Tvorba webového portálu metodickej podpory výučby cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Tvorba webového portálu metodickej podpory výučby cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní
Project name (English): Creation of a web portal for methodological support of foreign language teaching in primary education
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 011UMB-4/2022
Project leader: prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Department: Pedagogická fakulta
Project annotation in Slovak language
Projekt reaguje na pretrvávajúce problémy a zároveň nové výzvy súvisiace s výučbou cudzích jazykov v SR. Jeho cieľom je poskytnúť teoreticko-výskumne ukotvenú, a zároveň praktickú, ľahko dostupnú metodickú podporu výučby cudzích jazykov na primárnom stupni, ktorá bude v súlade s aktuálnymi medzinárodnými vzdelávacími politikami a národnou stratégiou vzdelávania v 3. dekáde 21. storočia (Plán obnovy SR, komponent 7: vzdelávanie pre 21. storočie, Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky, Inovovaný Štátny vzdelávací program – primárne vzdelávanie a i.). Konkrétne bude jej zámerom podporiť proces transformácie ešte stále prevládajúceho transmisívneho spôsobu výučby cudzích jazykov, s typickou dominanciou učiteľa, na výučbu zameranú na žiaka.
Nástrojom tejto metodickej podpory bude webový portál pre výučbu cudzích jazykov (ISCED1), sýtený teoreticko-výskumnými informáciami (z oblasti lingvodidaktiky, primárnej pedagogiky a príbuzných disciplín), a zároveň overenými metodickými postupmi výučby cudzích jazykov, vrátane príkladov dobrej praxe - aj cez videá. Portál umožní pružné vyhľadávanie metodických námetov a zároveň ich hyperlinkové prepojenie na východiskové teórie a realizované výskumy, čím prispeje k šíreniu informovanosti učiteľov a ďalších záujemcov (napr. rodičov, vedenie školy) o podstate a spôsoboch osvojovania si jazykov deťmi. Vytvorí tiež priestor pre sieťovanie učiteľov, didaktikov, metodikov a prepojenie na rôzne už jestvujúce metodiky cudzích jazykov. Výber položiek a kategórií do metodiky bude podliehať trom kritériám: a) súladu s očakávaniami rozvoja globálnych spôsobilostí v rámci ISCED1, nevyhnutných pre život v 21. storočí; b) súladu s právom každého dieťaťa na vzdelanie primerané jeho vývinovým, osobnostným a vzdelávacím špecifikám – vrátanie potrieb a schopností učenia sa cudzieho jazyka; c) princípu participatívnosti. Princíp participatívnosti bude zabezpečovaný na troch úrovniach: 1) spoluúčasťou učiteľov, metodikov a didaktikov v SR (príp. v zahraničí) na tvorbe a využívaní portálu; 2) hlavným dôrazom metodiky na vytvorenie priestoru pre deti/žiakov - ich konštruovanie vlastných vedomostí a spôsobilostí prostredníctvom vlastných pozitívnych skúseností s cudzím jazykom; 3) cez sekciu „otázky – odpovede“ budú do modifikácie portálu prizývaní aj rodičia, príp. ďalší záujemcovia (napr. manažment školy). Hlavným výstupom z projektu teda bude interaktívna, vnútorne koherentná, vedecky podložená, prakticky použiteľná a overená digitálna metodika cudzích jazykov (vyučovaných v SR – vrátane slovenčiny pre cudzincov) pre ISCED1.
Tvorba online metodiky bude sprevádzaná tromi typmi výskumu v oblasti výučby cudzieho jazyka v primárnom vzdelávaní: teoretickým výskumom (obsahová analýza relevantných dokumentov, komparácia, syntéza), kvalitatívnym výskumom (obsahová analýza výpovedí učiteľov na sociálnych sieťach, v dotazníkoch a vo fokusových skupinách) a akčným prieskumom za účelom porozumenia aktuálnym potrebám učiteľov cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní a priebežného overovania využiteľnosti novej metodiky.
Project annotation in English language
The project responds to the remaining problems and at the same time new challenges related to foreign language teaching in the Slovak Republic. Its aim is to provide theoretical-research-based, and at the same time practical, easily accessible methodological support for foreign language teaching at primary level, which will be in line with current international education policies and national education strategy in the 3rd decade of the 21st century (Recovery Plan of Slovakia, part 7: Education for the 21st Century, Common European Framework of Reference for Languages, Innovated State Education Program - Primary Education, etc.). In particular, it will aim to support the process of transforming the still prevailing transmissive way of teaching foreign languages, with a typical teacher dominance, into pupil-centered teaching.
The tool for this methodological support will be a web portal for foreign language teaching (ISCED1), based on theoretical research information (in the field of linguistics, primary pedagogy and related disciplines), as well as proven methodological procedures for teaching foreign languages, including examples of good practice – also via videos. The portal will enable a flexible search for methodological topics and at the same time hyperlinks to basic theories and research, thus contributing to the raising of awareness of teachers and other stakeholders (eg parents, school management) about the nature and ways of learning languages by children. It will also create a space for networking of teachers, didactics, methodologists, and links to various existing methodologies of foreign languages. The selection of items and categories for the methodology will be subject to three criteria: (a) compliance with the expectations for the development of global competences for ISCED1 level, necessary for life in the 21st century; b) compliance with the right of each child to an education appropriate to his/her developmental, personal and educational specificities - including foreign language needs and learning abilities; c) the principle of participation. The principle of participation will be ensured at three levels: 1) participation of teachers, experts in linguo-didactis and primary education methodologists in the Slovak Republic (and abroad) in the creation and use of the portal; 2) the main emphasis of the methodology on creating a space for children / pupils and their construction of their own knowledge and skills through their own positive experiences with a foreign language; 3) through the section "questions - answers": parents and other stakeholders (eg school management) will also be invited to modify the portal. The main output of the project will be an interactive, internally coherent, scientifically based, practically usable and verified digital methodology of foreign languages (taught in the Slovak Republic - including Slovak for foreigners) for ISCED1.
The development of the online teaching methodology will be accompanied by three types of research in the field of foreign language teaching in primary education: theoretical research (content analysis of relevant documents, comparison, synthesis), qualitative research (content analysis of teachers' statements on social networks, questionnaires and focus groups), and action research in order to understand the current needs of foreign language teachers in primary education and to continuously verify the feasibility of the new teaching methodology.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 7 785,00 | 0,00 |