Interaktívna výučba analytických a preparatívnych separačných metód
Basic informations
Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Project name (Slovak): Interaktívna výučba analytických a preparatívnych separačných metód
Project name (English): Interactive learning of analytical and preparative separation methods
Start of project: 2016
End of project: 2017
Condition of project: Ukončený
Project number: 087UK-4/2016
Project leader: prof. RNDr. Milan Hutta, CSc.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Prírodovedecká fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Pre potreby vzdelávania v oblasti analytickej chémie bola vytvorená multimediálna učebnica
s názvom " Separačné metódy zamerané na kvapalinovú chromatografiu, čipovú elektroforézu a hmotnostnú spektrometriu " riešiteľského kolektívu prof. RNDr. Milan Hutta, CSc., doc. RNDr. Radoslav Halko, PhD., doc. RNDr. Marián Masár, PhD., RNDr. Andrea Vojs Staňová, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Góra, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Bodor, PhD. (VKS IIa), Mgr. Iveta Boháčová, PhD., ktorá vytvára motivujúci a zrozumiteľný môstik medzi odbornými vysokoškolskými učebnicami, učebnými textami a populárnymi zdrojmi spoločensky zaujímavých informácií s poukazovaním na nezastupiteľnú úlohu separačných metód v našich životoch. Okrem definícií toho, čo znamená separácia chemických látok, aké sú jej základné atribúty, premenné, ktoré ju ovplyvňujú sa diskutujú aj oblasti a otázky ich aplikácie na riešenie veľmi rôznorodých a dôležitých problémov.
Urobený bol výber audiovizuálnych súborov (video, animácie zo zdrojov Internetu) a súbor modelových príkladov pre názornejšie a lepšie pochopenie jednotlivých vyučovaných separačných metód. Účinnosť inovatívneho motivačného prístupu k vzdelávaniu v oblasti separačných techník, metód a stratégií aplikovaných na riešenie problémov našej spoločnosti bola overovaná 3 semestre v prednáškach, na seminároch a cvičeniach v predmetoch zameraných zvlášť na separačné metódy – „Separačné metódy“, „Separation methods“, „Kvapalinová chromatografia“, „Elektro-separačné metódy“, „Hmotnostná spektrometria“, „Izolačné a separačné metódy biomakromolekúl“ pre chemikov a biológov. Vzhľadom na dostupnosť monografií klasického formátu v papierovej forme a forme pdf súboru sme reagovali na túto skutočnosť zväčšením podielu motivačnej zložky (videá, animácie), prierezového chápania vzťahov rôznych súčastí separačných techník a separačných techník navzájom a názornosti v našich učebných textoch. Učebnica v sebe integruje všetky línie v podobe multimediálneho CD/DVD, iného digitálneho nosiča (pamäťový kľúč, web, mobilný telefón) a otvorenej platformy na webovej stránke Katedry analytickej chémie Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave (http://www.analytika.sk), ktorá je voľne prístupná a bude ako ukážkový podklad dostupná aj pre iných užívateľov (učitelia škôl, doktorandi, študenti, žiaci, pracovníci praxe, napr. kontrolných laboratórií) a priebežne aktualizovaná na báze nových poznatkov.
Vytvorená multimediálna učebnica a súbor prepojení "Separačné metódy zamerané na kvapalinovú chromatografiu, čipovú elektroforézu a hmotnostnú spektrometriu " v sumárnom rozsahu cez 250 strán s overenými a funkčnými linkami je prílohou tejto záverečnej správy.
Description of original results of the project in English
For the needs of education in the field of analytical chemistry was created multimedia textbook entitled " Separation methods focused to liquid chromatography, chip electrophoresis and mass spectrometry " by authors prof. RNDr. Milan Hutta, CSc., doc. RNDr. Radoslav Halko, PhD., doc. RNDr. Marián Masár, PhD., RNDr. Andrea Vojs Staňová, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Góra, PhD. (VKS IIa), RNDr. Róbert Bodor, PhD. (VKS IIa), Mgr. Iveta Boháčová, PhD, which creates a motivating and understandable bridge between professional higher education textbooks, teaching materials and popular sources of practically interesting information suggesting the irreplaceable role of analytical chemistry and general chemistry in our lives. In addition to the definitions of what means separation of chemical substances, its basic attributes, the variables that affect it, the areas and issues of their application to address very diverse and important problems are discussed. A selection of audiovisual files (video, animation from Internet sources) and a set of model examples were made to illustrate and support better understanding each of the selected separation methods. The effectiveness of the innovative motivational approach to education in the field of separation techniques, methods and strategies applied to solving the problems of our society has been verified for 3 semesters in lectures, seminars and exercises in subjects focusing especially on separation methods - "Separation methods (in Slovak), ", "Separation methods (in English)" Liquid Chromatography (in Slovak)"," Electro-Separation Methods (in Slovak)"," Mass Spectrometry (in Slovak)"," Isolation and Separation Methods of Biomolecules (in Slovak)"for chemists and biologists. Due to the availability of classical format monographs in paper form and pdf format, we have responded to this by increasing the share of the motivational component (videos, animations), the cross-sectional understanding of the relationships between the different components of separation techniques and separation techniques, and the clarity in our textbooks. The classroom integrates all lines in the form of a multimedia CD / DVD, other digital media (memory key, web, mobile phone) and an open platform on the website of the Department of Analytical Chemistry of the Faculty of Natural Sciences of the UK in Bratislava (http://www.analytika.sk) , which is freely accessible and available to other users (school teachers, PhD students, students, pupils, practitioners, eg control laboratories) as a demonstration basis and updated on the basis of new knowledge.
The multimedia textbook and link set "Separation Methods for Liquid Chromatography, Chip Electrophoresis and Mass Spectrometry" are summarized in the summary of the final report over 250 pages with verified and functional lines.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 8 262,00 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)
Output name | Description of output | Link |
---|---|---|
Webová informačná stránka venovaná pokrokom v separačných metódach | Vytvorenie webovej informačnej stránky na www.analytika.sk venovanej pokrokom v separačných metódach a linkom na iné zdroje informácií. | http://www.analytika.sk/veda-a-vyskum/projekty/interaktivna-vyucba-analytickych-a-preparativnych-separacnych-metod/ |
Multimediálna učebnica eparačných metód | Vytvorenie multimediálnej učebnice separačných metód zloženej zo 4 časti: 1. úvod do sepračných metód, 2. kvapalinová chromatografia, 3. čipová elektroforéza a 4. hmotnostná spektrometria. Táto učebnica aktívne využíva zozbierané a spracované informácie a údaje internetu vo vybraných oblastiach chemickej analýzy. | . |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele výborne.