Ako sme nedávno informovali, prémie Hudobného fondu v Bratislave (a
nie po prvý raz) získal pedagóg našej univerzity prof. PhDr. Július
Fujak, PhD. Odborníci ocenili jeho odborné publikácie, ako aj
publikačnú, edičnú a propagačnú činnosť za obdobie 2017 – 2018. Autor
vlani vydal tri knihy (jednu v spoluautorstve), na spomenutej svetovej
knižnej novinke sa podieľal ako odborný konzultant, stojí tiež za
vydaním CD Marián Varga & tEóRia OtraSu: Hudobné happeningy
(Hevhetia 2018).
„Odborníci, myslím, neprihliadali tak na kvantitu, ako skôr na
kvalitatívnu akosť a prínos publikačných výstupov. Možno zaujal i môj
publikačný záber – od hlbšieho ponoru do hudobnej semiotiky, cez
intímnejší pohľad na osobnosti, ako sú Milan Adamčiak a Marián Varga, až
po sondáž estetiky súčasnej, tzv. postmodernej hudby, ale azda aj moje
dlhoročné skúsenosti s edukáciou na všetkých stupňoch škôl,“ vysvetlil prof. Július Fujak, pedagóg Katedry kulturológie FF UKF, estetik, autor nekonvenčnej hudby a multiinštrumentalista.
Jeho publikácie sú určené nielen odborníkom v oblasti hudobnej
semiotiky a estetiky, ale majú čo povedať aj študentom univerzity a
vôbec širšej zainteresovanej verejnosti.
Publikácie zaujali
Prémiu za hudobnovedné
dielo v oblasti vážnej hudby získal prof. Fujak za odbornú monografiu
Emanácie hudobnej semiosféry, ktorú vlani vydala Filozofická fakulta
Univerzity Konštantína Filozofa. Autor v nej prináša napríklad
hudobno-semiotické texty zamerané na hľadanie alternatívnych modelov
hudobného znaku a semiózy hudby, texty o výnimočnosti hudobnej tvorby
spomenutého Mariána Vargu, Milana Adamčiaka či iných našich a
zahraničných autorov, vedecké štúdie aj eseje s reflexiou vlastných
umeleckých projektov.
V oblasti publikačnej činnosti pri udelení ocenenia zavážili aj
ďalšie tituly Júliusa Fujaka. Vlani vydal tiež knihu 14 rozhovorov so
slovenskými a českými hudobnými skladateľmi, muzikantmi,
hudobno-intermediálnymi umelcami a teoretikmi s názvom Vis-à-vis.
Dialógy (nielen) o hudbe (Vlna 2018). Autor do nej zaradil napríklad
výpovede Mariána Vargu, Mikoláša Chadimu, Martina Burlasa, Ivana Buffu,
Jána Boleslava Kladiva, Michala Rataja, Petra Machajdíka, Valéra Miku a
ďalších.
„Mal som tiež to šťastie, že ma ako jedného z odborných
konzultantov oslovila pani Katarína Horák-Belejová, autorka českého
prekladu výnimočnej knihy od Yoko Ono: Imagine - John – Yoko. Vyšla
minulý rok 9. októbra, v deň nedožitých 78. narodenín Lennona, naraz asi
v dvadsiatich krajinách sveta. Veľmi si vážim, že som sa mohol podieľať
práve na tomto titule ako obdivovateľ tvorby skupiny The Beatles a jej
jednotlivých členov,“ poznamenal ocenený pedagóg.
Ďalšou z jeho publikácií, na ktorej spolupracoval s Mgr. Miroslavom
Haľákom, PhD., kurátorom Österreichische Galerie Belveder vo Viedni, je
monografia Rudo Dička Nepokoj vzdoru (Magma 2018) o výtvarníkovi,
ktorý, hoci už nežije, svojou tvorbou vyznačujúcou sa postmoderným
neoexpresizmom a art-brutizmom presahuje rodný región Kysúc. „Prezentácia
tejto výtvarnej publikácie sa konala koncom minulého roka v Salóne
Nitrianskej galérie – v tých istých priestoroch, kde mal pred desiatimi
rokmi Rudolf Dička, tento originálny a svojrázny výtvarník, veľkú
výstavu s názvom Posthuman a ktorej som bol vtedy kurátorom spolu s
Martou Hučkovou. V rámci kulturologickej reflexie témy nezávislej
kultúry a umenia na Slovensku ide pre mňa o zásadnú tému. Nielen preto,
že Rudo bol môj dlhoročný priateľ a Kysučan ako ja, navyše kontroverzný
outsider, no najmä s ohľadom na myšlienkovú hĺbku, originalitu a akútnu
apelatívnosť jeho tvorby pokladáme spolu s dr. Haľákom za veľmi dôležité
pripomenúť a predstaviť tohto výtvarníka odbornej aj laickej
verejnosti, ktorá ho väčšinou vôbec nepozná, no mala by,“ doplnil prof. Fujak.
Spolupráca s Mariánom Vargom
Tento rok 29.
januára si pripomenieme nedožité 72. narodeniny jedinečného hudobného
skladateľa a muzikanta Mariána Vargu. V tejto súvislosti si Július Fujak
veľmi cení, že sa mu podarilo vydať album Marián Varga & tEóRia
OtraSu: Hudobné happeningy (Hevhetia 2018). Obsahuje archívne nahrávky
zo živých koncertov z rokov 2001 a 2002 (jeden z nich bol v Starom
divadle v Nitre), na ktorých s Vargom hral. Vyšli naň veľmi priaznivé
recenzie v Čechách, Poľsku či Nemecku.
„Som jedným z členov Spoločnosti Mariána Vargu, ktorá vznikla
po jeho smrti. Okrem iného má za cieľ sprístupňovať verejnosti aj menej
známe polohy Vargovej tvorby, napríklad experimentálnu a improvizovanú
hudbu. Spomínaný album je vlastne prvým uceleným CD, ktoré vyšlo po jeho
smrti a dá sa povedať, že s výrazne inou hudbou, než akú ľudia od neho
väčšinou poznajú. Koncert tEóRia OtraSu: Hudobné happeningy spojený s
krstom tohto albumu bude v sobotu 23. februára o 18.00 h v nitrianskej synagóge,“ uviedol prof. Fujak.
Pred rokom sa v Skalici – rodnom Vargovom meste – uskutočnil prvý
koncert Marián Varga 70+1 a vzniklo z neho live CD/DVD. Prof. Fujak má
na ňom skladbu Ranená H2O venovanú Vargovi a jeden aranžmán jeho Žltej
ľalie nahratý triom Ne:bo:daj, v ktorom pôsobí so speváčkou a huslistkou
Mgr. Janou Ambrózovou, PhD. (vedúca Katedry etnológie a folkloristiky
FF UKF), akordeonistom Mgr. Andrejom Pleštinským a hosťami –
violončelistom MgA. Janom Kavanom, PhD., (JAMU Brno) a speváčkou,
hráčkou na kvinton Gabrielou Vermelho.
Inšpiroval ho, ako ísť vlastnou cestou
Július
Fujak sa s Mariánom Vargom poznal celé štvrťstoročie. Spomína si na neho
ako na veľmi originálnu ale zložitú osobnosť. Bol géniom slovenskej
hudobnej kultúry, v čase art rocku bol v nej vlastne jednou z mála
osobností, ktoré sa dali porovnávať s tým najprogresívnejším, čo v tom
čase vznikalo vo svete. „Málo ľudí vie, že ako jeden z prvých u nás
sa Varga začal venovať aj sólovej voľnej improvizovanej hudbe, čo je
krajný experimentálny spôsob hrania „bez prípravy“ priamo pred
publikom,“ pripomína Július Fujak.
Veľmi si na Vargovi vážil to, že keď ho oslovil ešte ako absolvent
hudobnej vedy a hráč formácie Teória odrazu, prijal a akceptoval ho. „Na
prvé stretnutie ma pozval k sebe domov a hneď, asi ako každému, navrhol
tykanie. Svojimi poznámkami človeka vedel vykoľajiť z tradičného
spôsobu myslenia, donútil ho uvažovať inak. Napriek tomu, že si naozaj
nedával servítku pred ústa, bol zároveň vnútorne veľmi krehký. V čom
nevidel zmysel, to v živote, ani v hudbe nerobil. Ako nesmierne sčítaný
intelektuál mal neraz problém zadeliť si čas medzi hranie, komponovanie a
čítanie, čo boli pre neho rovnocenne obohacujúce činnosti.“
Ako Július Fujak hovorí, hoci ho od Vargu delila jedna generácia,
bolo medzi nimi isté vzájomné porozumenie. Nemuseli sa vidieť hoc aj
rok-dva, no keď sa opäť stretli, nadviazali rozhovor tam, kde ho pred
časom prerušili. „I keď sme sa v niečom nemuseli zhodnúť, v tom, čo
nás spájalo, zostal pre mňa nenahraditeľný. Spôsob jeho hudobného
myslenia ma dosť ovplyvnil, napríklad pri tvorbe piesní. Jeho piesňová
tvorba, napríklad, vyviera modálne nielen zo slovanskej modality, ale aj
zo spôsobu, akým s ňou kompozične pracovali Béla Bartók alebo Dezider
Kardoš,“ pokračuje pedagóg a umelec v jednej osobe.
„Obdivoval som jeho originalitu, schopnosť portrétovať inú
hudbu vo vlastnej hudbe, aj jeho inštrumentálnu zdatnosť, ktorou právom
ohuroval. Nesnažil som sa dostať na rovnakú úroveň, ale skôr som sa ním
nechal inšpirovať, ako ísť vlastnou cestou a tvoriť veci po svojom. To,
že sa naše cesty prekrížili, považujem za čosi osobitne vzácne.“
S projektom do sveta
Prof. Július Fujak má na
konte aj mnohé iné aktivity, ktoré predmet jeho vedeckého záujmu i našu
univerzitu zviditeľňujú u nás i v zahraničí. Katedra kulturológie FF UKF
má za sebou prvý rok riešenia vedeckého projektu VEGA Charakter a vývoj
nezávislej kultúry a umenia na Slovensku po roku 1989, ktorého je prof.
Fujak zodpovedným riešiteľom. Projekt zahŕňa množstvo podujatí,
prednášok, vedeckých seminárov, aj nedávne výstupy na medzinárodných
vedeckých konferenciách na Moholy-Nagy University of Art and Design v
Budapešti či v rámci 14th International Congress of Musical
Signification v rumunskej Kluži (kde bol o. i. súčasťou Honorary
Comitte).
Text: Ing. Jana Černáková, R – Oddelenie médií
Foto: archív J. F.
Zdroj: https://www.ukf.sk/verejnost/aktuality/udalosti/2711-pokrstia-album-mariana-vargu-a-teorie-otrasu