Rozšírenie technických možností laboratória elektrických strojov s cieľom realizácie dištančného vzdelávania
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Rozšírenie technických možností laboratória elektrických strojov s cieľom realizácie dištančného vzdelávania
Project name (English): Extension of technical possibilities of the laboratory of electrical machines with the aim of implementing distance education
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 044ŽU-4/2022
Project leader: prof. Ing. Pavol Rafajdus, PhD.
University: Žilinská univerzita v Žiline
Department: Fakulta elektrotechniky a informačných technológií
Project annotation in Slovak language
Cieľom projektu je realizácia dištančného vzdelávania v laboratóriu elektrických strojov na Katedre elektroenergetiky a elektrických pohonov na Fakulte elektrotechniky a informačných technológií Žilinskej univerzity. Splnenie cieľa súvisí s takými technickými úpravami, aby bolo možné v prípade potreby okrem prezenčnej formy štúdia realizovať aj plnohodnotnú dištančnú formu štúdia pri meraniach elektrických strojov v danom laboratóriu a to na všetkých stupňoch zabezpečovaného štúdia. Úspešná realizácia tohto projektu bude v sebe zahŕňať nielen technické vybavenie laboratória, ale aj vytvorenie takých učebných textov na laboratórne merania, ktoré budú rešpektovať podmienky diaľkového merania. Integrovaním e-learningových nástrojov Moodle prípadne Teams do procesu diaľkového merania sa zabezpečí požadovaná vedomostná úroveň študentov, ktorí sa budú zúčastňovať na meraní.
Predmety, týkajúce sa elektrických strojov sú neoddeliteľnou súčasťou študijných odborov, pre ktoré je táto problematika jedným zo základných pilierov v študijnom odbore Elektrotechnika. Vhodným spôsobom ako si osvojiť tieto základné vedomosti je cesta praktickej realizácie rôznych meraní, simulovanie rôznych prevádzkových stavov na skúšobných stanovištiach atď. Takýto systém vzdelávania sa radí k prezenčnému spôsobu výučby. Avšak situácia pri ktorej došlo k obmedzeniu činnosti vysokých škôl z dôvodu protipandemických opatrení znemožnila vedenie výučby prezenčnou formou. Alternatívou k uvedenému prezenčnému vzdelávaniu je možnosť realizácie dištančné vzdelávanie, ktoré síce nenahradí študentovi fyzickú prítomnosť v laboratóriu, ale dáva mu možnosť realizovať podľa harmonogramu predpísané merania na elektrických strojoch diaľkovým meraním. Ako výsledok projektu s cieľom realizácie diaľkových meraní a dištančného vzdelávania bude technická úprava existujúcich meracích stanovíšť transformátorov, točivých strojov a striedavých točivých strojov. Táto technická úprava v sebe zahŕňa vybavenie, ako priemyselné automaty, zobrazovacie zariadenia, výpočtovú techniku, rozhrania umožňujúce pripojiť zariadenie do komunikačných sietí. Okrem tohto technického vybavenia musí byť zabezpečená správna funkčnosť a bezpečnosť meracieho stanovišťa. Toto zabezpečí konkrétny riadiaci softvér spolu s komunikáciu a vizualizáciu. Takto vybavené meracie stanovištia umožnia študentom diaľkovo reálne merať elektrické stroje umiestnené v laboratóriu a takýmto spôsobom sa oboznámiť s činnosťou stroja.
Project annotation in English language
The aim of the project is the implementation of distance education in the laboratory of electrical machines at the Department of Electrical Power Engineering and Electric Drives at the Faculty of Electrical Engineering and Information Technology of the University of Žilina. Fulfillment of the goal is related to such technical modifications that, if necessary, in addition to the full-time form of study, it is possible to implement a full-fledged distance form of study in measurements of electrical machines in the laboratory at all stages of the study. The successful implementation of this project will include not only the technical equipment of the laboratory, but also the creation of such textbooks for laboratory measurements that will respect the conditions of remote measurement. By integrating the e-learning tools Moodle or Teams into the process of remote measurement, the required level of knowledge of students who will participate in the measurement will be ensured.
Subjects related to electrical machines are an integral part of the fields of study, for which this issue is one of the basic pillars in the field of study Electrical Engineering. A suitable way to acquire this basic knowledge is the way of practical implementation of various measurements, simulation of various operating conditions at test sites, etc. Such a system of education is one of the full-time teaching methods. However, the situation in which the activities of universities were limited due to anti-pandemic measures made it impossible to conduct full-time teaching. An alternative to the above-mentioned full-time education is the possibility of implementing distance education, which does not replace the student's physical presence in the laboratory, but gives him the opportunity to implement the prescribed measurements on electrical machines by remote measurement. As a result of the project with the aim of implementing remote measurements and distance learning, there will be a technical modification of the existing measuring stations of transformers, rotating machines and alternating rotating machines. This technical modification includes equipment such as industrial automats, display devices, computer technology, interfaces enabling the device to be connected to communication networks. In addition to this technical equipment, the correct functionality and safety of the measuring station must be ensured. This will be provided by specific control software along with communication and visualization. Such equipped measuring stations will enable students to remotely measure electrical machines located in the laboratory and in this way to get acquainted with the operation of the machine.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 15 959,00 | 0,00 |