Výtvarné umenie
Doktorandské štúdium na VŠVU sa zameriava na získavanie súčasných poznatkov v oblasti vedy a umenia a na podporu samostatného vedeckého bádania a tvorivej činnosti v oblasti umenia. Absolventi doktorandského štúdia získavajú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa. Štandardná dĺžka štúdia pre doktorandské štúdium v dennej forme je tri roky, v externej forme najviac päť rokov. Podmienkou riadneho skončenia doktorandského štúdia je vykonanie dizertačnej skúšky, ktorá patrí medzi štátne skúšky a obhajoba dizertačnej práce, ktorá je záverečnou prácou. Absolventom umeleckých doktorandských študijných programov sa udeľuje akademický titul „doktor umenia“ („artis doctor“, v skratke ArtD.“).
Uplatnenie absolventov
Absolvent doktorandského štúdia odboru umenie preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú tvorivú a výskumnú činnosť v oblasti voľného alebo úžitkového výtvarného umenia, verejne prezentuje jej výsledky, je pripravený podieľať sa na formovaní trendov a koncepcií v týchto oblastiach.
Absolvent je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, aktívne (v ústnej aj v písomnej forme) ovláda jeden svetový jazyk a dokáže v ňom komunikovať o svojej tvorbe.
Absolvent sa môže uplatniť ako:
samostatný tvorivý výtvarník, vysokoškolský pedagóg.
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU sa môže stať študentom zvoleného študijného programu iba na základe absolvovania procesu prijímacieho konania. Ak študent absolvoval magisterské štúdium, t. j. študijný program druhého stupňa, tak sa môže predpísaným spôsobom prihlásiť na prijímacie konanie na VŠVU a uchádzať sa tak o jednu z vypísaných tém doktorandského štúdia.
Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU si podáva prihlášku maximálne na dva študijné programy, pričom sa vždy prihlasuje na jednu z vypísaných tém doktorandského štúdia (zvolí si buď internú, alebo externú formu štúdia, ak sú vypísané) na danom študijnom programe. Témy dizertačných prác vypíše rektor VŠVU najmenej dva mesiace pred termínom podávania prihlášok na doktorandské štúdium, o ktoré sa možno v rámci prijímacieho konania na doktorandské štúdium uchádzať.
Doplňujúce informácie
Téma doktorandského štúdia pre akademický rok 2024/2025
Študijný odbor: umenie
študijný program: výtvarné umenie
1. téma:
Inovatívne postupy tvorby a materiály súčasného výstavného dizajnu
/špecializácia dizajn/
Podnázov: Umelecký výskum udržateľného cirkulárneho systému tvorby výstavných projektov a výstavných komponentov z pohľadu praxe vizuálnej komunikácie v priestore.
Školiteľ: doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Norbert Lacko, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Doktorandský umelecko-vedecký výskum v oblasti udržateľného cirkulárneho systému tvorby výstavných projektov a výstavných komponentov v súlade s vývojom a aplikáciou inovatívnych materiálov v oblasti výstavného dizajnu sa sústredí na dve úrovne problematiky. Prvou je konkrétny základný výskum a vývoj enviromentálne udržateľných riešení s použitím inovatívnych ekologicky vyhovujúcich postupov a meteriálov. Druhou je širšie kladená rámcová otázka povahy komplexných interdisciplinárnych prístupov v tvorbe výstavných projektov ako špecifickej podmnožiny vizuálnej komunikácie v priestore. Doktorandský umelecko-vedecký výskum sa tak zameriava aj na reflexiu vlastného média.
2. téma:
Mesto a krajina. Presahy
/špecializácia architektonická tvorba/
Školiteľ: doc. Mgr. art. Vít Halada, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. Ing. arch. Benjamín Brádňanský
forma štúdia: denná/externá
Mesto ako umelo vytvorený priestor mimo prírodu. Krajina ako kultúrny priestor vložený v prírode alebo tvorený spolu s prírodou.
Práca sa bude zaoberať skúmaním priestoru mesta a projektov pre mesto ako projektov spoločnosti a bývania. Môže slúžiť ako predpoklad na rovnaké skúmanie procesov a rozhodnutí v životnom prostredí mimo mesta ako kultúrneho projektu krajiny, teda vedomého a zámerného obývania prírodného prostredia.
Zaujímajú nás projekty prostredí medzi priestorom mesta a priestorom krajiny. Na ich rozhraní, či už pri skúmaní existujúcich typológií (záhrada, park, ihrisko, atď.) alebo pri hľadaní, generovaní a testovaní nových umelých ekosystémov, infraštruktúr, gradientných prostredí či redundatných konštrukcií.
Umeleckým výskumom rozumieme pohyb medzi mierkami a teritóriami krajiny, mesta a architektúry, hľadajúci a mapujúci provokatívne presahy, ktoré majú potenciál stať sa aktuálnym kultúrnym priestorovým problémom, zachyteným textovo a graficky. Tento sa stáva východiskom/hypotézou pre autorský architektonický projekt, ktorý prostredníctvom argumentovateľných postupov navrhovania smeruje k priestorovým strategiám/scenárom alebo rozhodnutiam a formám.
Počas priebehu doktorandského štúdia sa od doktoranda očakáva konzistentná individuálna práca na umeleckom výskume pravidelne prezentovaná a diskutovaná na konzultáciách a seminároch. Predpokladá sa aj pedagogická činnosť v rámci seminárov na KAT (Projekty pre mesto, Tvorba krajinného prostredia, ZVET) či pri vedení vlastného seminára. Tiež sa predpokladá organizácia alebo vedenie workshopu, spolupráca na ateliérových zadaniach s cieľom testovania doktorandského projektu.
3. téma:
Metódy architektonického navrhovania
/špecializácia architektonická tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Vít Halada, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. Ing. arch. Benjamín Brádňanský
forma štúdia: denná / externá
Zaujíma nás architektúra, ktorá má projekt.
Projekt, ktorý existuje nad úrovňou utilitárneho splnenia zadania a ktorý sa usiluje o premýšľanie architektúry ako kultúrnej disciplíny reagujúcej na vonkajšie výzvy a zároveň aj na vlastné vnútorné fenomény.
Projekt chápeme ako sprítomňovanie východísk, autorských programov či fascinácií prostredníctvom neustáleho hľadania a testovania metód navrhovania architektúry.
Doktorandovi ponúkame niektoré naše fascinácie, ale sme zvedaví aj na jeho vlastné a budeme hľadať spôsoby ich materializácie v priestorových vzťahoch a formách. Chceme sa pokúsiť zostaviť atlas fascinácií a manuál metód.
- Adekvátny, optimálny, vhodný, dostačujúci. Metódy navrhovania obyčajnosti.
- Poetické postupy navrhovania.
- Metódy architektonického navrhovania v dialógu s AI.
- Mesto ako priestor stretov. Mesto ako projekt. Metódy navrhovania rozostretých hraníc. Urbánne typológie.
4. téma:
Postupy a mechanizmy stelesnenia, odtelesnenie, opätovné-stelesnenia vo fotografickom obraze
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Jana Hojstričová, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Norbert Lacko, PhD.
forma štúdia: denná / externá
Projekt sa bude zaoberať umeleckým výskumom zobrazovania netelesnosti, odtelesnenia, opätovného stelesnenia či vtelenosti. Tie sa nevzťahujú len k fyzickému či mentálnemu telu, ale aj k ľudským predstavám o telesách: veciach, objektoch v rozmanitých prostrediach a ich látkovej aj nelátkovej povahe. Projekt bude testovať nové spôsoby zobrazovania stelesnení vznikajúcich v dialógoch mysle a tela, v napätiach medzi telesnosťou a netelesnosťou v médiu fotografie vo vzťahu k videniu a pohľadu, jeho rámovaniu, atď. Testované budú nové skúsenosti, postupy a mechanizmy zobrazovania.
Výskum by mal vyhádzať aj z poznatkov z prírodovedných disciplín ako sú napr. biológia, ale aj z medicíny a zo spoločenskovedných a kultúrnych oblastí ako sociálna či kultúrna antropológia atď., a viesť s nimi kreatívny dialóg vo vlastnom umeleckom výskume. Budúci doktorand by mal nadviazať komunikáciu s konkrétnym bádateľom alebo výskumným pracoviskom vo vedných disciplínach.
Uchádzač musí preukázať dlhodobejšiu kontinuitu vo svojej tvorbe v súvislosti s vypísanou témou a prípadne preukázať aj jej verejné prezentovanie v rámci samostatných výstavných alebo kurátorských projektov nielen v lokálnom kontexte.
5. téma:
Pamäť ako prototypovanie reality
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Mgr. art. Sylvia Jokelová
školiteľ-konzultant: MA Jozef Eduard Masarik
forma štúdia: externá
Pamäť ako zaznamenávanie, uchovávanie a spravovanie informácií, sa neustále aktualizuje, prepisuje, dopĺňa, či naopak redukuje. Možno hovoriť o neustálom vývoji, o procese tvorivého prototypovania reality a jej variácií. Spomínanie sa tak stáva procesom navrhovania, prostredníctvom ktorého performujeme naše naratívy a ich premeny. Takto vzniknuté verzie minulosti ďalej podmieňujú naše vnímanie budúcnosti.
Predmetom výskumu je dešifrovanie pamäťových modelov (vzorcov), ktoré si spájame s predmetmi a navrhovanie ich možných modifikácií prostredníctvom chápania dizajnu ako „performatívneho materiálu“ (Baudrillard 1968). Výskum pristupuje k pamäti ako k dynamickému mechanizmu, ktorý ovplyvňuje to, ako tieto predmety „konzumujeme“. Projekt sa môže zamerať na spochybňovanie normatívnych vzorcov vo vzťahu k dizajnu zakorenených v kolektívnej pamäti otvorením bežnej dizajnérskej praxe – prototypovania – presahom do iných médií.
6. téma:
Nedeštruktívny výskum autorského rukopisu umelcov
Podnázov:
Vizuálna špecifikácia autorského rukopisu s jeho implementovanie do výskumnej databázy katedry reštaurovania - nedeštruktívny výskum média maľby a kresby
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: prof. akad. mal. Boris Kvasnica
forma štúdia: denná / externá
Vypracovanie metodiky výskumu autorského rukopisu umelcov z rôznych období dejín umenia. Porovnanie období, škôl, a rôzne spôsoby výstavby maliarskeho diela v jednotlivých etapách vývoja umenia od renesancie po 20. storočie. Akceptácia výtvarnej a technologickej výstavby diel na odlišné spôsoby realizácie výplne chýbajúcich častí umeleckého diela. Výsledky výskumu jeho špecifikácie implementovať do digitálnej databázy reštaurátorských dokumentácii Katedry reštaurovania na VŠVU.
Literatúra:
Maliarsky rukopis, Vojtech Volavka 1956, Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry X20161
Cesare Baldini - Teorie restaurování. ISBN 80-86359-03-4
Cennino d'Andrea Cenini The Craftsmans Handbook / Il Libro dell'Arte ISBN 0-486-20054-x
Caravaggio Leben Werk Wirkung - ISBN 978-3-51818225-3
Color Science and the Visual ARTS, Roy S. Berns ISBN 978-1-60606-481-8
The Restoration of Paintings Knut Nikolaus, ISBN 3-89508-922-2
Old Masters and Drawings, Marjorie B. Cohn, ISBN 90-5356-243-5
Von Rubens bis Makart...Johann Kräftner, ISBN 978-3-9504670-1-7
The Color Bible, Laura Perryman, ISBN 978-3-7913-8789-5
Book of Earth, Heidi Gustafson, ISBN 978-1-4197-6463-3
Konservierung und Restaurierung heute, Gabriela Krist, ISBN 3-205-78579-8
Historical Perspectives in the Conservation of Works of Art on Paper, Margaret Holben Ells, ISBN 978-1-60606-432-0
7. téma:
Výskum možností výtvarnej integrácie umeleckého diela
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
Podnázov: Výskum spôsobov a histórie zjednocovania umeleckého diela pomocou retuše.
školiteľ: prof. Boris Kvasnica, akad. mal.
forma štúdia: denná/externá
Techniky realizácie finálnej fázy reštaurátorskej realizácie retušou. Vplyv výtvarnej a technologickej výstavby reštaurovaných diel na spôsob realizácie retuše . Metodológia a metódy estetického integrovania diel na rôznych druhoch nosičov – retušou . Použitie inovatívnych metód a technologických postupov pre minimalizáciu invazívnych zásahov do reštaurovaného diela s dôrazom pre zachovanie jeho autentickej kvality. Implementácia výsledkov výskumu do edukačného procesu katedry reštaurovania a možnosti participácie pri vytváraní študijných materiálov pre katedru reštaurovania.
Literatúra:
Cesare Baldini - Teorie restaurování. ISBN 80-86359-03-4
Cennino d'Andrea Cenini The Craftsmans Handbook / Il Libro dell'Arte ISBN 0-486-20054-x
Caravaggio Leben Werk Wirkung - ISBN 978-3-51818225-3
Color Science and the Visual ARTS, Roy S. Berns ISBN 978-1-60606-481-8
The Restoration of Paintings Knut Nikolaus, ISBN 3-89508-922-2
Old Masters and Drawings, Marjorie B. Cohn, ISBN 90-5356-243-5
Von Rubens bis Makart...Johann Kräftner, ISBN 978-3-9504670-1-7
The Color Bible, Laura Perryman, ISBN 978-3-7913-8789-5
Book of Earth, Heidi Gustafson, ISBN 978-1-4197-6463-3
Konservierung und Restaurierung heute, Gabriela Krist, ISBN 3-205-78579-8
Historical Perspectives in the Conservation of Works of Art on Paper, Margaret Holben Ells, ISBN 978-1-60606-432-0
8. téma:
Experimentálna kresebná stopa v priestorovej situácii. Proces interakcie s inými médiami, technikami a materiálmi.
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Pavol Macho
školiteľ-konzultant: prof. PhDr. Marián Zervan, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Umelecký výskum významu a vizuality kresby prostredníctvom intermediálneho prístupu pri budovaní plošnej a priestorovej obrazovej situácie.
Kresba ako viacvrstvové médium plošných kresebných postupov a ich rozšírenie o procesy, kde dôležitým momentom priestorovej situácie sa stáva procesuálnosť, experiment a performatívnosť.
Kresba je vímaná ako dynamický proces, ktorý môže interegovať s inými médiami, technikami a materiálmi: kresba-akcia, kresba-zvuk, kresba-reč, kresba ako testovanie materiality.
9. téma:
Autorské stratégie a postupy produkcie architektúry
/špecializácia architektonická tvorba/
školiteľ: prof. Ing. arch. Monika Mitášová, PhD.
školiteľ-konzultant: prof. PhDr. Marián Zervan, PhD.
forma štúdia: externá
Dizertačná práca sa bude zaoberať autorskými stratégiami a postupmi navrhovania a následného realizovania architektonických konceptov, návrhov a projektov. Bude pomenúvať, vyberať, komparovať ale aj testovať a interpretovať sféry koncepčnej a návrhovej práce rovnako ako konkrétne nástroje architektonickej tvorby.
10. téma:
FASHION FUTURE(S)
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Mgr. art. Barbora Peuch, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. PhDr. Filip Suchomel, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Prostredníctvom špekulatívnych naratívnych metód sa výskum bude sústrediť na možný budúci vývoj odevu od úžitkového produktu, cez dizajnérsky objekt až po alternatívnu módu budúcnosti. Súčasťou budú koncepty experimentálnych odevných foriem, ktoré kriticky prehodnocujú súčasné zaužívané prístupy a konvenčné nazeranie na dizajnérsku tvorbu v módnom priemysle. Prostredníctvom kritickej reflexie téma zasahuje, prehodnocuje a následne prekračuje súčasné a načrtáva budúce smerovanie vývoja odevu podliehajúcemu sociálnym, kultúrnym, politickým či ekonomickým aspektom ako aj nastupujúcim témam fluidity, posthumánnej estetiky, štandardov krásy či tradičných pojmov vlastníctva a exkluzivity, dematerializácie, kolaboratívnych módnych platforiem atď. v kontexte dekolonializmu. Zároveň sa bude v materiálovej polohe zaoberať novými a nekonvenčnými technológiami aj metódami spracovania textilného i netextilného materiálu ako aj ich spracovaním a formou.
11. téma:
Kódovanie časovosti v architektúre
/špecializácia architektonická tvorba/
školiteľ: Mgr. art. Danica Pišteková, ArtD.
školiteľ-konzultant: Ing. arch. Tomáš Tholt, PhD.
forma štúdia: denná / externá
Architektky a architekti dnes už nie sú len tvorcami budov, ale aj materiálov a procesov. Práca sa bude zaoberať umeleckým výskumom takej architektúry, ktorá je viac poddajná ako statická, mäkká namiesto tvrdej, haptická a meniaca sa. Znova tak premýšľa zavedené hierarchie a binárnosti, programovo sa otvára rôznorodým vplyvom a neistotám, aby ich zakódovala do svojej premeny. Dizertačná práca bude testovať postupy vo forme materiálových špekulácií v mierke 1:1 reagujúcich na prostredie (napr. analógový senzor, priestorový filter, indikátor zmien v rôznych mierkach). Práca má za cieľ vyvinúť také metódy testovania a navrhovania kolobehu architektúry, kde sú dočasnosť, premenlivosť a zánik jeho prirodzenou súčasťou, v nadväznosti na širší kontext témy materiality v architektúre a jej vplyvu na priestorové koncepty, či výskum materiálových prototypov a ich premenlivosti prostredníctvom výpočtových nástrojov a súčasných technológií výroby.
12. téma:
Maliarske technológie v kontexte súčasných a nastupujúcich materiálových možností
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: Mgr. art. Rastislav Sedlačík, ArtD.
forma štúdia: externá
Technologický aspekt v procese prípravy a realizácie maliarskeho obrazu je neustálou výzvou, ktorá sa mení na základe vývoja materiálov využívaných v individuálnych autorských koncepciách. Umelecký výskum, testovanie a interpretovanie tradičných maliarskych technologických postupov a ich využitia v súčasnej dobe je predpokladom pre ďalšiu autorskú experimentáciu a tvorbu, ktorá je podmienená vlastnými teoretickými aj praktickými skúsenosťami a znalosťami.
Skúmanie materiálovej povahy maliarskeho obrazu v kontexte súčasného a nastupujúceho umenia je ideálnou oblasťou umeleckého výskumu s priamym využitím v praxi.
Adept by mal prejaviť záujmem o predmetnú oblasť vo svojej tvorbe, aj v realizáciách
vedúcich k možným interdisciplinárnym spoluprácam.
13. téma:
Transfer nástennej maľby na Slovensku. Zmapovanie zrealizovaných transferov, zhodnotenie ich technického stavu a perspektívy používania tejto techniky.
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Gabriel Strassner
forma štúdia: denná/externá
Cieľom doktorandskej práce je vytvorenie prehľadu transferov nástenných malieb na Slovensku- jednotlivých postupov, techník a materiálov používaných v priebehu rokov a preskúmanie ich vplyvu na samotné umelecké dielo. Výskum zmapuje jednotlivé diela deponované v zbierkových inštitúciach a priamo in situ na historických objektoch. Zaoberať sa bude taktiež metodikou re-reštaurovania diel sňatých z pôvodného nosiča z chemicko technologickej a estetickej stránky. Nemenej podstatnou súčasťou bude pohľad na etickú dilemu, ktorá sa pri tejto technike vynára a to či samotný transfer nástennej maľby vôbec realizovať a aké sú jej plusy a mínusy. Výskum doterajších realizácii poskytne ucelený prehľad o vývoji samotnej techniky, prispeje k rozšíreniu poznania dejín reštaurovania na Slovensku a poučením z minulosti pomôže zodpovedať na otázku vhodnosti a správneho prevedenia tohto reštaurátorského postupu.
14. téma:
Médium kresby v rozšírenom poli umenia
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. Emőke Vargová
školiteľ-konzultant: Mgr. Beata Jablonská, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Práca sa bude venovať umeleckému výskumu a tvorbe v médiu kresby.
Kresba vystupuje na poli súčasného umenia ako svojbytné médium a pritom výberom zvolených výtvarných prostriedkov expanduje aj k maľbe, koláži najrôznejších materiálov, do priestoru ako kresba-objekt, či môže vznikať a pôsobiť v dialógu s textom, alebo fotografiou, atď.
Projekt bude teda testovať prácu v tomto rozšírenom poli, aj s najzákladanejšími prejavmi kresby ako je skica rukou alebo digitálny záznam s jeho prínosmi aj obmedzeniami. Testované budú aj rôzne autorské prístupy a autorský proces v ktorom autor postupne vyberá, prehodnocuje a vizualizuje vlastné myšlienky. Otázky: Za akých okolnosti sa vzdáva niektorých súčastí vlastného rukopisu v prospech motívu a naopak?
Aké sú autorské prístupy príbehu samotnej tvorby a de/materializácie kresby? Akým spôsobom a prečo vzniká potreba meniť prvotný záznam do finálneho výsledku. Ako sa vyvíja tvorba v závislosti od obsahu, príbehu samotného diela? Otázkou budú aj spoločné základné kresebné prvky v klasickej či v digitálnej kresbe: línia, plocha, priestor, farba a napokon aj problém, ako sa kresba začala angažovať v iných oblastiach vizuálneho umenia.
15. téma:
Význam materiálových analýz pre metodiku kompenzácie úbytkov hmoty vrstiev nástenných malieb v kontexte teórie reštaurovania
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
Podnázov: Spojivá historických omietok - nosiča nástenných malieb a povrchovej úpravy murív historickej architektúry na našom území
školiteľ: akad. mal. Ľuba Wehlend, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. art. Zuzana Machatová, PhD.
forma štúdia: externá
Dizertačná práca bude zameraná na výskum spojiva omietok používaných v minulosti na povrchoch interiérov a exteriérov architektúry na našom území (prípadnej aj ložných mált murív). Cieľom bude rozsah použitia vzdušného a prírodne hydraulického vápna, prípadne rôznych hydratačných prímesí a aditív omietok a mált a následne spracovaná formou základnej databázy a štatistiky. Poznatky budú získavané laboratórnou analýzou odobratých vzoriek z celého územia Slovenskej republiky, aby boli referenčne zastúpené vzorky každého historického obdobia a významnej lokality od vrcholného stredoveku až po novovek. Vytvorená databáza, ktorá na našom území doposiaľ nebola spracovaná, preukáže základné trendy a zaužívané technologické postupy v technológii vytvárania nástennej maľby a povrchovej úpravy architektúry v stredoveku a novoveku na našom území. Súčasťou práce bude aj základná komparácia výsekov s podobnými výskumami z okolitých krajín uverejnenými v odbornej literatúre. Získané poznatky budú následne slúžiť na určenie špecifických technológií reštaurátorských a konzervačných postupov.
Podmienky pre zahraničných študentov
Všetci zahraniční uchádzači (s výnimkou českých) musia do nástupu na štúdium ovládať slovenský jazyk v úrovni B1.
Zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí, v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium (september 2024)
Pokiaľ vysoká škola vydáva doklady o vzdelaní po termíne zápisu (neskôr ako v septembri), neodporúčame študentom podávať si prihlášku, resp. podať si ju až ďalší akademický rok.
Viac informácií:
https://www.minedu.sk/23276-sk/akademicke-uznavanie-dokladov-o-vzdelani-a-stupna-vzdelania/
https://www.slovensko.sk/sk/vyhladavanie?mod=search&q=uznanie+dokladu+o+vzdelani
Prijímací pohovor má preveriť individuálne schopnosti a predpoklady uchádzača samostatne a tvorivo zvládnuť požiadavky doktorandského štúdia na VŠVU. Prijímací pohovor na doktorandské štúdium prebieha pred prijímacou komisiou menovanou rektorom VŠVU pre každý študijný program osobitne. Komisia pri svojom rozhodovaní zohľadňuje rozsah a kvalitu umeleckej činnosti alebo odbornej publikačnej činnosti uchádzača, rovnako tak výsledky umeleckej alebo odbornej činnosti (napr. výsledky v súťažiach študentských umeleckých, vedeckých a odborných prác a pod.).
Uchádzač si môže podať prihlášku na obidva z nasledujúcich študijných programov:
- výtvarné umenie (špecializácie: výtvarné umenie, dizajn, architektonická tvorba a reštaurátorská tvorba)
- dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry
POSTUP PRI PODÁVANÍ PRIHLÁŠKY:
1. krok: Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU vyplní a odošle elektronickú prihlášku, ktorá je umiestnená na webovej stránke VŠVU od 3. 4. 2024 do 3. 6. 2024.
Elektronická prihláška je umiestnená:
- pre študentov VŠVU v AIS (vľavo v ponuke – prihlášky uchádzača)
- pre študentov z iných škôl na webovej stránke VŠVU: https://www.vsvu.sk/sk/prijimacie-pohovory/elektronicka-prihlaska/?v=LRJ8jJO2 Uchádzač musí priamo do elektronickej prihlášky vložiť profesijný životopis
2. krok: Na mailovú adresu kozakova@vsvu.sk odošle nasledovné prílohy:
• doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie (napr. výpis platby z internetbankingu) – poplatok je nutné zaplatiť najneskôr 3. 6. 2024, pri platbe je nevyhnutné uviesť variabilný symbol, špecifický symbol a ako Poznámku alebo Doplňujúci údaj – MENO a PRIEZVISKO uchádzača; inak sa platba nespáruje
3. krok:
Uchádzač po podaní elektronickej prihlášky následne v období od 11. 6. 2024 od 12.00 hod. do 14. 6. 2024 do 12.00 hod. vloží portfólio (uchádzači o umelecké programy) a ďalšie dokumenty k prijímaciemu konaniu na doktorandské štúdium prostredníctvom stránky:
v pdf formáte max.veľkosť do 100 MB:
- profesijný životopis a podrobný súpis umeleckej, resp. publikačnej činnosti a aktivít tvorivej činnosti súvisiacej so študijnými programami
- stručný návrh projektu dizertačnej práce, ktorá musí byť v súlade s vypísanou témou, na ktorú sa doktorand hlási
- doklady o absolvovaných jazykových skúškach (ak ich uchádzač absolvoval)
- kópia diplomu z druhého stupňa štúdia, v prípade diplomu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka (s výnimkou českých vysokých škôl)
- kópia dodatku k diplomu alebo výpis absolvovaných predmetov s vypočítaným váženým študijným priemerom, ktorý bude dodatočne potvrdený do termínu zápisu študijným oddelením príslušnej vysokej školy (uchádzači z inej vysokej školy ako VŠVU); v prípade dokladu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka najneskôr do termínu zápisu na štúdium.
- zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium.
Viac informácií: https://www.minedu.sk/23276-sk/akademicke-uznavanie-dokladov-o-vzdelani-a-stupna-vzdelania/
Informácie o doktorandskom štúdiu poskytuje študijné oddelenie VŠVU:
Anna Valentínyová
02 5942 8512
doktor@vsvu.sk
Forma prijímacej skúšky
Súčasťou prijímacieho konania na doktorandské štúdium na VŠVU je prijímací pohovor, na základe ktorého sa majú preveriť individuálne schopnosti a predpoklady uchádzača samostatne a tvorivo zvládnuť požiadavky doktorandského štúdia na VŠVU.
Prijímací pohovor pozostáva z týchto častí:
- prezentácia portfólia umeleckej činnosti (pre študijný program Výtvarné umenie so špecializáciami: výtvarné umenie, dizajn, architektonická tvorba a reštaurátorská tvorba) alebo prezentácia portfólia publikačnej činnosti (pre študijný program Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry).
- prezentácia projektu a témy dizertačnej práce
- rozprava členov komisie s uchádzačom o doktorandské štúdium
Každý člen prijímacej komisie boduje portfólio a aktivity tvorivej činnosti súvisiacej so študijnými programami, projekt na tému dizertačnej práce, rozpravu s uchádzačom, pričom na základe súčtu bodov od jednotlivých členov komisie je vytvorené poradie uchádzačov. Výsledky hodnotenia a poradie uchádzačov predkladá prijímacia komisia rektorovi VŠVU, ktorý rozhoduje o prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovaného VŠVU. Rozhodnutie o prijatí dostane uchádzač v súlade so zákonom a predpismi VŠVU.
Podmienky prijatia a priebeh prijímacieho konania na doktorandské štúdium podrobne upravuje Vnútorný predpis o prijímacom konaní na VŠVU.
-
Podanie prihlášky na štúdium
03.04.2024 - 03.06.2024
-
Konanie prijímacej skúšky
25.06.2024 - 26.06.2024
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
3
Prílohy
- životopis (papierová forma, elektronická forma)
- stručný návrh projektu dizertačnej práce, ktorá musí byť v súlade s vypísanou témou, na ktorú sa doktorand hlási (elektronická forma)
- kópia diplomu z druhého stupňa štúdia, v prípade diplomu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka (papierová forma, elektronická forma)
- zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium (papierová forma, elektronická forma)
- kópia dodatku k diplomu alebo výpis absolvovaných predmetov s vypočítaným váženým študijným priemerom, ktorý bude potvrdený študijným oddelením príslušnej vysokej školy (uchádzači z inej vysokej školy ako VŠVU) (papierová forma, elektronická forma)
- doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie (elektronická forma)
- doklady o absolvovaných jazykových skúškach (ak ich uchádzač absolvoval) (elektronická forma)
Ročné školné
Štandardná dĺžka štúdia: 700 €
Štúdium dlhšie ako je štandardná dĺžka študijného programu, súbežné štúdium: 1000 €
Poplatok za prijímacie konanie
písomná prihláška: 40 €
elektronická prihláška: 40 €
Fakturačné údaje
Poplatok vo výške 40 eur je potrebné uhradiť bankovým prevodom:
- IBAN: SK42 8180 0000 0070 0007 2516
- SWIFT: SPSRSKBAXXX
- Variabilný symbol: 648 003
- Konštantný symbol: 0308
- Špecifický symbol: šesťmiestne číslo začínajúce číslom 24 a následne štvorčíslie, ktoré pozostáva z evidenčného čísla prihlášky, pred ktoré je potrebné doplniť nuly. Príklad: evidenčné číslo prihlášky má číslo 345, tak ŠS bude mať hodnotu 240345
- Doplňujúci údaj: meno a priezvisko uchádzača
- Majiteľ účtu: Vysoká škola výtvarných umení, Hviezdoslavovo nám. 18, 814 37 Bratislava, Slovenská republika
- Banka: ŠTÁTNA POKLADNICA Radlinského 32, 810 05 Bratislava, Slovakia
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
Zodpovednosť za obsah: Ing. Sylvia Kozáková – kozakova@vsvu.sk
Posledná aktualizácia: 04.04.2024 10:39