Univerzita Komenského vyvinula unikátny systém na odhalenie poruchy reči u detí
Univerzita Komenského v Bratislave (UK) vyvinula unikátny systém TEKOS
(Test komunikačného správania) na odhalenie poruchy reči u detí. Systém
vyvinutý tímom Mgr. Svetlany Kapalkovej, PhD., z Katedry logopédie
Pedagogickej fakulty UK slúži na stanovenie rizika narušeného vývinu
reči u detí v staršom veku na základe toho, ako 8- až 35-mesačné deti
používajú slovné spojenia, gestá, aktívnu a pasívnu slovnú zásobu či
podľa toho, ako sa hrajú.
Systém TEKOS predstavuje dotazníkový test pre rodičov, pretože práve
rodičia najlepšie poznajú svoje deti. Jeho vyplnenie je možné v
papierovej i elektronickej podobe prostredníctvom on-line systému. TEKOS
dokáže na základe odpovedí posúdiť a vyhodnotiť, či dieťa patrí k
jednému zo štyroch komunikačných profilov – (1) či má identifikované
riziko z pohľadu vývinu komunikácie a vyžaduje zaradenie do ranej
intervencie, vrátane intenzívnej stimulácie reči; (2) či patrí do
skupiny ohrozenej rizikom, vyžaduje monitorovanie a opakované kontroly v
staršom veku, jeho vývin môžeme opísať tiež ako dieťa s oneskoreným
vývinom reči; (3) či ide o dieťa s normálnym vývinom reči alebo (4) o
dieťa s výbornými komunikačnými schopnosťami. Zistenia z výskumu na UK
ukazujú, že dieťa jednoznačne identifikované ako rizikové z pohľadu
komunikácie už vo veku 8 – 16 mesiacov ostáva rizikové aj v staršom veku
pri opakovanom
vyšetrení.
Test je určený odborníkom pracujúcim v ranej starostlivosti o deti
(psychológovia, logopédi, špeciálni pedagógovia, pediatri, zdravotné
sestry atď.). „Ak máme nástroj na vyhľadávanie a identifikovanie detí z
pohľadu rizika, tieto deti a ich rodičia môžu byť zaradení do procesu
ranej intervencie čo najskôr – už v období okolo tretieho roka. Nestráca
sa tak čas čakaním a výrazne sa môže zlepšiť kvalita života samotných
detí i rodiny z dlhodobejšej perspektívy,“ vysvetľuje prepojenie výskumu
na prax Svetlana Kapalková z UK.
Všetky tieto podklady sa javia ako veľmi cenné pri vyhľadávaní detí,
ktoré sú v predškolskom veku diagnostikované ako deti s vývinovou
dysfáziou. Vývinová dysfázia (špecificky narušený vývin reči) sa
vyskytuje približne u 5 % detí. Prvými typickými príznakmi býva
oneskorený vývin reči (deti tvoria menej slov oproti svojim rovesníkom)
nasledovaný problémami so správnym tvorením viet. Často býva výrazne
narušený aj vývin porozumenia reči. V školskom veku môže mať dieťa
problém s osvojovaním si písanej podoby reči (dyslexia, dysortografia,
dyskalkúlia a pod.).
Test bol pôvodne inšpirovaný americkou verziou rodičovského dotazníka
McArthur CDI, avšak tím Svetlany Kapalkovej z UK na základe dlhodobého
sledovania 5 detí v dvoch vekových fázach 8 – 16 mesiacov a 17 – 35
mesiacov vyvinul TEKOS a prepojil ho s terapiou. Samotný TEKOS sa
overoval na vzorke 1715 slovensky hovoriacich detí z územia celého
Slovenska. „Naša verzia však nevznikla prekladom - vychádzali sme z
pôvodných dát u slovensky hovoriacich detí. Aj vzhľadom na to je
slovenská verzia obohatená o niektoré časti, ktoré sú celosvetovo
unikátne,“ dodáva Svetlana Kapalková. Doplnená je napr. samostatná časť
produkcie slov a gest v rámci prvých výpovedí, ktoré z vývinového
hľadiska zohrávajú dôležitú funkciu v osvojovaní si reči.
„Reč je naším najdôležitejším komunikačným prostriedkom. Som rád, že
vďaka včasnému odhaleniu porúch reči bude možná efektívna intervencia a
jednotlivci tak získajú lepšie šance plnohodnotne sa zapojiť do
spoločnosti,“ vyzdvihuje význam výskumu rektor UK prof. RNDr. Karol
Mičieta, PhD.
zdroj:
Meno: Oddelenie vzťahov s verejnosťou UK
E-mail: pr@uniba.sk