Implementácia prvkov podpory zdravotnej gramotnosti dospelej populácie do vzdelávania v odbore ošetrovateľstvo

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Implementácia prvkov podpory zdravotnej gramotnosti dospelej populácie do vzdelávania v odbore ošetrovateľstvo

Project name (English): Implementation of elements of health literacy support of the adult population into nursing education

Start of project: 2022

End of project: 2024

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 010KU-4/2022

Project leader: PhDr. Mgr. Mariana Magerčiaková, PhD., MPH, MBA

University: Katolícka univerzita v Ružomberku

Department: Fakulta zdravotníctva

Project annotation in Slovak language

Projekt je zameraný na implementáciu prvkov podpory zdravotnej gramotnosti dospelej populácie do vzdelávania v rámci študijných programov v odbore ošetrovateľstvo. Zdravotná gramotnosť je pomerne nový pojem v podmienkach Slovenskej republiky, je však dôležitým faktorom ovplyvňujúcim motiváciu a zodpovednosť pacientov s chorobami srdca a ciev pri rešpektovaní pokynov týkajúcich sa zdravia. Nízka zdravotná gramotnosť vedie k plytvaniu v systéme zdravotnej starostlivosti, lebo sú poskytované zdravotnícke služby pacientom, ktorí vôbec nemuseli ochorieť, a tiež pacientom, ktorí svojou nespoluprácou, resp. non-compliance v priebehu terapie znemožňujú dosiahnutie žiaducich výsledkov. Vo svojom dôsledku nízka zdravotná gramotnosť devastuje systém zdravotnej starostlivosti a degraduje úsilie zdravotníckych pracovníkov.

Zámerom projektu je zmapovať zdravotnú gramotnosť u pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami, ktoré predstavujú najpočetnejšiu skupinu kardiovaskulárnych ochorení, prostredníctvom štandardizovaného hodnotiaceho nástroja HLQ (Health Literacy Questionnaire) a následne navrhnúť možnosti jej determinácie edukačnou činnosťou zdravotníckych pracovníkov, predovšetkým sestier, ktoré predstavujú najpočetnejšiu skupinu zdravotníckych pracovníkov a sú najčastejšie v bezprostrednom kontakte s pacientmi.

Projekt je naplánovaný na obdobie troch rokov, počas ktorých si budú členovia riešiteľského kolektívu rozširovať teoretické vedomosti a praktické zručnosti v oblasti zdravotnej gramotnosti, navrhnú stratégie na podporu, udržanie a zlepšenie zdravotnej gramotnosti nielen u pacientov s kardiovaskulárnymi ochoreniami, prispejú k inovácii profesionálnej prípravy študentov riešiteľských inštitúcií. Hlavným výstupom projektu bude monografia koncipovaná do troch základných častí. V prvej časti bude charakterizovaná zdravotná gramotnosť a jej jednotlivé aspekty. Druhá časť publikácie bude zameraná na prezentáciu výsledkov výskumu. V poslednej - tretej časti budú uvedené možnosti determinácie zdravotnej gramotnosti u pacientov  prostredníctvom intervencií sestier a iných kategórií zdravotníckych pracovníkov, najmä edukačnými aktivitami.

V publikácii, ktorá bude pravdepodobne jediná svojho zamerania v podmienkach Slovenskej republiky, budú komplexne spracované aktuálne poznatky o zdravotnej gramotnosti pacientov v kontexte možností jej determinácie edukačnou činnosťou zdravotníckych pracovníkov. Monografia môže byť teda užitočnou pomôckou pre študentov a pedagógov počas výchovno-vzdelávacieho procesu, ale aj pre odborníkov z klinickej praxe pri posudzovaní, podpore, udržiavaní a zlepšovaní zdravotnej gramotnosti pacientov.

Project annotation in English language

The project focuses on the implementation of elements of supporting the health literacy of the adult population into education within the study programs in the field of nursing. Health literacy is a relatively new concept in the conditions of the Slovak Republic, but it is an important factor influencing the motivation and responsibility of patients with heart and vascular diseases in respecting health guidelines. Low health literacy leads to waste in the health care system, because health services are provided to patients who did not have to get sick at all, and also to patients who, due to their non-cooperation, resp. non-compliance during therapy makes it impossible to achieve the desired results. As a result, low health literacy devastates the health care system and degrades the efforts of healthcare professionals.
The aim of the project is to map health literacy of patients with cardiovascular diseases, which represent the most numerous group of cardiovascular diseases, through a standardized evaluation tool HLQ (Health Literacy Questionnaire) and then suggest the possibility of determining it by educational activities of health professionals, especially nurses. they are most often in direct contact with patients.

The project is planned for a period of three years, during which members of the research team will expand their theoretical knowledge and practical skills in health literacy, design strategies to support, maintain and improve health literacy not only in patients with cardiovascular disease, contribute to innovation in professional training of research students. institutions. The main output of the project will be a monograph divided into three basic parts. The first part will characterize health literacy and its various aspects. The second part of the publication will focus on the presentation of research results. In the last - third part, the possibilities of determining health literacy in patients through interventions by nurses and other categories of health professionals, especially educational activities, will be presented.
The publication, which will probably be the only one of its focus in the conditions of the Slovak Republic, will comprehensively process current knowledge about the health literacy of patients in the context of the possibilities of its determination by the educational activities of health professionals. The monograph can therefore be a useful tool for students and teachers during the educational process, but also for professionals from clinical practice in assessing, supporting, maintaining and improving patient's health literacy.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 6 057,00 0,00

Filter

Filter