Prieskum: Slováci sú v podnikaní sebavedomí. Obsadili druhé miesto medzi európskymi krajinami.
Na Slovensku okrem podnikateľského sebavedomia stúplo aj vnímanie podnikateľských príležitostí. Vyplýva to z Globálneho monitoru podnikania (Global Entrepreneurship Monitor - GEM).
Takmer každý štvrtý Slovák si myslí, že v jeho okolí budú v najbližšom čase
dobré príležitosti na začatie podnikania. Vyplýva to z výsledkov slovenskej
časti renomovaného medzinárodného výskumu Globálny monitor podnikania (GEM) za
rok 2014, ktorý realizoval výskumný tím pod vedením doc. Ing. Anny Pilkovej,
CSc., MBA, z Katedry stratégie a podnikania Fakulty managementu Univerzity
Komenského v Bratislave (FM UK). Hlavným partnerom tohto projektu je Slovak
Business Agency (SBA).
Vnímanie príležitostí na podnikanie vzrástlo v roku 2014 na úroveň 23,5 % v
porovnaní so 16,1 % v roku 2013 a 17,8 % v roku 2012. Podiel Slovákov, ktorí
vnímajú vo svojom okolí vhodné príležitosti na začatie nového podnikania sa tak
dostal takmer na úroveň spred štyroch rokov (23,8 %). Slovensko sa v tomto
roku, v porovnaní s minulými, výraznejšie priblížilo k európskemu priemeru,
ktorý je na úrovni 33,9 %. Najväčšiu medziročnú dynamiku vo vnímaní
príležitostí zaznamenali začínajúci podnikatelia, z ktorých v roku 2014 až 40 %
vnímalo dobré podnikateľské príležitosti (v roku 2013 to bolo 26,9 %).
Podnikateľská aktivita začínajúcich podnikateľov, považovaná za kľúčový
ukazovateľ projektu GEM, začala na Slovensku v roku 2014 opäť narastať, a to po
dvoch rokoch mierneho poklesu. Percento Slovákov zapojených do podnikateľskej
aktivity nepresahujúcej dobu tri a pol roka vzrástlo na 10,9 %, v porovnaní s
9,5 % v roku 2013. Týmto sa Slovensko dostalo na 3. miesto v Európe a v tomto
druhu podnikateľskej aktivity je výrazne nad európskym priemerom (7,5 %), ktorý
zaznamenal mierny pokles. Avšak, v medziročnom porovnaní poklesol zámer začať
podnikať u nepodnikateľov (15,1 % vs. 16,4 %). Toto možno považovať za signál
budúceho možného poklesu celkovej počiatočnej podnikateľskej aktivity v
nasledujúcom období.
Podnikateľská aktivita etablovaných podnikateľov na Slovensku, teda tých
čo podnikajú dlhšie ako tri a pol roka, sa v porovnaní s uplynulým obdobím
mierne zvýšila a vracia sa na úroveň spred troch rokov. V roku 2014
dosiahla úroveň 7,8 %, pričom v roku 2013 klesla na alarmujúcu úroveň 5,4 %.
Týmto nárastom sa Slovensko po troch rokoch dostalo nad úroveň európskeho
priemeru (6,5 %).
Štruktúra podnikateľskej aktivity z hľadiska motivácie taktiež
zaznamenala pozitívnu zmenu. Nárast nastal predovšetkým v percente začínajúcich
podnikateľov, ktorí ako hlavný motív uvádzajú príležitosť identifikovanú na
trhu. Tento podiel vzrástol zo 40 % na 51,8 % v porovnaní s rokom 2013. Takéto
vysoké percento podnikateľov, ktorí podnikajú na základe identifikovanej
príležitosti, je na Slovensku najvyšším v histórii výskumu GEM, pričom v
roku 2011 podnikalo s týmto motívom len 33,9 % začínajúcich podnikateľov.
V súvislosti s tým sa znížilo aj percento začínajúcich podnikateľov, ktorí ako
dôvod podnikania uvádzajú nevyhnutnosť. V roku 2014 mierne pokleslo na
32,6 % (zo 40 % v roku 2013). Táto zmena je pozitívnym návratom k
predchádzajúcim rokom, pričom v roku 2011 len 27,6 % začínajúcich podnikateľov
uvádzalo nevyhnutnosť ako hlavný motív podnikateľskej aktivity.
Sebavedomie Slovákov z hľadiska dôvery vo vlastné schopnosti v
uplynulých dvoch rokoch stúpalo, pričom až 54,4 % dospelej populácie na
Slovensku v roku 2014 verilo, že má schopnosti, zručnosti a skúsenosti potrebné
na začatie podnikania. S takýmto vysokým sebavedomím Slovensko je po Kosove na druhom
mieste v Európe, pričom európsky priemer je na úrovni 42,2 %.
Slováci majú menší strach z toho, že by ich podnikanie zlyhalo ako je priemer v
Európe. Na Slovensku by strach zo zlyhania odradil od podnikania 36,0 %
populácie, ktorá vidí príležitosti podnikať, čo je mierny nárast v porovnaní s
33,2 % v roku 2013, pričom európsky priemer v roku 2014 je práve 40,7 %.
Podiel žien na začínajúcom podnikaní mierne klesol, keď v porovnaní s 38
% v roku 2013 bolo medzi začínajúcimi podnikateľmi v roku 2014 len 34 % žien.
Experti z rôznych oblastí týkajúcich sa podnikania hodnotili stav dvanástich
kľúčových podmienok na podnikanie (napr. financovanie, vládne politiky a
programy, vzdelávanie, transfer vedy a výskumu, komerčná a fyzická
infraštruktúra a služby, charakteristiky trhu, kultúrne a spoločenské normy). S
výnimkou fyzickej infraštruktúry a komerčnej infraštruktúry, všetky ostatné
oblasti vnímajú experti s väčšími či menšími rezervami, stále ako
nedostatočné pre podporu podnikania na Slovensku.
Zdroj: http://uniba.sk/detail-aktuality/back_to_page/univerzita-komenskeho/article/prieskum-slovaci-su-v-podnikani-sebavedomi/