Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie: metodická a obsahová podpora
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie: metodická a obsahová podpora
Project name (English): Psychological education for non-psychologist professions: methodological and content support
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 035UK-4/2022
Project leader: Mgr. Miroslava Lemešová, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Vplyv a dôsledky pandémie Covid-19 v oblasti duševného zdravia sú rozsiahle a predstavujú mnohé výzvy pre psychológiu i pre psychologické vzdelávanie. Psychologické vzdelávanie umožňuje, okrem iného, rozvíjať psychologickú gramotnosť, ktorú možno v širšom zmysle chápať ako schopnosť uplatňovať psychologické princípy v rôznych kontextoch a adaptívne používať poznatky psychológie. Kurzy psychológie sú súčasťou profesijnej prípravy mnohých študijných odborov, ktoré nie sú priamo zamerané na psychológiu. Svoje miesto má psychológia nielen v príprave pedagogických, pomáhajúcich a zdravotníckych profesií, ale i v oblasti ľudských zdrojov a personálneho manažmentu, kognitívnych vied či divadelného umenia. V súčasnosti absentuje komplexný pohľad na psychologické vzdelávanie pre nepsychologické študijné odbory. Vyučovanie psychológie má tak zriedkavo koncepčný rámec, je utvárané často na základe aktuálnej ponuky a dopytu daného pracoviska, bez interdisciplinárnej spolupráce, zohľadňovania potrieb konkrétneho odboru a metodickej podpory. Cieľom predkladaného projektu je na prvej úrovni zmapovať vyučovanie psychológie v nepsychologicky orientovaných študijných odboroch terciárneho vzdelávania na viacerých úrovniach kurikula. Využitá bude obsahová analýza oficiálnych vzdelávacích dokumentov, dotazníkový zber údajov zameraný na vnímanie absolvovaných psychologických predmetov z pohľadu študentov a študentiek a individuálne rozhovory s osobami, ktoré psychologické predmety v rôznych študijných odboroch zabezpečujú. Ďalšia úroveň predstavuje transformáciu takto získaných informácií do podoby vzdelávacej platformy, ktorá poskytne metodickú podporu pre vyučovanie psychológie a bude tiež priestorom pre výmenu skúseností a zdieľanie dobrej praxe v univerzitnom psychologickom vzdelávaní.
Project annotation in English language
The impact and consequences of the Covid-19 pandemic on mental health are widespread and present many challenges for psychology and psychological education. Psychological education makes it possible, among other things, to develop psychological literacy, which can be understood in general as the ability to apply psychological principles in various contexts and adaptively use the knowledge of psychology. Psychology courses are part of the professional training of many fields of study that are not directly focused on psychology. Psychology has its place not only in the training of educational, helping and medical professions, but also in the field of human resources and personnel management, cognitive sciences and or drama. At present, there is no comprehensive view of psychological education for non-psychological fields of study. The teaching of psychology thus rarely has a conceptual framework, it is often formed on the basis of the current supply and demand of the workplace, without interdisciplinary cooperation, taking into account the needs of a particular field and methodological support. The aim of this project is to descibe the teaching of psychology in non- psychologically oriented study fields of tertiary education at several levels of the curriculum. Content analysis of official curricular documents, questionnaire data collection focused on the perception of completed psychological subjects from the point of view of students and individual interviews with psychology educators in various fields of study will be used. The next level is the transformation of obtained data into the form of an educational platform that will provide methodological support for the teaching of psychology and will also be a space for exchanging experiences and sharing good practice in university teaching of psychology.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 3 406,00 | 0,00 |