytvorených kurzov. Potreba modernizácie kurzov je spôsobená aj zmenami v obsahu niektorých predmetov, ktorú si vyžiadalo vyššie spomínané zosúladenie študijných programov.

 

Project annotation in English language

The year 2020 was affected by the Covid-19 pandemic, for education this year was marked by a significant change in teaching, distance learning began in all types of schools. Teachers had to change their teaching habits and start preparing for a new form of teaching through computers and mobile devices. Many teachers were only partially prepared for such a change or were not prepared for it at all. The advantage was given to those teachers who have already integrated modern technologies into the educational process, for example, in the form of blended learning, in which they appropriately combined e-learning courses with the traditional full-time teaching method. The authors of the submitted project also have this experience. The existence of e-learning courses on some of the subjects taught by them proved to be a huge advantage over subjects that have been taught classically so far.

The main goal of the project is to contribute to increasing mathematics and computer literacy of students from the unique professional bachelor program "Applied Computer Science and Software Development" and future teachers of computer sciences, mathematics and primary school teachers in the field of effective use of modern technologies in teaching through blended learning, i.e. a combination e-learning courses and classical teaching methods.

The research team of the submitted project in a slightly modified set started to fulfill the goal defined in this way already during the solution of the KEGA 3/7263/09 project called E-learning as an effective tool in mathematics teaching and continued in the successful solution of other KEGA projects. To ensure this goal, it is necessary to build on the results achieved in the above projects, especially by creating new electronic courses for new subjects in the harmonization of study programs at Slovak universities with the standards of the Slovak Accreditation Agency for Higher Education for study programs. At UMB, new subjects have been created for students of computer science teaching, which require the latest global trends in computer science (creation and printing of 3D models, innovative robotic aids, mobile application programming, digital technologies in education, artificial intelligence and virtual and augmented reality in education).

From the academic year 2022, we opened a new professional bachelor's program "Applied Computer Science and Software Development" at UMB, which required a worldwide acute shortage of programmers. This new study program also requires the creation of new interactive courses focused on current web technologies used for the creation of websites and applications, the creation of 2D and 3D games and applications for user experience (User experience design), graph algorithms, etc.

The use of all developed materials will be free and freely accessible to users in online and offline versions, as was the case with the above projects.

As part of the project solution, we will update and enrich existing interactive courses with new interactive elements, create a database of electronic tests for e-learning courses, and experimentally verify the effectiveness of teaching computer science and mathematics in the form of blended learning through created courses. The need to modernize the courses is also due to changes in the content of some subjects, which required the above-mentioned harmonization of study programs.

 

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 10 809,00 0,00

Filter

Filter