Mladá Slovenka získala štipendium na prestížnej francúzskej škole módy
Vďaka úspešne vypracovanému projektu sa mladučká Petra Špaková (20) dostala na francúzsku vysokú školu módy a biznisu. Teraz sa jej otvárajú dvere do veľkého sveta módneho priemyslu.
Keď sa Petra Špaková pred dvomi rokmi rozhodovala, ako po maturite naloží so svojou budúcnosťou, vôbec netušila, že osud jej dopraje študovať na jednej z najprestížnejších škôl vo Francúzsku.
Zaujímala ju móda a ekonómia, no spojenie oboch odvetví v našich končinách znelo ako hotové sci-fi. Takýto odbor neponúkala žiadna z tunajších univerzít, preto sa mladá gymnazistka rozhodla pátrať. Vyplatilo sa.
Narazila na vysokú školu MOD’SPE Paris, ktorá má dvadsaťpäťročnú tradíciu. Založená bola na základe všeobecnej potreby veľkých módnych firiem vychovať si v tejto brandži vlastných ľudí. Zhodou náhod v roku 2016 otvárala prvú pobočku pre zahraničných študentov aj Bratislava.
„Francúzi sa rozhodli rozšíriť svoje pôsobisko. Dôvodom bol najmä jazyk, pretože v Paríži sa dá táto škola študovať len vo francúzštine. Mnohí síce mali záujem o štúdium, no pre jazykovú bariéru to nešlo. Hľadali preto ideálny priestor a rozhodli sa, že ním bude stredná Európa. Zvažovali mestá ako Praha, Viedeň, Bratislava a Budapešť.
Napokon sa táto škola usídlila v Bratislave, má štatút vysokej školy a je akreditovaná vo Francúzsku. Z toho vlastne vyplýva, že keď študent skončí štúdium, bude mať taký istý francúzsky diplom ako študenti v Paríži s jediným rozdielom, že tento odbor majú vyštudovaní v anglickom jazyku,“ vysvetlila nám riaditeľka, pre Slovákov trošku nezvyčajnej vzdelávacej inštitúcie, Jana Lalová.
Keď sa o tejto pobočke dozvedela rodáčka zo Spišskej Novej Vsi, neváhala ani minútu a ešte v ten večer odoslala mailom prihlášku na prijímacie skúšky.
„Pozostávali z troch častí. Keďže išlo o zahraničnú univerzitu, celé to prebiehalo v anglickom jazyku. Na začiatku bol test, potom esej a pohovor s komisiou. Na pohovor som sa veľmi poctivo pripravovala. Nikdy predtým som totiž žiaden neabsolvovala, preto som si pozerala rôzne videá na Youtube, aby som mala predstavu, čo ma približne čaká,“ spomína so smiechom.
Petra síce módu miluje a aj sa v nej vyzná, no podľa slov samotnej riaditeľky nádejný študent nemusí byť hneď znalcom vo fashion priemysle.
„Nám stačí maturita, všeobecný prehľad a výborná angličtina, pretože celé štúdium prebieha v cudzom jazyku. Väčšina lektorov je zo zahraničia a hovoria iba po anglicky. Štúdium je naozaj náročné, preto by nebolo dobré, ak by človek musel bojovať ešte aj s jazykom,“ vysvetľuje.
Eiffelovka s hradom
Mladučká východniarka v tomto smere doslova chytila šancu za pačesy. Láskou k výtvarnému umeniu a dizajnu získala štipendium, vďaka čomu môže celé bakalárske štúdium na rozdiel od svojich spolužiakov absolvovať zdarma.
„Podmienkou pre získanie štipendia bolo vypracovanie projektu Paríž v Bratislave. Najskôr som si nebola istá, nevedela som, či mám túto tému poňať kreatívne alebo ekonomicky. Premyslela som si to a rozhodla sa, že obe tieto stránky prepojím. Nadizajnovala som logo školy, ktoré som vytvorila spojením Eiffelovej veže a Bratislavského hradu.
Notoricky známe symboly som navyše previazala trikolórou, ktorá je typická tak pre Slovensko, ako aj pre Francúzsko. Logo som potom aplikovala na tričko, ktoré sme spolu s kamarátkou nafotili v rôznych outfitoch v bratislavských uliciach,“ popisuje prácu na svojom projekte nadšená študentka.
Zdanlivo jednoduchý, no kvalitne prepracovaný nápad ocenili komisia aj riaditeľka.
„Dostali sme množstvo zaujímavo vypracovaných prác, no chýbala im komplexnosť. Budúci študenti tému poňali buď z toho ekonomického, alebo z čisto dizajnového hľadiska. Alebo sa našli takí, ktorí priniesli hotový produkt bez vypracovaného postupu, ako sa k nemu dostali. Tuto nás zaujal celok, ktorý mala Petra veľmi dobre pripravený. Do finále postúpili tri projekty, no na tomto sme sa jednoznačne zhodli.“
Práca pre Diora?
Petre sa pošťastilo, a to aj preto, že škola, ktorú si zvolila, nie je vôbec masová. V rámci Paríža na nej študuje do tristo študentov, u nás sú ich zatiaľ desiatky.
„Veľa ľudí si myslí, že tu zo študentov vytvárame budúcich modelov a modelky, čo je, samozrejme, nezmysel. Základom štúdia je reálny marketing a manažment, no presne vsadený do módneho priemyslu. Škola vznikla ako profesionálna vysoká škola, čo je pojem, ktorý u nás nepoznáme, v podstate to však znamená toľko, že tretina vyučovania je vlastne praxou.
Štandardný ročník má dva semestre, no letný sa začína v januári a končí v polovici apríla, aby máj, jún, júl, august, prípadne polovica septembra boli venované praxi,“ popisuje rozdiely vo výučbe oproti štandardným vysokým školám či univerzitám Jana Lalová.
Podľa jej slov s praxou pomáha študentom škola, ak nemajú potrebu riešiť si ju na vlastnú päsť. Okrem stredoeurópskych metropol sa mladým núkajú možnosti pracovať v rôznych módnych či kozmetických firmách v Londýne, Miláne alebo Paríži. Petra si prax stihla vyskúšať na vlastnej koži. Spojenie práce so získanými vedomosťami si nevie vynachváliť.
„V prvom ročníku som bola vo firme v Prahe. Nikdy predtým som v tejto oblasti nepracovala, a tak som mala možnosť vidieť, ako to funguje v showroomoch, ako proces práce postupuje od produkcie, na sklade, v obchode. Bola to prvá veľká skúsenosť. Tento rok ma čaká buď Anglicko, alebo Miláno,“ teší sa.
Vďaka škole však môže nakuknúť aj do kuchyne takých tvorcov ako Dior či Chanel.
„Tu sa však nebavíme o študentoch prvého, druhého ročníka, ale o tých, ktorí už končia. Nemá zmysel ísť do veľkých spoločností hneď na začiatku, pretože keď tam človek ide, tak tam už chce ukázať, čo všetko vie. Väčšina študentov napokon aj tak končí v tých spoločnostiach, kde praxovala,“ nadviaže riaditeľka, ktorá študujúcim odporúča uchádzať sa o veľké príležitosti až o niečo neskôr.
Podporme náš trh
Okrem praxe na tejto škole naďabíte i na ďalšie rozdiely. „U nás neexistujú skriptá, lebo väčšina prednášajúcich ľudí je priamo z tohto biznisu. Oni prednášajú to, čo je v tejto brandži nové, aktuálne. Študenti sa, samozrejme, učia poznať históriu v rámci všeobecných predmetov, no čo sa odborných vecí týka, získavajú najčerstvejšie informácie,“ dopĺňa prvá dáma inštitúcie.
Učebný plán sa pritom delí na tri zložky. Predmety orientované na módu, potom je tu marketing, manažment, ekonómia, ktoré zastrešujú biznis a nechýbajú ani všeobecné predmety ako spomínaná história, francúzsky jazyk či napríklad základy „fotošopu“.
Absolvent vďaka tomu dosiahne dostatočne široký záber vedomostí a praktických skúseností na to, aby ich mohol uplatniť v rôznych odvetviach.
Väčšina študentov, tak ako aj Petra, má v budúcnosti záujem vykonávať prácu módneho produktového manažéra. Na Slovensku je to možno málo známa profesia, v zahraničí vyhľadávaná pozícia v rámci módneho priemyslu.
„Tento človek je spôsobilý na všetky činnosti. Je pravou rukou dizajnéra, takže musí poznať celú kolekciu, rieši materiál, v akom množstve sa musí daná kolekcia objednať, má na starosti celú marketingovú stránku, ktorá súvisí s predajom. Jeho úlohou je, aby urobil čo najväčší profit a oslovil čo najviac ľudí,“ vysvetľuje štipendistka.
Toto však nie je ani zďaleka jediná pozícia, o ktorú sa po skončení školy môže mladý človek na trhu práce uchádzať.
„Náš študent môže robiť všetko – od tvorcu webových stránok, lebo aj takéto predmety vyučujeme, až po vrcholového manažéra,“ dopĺňa riaditeľka francúzskej pobočky školy módy a biznisu.
Treba si však dať aj v tomto prípade ruku na srdce a priznať, že väčšina mladých prirodzene túži po práci v zahraničných korporáciách. Táto vzdelávacia inštitúcia to na jednej strane podporuje, no na druhej by mnohých šikovných absolventov rada videla na tunajšom trhu.
„Uvidí sa, koľko študentov ostane doma alebo v rámci strednej Európy. Boli by sme radi, ak by sa v tejto oblasti (nechcem hovoriť konkrétne na Slovensku) pozdvihol textilný priemysel, lebo vieme robiť kvalitné veci, no robíme to pre niekoho.
To je dlhodobý cieľ našej školy, ukázať v strednej Európe, že sme veľmi šikovní, len sa nevieme dobre predať, toto nám trošku chýba, a práve táto škola môže prezentácii dopomôcť,“ myslí si Jana Lalová.
Aj mladučká východniarka túži po uplatnení v zahraničí. „Mám rada šport, aktívne oblečenie. Preto sa mi páči značka Moncler a biznis model, ktorý táto firma používa. Raz by som pre nich chcela pracovať,“ nádeja sa.