Podpora cvičných učiteľov na stredných odborných školách a zlepšovanie kvality pedagogickej praxe študentov DPŠ na TUKE
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Podpora cvičných učiteľov na stredných odborných školách a zlepšovanie kvality pedagogickej praxe študentov DPŠ na TUKE
Project name (English): Supporting Teacher Training Mentors at Secondary Vocational Schools and Improving the Quality of Trainee Teacher Placement for Additional Pedagogical Study Students at TUKE
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 049TUKE-4/2022
Project leader: Ing. Tatiana Varadyová, PhD.
University: Technická univerzita v Košiciach
Project annotation in Slovak language
Dôležitou súčasťou procesu získavania pedagogickej spôsobilosti profesie učiteľa je pedagogická prax. Počas nej sa študenti učiteľstva dostávajú do kontaktu s reálnou situáciou na školách. V tomto procese priamo spolupracujú s cvičnými učiteľmi. Ich úlohou je viesť študentov učiteľstva počas realizácie pedagogickej praxe. Na zabezpečenie primeranej kvality tejto časti prípravy študentov je potrebné, aby sa cviční učitelia celoživotne vzdelávali. Projekt je zameraný na prípravu a realizáciu stretnutí s rozširovaním vedomostí a zručností cvičných učiteľov. Prostredníctvom nich sa v rámci celoživotného vzdelávania pedagogických zamestnancov pomôže učiteľom odborných profesijných predmetov na stredných odborných školách riešiť problémy, spojené s pozíciou cvičného učiteľa.
Skvalitnenie prípravy učiteľov odborných profesijných predmetov vo výsledku prispeje k zvýšeniu kvality vyučovania na stredných odborných školách.
Project annotation in English language
An important part of the process of acquiring the pedagogical competence of the teaching profession is trainee teacher placement (TTP). During this time, students who study teaching get to know the real situation in the school environment. In this process, they work directly with teacher training mentors (TTM). The role of TTMs is to guide students who are studying how to teach at a time when performing trainee teacher placement (TTP). To ensure the adequate quality of this part of the training of students - future teachers, it is necessary for TTMs to be educated throughout their lives. This project is focused on the preparation and implementation of meetings in order to expand the knowledge and skills of TTMs. Through meetings, the lifelong learning of pedagogical staff will help teachers of vocational subjects in secondary vocational schools to solve problems related to the role of TTM. Improving the training of teachers of vocational subjects will ultimately contribute to increasing the quality of teaching in secondary vocational schools (SVS).
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 4 230,00 | 0,00 |