Výtvarné umenie
Doktorandské štúdium na VŠVU sa zameriava na získavanie súčasných poznatkov v oblasti vedy a umenia a na podporu samostatného vedeckého bádania a tvorivej činnosti v oblasti umenia. Absolventi doktorandského štúdia získavajú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa. Štandardná dĺžka štúdia pre doktorandské štúdium v dennej forme je tri roky, v externej forme najviac päť rokov. Podmienkou riadneho skončenia doktorandského štúdia je vykonanie dizertačnej skúšky, ktorá patrí medzi štátne skúšky a obhajoba dizertačnej práce, ktorá je záverečnou prácou. Absolventom umeleckých doktorandských študijných programov sa udeľuje akademický titul „doktor umenia“ („artis doctor“, v skratke ArtD.“).
Uplatnenie absolventov
Absolvent doktorandského štúdia odboru umenie preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú tvorivú a výskumnú činnosť v oblasti voľného alebo úžitkového výtvarného umenia, verejne prezentuje jej výsledky, je pripravený podieľať sa na formovaní trendov a koncepcií v týchto oblastiach.
Absolvent je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, aktívne (v ústnej aj v písomnej forme) ovláda jeden svetový jazyk a dokáže v ňom komunikovať o svojej tvorbe.
Absolvent sa môže uplatniť ako:
samostatný tvorivý výtvarník, vysokoškolský pedagóg.
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU sa môže stať študentom zvoleného študijného programu iba na základe absolvovania procesu prijímacieho konania. Ak študent absolvoval magisterské štúdium, t. j. študijný program druhého stupňa, tak sa môže predpísaným spôsobom prihlásiť na prijímacie konanie na VŠVU a uchádzať sa tak o jednu z vypísaných tém doktorandského štúdia.
V prípade, že sa prijímacie pohovory na študijný program výtvarné umenie na VŠVU konajú pred absolvovaním študijného programu druhého stupňa, uchádzač je prijatý na doktorandské štúdium podmienečne. Definitívne prijatie na štúdium je podmienené úspešným absolvovaním študijného programu druhého stupňa. Doklad o absolvovaní študijného programu druhého stupňa, najneskôr však do termínu zápisu na štúdium, t. j.v septembri 2025 musí preukázať absolvovanie druhého stupňa predložením overenej kópie magisterského diplomu a dodatku.
Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU si podáva prihlášku maximálne na dva študijné programy, pričom sa vždy prihlasuje na jednu z vypísaných tém doktorandského štúdia (zvolí si buď internú, alebo externú formu štúdia, ak sú vypísané) na danom študijnom programe. Témy dizertačných prác vypíše rektor VŠVU najmenej dva mesiace pred termínom podávania prihlášok na doktorandské štúdium, o ktoré sa možno v rámci prijímacieho konania na doktorandské štúdium uchádzať.
Doplňujúce informácie
Téma doktorandského štúdia pre akademický rok 2025/2026
Študijný odbor: umenie
študijný program: výtvarné umenie
1. téma:
Biele miesta a červie diery v dizajnovom priestore písma
školiteľ: doc. Mgr. art. Michal Tornyai, ArtD.
forma štúdia: denná a externá
Predmetom výskumu a navrhovania bude dizajnový priestor, ktorý možno chápať ako mnohorozmerný konfigurčný priestor či priestor parametrov, kde je možné mapovať písmo na základe vybraných premenných a vytvárať rôzne konfigurácie. Medzi týmito konfiguráciami možno definovať a skúmať vzťahy v rámci škály možností daných parametrov. Tento priestor umožňuje umiestniť existujúce písma alebo písma rôznych štýlov a vytvoriť tak mapu už vytvorených foriem. Keďže však mnohé konfigurácie zatiaľ neboli navrhnuté (alebo o nich nemáme informácie), v dizajnovom priestore vznikajú „biele miesta“. Tradične definované parametre písma môžu byť spájané nekonvenčnými spôsobmi, čím vznikajú nové, doposiaľ neexistujúce škály a konfigurácie. Takýto prístup zároveň umožňuje objavovať nové či nečakané vzťahy medzi písmami — „červie diery“. Koncept dizajnového priestoru môže slúžiť ako nástroj alebo výskumná metóda na rôzne účely. Z formálneho hľadiska umožňuje systematicky definovať a opisovať vzťahy medzi existujúcimi písmami, ale zároveň otvára možnosti pre tvorbu nových typografických foriem. Z obsahového hľadiska môže byť využitý na analýzu vývoja písma z historického, sociálneho, politického či iného kontextu.
2. téma:
Digitálne presahy v móde: Inovatívne digitálne prístupy a technologické metódy v odevnom dizajne
školiteľ: doc. Dipl.-Des. Zuzana Šebeková, ArtD.
konzultant: Mag. arch. Kristína Gumulák Rypáková, ArtD.
forma štúdia: externá
Doktorandská práca sa zameria na preskúmanie digitálnych technológií, ako je umelá inteligencia (AI), a ich využitie v prepojení s analógovými ako aj s CAD/CAM nástrojmi pri tvorbe odevných produktov, od úžitkového odevu po experimentálne dizajnové formy. Výskum sa bude venovať transformácii návrhu a výroby v súvislosti s novými technologickými postupmi, pričom sa vychádza z inovatívnych metód digitalizácie a nových možností AI agentov. Cieľom práce bude kriticky analyzovať dopady týchto technológií na dizajnové a výrobné procesy, ako aj na pojem autorstva v kontexte módneho priemyslu. Súčasťou výskumu bude vytvorenie a testovanie experimentálnych návrhov a prototypov odevov, ktoré v dizajnérskom procese využívajú plný potenciál digitálnych a analógových nástrojov či metód. Prostredníctvom prepojenia viacerých formálnych výstupov výskumu sa prekoná konvenčný rámec dizajnérskeho prístupu, čím sa umožní aplikácia nových, inovatívnych pracovných a výtvarných postupov v praxi. Výsledkom bude nová metodológia, ktorá umožní širšiu integráciu digitálnych technológií do pracovného procesu pri výrobe odevov, čím sa otvorí cesta pre nový prístup k dizajnu a výrobným technikám v móde.
3. téma:
Dočasnosť/nedefinitívnosť v dizajne výstav umenia a múzejných expozícií z pohľadu vizuálnej komunikácie v priestore
školiteľ: doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.
konzultant: Mgr. Ján Kralovič, PhD.
forma štúdia: externá
Dizajn výstav umenia a múzejných expozícií je významnou súčasťou prezentácie a komunikácie umeleckých diel, exponátov, či iných artefaktov (všetky vnímame ako nosiče informácie) smerom k publiku. Bez ohľadu na to, či sa jedná o niekoľkotýždňovú výstavu alebo dlhodobú expozíciu, vždy sú ich spôsoby existencie v čase a priestore. V práci dizajnéra/dizajnérky na výstavách a expozíciách spravidla prebieha proces vytvárania „knižnice“ možností, postupov, technických riešení a inovácií sprostredkujúcich exponované dielo či artefakt. Dizajnéri a dizajnérky častokrát vytvárajú metódy a postupy (vo vzťahu k priestoru i použitému materiálu), ktoré vo svojej tvorbe variujú. Tieto modely dizajnérskej praxe definujú ich „rukopis“ dizajnérskej práce, ale súvisia aj so širším spoločenským kontextom (ekológia, cirkulácia, recyklovateľnosť, interakcia, etické princípy ai.). Zameranie doktorandského umelecko-vedeckého výskumu bude zacielená na štúdium a reflexiu týchto modelov, ich formulovanie a analyzovanie vo vzťahu k realizáciám v rámci výstavníctva všeobecne (teoretický výskum) a vo vzťahu k vlastnej tvorbe a k premýšľaniu o možnostiach sprostredkovania umeleckého diela a artefaktu (prax).
4. téma:
FASHION FUTURE(S)
školiteľ: doc. Dipl.-Des. Zuzana Šebeková, ArtD.
konzultant: doc. PhDr. Filip Suchomel, PhD.
forma štúdia: externá
Doktorandský výskum sa zameriava na metódy vzťahového dizajnu (relational design) pri skúmaní budúcnosti odevu, od úžitkových produktov po experimentálne dizajnové a alternatívne módne formy. Výskum kriticky reflektuje a prehodnocuje konvenčné postupy textilnej a odevnej výroby v kontexte sociálnych, kultúrnych, politických, ekonomických výziev postantropocénu a postkolonializmu. Taktiež sa zameriava na nastupujúce témy ako fluidita, posthumánna estetika, novodobé štandardy krásy, predefinovanie vlastníctva a exkluzivity, dematerializácia, kolaboratívne módne platformy a ich vzťah k dekolonializmu. Praktická časť výskumu bude zahŕňať experimentálne materiálové a technologické riešenia, pričom dôraz bude kladený na inovácie v oblasti udržateľnosti a cirkulárnej ekonomiky. Výsledkom výskumu budú kolekcie konceptuálnych odevných prototypov, ktoré demonštrujú nové prístupy k dizajnu, výrobným procesom a interakcii nositeľa s odevom. Akademický prínos spočíva v rozvoji pedagogických metodológií podporujúcich interdisciplinárne myslenie, kreatívnu spoluprácu a kritickú reflexiu, čím prispieva k flexibilnejším, inkluzívnejším a dekolonizovaným prístupom v dizajnérskej praxi.
5. téma:
Kódovanie časovosti v architektúre
školiteľ: Mgr. art. Danica Pišteková, ArtD.
konzultant: Ing. arch. Tomáš Tholt, PhD.
forma štúdia: denná a externá
Architektky a architekti dnes už nie sú len tvorcami budov, ale aj materiálov a procesov. Práca sa bude zaoberať umeleckým výskumom takej architektúry, ktorá je viac poddajná ako statická, mäkká namiesto tvrdej, haptická a meniaca sa. Znova tak premýšľa zavedené hierarchie a binárnosti, programovo sa otvára rôznorodým vplyvom a neistotám, aby ich zakódovala do svojej premeny. Dizertačná práca bude testovať postupy vo forme materiálových špekulácií v mierke 1:1 reagujúcich na prostredie (napr. analógový senzor, priestorový filter, indikátor zmien v rôznych mierkach). Práca má za cieľ vyvinúť také metódy testovania a navrhovania kolobehu architektúry, kde sú dočasnosť, premenlivosť a zánik jeho prirodzenou súčasťou, v nadväznosti na širší kontext témy materiality v architektúre a jej vplyvu na priestorové koncepty, či výskum materiálových prototypov a ich premenlivosti prostredníctvom výpočtových nástrojov a súčasných technológií výroby.
6. téma:
Metódy architektonického navrhovania
školiteľ: doc. Mgr. art. Vít Halada, ArtD.
konzultant: doc. Ing. arch. Benjamín Brádňanský
forma štúdia: denná a externá
Zaujíma nás architektúra, ktorá má projekt.
Projekt, ktorý existuje nad úrovňou utilitárneho splnenia zadania a ktorý sa usiluje o premýšľanie architektúry ako kultúrnej disciplíny reagujúcej na vonkajšie výzvy a zároveň aj na vlastné vnútorné fenomény.
Projekt chápeme ako sprítomňovanie východísk, autorských programov či fascinácií prostredníctvom neustáleho hľadania a testovania metód navrhovania architektúry.
Doktorandovi ponúkame niektoré naše fascinácie, ale viac sme zvedaví na jeho vlastné otázky a budeme hľadať spôsoby ich argumentovateľné materializácie v priestorových vzťahoch a formách. Chceme sa pokúsiť zostaviť atlas fascinácií a manuál metód:
- Adekvátny, optimálny, vhodný, dostačujúci. Metódy navrhovania obyčajnosti.
- Metódy architektonického navrhovania v dialógu s AI.
- Mesto ako priestor stretov. Mesto ako projekt. Metódy navrhovania rozostretých hraníc. Urbánne typológie.
Kultúrne priestory krajiny. Zaujímajú nás priestorové materializácie kultúrnych rozhodnutí v krajine.
7. téma:
Otázka ne(o)-koloniálnej vizuálnej reprezentácie Rómov v súčasnom postsocialistickom umení na Slovensku
školiteľ: dr hab. Ing. Mgr. art. Tomáš Rafa, ArtD.
konzultant: doc. Mgr. Daniel Grúň, PhD.
forma štúdia: denná a externá
Projekt sa bude zaoberať problémami rozlišovania medzi neo-koloniálnymi a neo-rasistickými respektíve ne-koloniálnymi a ne-rasistickými spôsobmi zobrazovania romskej komunity na súčasnom Slovensku. Cieľom je umelecký výskum otázok a odpovedí, ktoré sa týkajú rozdielov a súvislostí medzi ne(o)-koloniálnym prístupom k zobrazovaniu a vizuálnou reprezentáciou Rómov v súčasnom vizuálnom umení/aktivizme. Pôjde o hľadanie vzťahu medzi obrazmi rodovej, rasovej a etnickej hegemónie, ktoré štrukturujú súčasnú kultúru i spoločnosť a otázkou zobrazovania a autorstva v tvorbe foto- a video-obrazu aj aktivitách vo verejnom priestore (ne(o)-koloniálna prax v umení vo vzťahu k Rómom).
8. téma:
Pamäť ako prototypovanie reality
školiteľ: doc. Mgr. art. Sylvia Jokelová
konzultant: MA Jozef Eduard Masarik, ArtD.
forma štúdia: externá
Pamäť ako zaznamenávanie, uchovávanie a spravovanie informácií, sa neustále aktualizuje, prepisuje, dopĺňa, či naopak redukuje. Možno hovoriť o neustálom vývoji, o procese tvorivého prototypovania reality a jej variácií. Spomínanie sa tak stáva procesom navrhovania, prostredníctvom ktorého performujeme naše naratívy a ich premeny. Takto vzniknuté verzie minulosti ďalej podmieňujú naše vnímanie budúcnosti. Predmetom výskumu je dešifrovanie pamäťových modelov (vzorcov), ktoré si spájame s predmetmi a navrhovanie ich možných modifikácií prostredníctvom chápania dizajnu ako „performatívneho materiálu“ (Baudrillard 1968). Výskum pristupuje k pamäti ako k dynamickému mechanizmu, ktorý ovplyvňuje to, ako tieto predmety „konzumujeme“. Projekt sa môže zamerať na spochybňovanie normatívnych vzorcov vo vzťahu k dizajnu zakorenených v kolektívnej pamäti otvorením bežnej dizajnérskej praxe – prototypovania – presahom do iných médií.
9. téma:
Reč materiálu umeleckého diela
školiteľ: doc. Mgr. art. Martin Piaček, ArtD.
konzultant: doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.
forma štúdia: denná a externá
Materialita vo výtvarnom umení skúma význam fyzických vlastností materiálov a ich vplyv na umelecké dielo. Zameriava sa na textúru, hmotnosť, trvanlivosť, priehľadnosť či pôvod použitých látok, pričom materiál nie je len nositeľom formy, ale aj významu. Súčasné umenie zdôrazňuje experimentovanie s netradičnými médiami, recyklovanými materiálmi či interaktívnymi prvkami, ktoré menia vnímanie diela v priestore a čase. Materialita tak nie je len technickým aspektom, ale aj nositeľom identity, aury, historického odkazu či kritickej reflexie.
10. téma:
(Sklársky)objekt ako racionálne zhmotnenie intuitívnych tvorivých postupov
školiteľ: doc. Mgr. art. Patrik Illo
konzultant: PhDr. Mgr. Petr Nový, Ph.D.
forma štúdia: denná a externá
Predmetom umeleckého výskumu bude re- definícia priestoru na pomedzí racionálnych a intuitívnych tvorivých postupov a stratégií pri tvorbe súčasných sklárskych objektov(alebo priestorových situácií), kde procesuálne technologické postupy (a ich vzájomné kombinácie) sa stávajú podstatnou- plnohodnotnou tvorivou metódou.
11. téma:
Špecifiká textilného dizajnu pri riešení interiérov dopravných prostriedkov
školiteľ: doc. MA Mária Fulková
konzultant: Mgr. Mgr. art. Zuzana Šidlíková, PhD., Mgr. Naďa Kančevová, PhD.
forma štúdia: externá
Cieľom projektu je skúmanie diverzity estetických a funkčných parametrov textilných aplikácií v interiéroch dopravných prostriedkov, ako sú osobné automobily, lietadlá, vlaky, autobusy. Doktorand/ka sa zameria na skúmanie diverzity estetických a funkčných parametrov textilných aplikácií v interiéroch dopravných prostriedkov, ako sú osobné automobily, lietadlá, vlaky, autobusy. Práca sa zameria aj na predstavenie kľúčových, avšak verejnosti menej známych dizajnérov, ktorí formujú vizuálnu identitu automobilových značiek. Ich tvorba významne ovplyvňuje estetické vnímanie a používateľský zážitok širokej verejnosti v segmente individuálnej aj hromadnej dopravy. Súčasťou doktorandského projektu bude reprezentatívna autorské dizajnérska kolekcia, pričom výskum sa sústredí na dopad nových materiálov na estetické a úžitkové vlastnosti textilných povrchov v automobilovom priemysle.
12. téma:
Šport a umenie v expandovanej dokumentárnej fotografii
školiteľ: Mgr. art. Lenka Lindák Lukačovičová, ArtD.
forma štúdia: denná a externá
Prostredníctvom dokumentárnej fotografie a jej presahov sa má umelecký výskum sústrediť na fotografické mapovanie oblastí, ktoré majú určitý spoločný a zároveň na prvý pohľad odlišný menovateľ – šport a umenie. Cieľom nie je „klasické“ zobrazenie reportážnej fotografie, ale skôr hľadanie nových foriem a možností vyjadrenia presahujúceho fotodokument. Umelecký výskum by mal vychádzať práve preto aj z archívnych, či nájdených materiálov, ktoré by sa mali stať súčasťou kreatívneho procesu. Budúci doktorand by mal nadviazať komunikáciu s konkrétnymi športovými klubmi, ich členmi, či pamätníkmi a mal prejaviť záujem o predmetnú oblasť aj vo svojej predchádzajúcej tvorbe.
13. téma:
Tvorba kolektívnej inteligencie
Interdisciplinárna spolupráca a spolu-tvorba človeka a umelej inteligencie v navrhovaní dizajnu
školiteľ: doc. Mgr. art. Juraj Blaško, ArtD.
konzultant: MA Jozef Eduard Masarik, ArtD., Mag. arch. Kristína Gumulák Rypáková, ArtD.
forma štúdia: denná a externá
Umelá inteligencia (AI) revolučne formuje kreatívne disciplíny, najmä dizajn, tým, že redefinuje metódy navrhovania, výpočtové pracovné postupy a pojem autorstva. Táto doktorandská práca preskúma AI nielen ako nástroj, ale aj ako aktívneho agenta kolektívnej inteligencie, ktorý zvyšuje ľudskú kreativitu, intuíciu a rozhodovanie. Skúmaním spolupráce medzi človekom a AI sa výskum bude zaoberať tým, ako generatívne algoritmy a systémy strojového učenia vstupujú do navrhovacieho procesu – od konceptualizácie až po prototypovanie a reprezentáciu. Výskum sa pokúsi vymedziť AI ako podporovateľa interdisciplinárnej spolupráce, čerpajúc z oblastí, ako sú výpočtový dizajn, kognitívna veda a interakcia človeka s počítačom. Prostredníctvom experimentálnych prístupov sa bude snažiť vytvoriť rámce na integráciu AI do dizajnérskych pracovných postupov, ktoré podporujú spoločnú kreativitu namiesto automatizácie. Týmto spôsobom výskum spochybní tradičné paradigmy navrhovania, autorstva a reprezentácie v dizajne, pričom sa bude venovať teóriám post-digitálneho dizajnu a parametrického myslenia. Postavením AI ako spoločne sa formujúcej kolektívnej inteligencie namiesto pasívneho nástroja, výskum redefinuje úlohu AI v navrhovaní a pokúsi sa ju etablovať ako aktívnu silu formujúcu dizajnérsku prax.
14. téma:
Tvorba kolektívnej inteligencie: Interdisciplinárna spolupráca a spolu-tvorba človeka a umelej inteligencie v navrhovaní architektúry
školiteľ: Mag. arch. Kristína Gumulák Rypáková, ArtD.
konzultant: MA Jozef Eduard Masarik, ArtD., doc. Mgr. art. Juraj Blaško, ArtD.
forma štúdia: denná a externá
Umelá inteligencia (AI) revolučne formuje kreatívne disciplíny, najmä architektúru, tým, že redefinuje metódy navrhovania, výpočtové pracovné postupy a pojem autorstva. Táto doktorandská práca preskúma AI nielen ako nástroj, ale aj ako aktívneho agenta kolektívnej inteligencie, ktorý zvyšuje ľudskú kreativitu, intuíciu a rozhodovanie. Skúmaním spolupráce medzi človekom a AI sa výskum bude zaoberať tým, ako generatívne algoritmy a systémy strojového učenia vstupujú do navrhovacieho procesu – od konceptualizácie až po prototypovanie a reprezentáciu. Výskum sa pokúsi vymedziť AI ako podporovateľa interdisciplinárnej spolupráce, čerpajúc z oblastí, ako sú výpočtový dizajn, kognitívna veda a interakcia človeka s počítačom. Prostredníctvom experimentálnych prístupov sa bude snažiť vytvoriť rámce na integráciu AI do architektonických pracovných postupov, ktoré podporujú spoločnú kreativitu namiesto automatizácie. Týmto spôsobom výskum spochybní tradičné paradigmy navrhovania, autorstva a reprezentácie v architektúre, pričom sa bude venovať teóriám post-digitálneho dizajnu a parametrického myslenia. Postavením AI ako spoločne sa formujúcej kolektívnej inteligencie namiesto pasívneho nástroja, výskum redefinuje úlohu AI v navrhovaní a pokúsi sa ju etablovať ako aktívnu silu formujúcu architektonickú prax.
15. téma:
Vnímanie, interakcie a používanie verejného priestoru z pohľadu dizajnu
školiteľ: doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.
konzultant: MA Jozef Eduard Masarik, ArtD.
forma štúdia: externá
Vizuálna komunikácia aktívne pracuje s funkcionalitami verejného priestoru a so správaním sa v ňom. Dizajn nie je tvorcom verejného priestoru (tomu sa venuje skôr architektúra a urbanizmus), aktívne ho však spoluutvára ako prostredie komunikácie a modelácie správania (behaviour). Práca vo verejnom priestore dizajnérom umožňuje utvárať a používať široký rozsah nástrojov netypických pre vizuálnu komunikáciu (napr. zvuk, svetlo, pachy a pod.) a tiež hojne využívať poznatky napríklad z kognitívnych vied, psychológie alebo sociológie. Cieľom doktorandského umelecko-vedeckého výskumu bude analýza senzorických a emočných informácií ovplyvňujúcich vnímanie, interakciu a používanie verejného priestoru, sociálne vzťahy a trávenie času v ňom z pohľadu dizajnu.
16. téma:
Vplyv talianskeho trecenta na stredovekú nástennú maľbu na území Slovenska
Priamy a sprostredkovaný import maliarskych techník a technologických špecifík na vybraných freskách zo 14. storočia
školiteľ: akad. mal. Ľuba Wehlend, ArtD.
konzultant: prof. PhDr. Marián Zervan, PhD.
forma štúdia: denná a externá
Vedecký výskum v oblasti reštaurovania stredovekých nástenných malieb si vyžaduje interdisciplinárny prístup, ktorý kombinuje umeleckohistorickú analýzu, technologické skúmanie a komparatívne metódy. Táto dizertačná práca sa zameriava na vplyv talianskeho trecenta na nástennú maľbu na území Slovenska v 14. storočí, pričom skúma priame aj sprostredkované importy maliarskych techník a technologických špecifík.
Cieľom výskumu je identifikovať a analyzovať konkrétne maliarske postupy a materiálové riešenia, ktoré dokumentujú prenos technologického know-how z Talianska do stredoeurópskeho prostredia. Dôležitou súčasťou výskumu je aj skúmanie maliarskeho rukopisu fresiek – individuálnych štýlových a technologických charakteristík jednotlivých autorov a dielní. Porovnávaním rukopisov fresiek sa umožní rozlíšenie medzi priamym importom talianskych techník a domácimi adaptáciami ovplyvnenými talianskym prostredím.
Práca sa bude opierať o podrobnú analýzu špecifických technologických prvkov, ako sú delenie vrstiev omietky (arriccio, intonaco), prípravná podkresba sinopiou, modelácia inkarnátov verdacciom, podmaľba azúrov morrelom či puncovanie ornamentov do vlhkej omietky. Metodologicky bude výskum kombinovať vizuálnu a materiálovú analýzu s reštaurátorskou praxou, pričom sa využijú pokročilé analytické metódy (mikroskopická analýza vrstiev, XRF, Ramanova spektroskopia, IR reflektografia). Významnou súčasťou práce bude komparácia výsledkov zo skúmaných fresiek s historickými prameňmi, ako je Cenniniho Il Libro dell'Arte, čím sa umožní dôslednejšia rekonštrukcia dobových technologických postupov.
Výstupom dizertačnej práce bude katalogizácia a metodické spracovanie vybraných nástenných malieb, ktoré preukazujú vplyv talianskeho trecenta na technickej, technologickej a štýlovej úrovni. Prínos práce spočíva v rozšírení poznatkov o šírení talianskych maliarskych metód v strednej Európe, v presnejšom definovaní individuálnych rukopisov maliarov a v poskytnutí systematického metodického rámca pre reštaurátorov pri identifikácii autentických freskových techník v kontexte stredovekého nástenného maliarstva na Slovensku.
Podmienky pre zahraničných študentov
Všetci zahraniční uchádzači (s výnimkou českých) musia do nástupu na štúdium ovládať slovenský jazyk v úrovni B1.
Zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí, v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium (september 2025)
Pokiaľ vysoká škola vydáva doklady o vzdelaní po termíne zápisu (neskôr ako v septembri), neodporúčame študentom podávať si prihlášku, resp. podať si ju až ďalší akademický rok.
Viac informácií:
https://www.minedu.sk/23276-sk/akademicke-uznavanie-dokladov-o-vzdelani-a-stupna-vzdelania/
https://www.slovensko.sk/sk/vyhladavanie?mod=search&q=uznanie+dokladu+o+vzdelani
Prijímacie konanie má preveriť individuálne schopnosti a predpoklady uchádzača samostatne a tvorivo zvládnuť požiadavky doktorandského štúdia na VŠVU. Prijímací konanie na doktorandské štúdium na VŠVU prebieha v dvoch kolách.
Uchádzač si môže podať prihlášku na obidva z nasledujúcich študijných programov:
- výtvarné umenie (špecializácie: výtvarné umenie, dizajn, architektonická tvorba a reštaurátorská tvorba)
- dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry
POSTUP PRI PODÁVANÍ PRIHLÁŠKY:
1. krok: Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU vyplní a odošle elektronickú prihlášku, ktorá je umiestnená na webovej stránke VŠVU do 15. 5. 2025.
Elektronická prihláška je umiestnená:
- pre aktuálne študentstvo VŠVU v AIS (vľavo v ponuke – prihlášky uchádzača)
- pre študentstvo z iných škôl a absolventstvo na webovej stránke VŠVU: https://www.vsvu.sk/sk/prijimacie-pohovory/elektronicka-prihlaska/?v=LRJ8jJO2 . Uchádzač*ka musí priamo do elektronickej prihlášky vložiť profesijný životopis
2. krok: Na mailovú adresu kozakova@vsvu.sk odošle nasledovné prílohy:
• doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie (napr. výpis platby z internetbankingu) – poplatok je nutné zaplatiť najneskôr 15. 5. 2025, pri platbe je nevyhnutné uviesť variabilný symbol, špecifický symbol a ako Poznámku alebo Doplňujúci údaj – MENO a PRIEZVISKO uchádzača; inak sa platba nespáruje
3. krok:
Uchádzač*ka po podaní elektronickej prihlášky následne v období od 26. 5. 2025 od 13.00 hod. do 29. 5. 2025 do 13.00 hod. vloží portfólio (uchádzačstvo o umelecké programy) a ďalšie dokumenty k prijímaciemu konaniu na doktorandské štúdium prostredníctvom stránky:
v pdf formáte max.veľkosť do 100 MB;
Dokumenty, ktoré sa vkladajú na úložisko:
- CV (štruktúrovaný životopis vrátane kópií diplomu*)
- Projekt doktorskej dizertačnej práce
- Výtvarné umenie: portfólio diela a výstav / Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry: publikačné výstupy, workshopy a výstavy
- Štruktúra projektu doktorskej dizertačnej práce – obsahuje:
- 4.1/ Ciele
- a/ Výtvarné umenie: ak je ťažiskom práce umelecká tvorba, potom predbežné ciele umeleckého stvárnenia témy. Konkretizujte ich. Ak je ťažiskom práce umelecký výskum, potom predbežné ciele umeleckého výskumu. Konkretizujte ich.
- b/ Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry: predbežné ciele
- 4.2/ Časový rozvrh
- Predbežný časový rozvrh doktorskej dizertačnej práce a čiastkové výstupy
- Prvý rok
- Časový plán:
- Výstupy:
- Druhý rok
- Časový plán:
- Výstupy:
- Tretí rok
- Časový plán:
- Výstupy:
- Prvý rok
- Predbežný časový rozvrh doktorskej dizertačnej práce a čiastkové výstupy
- 4.3/ Predpokladané záverečné výstupy
- kópia diplomu z druhého stupňa štúdia, v prípade diplomu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka (s výnimkou českých vysokých škôl)
- kópia dodatku k diplomu alebo výpis absolvovaných predmetov s vypočítaným váženým študijným priemerom, ktorý bude dodatočne potvrdený do termínu zápisu študijným oddelením príslušnej vysokej školy (uchádzači z inej vysokej školy ako VŠVU); v prípade dokladu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka najneskôr do termínu zápisu na štúdium.
- zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium.
Viac informácií: https://www.minedu.sk/23276-sk/akademicke-uznavanie-dokladov-o-vzdelani-a-stupna-vzdelania/
Informácie o doktorandskom štúdiu poskytuje študijné oddelenie VŠVU:
Mgr. Marianna Hričová
Telefón: +421 2 5942 8512
E-mail: hricova@vsvu.sk
Forma prijímacej skúšky
Prijímací konanie na doktorandské štúdium na VŠVU prebieha v dvoch kolách.
1. kolo
V prvom kole prijímacia komisia zhodnotí a oboduje všetky súčasti elektronickej prihlášky aj písomné bodovanie od školiteľov tém. Komisia pri svojom rozhodovaní zohľadňuje projekt dizertačnej práce aj rozsah a kvalitu umeleckej činnosti alebo odbornej publikačnej činnosti uchádzača / uchádzačky, rovnako tak výsledky umeleckej alebo odbornej činnosti (napr. výsledky v súťažiach, študentských, umeleckých, vedeckých a odborných prác a pod.).
V prvom kole každý člen prijímacej komisie boduje 1/ projekt dizertačnej práce 2/ portfólio a aktivity tvorivej činnosti súvisiacej so študijnými programami a berú do úvahy 3/ bodovanie od školiteľov.
2. kolo
V druhom kole sa prijímací pohovor uskutočňuje prezenčne pred prijímacou komisiou. Uchádzač*ka prezentuje (v powerpointe alebo inom prezentačnom programe) predovšetkým:
- A. projekt dizertačnej práce,
- B. predpokladaný časový rozvrh (3 roky) práce na projekte aj
- C. predpokladané čiastkové a finálne výstupy projektu.
Na základe diskusie počas pohovoru sa majú preveriť individuálne schopnosti a predpoklady uchádzača samostatne a tvorivo zvládnuť požiadavky doktorandského štúdia na VŠVU.
V druhom kole členovia komisie bodujú 1/ prezentáciu projektu doktorskej dizertačnej práce a 2/ diskusiu a berú do úvahy 3/ prezenčné vyjadrenie školiteľov.
Výsledky hodnotenia a poradie uchádzačov predkladá prijímacia komisia rektorovi VŠVU, ktorý rozhoduje o prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovaného VŠVU. Rozhodnutie o prijatí dostane uchádzač v súlade so zákonom a predpismi VŠVU.
Podmienky prijatia a priebeh prijímacieho konania na doktorandské štúdium podrobne upravuje Vnútorný predpis o prijímacom konaní na VŠVU.
-
Podanie prihlášky na štúdium
15.03.2025 - 15.05.2025
-
Konanie prijímacej skúšky
26.05.2025 - 27.06.2025
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
3
Prílohy
- životopis (papierová forma, elektronická forma)
- stručný návrh projektu dizertačnej práce, ktorá musí byť v súlade s vypísanou témou, na ktorú sa doktorand hlási (elektronická forma)
- kópia diplomu z druhého stupňa štúdia, v prípade diplomu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka (papierová forma, elektronická forma)
- zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium (papierová forma, elektronická forma)
- kópia dodatku k diplomu alebo výpis absolvovaných predmetov s vypočítaným váženým študijným priemerom, ktorý bude potvrdený študijným oddelením príslušnej vysokej školy (uchádzači z inej vysokej školy ako VŠVU) (papierová forma, elektronická forma)
- doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie (elektronická forma)
- doklady o absolvovaných jazykových skúškach (ak ich uchádzač absolvoval) (elektronická forma)
Ročné školné
Štandardná dĺžka štúdia: 1500 €
Štúdium dlhšie ako je štandardná dĺžka študijného programu, súbežné štúdium: 1500 €
Poplatok za prijímacie konanie
písomná prihláška: 40 €
elektronická prihláška: 40 €
Fakturačné údaje
Poplatok vo výške 40 eur je potrebné uhradiť bankovým prevodom:
- IBAN: SK42 8180 0000 0070 0007 2516
- SWIFT: SPSRSKBAXXX
- Variabilný symbol: 648 003
- Konštantný symbol: 0308
- Špecifický symbol: šesťmiestne číslo začínajúce číslom 25 a následne štvorčíslie, ktoré pozostáva z evidenčného čísla prihlášky, pred ktoré je potrebné doplniť nuly. Príklad: evidenčné číslo prihlášky má číslo 345, tak ŠS bude mať hodnotu 250345
- Doplňujúci údaj: meno a priezvisko uchádzača
- Majiteľ účtu: Vysoká škola výtvarných umení, Hviezdoslavovo nám. 18, 814 37 Bratislava, Slovenská republika
- Banka: ŠTÁTNA POKLADNICA Radlinského 32, 810 05 Bratislava, Slovakia
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
Zodpovednosť za obsah: Ing. Sylvia Kozáková – kozakova@vsvu.sk
Posledná aktualizácia: 08.04.2025 13:07