Skvelý nápad sa môže zrodiť aj nad tanierom polievky [pravda.sk ]
Uznávaný slovenský prírodovedec, fyzik, vysokoškolský pedagóg a autor viacerých patentov profesor Július Krempaský (82) zo súčasnej situácie vo vysokoškolskom vzdelávaní veľkú radosť nemá. Talenty síce na Slovensku sú, ale priemerná kvalita študentov skôr klesá. Priveľa mladých ľudí dáva podľa neho prednosť ľahšiemu zárobku pred výskumom.
Profesor Július Krempaský.
Autor - Ľuboš Pilc, Pravda
Aká je podľa vás kvalita vysokoškolských študentov? Smeruje stále nahor?
Ťažká otázka. Odpoveď môže byť aj áno, aj nie. Ukazuje sa, že priemer
trochu klesá. To však neznamená, že sa neobjavujú mimoriadne talenty,
nádeje, ktoré sú schopné za Slovensko prispieť čímsi netriviálnym do
svetových vedeckých poznatkov. Talenty teda sú, nestratili sa, ale v
priemere pozorujeme menší záujem o hlbšie štúdium. Počas svojej kariéry
som skúšal veľmi veľa ľudí a v súčasnosti mi mnohí na konci štúdia
povedia „viete čo, mne stačí aj tri mínus, potrebujem len ten papier“.
Väčšine vysokoškolákov ide hlavne o diplom v ruke, odchod do praxe a čo
najlepší zárobok.
Myslíte, že by pomohlo viac študentov vyhadzovať? Byť prísnejší?
Dnes je situácia iná ako kedysi už pri prijímačkách na elektrotechnickú
fakultu. Voľakedy bol výber prísnejší, dnes sa berie všetko. A potom to
tak aj vyzerá. Veľké percento príde do prvého ročníka s prístupom
„skúsim a ak to nepôjde, odídem“. Hneď po prvom semestri odpadá 20–30
percent študentov – ani len na skúšky neprídu. V minulosti, keď sa z 1
500 uchádzačov prijalo 700, tak aspoň väčšina z tých 700 mala záujem o
štúdium a s mnohými bola radosť pracovať.
Neláka dnes poslucháčov ani štúdium v zahraničí?
Len málo z nich. Pôsobím na elektrotechnickej fakulte, na ktorej sú
stovky študentov a stovky aj končia. Ale z nich sa vo výskumnej sfére,
kde sa objavujú nové veci, nakoniec presadí len relatívne veľmi malý
počet. Mnohí odídu do iných disciplín, kde sa zarába lepšie a ľahšie.
Všetko, čo sa do nich počas piatich-šiestich rokov štúdia vkladalo, sa
stráca. Ide o fenomén, s ktorým by bolo treba niečo robiť.
Ale čo?
Neviem. Sám poznám talenty, ktoré povyhrávali stredoškolské olympiády v
matematike či fyzike, ale ďalej ich už táto oblasť neťahá. Radšej sa
rozhodnú pre právo alebo medicínu. Ak elektrotechnickú alebo technickú
školu, tak povedzme ešte automatizáciu či informatiku. Ale záujem o
fundamentálny výskum v oblasti materiálov, nových technológií a podobne
rapídne klesá. A to je škoda.
Ustavične pritom počúvame, že v
technických smeroch je nedostatok ľudí. Prečo sa potom aj tí talentovaní
rozhodnú pre iné odbory?
Nuž, nedostatok ľudí – záleží, ako kde. V
elitnom výskume netreba kvantitu, ale kvalitu – tých talentovaných so
schopnosťou prinášať nové poznatky. Štatistika platí. Čím širšia
základňa, tým viac elity sa nájde. Vtedy je báza schopná posúvať ten
progres a rozvíjať techniku. U nás sa, žiaľ, zmenšuje.
Nie je príčinou aj stále nariekanie, že je vo vede málo peňazí? Mladých to možno odradí hneď na začiatku…
Všeobecne sa ľudia žalujú na málo peňazí a majú pravdu. Ale samotné
peniaze nevyriešia nič. Treba mať najmä ľudí, ktorých tá práca hlboko
zaujme a baví a robia ju bez ohľadu na výšku výplaty. Tak sa rodia
geniálne nápady, ktoré prinášajú obrovský profit – a z toho ťažia aj
veľké štáty. Amerika si zaplatí nádejné talenty z Ázie, ale aj z Európy,
ktoré rozvíjajú americkú vedu v najhlbších základoch a z toho vlastne
žije. Prelomové objavy, ktoré prinášajú obrovské zisky, vznikajú takýmto
spôsobom.
Veď práve – v zahraničí im zaplatia podstatne viac ako my na Slovensku.
Ide o komplikovaný problém. Dôležité je, aby sa naše talenty, ktoré sa
vydajú von, vrátili naspäť na Slovensko a začali rozvíjať výskum aj u
nás. Aby sme neboli len montéri, ale aj inovátori.
Profesor
Krempaský zo súčasnej situácie vo vysokoškolskom vzdelávaní veľkú radosť
nemá. Talenty síce na Slovensku sú, ale priemerná kvalita študentov
skôr klesá.
Autor - Ľuboš Pilc, Pravda
Čo ich však dotiahne naspäť, keď vonku majú lepšie podmienky?
Majú, ale podmienky nie sú všetko. Keď som išiel študovať fyziku a
technickú oblasť, absolútne ma nezaujímalo, aký plat budem mať. Až po
vstupe do praxe som zistil, že to bolo 1 073 korún, čiže nie veľa.
Napriek tomu som zostal v tejto disciplíne a nikdy som neľutoval.
Povedal som si, táto robota ma baví, prináša mi radosť a stojí za to pri
nej zostať. Dnes sú však pre mladých často prvoradé peniaze, nie aby
pracovali vo svojom odbore a zlepšovali sa. Aj ja sám mám veľmi
šikovných talentovaných synovcov. Rozhodli sa žiť v zahraničí, kde
zarábajú fantastické peniaze. Občas sa ich pýtam, ste aj šťastní? A
viete čo mi povedia? Nie, nie sme, ale ohromne zarábame. Robia úžasný
servis, ktorý prináša veľa osohu druhým, ale sami z roboty veľkú radosť
nemajú. Koľkokrát som si povedal, odchádzajúc z prednášky pre stovky
študentov, „tak, dnes sa mi to podarilo, toto ma teší, za toto ma
platia“, a tento pocit akoby dnes ľudia od práce nečakali.
Čím to podľa vás je?
Faktorov je veľa, a v podstate ide o všeobecný trend na celom svete.
Našťastie sú aj výnimky. Talenty, ktoré naozaj veľmi intenzívne pracujú a
zabezpečujú napredovanie, ktoré potom živí aj všetkých ostatných.
Čo je z vašej skúsenosti dôležitejšie – talent alebo usilovnosť?
Takmer by som povedal, že to druhé. Aspoň podľa mojich skúseností.
Pôsobím totiž aj na pedagogickej fakulte v Trnave, kde pripravujeme
učiteľov fyziky. Tragédia – a to doslova – je, že sa na toto štúdium
hlásia tí, čo sa inde nedostali, teda dosť slabý materiál. Keď v nich
však vzbudíme záujem o štúdium a zapálime ich, aj priemerne nadaný
študent môže nakoniec byť vynikajúci. Ohromne dôležitý je totiž vzťah k
danému odboru, nielen talent daný zhora. Lebo ten je síce cenný, ale keď
sa oň primerane nestaráme, nič z neho nie je. Vo všeobecnosti sa
hovorí, že talent je 5 percent úspechu, ale 95 percent je drina. A to
platí aj vo vede.
Sám ste autorom niekoľkých patentov – ako ste na nápady prišli? V laboratóriu alebo práve naopak?
Najkrajší patent, ktorý som urobil, mi napadol počas nedeľného obeda
pri jedení polievky. Rozmýšľal som, akú metódu použiť pre rýchle meranie
tepelných parametrov. Dovtedy sa totiž merali parametre hodiny, ale na
školách sme to chceli zvládnuť za niekoľko minút. Dumal som nad týmto
problémom pri jedení a hovorím si, čo keby som využil tepelný pulz,
ktovie, čo by sa stalo. Zobral som ceruzku, medzi jedením si to napísal a
vznikol krásny vzorec. Hneď bola metóda patentovateľná a využiteľná,
dodnes sa v praxi používa. Ten nápad môže prísť v nečakanú chvíľu, len
treba na daný problém myslieť. Vynaliezanie si však nemožno naplánovať
na presnú hodinu či miesto.
Je podľa vás dôležité napríklad štúdium v zahraničí?
Asi čakáte, že poviem áno, v zahraničí má školstvo väčšiu úroveň. Ale
nie je to celkom pravda. Mnohí študenti z prvého, druhého ročníka išli
študovať napríklad do Japonska. Keď som sa ich potom pýtal, či tam
prednášajú na lepšej úrovni, povedali, že ani nie. Obsah prednášok má
ten istý štandard. Rozdiel však cítiť asi vo vybavení. Dnes sú často
potrebné na výskum veľmi náročné aparatúry, ktoré si môžu dovoliť veľké
štáty ako USA, Čína či Británia. My na niečo také nemáme. Nemôžeme si
dovoliť realizovať výskum pre vývoj nového technického zázraku, pretože
na ňom nerobia jednotlivci, ale veľké kolektívy. Ich práca je
poprepájaná na všetky možné odbory a malá krajina nemá na takéto
projekty financie. Ide o objektívne faktory, ktoré nás znevýhodňujú. V
poslednom čase mám pocit, že najväčším nešťastím štátov je práve ich
malosť. Lebo štatistika hovorí, áno, máte talenty, ale málo. Nestačia
potiahnuť celý výskum.
Ako by sa teda mala zachovať malá krajina ako
Slovensko? Participovať na spoločných projektoch, ako je Európska
organizácia pre jadrový výskum (CERN)?
Presne tak. Riešenie je
jedine v kooperácii. Myslím, že z hľadiska všeobecného ekonomického
štandardu už iná možnosť ako spolupráca neexistuje. Pretože ak si niekto
myslí, že Slovensko ako malá krajina je dnes schopná samostatne
existovať na vysokej ekonomickej úrovni, tak sa mýli. My na to
jednoducho nemáme. Nie sme schopní vyrábať výrobky s veľkou pridanou
hodnotou, vďaka ktorej by sme získavali množstvo finančných
prostriedkov. Náš príjem do národného rozpočtu je v podstate daný tým,
čo nám veľké firmy ponechajú ako odrobinky zo stola. Na jednej strane
nadávame, ako nás tie potvory západniarske vykorisťujú, ale na druhej by
sme mali byť vďační, že aspoň niečo z toho máme aj my. Keby si
povedali, pôjdeme ďalej na východ a Slovensko by zostalo bez
automobilového priemyslu, čo by sme robili? Išli pestovať zemiačiky a
ovos, lebo na nič iné v podstate veľmi nemáme.
To sa niektorým chronickým sťažovačom asi nebude dobre čítať…
Treba sa seriózne a kriticky pozerať na všeobecnú situáciu a nežalovať
sa stále: „Prečo sa ľudia na Západe majú lepšie ako my? A prečo majú
vyššie platy? Však my robíme rovnako.“ Áno, oni si môžu dovoliť tie
platy dať, pretože si vyrobili bázu, aby mali toľko prostriedkov. Keď
americká firma predá 10–20 boeingov, má toľko, ako je slovenský rozpočet
na jeden rok. My nič také nemáme. Aký náš slovenský výtvor či vynález
sa vo svete môže predávať za veľké peniaze? Máme takéto produkty len v
drobnom, alebo keď sa „prifaríme“ k veľkým firmám. Taká je realita.
Treba sa s ňou zmieriť, byť primerane pokorný a nemať veľké oči.
prof. RNDr. Július Krempaský, DrSc.
Slovenský vedec a vysokoškolský pedagóg sa narodil 31. marca 1931 v
Krížovej Vsi. Vyštudoval fyziku na Prírodovedeckej fakulte Univerzity
Komenského v Bratislave. Celý kariérny život pôsobil a ešte stále pôsobí
popri iných školách na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave.
Vo svojej vedeckej činnosti sa venoval najmä polovodičom, synergetike a
termodynamickým vlastnostiam. Je autorom viacerých patentov, vedeckých
kníh, učebníc a článkov. Je tiež nositeľom viacerých ocenení v oblasti
popularizácie a rozvoja vedy na Slovensku.
Zdroj: http://www.stuba.sk/sk/diani-na-stu/skvely-napad-sa-moze-zrodit-aj-nad-tanierom-polievky-pravda.sk.html?page_id=8048