Minister Eugen Jurzyca bilancoval činnosť svojho rezortu
„V prvom roku sme sa na
ministerstve školstva sústredili na popis problémov, prípravu
konkrétnych riešení a ďalších krokov potrebných na ich realizáciu,"
povedal na dnešnej tlačovej konferencii minister školstva, vedy, výskumu
a športu SR Eugen Jurzyca. Spolu so štátnym tajomníkom rezortu
Jaroslavom Ivančom na nej hodnotili uplynulých dvanásť mesiacov
pôsobenia, pričom predstavili aj ďalšie plány na najbližšie obdobie.
Podľa ministra bude dôležité nielen to, aby prijaté zmeny boli
realizovateľné, ale aj dlhodobo udržateľné. „Veľký priestor budeme preto klásť na komunikáciu, na vysvetľovanie, prečo sú tieto zmeny pre naše školstvo potrebné," uviedol Eugen Jurzyca.
V oblasti vysokého školstva považuje minister za kľúčové kladenie
dôrazu na kvalitu, ktorú chce docieliť jednak posilnením postavenia
Akreditačnej komisie, ale aj znižovaním informačnej nerovnosti.
Poskytovanie informácií o nezamestnanosti absolventov podľa študijných
odborov a študijných programov či pripravované zverejňovanie informácií
o platoch absolventov sa stanú pre študenta ďalšími nástrojmi pri
rozhodovaní o výbere vysokej školy. Ministerstvo školstva plánuje
taktiež podporiť vytváranie spoločných študijných programov medzi našimi
a zahraničnými vysokými školami, aby neboli študenti nútení odchádzať
za kvalitou do zahraničia. Pripravovaná novela prinesie rovnako zmeny
v systéme akreditácií, keď po novom sa nebude akreditovať študijný
program, ale študijný odbor. Podporiť kvalitu vysokých škôl by mala aj
zrealizovaná úprava metodiky rozpisu dotácií pre verejné vysoké školy,
ktorá zjednodušuje model financovania a prináša jeho stabilitu.
V regionálnom školstve sa v najbližšej dobe sústredí pozornosť na zmenu
obsahu vzdelávania, pričom jeho súčasťou sa stanú aj morálne hodnoty.
Nové rámcové učebné plány poskytnú školám viac slobody a umožnia
zosúladiť obsah vzdelávania s praxou a potrebami škôl. Zverejnením
rebríčka Top 10 škôl Slovenska v čitateľskej gramotnosti v Testovaní 9 a rebríčka Top 10 podľa krajov ministerstvo vytvorilo spätnú väzbu o kvalite jednotlivých škôl
s cieľom šíriť osvedčené metódy do prostredia ostatných škôl. Práve
spätnú väzbu považuje ministerstvo za veľmi významnú, a preto v budúcom
školskom roku plánuje zaviesť Monitor 5 ako formu testovania pri
ukončení vzdelávacieho stupňa ISCED 1.
Jednou z priorít zostáva
pre ministra naďalej digitalizácia obsahu vzdelávania, pričom za kľúčovú
vo výchovno-vzdelávacom procese označil osobu učiteľa. V najbližšom
období sa preto sústredí najmä na podporu príjmov nastupujúceho učiteľa.
Za strategickú v oblasti vedy označil Eugen Jurzyca aktualizáciu
dlhodobého zámeru štátnej vednej a technickej politiky tzv. stratégiu
Fénix, ktorá stanovuje ciele pre oblasť vedy a techniky do roku 2015.
Zjednodušiť čerpanie eurofondov by malo zavedenie dvoj až trojkolového
systému hodnotenia projektov, ako aj znižovanie administratívneho
zaťaženia.
Zásadnými zmenami by mala prejsť aj oblasť športu,
ktorá bude nasmerovaná na podporu pohybových aktivít detí,
zatraktívnenie telesnej výchovy na školách a vyhľadávanie športových
talentov.
Latest news
- 19.11.2024 Vysoké školy sa vďaka podpore rezortu školstva zúčastňujú na ďalšom významnom medzinárodnom veľtrhu
- 18.11.2024 Rezort školstva mapuje záujem základných škôl, ktoré chcú začať vzdelávať po novom od nasledujúceho školského roka
- 15.11.2024 Minister školstva rokoval s prezidentom a predstaviteľmi školských odborov
- 15.11.2024 Používanie mobilov v školách bude regulované. Rezort školstva pripravil súbor praktických nástrojov pre školy a rodičov