Implementácia progresívnych metód výskumu a výsledkov ich aplikácie do procesu výučby predmetov experimentálneho charakteru v odbore energetických strojov a zariadení

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Implementácia progresívnych metód výskumu a výsledkov ich aplikácie do procesu výučby predmetov experimentálneho charakteru v odbore energetických strojov a zariadení

Project name (English): Implementation of progressive research methods and the results of their application in the process of teaching subjects of an experimental nature in the field of energy machinery and equipment

Start of project: 2022

End of project: 2024

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 016STU-4/2022

Project leader: prof. Ing. Róbert Olšiak, PhD.

University: Slovenská technická univerzita v Bratislave

Department: Strojnícka fakulta

Project annotation in Slovak language

Predkladaný projekt je zameraný na inováciu výučby predmetov experimentálneho charakteru v študijných programoch energetické stroja a zariadenia a im pridružených študijných programoch. Zdroje, premeny, distribúcia a využitie rôznych foriem energie, kde aspoň jeden nosič energie je tekutina, sú majoritné témy, na ktoré sa zameriava študijný program energetické stroja a zariadenia. Zvyšovanie efektivity a bezpečnosti procesov pri transformácií energie samozrejme kladie nároky na inovácie, ktoré musia byť realizované výskumom a vývojom na zodpovedajúcej úrovni, ktorý vykonáva vzdelaný a kompetentný personál. Základom inovácií v energetike je v súčasnosti modelový výskum realizovaný numerickými a experimentálnymi metódami. Numerické modelovanie, prioritne CFD metódy, reprezentujú prístup, ktorý z hľadiska modelového výskumu prináša časový aj finančný prínos, na ich konkrétne použitie je však nevyhnutná verifikácia použitých modelov a validácia dosiahnutých výsledkov. To je možné realizovať experimentálnym výskumom na fyzických modeloch, čo možno v oblasti energetiky pokladať za referenčnú metódu. Výskum v rámci projektu bude zameraný na energetické systémy pracujúce s tekutinou ako nositeľom energie, ktoré z hľadiska transformácie energie predstavujú limitné stavy: prenos pri maximálnej hustote energie na jednotku hmotnosti nositeľa a systémy pracujúce bez potreby dodávania energie na ich vlastné fungovanie.

V rámci projektu sa predpokladá aj vybudovanie edukačných technológií a študijných materiálov, ktoré umožnia efektívnu výučbu experimentálnych predmetov dištančnou formou, čo je vzhľadom na obsah  vzdelávania (realizácia experimentu) náročná úloha. Potreba zvoleného prístupu je perspektívna, nie len vzhľadom na momentálnu situáciu v edukačnom procese, ktorá vznikla v dôsledku pandémie.

Project annotation in English language

The presented project is focused on the innovation of teaching subjects of an experimental nature in the study programs of energy machinery and equipment and their associated study programs. The sources, transformations, distribution and use of various forms of energy, where at least one energy carrier is a fluid, are the major topics on which the study program of energy machinery and equipment focuses. Increasing the efficiency and safety of processes in energy transformation, of course, places demands on innovation, which must be carried out by research and development at the appropriate level, carried out by educated and competent staff. The basis of innovations in energy is currently model research carried out by numerical and experimental methods. Numerical modeling, priority CFD methods, represent an approach that brings time and financial benefits in terms of model research, but for their specific use it is necessary to verify the models used and validate the results. This can be realized by experimental research on physical models, which can be considered as a reference method in the field of energy. The research within the project will focus on energy systems working with fluid as an energy carrier, which in terms of energy transformation represent limit states: transmission at maximum energy density per unit mass of the carrier and systems operating without the need to supply energy for their own operation.
The project also envisages the construction of educational technologies and study materials that will enable the effective teaching of experimental subjects in a distance form, which is a challenging task due to the content of education (implementation of the experiment). The need for the chosen approach is promising, not only due to the current situation in the educational process, which arose as a result of a pandemic.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 14 516,00 0,00

Filter

Filter