Tvorba podporného materiálu pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách

Basic informations

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Tvorba podporného materiálu pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách

Project name (English): Creation of supporting material for improving the conditions of education of 2-year-old children in kindergartens

Start of project: 2022

End of project: 2024

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 001UMB-4/2022

Project leader: doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD.

University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Department: Pedagogická fakulta

Project annotation in Slovak language

Hlavným zámerom projektu je vytvoriť podporný informačno-metodický materiál pre skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách na základe výskumu a v súlade s ustanovením § 59 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z., ktorý umožňuje prijímať 2-ročné deti do materských škôl. Pre riaditeľky/ov a učiteľky/ov materských škôl to prakticky znamená zabezpečovať vhodné podmienky ich výchovy a vzdelávania, aby podľa § 4 ods. 1 písmena c zákona č. 138/2019 Z. z. boli rešpektované individuálne výchovno-vzdelávacie potreby dieťaťa, s ohľadom na jeho schopnosti, možnosti, sociálne a kultúrne zázemie. Podmienky predprimárneho vzdelávania tejto vývinovo špecifickej skupiny detí v období batoľaťa žiadny legislatívny, informačný ani metodický materiál z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky nerieši. Výskum dizajnom zmiešaného výskumu preto odpovie na otázku: Aké sú vhodné podmienky pre výchovu a vzdelávanie 2-ročných detí v materských školách s ohľadom na ich vývinové špecifiká a potreby? Ide o materiálne, personálne, sociálne, psychosociálne, organizačné, bezpečnostné, hygienické a zdravie podporujúce podmienky, podmienky dieťa rozvíjajúcej výučby a spolupráce v predprimárnom vzdelávaní v materskej škole. Metódami získavania výskumných údajov budú dotazník pre učiteľov a rodičov, interview s riaditeľkami MŠ, pozorovanie činností a prejavov správania a komunikácie 2-ročných detí vo vzdelávacích aktivitách a obsahová analýza dokumentov v historickom a medzinárodnom porovnaní. Výskumné zistenia budú kvantitatívne aj kvalitatívne analyzované a publikované vo vedeckých a odborných štúdiách v časopisoch a zborníkoch. Aplikované budú v tvorbe informačno-metodického materiálu, ktorý budú obsahovať dve odborné knižné publikácie. Prvá sprostredkuje pedagogickým zamestnancom závery a odporúčania z výskumu a informačný materiál (komplexné informácie s príkladmi z praxe) o vhodných podmienkach výchovy a vzdelávania 2-ročných detí v materských školách. Druhá publikácia poskytne metodický materiál - didaktické a metodické aplikácie Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016) v zameraní na hravé vzdelávacie aktivity s 2-ročnými deťmi v súlade s ich vývinom a potrebami. Predpokladaným prínosom riešenia projektu pre pedagogickú prax je podpora prijímania 2-ročných detí do materských škôl zlepšením informovanosti riaditeliek/ov a učiteliek/ov materských škôl a skvalitnenie procesu výchovy a vzdelávania týchto detí pedagogickou prácou podľa informačno-metodického materiálu.  

Project annotation in English language

The main purpose of the project is to create supporting information and methodological material for improving the conditions of education of 2-year-old children in kindergartens on the basis of research and in accordance with the provisions of § 59 section 1 of Act no. 245/2008 Coll., which allows the admission of 2-year-old children to kindergartens. For principals and teachers of kindergartens, this means ensuring suitable conditions for their education, so that according to § 4 section 1 letter c of Act no. 138/2019 Coll. the individual educational needs of the child were respected, with regard to his / her abilities, possibilities, social and cultural background. The pre-primary education conditions of this developmentally specific group of children in the period of toddler are not addressed by any legislative, informational or methodological material from the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic.

The mixed design research will therefore answer the question: What are the appropriate conditions for the education of 2-year-old children in kindergartens, taking into account their developmental specifics and needs? It’s regarding material, personnel, social, psychosocial, organizational, safety, hygienic and health-supporting conditions, conditions of child-developing teaching and cooperation in pre-primary education in kindergarten. The methods of obtaining research data will be a questionnaire for teachers and parents, interviews with principals, observation of activities and behaviour and communication of 2-year-old children in educational activities and content analysis of documents in historical and international comparison.

The obtained data will be quantitatively and qualitatively analysed and the results of research - research studies will be published in scientific and professional journals and proceedings. The findings will be applied in the creation of information and methodological material, which will contain two professional book publications. The first publication will provide teachers with conclusions and recommendations from research and information material (comprehensive information with examples from practice) on the respectably conditions of education of 2-year-old children in kindergartens. The second one will provide methodological material - didactic and methodological applications of the State Educational Program for Pre-primary Education in Kindergartens (2016) focusing on playful educational activities with 2-year-old children in accordance with their development and needs. The expected benefit of the project solution for pedagogical practice is to support the admission of 2-year-old children to kindergartens by improving the awareness of principals and teachers of kindergartens and improving the process of education and training of these children through pedagogical work according to information and methodological material.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 3 629,00 0,00

Filter

Filter