Inkluzívne vzdelávanie v telesnej a športovej výchove
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Inkluzívne vzdelávanie v telesnej a športovej výchove
Project name (English): Inclusion in physical and sport education
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 051UK-4/2022
Project leader: doc. Mgr. Dagmar Nemček, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Cieľom projektu bude tvorba nových modelov a prístupov k vzdelávaniu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími (ŠVVP) potrebami s cieľom zvýšenia počtu cvičiacich žiakov so zdravotným postihnutím a iným zdravotným znevýhodnením v integrovanom vyučovaní telesnej a športovej výchovy (TŠV) v základných a stredných školách. V rámci riešenia projektu zozbierame a zanalyzujeme súčasné poznatky o inkluzívnom vzdelávaní v TŠV na Slovensku na rôznych typoch a stupňoch škôl. Porovnáme vývoj inkluzívneho vzdelávania v TŠV u nás a v zahraničí, zvýrazníme rozdielnosti podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní žiakov so ŠVVP, a tiež rozdielnosti prípravy a vzdelávania telovýchovných pedagógov na inkluzívne vzdelávanie žiakov so zdravotným znevýhodnením. Budeme analyzovať súčasné možnosti a poukážeme na problémy vzdelávania v TŠV žiakov so ŠVVP, so zameraním sa na skupiny žiakov so zdravotným znevýhodnením, konkrétne na žiakov so zdravotným postihnutím, chorých a zdravotne oslabených žiakov a žiakov s vývinovými poruchami na Slovensku. Zistíme názory žiakov na inkluzívne vzdelávanie v TŠV a skúsenosti učiteľov s inkluzívnym vzdelávaním v TŠV v rôznych regiónoch Slovenska, na rôznych typoch a stupňoch škôl. Porovnáme tiež realizáciu vyučovania TŠV v bežných školách a špecializovaných zariadeniach. Projektom sprostredkujeme možnosť využívania inovatívnych didaktických pomôcok využívaných v inkluzívnom vzdelávaní TŠV pri začlenení žiakov s rôznym druhom a stupňom zdravotného postihnutia a iného zdravotného znevýhodnenia, prostredníctvom publikovania učebných textov pre začínajúcich učiteľov TŠV, metodickej príručky a metodických listov pre učiteľov dlhodobejšie pôsobiacich v telovýchovnej praxi. Sprostredkujeme im konkrétne možnosti pre úspešné inkluzívne vzdelávanie v TŠV žiakov so ŠVVP, predovšetkým pre začlenenie skupín žiakov s rôznym druhom a stupňom zdravotného postihnutia a iného zdravotného znevýhodnenia prostredníctvom intervenčných modelových vyučovacích hodín pre konkrétne zdravotné znevýhodnenie žiaka ako možnosť modifikácie tematických celkov vybraných modulov v telesnej a športovej výchove v základných školách (ISCED 2) a vybraných pohybových obsahov modulov v stredných školách (ISCED 3).
Project annotation in English language
The objective of the project will be to create new models and approaches to the education of pupils with special educational needs (SEN) to increase the number of pupils/students with disabilities and with other health disorders in integrated physical and sports education classes in primary and secondary schools. As part of the project realisation, we collect and analyse current knowledge about inclusive physical and sports education in Slovakia at various types and levels of schools. We compare the development of inclusion in physical and sports education in Slovakia and abroad, highlight the differences in conditions, content, forms, methods and approaches in the education of students with SEN, as well as differences in training and education of physical and sport education teachers for inclusive education of students with disabilities and other health disorders. We will analyse the current possibilities and point out the problems of education in physical and sports education for pupils with SEN, focusing on groups of pupils/students with health disorders, specifically on pupils/students with disabilities, ill pupils/students and with health impairments and pupils with developmental disorders in Slovakia. We will find out the opinions of pupils/students on inclusive physical and sports education and the experience of teachers with inclusive physical and sports education in different regions of Slovakia, at different types and levels of schools. We will also compare the realisation of the physical and sports education process in regular schools and specialized facilities. The project mediates the possibility of using innovative teaching tools used in inclusive physical and sports education in the integration of pupils/students with different types and levels of disability and other health disorders, through the publication of textbooks for beginning physical and sport education teachers, methodological manual and methodological sheets for teachers of long-term teaching practice. We provide to physical and sport education teachers specific opportunities for successful inclusive physical and sports education of pupils/students with SEN, especially for the integration of groups of pupils/students with different types and levels of disability and other health disorders through intervention model classes for specific disabilities as a possibility of modifying thematic units of selected modules in physical and sports education at primary schools (ISCED 2) and selected motor content modules at secondary schools (ISCED 3).
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 9 038,00 | 0,00 |