Detskú univerzitu online študovalo rekordných takmer 500 detí
Základné školy sú na Slovensku stále zatvorené, no deti sa chcú vzdelávať a učiť niečo nové. Potvrdila to aj účasť na Detskej Univerzite Komenského Online Špeciál (DUK Online Špeciál), ktorú počas uzavretia škôl zrealizovalo Divadlo Aréna v spolupráci s IT spoločnosťou DATALAN. Priniesla vedomosti priamo do detských izieb formou 44 zaujímavých a inšpiratívnych videoprednášok. Do DUK Online Špeciál sa zapojilo 473 detí vo veku od 6 do 15 rokov, ktorým boli práve v týchto dňoch zaslané absolventské diplomy.
Projekt Detskej Univerzity Komenského dlhoročne organizuje Divadlo Aréna s Univerzitou Komenského v Bratislave. DATALAN ako partner projektu zastrešuje online prenos celého štúdia deťom bezplatne a bez obmedzenia kapacít. Online štúdium prebiehalo na www.dukonline.sk od 23. marca do 3. mája. Deti mali možnosť absolvovať päť univerzitných ročníkov. Podľa toho, koľko ich úspešne zvládli, získali titul Tester, Junior, Senior, Master či Expert. Na najvyšší titul bolo potrebné úspešne zvládnuť všetkých päť ročníkov, čo sa nakoniec podarilo 84 deťom.
Medzi študentmi dominovali 10-ročné deti a okrem Bratislavského kraja mal vysokú účasť aj Žilinský a Košický kraj. Zaujímavým zistením je aj popularita mena Jakub – medzi deťmi bolo totiž až 15 Jakubkov. Štúdium bolo pre deti veľkou výzvou, po každej zo 44 prednášok ich čakal skúšobný test s 9-timi otázkami. Deti spolu vyplnili až 6817 testov a najúspešnejší bol 4. ročník (absolvovalo ho 84 %), v ktorom prednášali napr. docent Jozef Makúch, t. č. guvernér Národnej banky Slovenska, či profesor Helge Ewers z Freie Universität v Berlíne.
Ako deti po absolvovaní štúdia prezradili, práve online forma štúdia sa im veľmi páčila. Prednášky si mohli pozrieť kedykoľvek a vo forme, ktorá im vyhovovala: ako video alebo prepis. Kika z Banskobystrického kraja je rada, že sa naučila niečo nové, aj keď je škola zavretá. Soni zo Žilinského kraja sa najviac páčila prednáška Prečo sa vyšetruje krv a ako prednášajúceho najlepšie hodnotí profesora Mareka Števčeka, rektora UK v Bratislave, ktorý detí zaujal prednáškou s názvom Prečo si nemôžeme kúpiť mobil. Deti štúdium cez počítač podľa ich reakcií jednoznačne bavilo, ako napr. 8-ročného Patrika, ktorému skoro všetky prednášky dali niečo nové do života – napríklad už vie, Prečo oko vidí a čo nevidí, alebo Prečo je cukor jed. Aj 9-ročnému Riškovi z Košického kraja sa na DUK Online Špeciáli veľmi páčilo. Bolo to podľa neho zaujímavé aj zábavné a vďaka štúdiu už napr. vie, Prečo sa bojíme. Pozitívnu spätnú väzbu dal organizátorom aj Dávid z Komárna: „Ďakujem za túto príležitosť, bavilo ma takto online sa vzdelávať a veľmi sa teším na ďalší ročník.“
„Vďaka patrí všetkým partnerom a organizáciám, ktoré podporili a podporujú Detskú Univerzitu Komenského. Hlavne oni majú svoj podiel na úspechu tohto projektu, pretože vzdelanie je pre nich, tak ako pre nás, takou istou prioritou ako kultúra. Napriek sťaženým podmienkam v súčasnej situácii, na ktorú nikdy nezabudneme, vyvíjame maximálne úsilie, aby sme mohli zrealizovať ďalší, v poradí už 18. ročník DUK – ročník dospelosti, plný nových a zaujímavých prednášok. Tešíme sa, že DUK svoju „dospelosť“ oslávi s deťmi trochu inak, ale nezabudnuteľne - online, prostredníctvom živého streamovania,“ povedal Juraj Kukura, autor myšlienky založenia DUK.
Okrem nových vedomostí čakala na jedného študenta z každého kraja na Slovensku aj atraktívna výhra - smarthodinky Xiaomi Amazfit. Výhra deti veľmi potešila, keďže inteligentný nástroj ponúkne deťom množstvo funkcií. Ako prezradil napr. Oliver z Bratislavského kraja, bude v hodinkách využívať kompas na učenie sa svetových strán. Kevin z Trnavského kraja bude zas najviac využívať krokomer, aby vedel, či sa dostatočne hýbal.
Cieľom DUK Online Špeciál bolo pomôcť deťom tráviť čas doma zmysluplne a projekt sa podaril najmä vďaka snahe a rýchlej reakcii realizátorov. „Za pár dní sme pripravili a spustili web, na ktorom sme sprístupnili obsah deťom na celom Slovensku,“ uviedol generálny riaditeľ DATALAN Marek Paščák. „Prax ukazuje, že digitálne zručnosti najmladšej generácie sú na vysokej úrovni, no potešujúci je fakt, že aj ony samé chcú technológie využívať na to, aby sa dozvedeli niečo nové. A to je aj naším cieľom, prinášať moderné nástroje, ktoré nám pomôžu v každodennom živote a práci, a umožnia lepšie fungovať, interaktívne komunikovať a navzájom sa prepájať.“