RORESA – Aplikácia rozšírenej reality v procese výučby výrobných strojov a systémov
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): RORESA – Aplikácia rozšírenej reality v procese výučby výrobných strojov a systémov
Project name (English): RORESA – Application of augmented reality in the education process of machine tools and production systems
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 030STU-4/2022
Project leader: Dr. h. c. prof. Ing. Ľubomír Šooš, PhD.
University: Slovenská technická univerzita v Bratislave
Department: Strojnícka fakulta
Project annotation in Slovak language
Mobilná aplikácia predstavuje neodmysliteľnú súčasť každodenného života takmer každého mladého človeka. Toto konštatovanie veľmi dobre vystihuje život mladých ľudí v súčasnosti. Moderné technológie v podobe mobilných telefónov a tabletov výrazne vplývajú na každodenný život. Aplikácie v spomínaných zariadenia dokážu podstatne uľahčiť prístup k informáciám, k prístupu na sociálne siete a samozrejme prístupu k zábave v podobe hier. Naša nemilá skúsenosť s pandémiou covid-19 ukázal učiteľom, študentom, žiakom, ale aj širokej verejnosti, aká náročná je komunikácia bez osobného kontaktu a interakcie ak nie sú na takúto komunikáciu zvolené vhodné edukačné pomôcky. Projekt nadväzuje na predchádzajúci úspešný projekt RORETA, ktorý riešiteľskému kolektívu pomohol aj pri prekonávaní komunikačnej bariéry počas pandémie, kedy bolo možné zdielať študentom pripravené 3D modely nástrojov, strojov, animácie znázorňujúce spôsoby obrábania, ale aj videá a prednášky, ku ktorým sa študenti môžu vrátiť keď potrebujú.
Cieľom projektu RORESA je nadviazať na úspešne ukončený projekt RORETA a vytvoriť prepojenie knižnej publikácie a mobilnej aplikácie za účelom zvýšenia záujmu najmä študentov o knižné publikácie obsahujúce kvalitné a vedecky podložené informácie. V neposlednom rade projekt prispieva aj k zvýšeniu atraktívnosti štúdia, v tomto prípade technického odboru. Pričom samotný princíp prepojenia knižnej publikácie a mobilnej aplikácie je jednoduchý. Publikácia obsahuje niekoľko strán ktoré sú interaktívne a využívajú rozšírenú realitu. Na takejto strane stačí odfotiť cez aplikáciu obrázok (tzv. marker) a v mobilnom zariadení sa nám tento obrázok znázorní v 3D podobe a je možné si ho pootáčať podľa potreby. Čitateľ tak získava podstatne lepšiu predstavu o danej problematike. Ďalšou možnosťou po odfotení obrázka je prepojenie na animácie, videá alebo open courses, kde je video s podrobným vysvetlením danej problematiky spojené s ukážkou.
Project annotation in English language
The mobile application is an integral part of everyday life for almost every young person. This statement captures very well the lives of young people today. Modern technologies in the form of mobile phones and tablets have a significant impact on everyday life. The applications in the mentioned devices can significantly facilitate access to information, access to social networks and, of course, access to entertainment in the form of games. Our unpleasant experience with the covid-19 pandemic has shown teachers, students, pupils, but also the general public how difficult communication is without personal contact and interaction if suitable educational aids are not chosen for such communication. The project builds on the previous successful project RORETA, which helped the research team to overcome the communication barrier during the pandemic, when it was possible to share with students prepared 3D models of tools, machines, animations showing machining methods, as well as videos and lectures. Students can return to this type of material when they need to.
The aim of the RORESA project is to follow up on the successfully completed RORETA project and create a connection between a book publication and a mobile application in order to increase the interest of students in particular in book publications containing quality and scientifically based information. Last but not least, the project also contributes to increasing the attractiveness of the study, in this case the technical department. And the very principle of connecting a book publication and a mobile application is simple. The publication contains several pages that are interactive and use augmented reality. On such a side, it is enough to take a picture (so-called marker) via the application and this picture will be displayed in 3D on a mobile device and it is possible to rotate it as needed. The reader thus gets a much better idea of the issue. Another option after taking a picture is a link to animations, videos or open courses, where a video with a detailed explanation of the issue is associated with a demonstration.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 18 960,00 | 0,00 |