Stanovisko ministerstva školstva k protestu občianskej iniciatívy UM!
V súvislosti s dnes
organizovaným protestom občianskej iniciatívy UM!, reagujúcim na súčasný
stav školstva, uvádza Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
(MŠVVaŠ SR) nasledovné stanovisko.
MŠVVaŠ SR
rozpracovalo Programové vyhlásenie vlády SR a stanovilo si strategické
ciele na plnenie konkrétnych úloh. Jeho snahou je pritom nasmerovať
systém výchovy a vzdelávania k fungujúcemu a efektívnemu regionálnemu
školstvu postavenému na etických princípoch, ako aj zlepšiť postavenie
učiteľov tak, aby zodpovedalo mimoriadnemu významu ich práce.
V oblasti postavenia pedagogických zamestnancov pripravuje MŠVVaŠ SR
novelu zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických a odborných
zamestnancoch. Už v marci bude vecný obsah tejto novely prerokovaný na
úrovni vedenia ministerstva a následne ho ministerstvo predloží na
verejnú diskusiu. Zámerom je zlepšenie mzdového ohodnotenia
pedagogických zamestnancov a vylepšenie systému ich kariérneho rastu.
Najvýznamnejšou prioritou MŠVVaŠ SR v oblasti regionálneho školstva je
práve občianskou iniciatívou uvádzaná výhrada k obsahu učiva, a to zmena
systému a obsahu výučby. V tomto smere pripravuje ministerstvo inováciu
štátnych vzdelávacích programov pre jednotlivé druhy a typy škôl
s platnosťou od 1. septembra 2011. Hlavným cieľom je zvýšiť autonómiu
škôl v procese rozhodovania o obsahu vzdelávania a podporovať také formy
a metódy, ktoré prispejú k rozvoju tvorivého a kritického myslenia
žiakov.
V súvislosti s námietkami voči učebnicovej politike chce
MŠVVaŠ SR zdôrazniť, že má záujem otvoriť trh s učebnicami a vytvoriť
podmienky na umiestňovanie učebníc na internete s možnosťou využívať
digitálny vzdelávací obsah. Ministerstvo sa zároveň snaží zabezpečiť aj
reformné učebnice pre všetky stupne povinnej školskej dochádzky v rámci
procesu, ktorý bol spustený ešte v roku 2008. Pravidlá boli v tom období
až do začiatku tohto roka dosť komplikované. Osobitné konkurzy na
autorov a osobitné aj na vydavateľov sa neosvedčili a boli jednou z
hlavných príčin oneskorenia vydania niektorých reformných učebníc. Tieto
pravidlá sme zjednodušili s cieľom preferovať tvorbu nových učebníc ako
spoločné dielo autorských tímov a vydavateľstiev v otvorenej súťaži.
V súčasnosti učebnice posudzujú okrem autorských kolektívov a
vydavateľských redakcií tiež recenzenti a odborné programové komisie
Štátneho pedagogického ústavu, resp. Štátneho inštitútu odborného
vzdelávania. Po zapracovaní ich pripomienok je učebnica predkladaná na
schvaľovacie konanie. A až po schválení je učebnica odporučená na
zaradenie do vyučovacieho procesu. Ministerstvo je zároveň otvorené
odborníkom, ktorí by radi pracovali nad rámec svojich povinností ako
recenzenti, lektori, členovia programových komisií, dobrovoľne by
testovali didakticko-pedagogické pomôcky a privítalo by taktiež
zapojenie študentov do konzultačného procesu.
Všetky zmeny,
ktoré ministerstvo školstva pripravuje, konzultuje so širokým spektrom
odborníkov v danej oblasti. Dôkazom toho je, že v súčasnosti už naplno
pracuje niekoľko expertných pracovných skupín zameraných na jednotlivé
oblasti, v ktorých majú zastúpenie odborníci z radov profesijných
a stavovských organizácií, cirkví, občianskych združení, štátnej správy
a samosprávy. Ich zloženie a oblasti, ktorými sa tieto skupiny
zaoberajú, sú zverejnené na webových stránkach ministerstva.
V oblasti vysokoškolského vzdelávania pripravuje MŠVVaŠ SR komplexnú
novelu zákona o vysokých školách, ktorá má okrem iného prispieť k
odstraňovaniu informačnej nerovnosti. Ide o zverejňovanie rôznych údajov
o kvalitatívnej úrovni vysokých škôl (napr. počty nezamestnaných
absolventov podľa jednotlivých odborov).
K zvýšeniu kvality
vysokoškolského štúdia by malo prispieť aj predĺženie štandardnej dĺžky
štúdia v externej forme tak, aby diplom z externého štúdia bol kvalitou
lepšie porovnateľný s diplomom z denného štúdia. Vysoké školy by v tejto
súvislosti mali preukazovať, akým spôsobom kvalitu zvýšia, pretože
samotné predĺženie štúdia neznamená automaticky zvýšenie jeho kvality.
Novela vysokoškolského zákona sa bude zaoberať aj odoberaním podvodne
získaných akademických, vedecko-pedagogických a umelecko-pedagogických
titulov. Okrem toho sa pripravuje zrušenie kategorizácie vysokých škôl,
čo súvisí so skutočnosťou, že väčšie rozdiely sú medzi fakultami než
medzi jednotlivými vysokými školami. Prvá klasifikácia, zavedená v roku
2002, sa novelou zákona z roku 2007 zrušila skôr, ako sa stihla naplniť a
druhá klasifikácia, zavedená novelou z roku 2007, sa tiež doteraz
nezrealizovala. Postup jej zavedenia aj realizácie vykazuje
nekonzistentnosť a neprispela k identifikácii skutočnej špičky.
Zdôrazňujeme zároveň fakt, že budeme rešpektovať právnu subjektivitu
vysokých škôl. Preto sa ministerstvo chce sústrediť v rámci
diferenciácie vysokých škôl na identifikáciu a vyzdvihnutie osobitne
kvalitných, medzinárodne uznávaných fakúlt s predpokladom, že postupne
takéto exkluzívne postavenie získajú aj celé vysoké školy. Takéto
fakulty chce následne ministerstvo motivovať k rozširovaniu, aby z nich
malo prospech čoraz viac študentov. Z praktického hľadiska si označenie
"univerzita" ponechajú školy, ktoré sa tak dnes nazývajú a nové školy
budú môcť mať vo svojom názve slovo „univerzita", až keď budú spĺňať
podmienky podľa Európskej asociácie univerzít (EUA) - napríklad musia
fungovať aspoň 5 rokov, majú akreditované doktorandské štúdium
a implementovaný systém vnútorného zabezpečenia kvality.
Vzhľadom na problémy, ktoré môže vysokým školám spôsobiť výpadok
garanta, sa uvažuje o zmene, aby garantovanie bolo viazané na kolektív
vysokoškolských učiteľov. V súvislosti s akreditáciou by malo k
zvyšovaniu kvality prispieť aj zvažované vytvorenie "druhej komory"
Akreditačnej komisie, ktorej členmi by boli len zahraniční hodnotitelia.
Novela vysokoškolského zákona bude predmetom verejnej diskusie s
vysokými školami a v druhej polovici roku 2011 by mala byť predložená v
rámci legislatívneho procesu na pripomienkové konanie.
V oblasti
vedy a výskumu bude v júni tohto roka predložená vláde SR nová
stratégia, ktorá je už rozpracovaná a na jej príprave sa podieľajú
odborníci z vedeckej aj akademickej obce. V prípade návrhu realokácie
finančných prostriedkov z operačných programov Vzdelávanie a Výskum a
vývoj nebolo k dnešnému dňu o presune prostriedkov definitívne
rozhodnuté.
Bratislava 11. marec 2011
Latest news
- 19.11.2024 Vysoké školy sa vďaka podpore rezortu školstva zúčastňujú na ďalšom významnom medzinárodnom veľtrhu
- 18.11.2024 Rezort školstva mapuje záujem základných škôl, ktoré chcú začať vzdelávať po novom od nasledujúceho školského roka
- 15.11.2024 Minister školstva rokoval s prezidentom a predstaviteľmi školských odborov
- 15.11.2024 Používanie mobilov v školách bude regulované. Rezort školstva pripravil súbor praktických nástrojov pre školy a rodičov