Posilňovňa pre jazyk (Trend)
Slovenský start-up Speekle vyvinul unikátnu pomôcku pre logopédov aj deti, ktoré majú poruchu reči
Start-upu Speekle sa podarilo dostať UFO na zem. Jazykom. S projektom, ktorý vznikol na Fakulte informatiky a informačných technológií (FIIT) Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, tento kúsok zvládlo už nejedno dieťa. Ide totiž o hernú
platformu, kde si deti hravou formou cvičia jazyk a problematické
hlásky. Logopedičky sú novou pomôckou nadšené, pretože ide o skvelú
formu motivácie, aby deti s poruchami reči cvičili aj doma.
Hľadá sa nápad
Speekle nevznikol ako väčšina slovenských start-upov z úžasnej idey.
Naopak, podnikateľský nápad našla štvorica študentov až pár mesiacov po
tom, ako ich fakulta informatiky dala dohromady. Veronika Štrbáková, Peter Demčák, Miroslav Šimek a
Ondrej Galbavý sa pred spojením do tímu poznali iba z videnia. Spoločné
majú to, že sa všetci prihlásili do súťaže na zostavenie školského tímu
pre Imagine Cup, ktorý každý rok vyhlasuje Microsoft. A fakultná komisia
ich vybrala z tridsiatky študentov. Všetci práve išli do tretieho –
bakalárskeho – ročníka. „Aj keď sme robili videoprezentáciu so svojím
nápadom každý zvlášť, ako tím sme začali hľadať úplne niečo nové z IT,
čo by zlepšilo svet,“ hovorí V. Štrbáková o hlavnom zadaní z Microsoftu.
Prvé brainstormingové sedenie bola grilovačka na konci leta 2012.
Na jeseň udalosti nabrali spád. Tím navštevoval nemocnice,
geriatrické centrá, kde hľadal inšpiráciu pre pomoc ľuďom s
Alzheimerovou chorobou či cukrovkou. Start-upov pre nevidiacich už pár
je, koncept pre niektoré choroby a postihnutia by do marca 2013 – keď
bolo finále Imagine Cupu – nestihli. Dlho zvažovali projekt učenia reči
pre nepočujúcich, napokon ich odradila technická náročnosť.
Podporná
skupina zložená z učiteľov fakulty, ktorá sa snažila tímu pomôcť,
navigovať a dávať spätnú väzbu, ich naviedla na poruchy reči. Keď
pátrali viac, zistili, že tieto poruchy má v určitej fáze života až 70
percent slovenských detí. „A bývajú prípady, keď rečová chyba rozhoduje o
mentálnom zdraví človeka i o tom, či pôjde na normálnu alebo špeciálnu
školu,“ vysvetľuje P. Demčák.
Hravá motivácia
Poruchy reči súvisia s vyvinutosťou a silou
jazyka detí. Keď začal tím navštevovať logopédov po Bratislave, veľmi
rýchlo pochopili, kde je kameň úrazu úspešnej terapie. „Sedenia u
logopéda majú deti raz za dva týždne. Najdôležitejšie je, aby následne
doma robili predpísané cviky. Prax je taká, že deti to nebaví, rodičia
na to nemajú čas a dieťaťu porucha zostáva,“ dodáva M. Šimek. A tak na
jeseň minulého roka začala vznikať myšlienka hernej platformy pre deti,
ktorá by ich motivovala robiť doma jazykové cviky.
Tu sa prejavilo
čaro rôznorodosti tímu napriek tomu, že všetci pochádzajú z jednej
fakulty. Peter – milovník RPG a strategických hier – začal pracovať na
hernej platforme, ako aj grafických návrhoch samotných hier. Miroslav
zasa na zvukovej stránke projektu – nahral a analyzoval hlásky, ktoré
robia deťom problém. Na ne by sa mali následne zamerať aj samotné hry.
Veronika obehávala logopédov a zbierala názory a spätnú väzbu, Ondrej so
všeobecným rozhľadom sa venoval motorickej stránke prvej hry – teda
spolupráci so snímačom pohybu Microsoft Kinect, respektíve kamerou.
Prvotina z dielne FIIT-károv bola veľmi jednoduchá hra na Kinect.
Vyplazeným jazykom pred obrazovkou malo dieťa dotiahnuť UFO na planétu
Zem. A nenaraziť pritom do Slnka alebo Mesiaca. Jednoduché zadanie, ale
pri plnení misie sa zapotil aj reportér TRENDU. A už po pár minútach
hrania bolo svaly jazyka naozaj cítiť.
Ako prvú hlásku, ktorú chceli
hrou deťom priblížiť, bolo „š“. Peter vymýšľal, ako hravo túto hlásku
deťom „predať“– až vymyslel škriatka Goldyho, ktorý chodil po obrazovke,
kopal, zbieral poklady, ale nesmel pritom zobudiť draka, lebo ten by ho
uškvaril ohnivým dychom. A tak každú chvíľu musí hráč tíšiť
prebúdzajúceho sa draka dlhým „šššš“. Keď túto hru prvýkrát testovali u
logopedičky Zuzany Jandovej Olekšákovej a následne v jednej škôlke, boli
prekvapení. Hra predškolské deti neuveriteľne upútala a predbiehali sa
pred monitorom. „Niektoré veci sme následne museli upraviť na detského
hráča – napríklad deti nevedia ešte urobiť poriadne dlhé šššš,“ opisuje
cenné skúsenosti P. Demčák.
Pomocník, nie náhrada
Goldy nie je obyčajná hra s využitím
interakcie. Je to skôr sofistikovaný motivačný tréningový systém pre
deti, ktorý pomáha logopédovi sledovať progres dieťaťa. K osobnému
profilu má prístup detský logopéd, ktorý môže nastavovať konkrétnemu
pacientovi obťažnosť hry, následne vidí štatistiku – kedy, ako dlho a
ako úspešne sa dieťa „hralo“– trénovalo. Úspešnosť sa nemeria len v
nazbieraných bodoch počas hry, ale aj podľa toho, ako – meraním na
analyzátore hlasu – dieťa dobre vyslovilo danú slabiku. „Nechceme a
nemáme ambíciu nahradiť logopédov, skôr sme ich pomôcka, aby boli deti
motivované cvičiť svoj jazyk aj doma,“ presviedča Veronika.
Logopédi
by mali pomôcť aj pri rozširovaní hier medzi deti. Aj keď je platforma s
hrou Goldy v beta verzii zatiaľ voľne dostupná, zhruba v tomto období
chce Speekle tím spustiť už oficiálnu komerčnú verziu. Počíta pri nej s
pomocou logopédov, ktorí by mohli hru odporúčať rodičom pacientov. A
automaticky si deti priraďovať do svojej online Speekle databázy, kde by
sledovali ich pokroky. A nespoliehali sa pritom na rodičovské sľuby, že
dohliadnu na tréning svojich detí.
Smelé plány. Po škole
Cena hernej platformy od Speeklu aj so
základnými hrami na najbežnejšie problematické hlásky bude na úrovni
dvoch logopedických cvičení, čiže približne 35 eur. Zatiaľ celý projekt
financovali študenti zo svojich vrecák, zázemie s technikou im poskytla
škola, cesty na rôzne súťaže zasa usporiadatelia.
Na jednej zo
súťaží Junior Achievement Slovakia – Skvelí mladí podnikatelia – vyhrali
za svoj projekt od Hyundaiu 15-tisíc eur. Pomôžu im zrýchliť vývoj,
najmä po technickej stránke. Prostriedky dostanú až po založení firmy –
aj to v splátkach. Už na tom pracujú a vo firme budú mať všetci štyria
čerství bakalári rovnaký podiel.
Zo zakladateľov cítiť, že majú v
hlave nové výzvy – vyvinúť hru pre ďalšie problematické hlásky: z a ž.
Hlavnou hrdinkou v nej bude bzučiaca osa. Najmä Ondrej zapálene pracuje
na tom, aby na hranie hier nebolo treba Kinect, ale obyčajnú webkameru.
Tabletová verzia by mala uzrieť svetlo sveta počas budúceho roka.
Navyše, start-up Speekle chce otvoriť platformu ďalším vývojárom hier.
To znamená, že na túto platformu môžu robiť hry aj ďalšie štúdiá a
určité percento z ich predaja by išlo pre Speekle. Jedinou podmienkou
bude, aby hry schválil logopéd. O oficiálnu záštitu a odobrenie
Slovenskej asociácie logopédov má záujem aj samotný Speekle tím, pre
dôveryhodnosť hier ide o nevyhnutnosť.
Zakladatelia start-upu
Speekle do príliš ďalekých úvah o úspechu či neúspechu projektu nechcú
ísť. Mienia najmä úspešne doštudovať, Speekle bude stále projekt popri univerzite, s ktorou už uzatvorili aj zmluvu o spolupráci.
„Je jasné, že slovenský trh nám je malý. Máme dobré ohlasy z Česka, kde
– rovnako ako v iných slovanských jazykoch – majú podobné problematické
hlásky. Tento trh otvoríme čoskoro,“ načrtáva plány Peter. Samozrejme,
lákajú ich aj ďalšie trhy, Veronika sa už rozprávala s talianskymi
logopédmi, ktorým sa nápad páčil.
Konkurencie sa zatiaľ Slováci
príliš báť nemusia. Aj keď existujú logopedické počítačové hry, väčšina z
nich je veľmi jednoduchá a deťom nedávajú zmysel. Cieľom jednej z nich
je napríklad to, že psík kopne loptu do bránky, ak dieťa správne vysloví
nejakú hlásku. „Aby dieťa zaujala a opakovane sa ju hralo, mala by
dávať zmysel,“ vraví P. Demčák.
Najväčší otáznik úspešnosti projektu
visí v tom, ako ho prijmú logopédi. Speekle tím sa zamýšľa nad tým, ako
nastaviť nejaký motivačný systém spolupráce. Mnohé veci v tomto
kvartete musia prejsť čulou debatou, občas to vyústi do konštruktívnej
hádky. Cítiť však, že mladí informatici sa navzájom rešpektujú. Pravda,
to, že sú štyria s rovnakým podielom, môže byť – najmä keď prídu prvé
väčšie peniaze – kameňom úrazu, ako sa to stalo v nejednom start-upe.
Tím, zakiaľ je na škole, tmelí a vedie vedúci projektu a mentor Michal
Barla.
Ako sa rodil názov
Kvarteto študentov potrebovalo v strede
obdobia písania bakalárskej práce, kde každý použil istú časť projektu,
vymyslieť jeho názov. Pristali na skratku anglického: Speech Learning
Assistant Platform (SLAP). Slovo „slap“ znamená v angličtine facku. Deti
by k tomu nemuseli mať kladný vzťah. Perfekcionista Peter Demčák raz zo
seba chrlil nápady na nový názov a ostatní vyberali. Až povedal nejakú
skomoleninu anglického slova speak (hovoriť). Veronika Štrbáková to zle
počula a zopakovala: „Speekle? To znie fajn.“ Ostatní boli tiež nadšení.
Názov od začiatku hľadali tak, aby ich neobmedzoval na slovenský trh.
Ondrej Galbavý hovorí, že medzinárodný potenciál je prirodzený, keďže
problematické hlásky – napríklad sykavky – sú vo väčšine jazykov podobné
a pre deti rovnako náročné.
Slovenský start-up Speekle vyvinul unikátnu pomôcku pre logopédov aj deti, ktoré majú poruchu reči
70%
Až toľko slovenských detí trpí v určitej fáze života rečovou poruchou.
Viac info o Speekle.
informácie o súťaži Podnikateľský nápad roka.
Bratislavským podnikateľským nápadom roka 2013 sa stal ďalší projekt študentov STU - mladých chemikov, dizajnérov a Itčkárov - ekologický nábytok Villo.in.
Trend 03/10/2013
Autor: Dominik Orfánus
Zdroj: http://www.stuba.sk/sk/diani-na-stu/posilnovna-pre-jazyk-trend.html?page_id=7080