Výtvarné umenie
Doktorandské štúdium na VŠVU sa zameriava na získavanie súčasných poznatkov v oblasti vedy a umenia a na podporu samostatného vedeckého bádania a tvorivej činnosti v oblasti umenia. Absolventi doktorandského štúdia získavajú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa. Štandardná dĺžka štúdia pre doktorandské štúdium v dennej forme je tri roky, v externej forme najviac päť rokov. Podmienkou riadneho skončenia doktorandského štúdia je vykonanie dizertačnej skúšky, ktorá patrí medzi štátne skúšky a obhajoba dizertačnej práce, ktorá je záverečnou prácou. Absolventom umeleckých doktorandských študijných programov sa udeľuje akademický titul „doktor umenia“ („artis doctor“, v skratke ArtD.“).
Uplatnenie absolventov
Absolvent doktorandského štúdia odboru umenie preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú tvorivú a výskumnú činnosť v oblasti voľného alebo úžitkového výtvarného umenia, verejne prezentuje jej výsledky, je pripravený podieľať sa na formovaní trendov a koncepcií v týchto oblastiach.
Absolvent je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, aktívne (v ústnej aj v písomnej forme) ovláda jeden svetový jazyk a dokáže v ňom komunikovať o svojej tvorbe.
Absolvent sa môže uplatniť ako:
samostatný tvorivý výtvarník, vysokoškolský pedagóg.
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU sa môže stať študentom zvoleného študijného programu iba na základe absolvovania procesu prijímacieho konania. Ak študent absolvoval magisterské štúdium, t. j. študijný program druhého stupňa, tak sa môže predpísaným spôsobom prihlásiť na prijímacie konanie na VŠVU a uchádzať sa tak o jednu z vypísaných tém doktorandského štúdia.
Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU si podáva prihlášku maximálne na dva študijné programy, pričom sa vždy prihlasuje na jednu z vypísaných tém doktorandského štúdia (zvolí si buď internú, alebo externú formu štúdia, ak sú vypísané) na danom študijnom programe. Témy dizertačných prác vypíše rektor VŠVU najmenej dva mesiace pred termínom podávania prihlášok na doktorandské štúdium, o ktoré sa možno v rámci prijímacieho konania na doktorandské štúdium uchádzať.
Doplňujúce informácie
Téma doktorandského štúdia pre akademický rok 2024/2025
študijný odbor: umenie
študijný program: výtvarné umenie
1. téma:
Inovatívne postupy tvorby a materiály súčasného výstavného dizajnu
/špecializácia dizajn/
Podnázov: Umelecký výskum udržateľného cirkulárneho systému tvorby výstavných projektov a výstavných komponentov z pohľadu praxe vizuálnej komunikácie v priestore.
školiteľ: doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Norbert Lacko, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Doktorandský umelecko-vedecký výskum v oblasti udržateľného cirkulárneho systému tvorby výstavných projektov a výstavných komponentov v súlade s vývojom a aplikáciou inovatívnych materiálov v oblasti výstavného dizajnu sa sústredí na dve úrovne problematiky. Prvou je konkrétny základný výskum a vývoj enviromentálne udržateľných riešení s použitím inovatívnych ekologicky vyhovujúcich postupov a meteriálov. Druhou je širšie kladená rámcová otázka povahy komplexných interdisciplinárnych prístupov v tvorbe výstavných projektov ako špecifickej podmnožiny vizuálnej komunikácie v priestore. Doktorandský umelecko-vedecký výskum sa tak zameriava aj na reflexiu vlastného média.
2. téma:
Kovové vlákna vo fragmentoch textilných nálezov z archeologických výskumov.
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Sylvia Birkušová
školiteľ-konzultant: Mgr. art. Zuzana Machatová, PhD.
forma štúdia: denná
Téma zahŕňa textilné nálezy s použitím kovových vlákien z archeologických lokalít z územia Slovenska. Výskum sa zameriava nielen na ich identifikáciu a interpretáciu v širšom zmysle in situ a empirického výskumu ale aj stanovenie metód konzervovanie/reštaurovania textilného nálezu s kovovými vláknami. Na spôsob a vývoj ich spracovania a zloženia v historickom kontexte a taktiež na degradáciu kovových vlákien a príčiny degradačného procesu. Implikácia pre prax zahŕňa porovnania vývoja metodiky, prístupov a smerovaní v konzervovaní/ reštaurovaní archeologických textilných nálezov s použitím kovových vlákien. Tému je nevyhnutné reflektovať v kontexte podobných výskumov v susedných krajinách.
3. téma:
Štúdium spektrálnych charakteristík farebných vrstiev
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Janka Blaško Križanová, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. art. Zuzana Machatová, PhD., Mgr. Mgr. art. Barbara Hodásová, PhD.
forma štúdia: denná
Cieľom práce je príprava a charakterizácia modelových systémov farebných vrstiev s využitím rôznych typov spojiva, so zvláštnym zreteľom na farebné vrstvy vytvorené technikou fresco a secco so zameraním na ranonovovekú nástennú maľbu Bratislavského hradu. Terénny neinvazívny a invazívny prieskum dochovaných fragmentov farebných vrstiev bude smerovať k interpretácii použitých maliarskych a štukatérskych techník so zameraním na provenienčnú analýzu materiálov. Cieľom analýz bude identifikácia použitých materiálov a interpretácia ich použitia v kontexte technických dejín umenia, ako aj diferenciácia sekundárne použitých materiálov v súvislosti s obnovami priestorov. V interdisciplinárnom tíme s historikmi a historikmi umenia sa bude doktorand katedry reštaurovania podieľať na komplexnom prieskume a prehodnotení okolností vzniku dochovanej výzdoby loggie Hradného paláca a súčasne otvorí na Slovensku až na vzácne výnimky prakticky neprebádanú kapitolu distribúcie materiálov pre umeleckú tvorbu. Riešenie témy je spojené s riešením projektu APVV-22-0319 Na hrade a v podhradí.
4. téma:
Integrácia aktuálnych technológií do textilnej tvorby
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. MA Blanka Cepková
školiteľ-konzultant: Mgr. Markéta Vinglerová
forma štúdia: denná
Cieľom práce je: Preskúmať vplyv 3D technológií a umelej inteligencie na tvorbu a interpretáciu textilného umenia.
Analyzovať synergie medzi tradičným remeslom a digitálnou inováciou.
Skúmať potenciálne výzvy a príležitosti pre umelcov pracujúcich na rozhraní textilného umenia a umelej inteligencie vo virtuálnych prostrediach.
Tento doktorandský projekt si kladie za cieľ preskúmať prepojenie tradičného textilného umenia a dizajnu s najnovšími technológiami, s dôrazom na integráciu 3D technológií a generatívnej umelej inteligencie vo virtuálnych priestoroch. Projekt bude skúmať, ako tieto inovácie ovplyvňujú tvorbu, vnímanie a budúce možnosti textilného umenia. Má za cieľ skúmať transformačný potenciál 3D a generatívnych technológií pri formovaní budúcnosti v náväznosti na textilné umelecké vyjadrenie.
5. téma:
Sociálne angažované digitálne umenie
/špecializácia výtvarné umenie/
Školiteľ: doc. Mgr. art. András Cséfalvay, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Zuzana Panák Husárová, PhD.
forma štúdia: denná
Cieľom tejto dizertačnej práce je zamerať sa na transformačnú silu umeleckých praktík v rámci spoločnosti, s osobitným zreteľom na marginalizované hlasy. Významným aspektom práce je výskum vplyvu digitálnej paradigmy na zvýrazňovanie nových perspektív. Prostredníctvom digitálnych a post-digitálnych praktík je umožnená angažovaná práca s prvkami, ktorá sú situované mimo tradičných pohľadov, čím sa podporuje vznik nových modelov a mýtov. Tieto vyvíjajúce sa formy diskurzu umožňujú vznik sociálne angažovaných foriem politiky telesnosti, ekologických uvažovaní a inkluzívnych ekonomík. Práve digitálne umenie ponúka nádej pri predstavovaní potenciálnych sociálnych zmien, ktoré by nás mohli priviesť k novým udržateľným smerovaniam. Dizertačná práca zdôrazňuje význam sociálneho angažovaného umenia, najmä pri riešení tém ako ekofeminizmus, posthumanizmus a mýtopoetické praktiky v digitálnom a post-digitálnom kontexte, ktoré ponúka nové estetické možnosti. Prostredníctvom skúmania týchto tém sa dizertačná práca zameriava na kladenie relevantných otázok do prebiehajúcich diskusií o budúcnosti spoločnosti a transformačnej úlohe umenia v nej.
6. téma:
Umenie replikácie a jej cirkulácia - prístupy k tvorbe
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: prof. Mgr. Anton Čierny
školiteľ-konzultant: Mgr. Mgr. Václav Janoščík, Ph.D.
forma štúdia: denná
Predstavenie memetickej teórie v kontexte širšieho uvažovania o súčasnom umení. Predmetom je skúmanie memetických prístupov k tvorbe, prezentácii a vnímaniu umenia po internete. Teória mémov ako východiskový bod pre pochopenie súčasného umenia. Memetickú komunikáciu prezentuje ako univerzálny jazyk s potenciálom zmeny vzťahovania sa k (postinternetovej) realite. Schopnosť cirkulácie (umenia) a možnosti zdieľania rôznych skúseností a identít.
7. téma:
Možnosti chyby
/špecializácia výtvarné umenie/
Podnázov: „Chyba“ ako ideové východisko v tvorbe
školiteľ: doc. Mgr. art. Martin Derner, ArtD.
forma štúdia: denná
Cieľ práce nie je nijako materiálovo či formálne vymedzený. Rešpektujeme autorské portfólio doktoranda. Hľadanie a autorské vnímanie témy určí výsledné formy.
Dizertačná práca bude reflektovať pojem „Chyby“ ako ideového a inšpiračného zdroja v tvorbe. Predmetom výskumu bude objavovanie možností jej uplatnenia ako východiska vo vizuálnom umení cez prizmu a poznanie nie len grafického prostredia. Manipulácia a grafické zdroje ako technologický základ umeleckej výpovede.
8. téma:
Ageing of acrylic paints in contemporary painting on the example of Ladislav Sutnar's paintings: challenges, methods and innovations in conservation and restoration/Starnutie akrylových farieb na súčasnej maľbe na príklade obrazov Ladislava Sutnara: výzvy, me-tódy a inovácie v konzervovaní a reštaurovaní.
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
koliteľ: Dipl.-Rest. Dr. Paul-Bernhard Eipper
školiteľ-konzultant: akad. mal. Ľuba Wehlend, ArtD.
forma štúdia: denná
The art historical part would concern the artist Ladislav Sutnar (1897-1976), several of whose objects have been worked on in the Laboratory for the Restoration of Modern and Contemporary Painting since 2018. These include several versions from the "Venus" series, which have not yet been an-lysed in detail from an art-historical point of view.
In recent years, the Laboratory for the Restoration of Modern and Contemporary Painting have been able to make many technical and material observations on the acrylic solvent-based paints used, which were also used by the American painter Morris Louis (1912-1962). Although the colours were applied differently, the choice of modern colour material alone reveals some similarities be-tween Sutnar's striking Venus paintings and those of his contemporaries. This art-historically inter-esting aspect seems to be particularly worthwhile to consider.
From a conservation point of view, treatments of these vulnerable surfaces - still young colours in themselves - are the subject of highly controversial international debate. It would be particularly pleasing if the dissertation project resulted in more far-reaching observations and possible conser-vation results for modern and contemporary art. In my opinion, the possibility of a dissertation on this topic would provide the opportunity to shed light on an actual current conservation problem.
Umeleckohistorická časť projektu by sa týkala umelca Ladislava Sutnara (1897-1976), na viacerých jeho objektoch sa v Laboratóriu reštaurovania modernej a súčasnej maľby pracuje už od roku 2018. Ide o niekoľko verzií z cyklu "Venuše", ktoré doteraz neboli z umeleckohistorického hľadiska po-drobne analyzované.
V posledných rokoch sa nám v Laboratóriu pre reštaurovanie moderného a súčasného maliarstva podarilo uskutočniť mnohé technické a materiálové pozorovania použitých farieb na báze rozpúšťa-diel, ktoré používal aj americký maliar Morris Louis (1912-1962). Hoci sa farby nanášali odlišne, už len výber moderného náterového materiálu nám umožňuje identifikovať niektoré podobnosti medzi Sutnarovými pozoruhodnými obrazmi Venuše a obrazmi jeho súčasníkov. Tento umeleckohistoricky zaujímavý aspekt sa javí ako vhodný predmet bádania.
Z hľadiska konzervovania je ošetrenie týchto zraniteľných povrchov - samých o sebe ešte mladých farieb - predmetom veľmi kontroverznej medzinárodnej diskusie. Bolo by prínosné, keby projekt dizertačnej práce vyústil do ďalších pozorovaní a možných výsledkov konzervácie moderného a súčasného umenia.
9. téma:
Mesto a krajina. Presahy
/špecializácia architektonická tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Vít Halada, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. Ing. arch. Benjamín Brádňanský
forma štúdia: denná/externá
Mesto ako umelo vytvorený priestor mimo prírodu. Krajina ako kultúrny priestor vložený v prírode alebo tvorený spolu s prírodou.
Práca sa bude zaoberať skúmaním priestoru mesta a projektov pre mesto ako projektov spoločnosti a bývania. Môže slúžiť ako predpoklad na rovnaké skúmanie procesov a rozhodnutí v životnom prostredí mimo mesta ako kultúrneho projektu krajiny, teda vedomého a zámerného obývania prírodného prostredia.
Zaujímajú nás projekty prostredí medzi priestorom mesta a priestorom krajiny. Na ich rozhraní, či už pri skúmaní existujúcich typológií (záhrada, park, ihrisko, atď.) alebo pri hľadaní, generovaní a testovaní nových umelých ekosystémov, infraštruktúr, gradientných prostredí či redundatných konštrukcií.
Umeleckým výskumom rozumieme pohyb medzi mierkami a teritóriami krajiny, mesta a architektúry, hľadajúci a mapujúci provokatívne presahy, ktoré majú potenciál stať sa aktuálnym kultúrnym priestorovým problémom, zachyteným textovo a graficky. Tento sa stáva východiskom/hypotézou pre autorský architektonický projekt, ktorý prostredníctvom argumentovateľných postupov navrhovania smeruje k priestorovým strategiám/scenárom alebo rozhodnutiam a formám.
Počas priebehu doktorandského štúdia sa od doktoranda očakáva konzistentná individuálna práca na umeleckom výskume pravidelne prezentovaná a diskutovaná na konzultáciách a seminároch. Predpokladá sa aj pedagogická činnosť v rámci seminárov na KAT (Projekty pre mesto, Tvorba krajinného prostredia, ZVET) či pri vedení vlastného seminára. Tiež sa predpokladá organizácia alebo vedenie workshopu, spolupráca na ateliérových zadaniach s cieľom testovania doktorandského projektu.
10. téma:
Metódy architektonického navrhovania
/špecializácia architektonická tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Vít Halada, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. Ing. arch. Benjamín Brádňanský
forma štúdia: denná/externá
Zaujíma nás architektúra, ktorá má projekt.
Projekt, ktorý existuje nad úrovňou utilitárneho splnenia zadania a ktorý sa usiluje o premýšľanie architektúry ako kultúrnej disciplíny reagujúcej na vonkajšie výzvy a zároveň aj na vlastné vnútorné fenomény.
Projekt chápeme ako sprítomňovanie východísk, autorských programov či fascinácií prostredníctvom neustáleho hľadania a testovania metód navrhovania architektúry.
Doktorandovi ponúkame niektoré naše fascinácie, ale sme zvedaví aj na jeho vlastné a budeme hľadať spôsoby ich materializácie v priestorových vzťahoch a formách. Chceme sa pokúsiť zostaviť atlas fascinácií a manuál metód.
- Adekvátny, optimálny, vhodný, dostačujúci. Metódy navrhovania obyčajnosti.
- Poetické postupy navrhovania.
- Metódy architektonického navrhovania v dialógu s AI.
- Mesto ako priestor stretov. Mesto ako projekt. Metódy navrhovania rozostretých hraníc. Urbánne typológie.
11. téma:
Postupy a mechanizmy stelesnenia, odtelesnenie, opätovné-stelesnenia vo fotografickom obraze
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Jana Hojstričová, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Norbert Lacko, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Projekt sa bude zaoberať umeleckým výskumom zobrazovania netelesnosti, odtelesnenia, opätovného stelesnenia či vtelenosti. Tie sa nevzťahujú len k fyzickému či mentálnemu telu, ale aj k ľudským predstavám o telesách: veciach, objektoch v rozmanitých prostrediach a ich látkovej aj nelátkovej povahe. Projekt bude testovať nové spôsoby zobrazovania stelesnení vznikajúcich v dialógoch mysle a tela, v napätiach medzi telesnosťou a netelesnosťou v médiu fotografie vo vzťahu k videniu a pohľadu, jeho rámovaniu, atď. Testované budú nové skúsenosti, postupy a mechanizmy zobrazovania.
Výskum by mal vyhádzať aj z poznatkov z prírodovedných disciplín ako sú napr. biológia, ale aj z medicíny a zo spoločenskovedných a kultúrnych oblastí ako sociálna či kultúrna antropológia atď., a viesť s nimi kreatívny dialóg vo vlastnom umeleckom výskume. Budúci doktorand by mal nadviazať komunikáciu s konkrétnym bádateľom alebo výskumným pracoviskom vo vedných disciplínach.
Uchádzač musí preukázať dlhodobejšiu kontinuitu vo svojej tvorbe v súvislosti s vypísanou témou a prípadne preukázať aj jej verejné prezentovanie v rámci samostatných výstavných alebo kurátorských projektov nielen v lokálnom kontexte.
12. téma:
Špekulatívna evolúcia
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Mgr. art. Sylvia Jokelová
školiteľ-konzultant: MA Jozef Eduard Masarik
forma štúdia: denná
V súvislosti s výzvami, ktorým dnes čelíme, je uvažovanie o alternatívnej evolúcii spôsobom, ako pochopiť vážnosť situácie a premeniť ju na príležitosť klásť otázky a otvoriť diskusiu. Téma dáva priestor na využitie špekulatívnej metódy pre navrhovanie nekonvenčných scenárov budúceho vývoja na základe analýzy súčasného stavu vecí a hľadanie odpovedí na otázku: “Čo ak?”
Predmetom skúmania je preveriť potenciál dizajnu komunikovať súčasné problémy cez vizualizáciu možných alternatívnych budúcností. Projekt môže pracovať s hmatateľnými javmi, ktoré sa nás bezprostredne týkajú, na základe identifikácie krízových oblastí, ale môže sa odvíjať aj od absolútneho scenára katastrofy globálneho, planetárneho rozmeru, čo robí následné predpoklady vývoja omnoho radikálnejšími. Zameriava sa na hypotetické umelé organizmy, ktoré vznikajú na hranici technogénneho a prírodného prostredia, ktorého pozostatky využívajú ako stavebný materiál tvorbu nového ekosystému.
13. téma:
Vzťah dizajnu a inžinieringu cez nové technológie
/špecializácia dizajn/
školiteľ: prof. Ing. akad. soch. Štefan Klein
forma štúdia: denná
Predpokladaná téma doktorandského štúdia nadväzuje na úsilie oddelenia transport dizajn vytvoriť ucelený a aktuálny systém vzdelávania. Témy riešene v minulom obdoby sa zaoberali problematikou stavby modelu a 2D zobrazení vo virtuálnej a analógovej forme. Vzhľadom na nové trendy v dizajne je stále aktuálnejší dialóg medzi inžinieringom a dizajnom. Ten v súčasnosti je na škole veľmi poddimenzovaný. Ambíciu doktorandského štúdia bude toto prostredie otvoriť a zadefinovať nové požiadavky, najmä smerom k veľmi perspektívnej problematike startupov. Oddelenie publikovalo v rámci doktorandského štúdia učebné texty, ktoré predtým absentovali v ponuke. Sekundárnym cieľom doktorandského štúdia bude vytvoriť nový predmet doplnený o príslušnú literatúru na poli vyvíjajúceho sa vzťahu inžinieringu a dizajnu. Doktorandské štúdium bude založené na stavbe reálneho prototypu v podmienkach experimentálneho laboratória. Doktorand bude úzko participovať s už existujúcimi predmetmi najmä z oblasti technológie a základov konštruovania.
14. téma:
Socha v kontexte verejného priestoru a mestského urbanizmu (socialistická minulosť, transformačné obdobie a súčasné perspektívy)
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: prof. Mgr. art. Patrik Kovačovský
školiteľ-konzultant: doc. Mgr. Daniel Grúň, PhD.
forma štúdia: denná
Téma reaguje na aktuálny diskurz v oblasti verejného priestoru z pohľadu sochárskych, objektových aj netradičných umeleckých intervencií a realizácií. Reflektuje kontext mestského urbanizmu a uvedených umeleckých výstupov od socialistickej minulosti až po súčasné tendencie a projekty.
15. téma:
Nedeštruktívny výskum autorského rukopisu umelcov
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
Podnázov: Vizuálna špecifikácia autorského rukopisu s jeho implementovanie do výskumnej databázy katedry reštaurovania - nedeštruktívny výskum média maľby a kresby
školiteľ: prof. akad. mal. Boris Kvasnica
forma štúdia: denná/externá
Vypracovanie metodiky výskumu autorského rukopisu umelcov z rôznych období dejín umenia. Porovnanie období, škôl, a rôzne spôsoby výstavby maliarskeho diela v jednotlivých etapách vývoja umenia od renesancie po 20. storočie. Akceptácia výtvarnej a technologickej výstavby diel na odlišné spôsoby realizácie výplne chýbajúcich častí umeleckého diela. Výsledky výskumu jeho špecifikácie implementovať do digitálnej databázy reštaurátorských dokumentácii Katedry reštaurovania na VŠVU.
Literatúra:
Maliarsky rukopis, Vojtech Volavka 1956, Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry X20161
Cesare Baldini - Teorie restaurování. ISBN 80-86359-03-4
Cennino d'Andrea Cenini The Craftsmans Handbook / Il Libro dell'Arte ISBN 0-486-20054-x
Caravaggio Leben Werk Wirkung - ISBN 978-3-51818225-3
Color Science and the Visual ARTS, Roy S. Berns ISBN 978-1-60606-481-8
The Restoration of Paintings Knut Nikolaus, ISBN 3-89508-922-2
Old Masters and Drawings, Marjorie B. Cohn, ISBN 90-5356-243-5
Von Rubens bis Makart...Johann Kräftner, ISBN 978-3-9504670-1-7
The Color Bible, Laura Perryman, ISBN 978-3-7913-8789-5
Book of Earth, Heidi Gustafson, ISBN 978-1-4197-6463-3
Konservierung und Restaurierung heute, Gabriela Krist, ISBN 3-205-78579-8
Historical Perspectives in the Conservation of Works of Art on Paper, Margaret Holben Ells, ISBN 978-1-60606-432-0
16. téma:
Výskum možností výtvarnej integrácie umeleckého diela
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
Podnázov: Výskum spôsobov a histórie zjednocovania umeleckého diela pomocou retuše
školiteľ: prof. akad. mal. Boris Kvasnica
forma štúdia: denná/externá
Techniky realizácie finálnej fázy reštaurátorskej realizácie retušou. Vplyv výtvarnej a technologickej výstavby reštaurovaných diel na spôsob realizácie retuše . Metodológia a metódy estetického integrovania diel na rôznych druhoch nosičov – retušou . Použitie inovatívnych metód a technologických postupov pre minimalizáciu invazívnych zásahov do reštaurovaného diela s dôrazom pre zachovanie jeho autentickej kvality. Implementácia výsledkov výskumu do edukačného procesu katedry reštaurovania a možnosti participácie pri vytváraní študijných materiálov pre katedru reštaurovania.
Literatúra:
Cesare Baldini - Teorie restaurování. ISBN 80-86359-03-4
Cennino d'Andrea Cenini The Craftsmans Handbook / Il Libro dell'Arte ISBN 0-486-20054-x
Caravaggio Leben Werk Wirkung - ISBN 978-3-51818225-3
Color Science and the Visual ARTS, Roy S. Berns ISBN 978-1-60606-481-8
The Restoration of Paintings Knut Nikolaus, ISBN 3-89508-922-2
Old Masters and Drawings, Marjorie B. Cohn, ISBN 90-5356-243-5
Von Rubens bis Makart...Johann Kräftner, ISBN 978-3-9504670-1-7
The Color Bible, Laura Perryman, ISBN 978-3-7913-8789-5
Book of Earth, Heidi Gustafson, ISBN 978-1-4197-6463-3
Konservierung und Restaurierung heute, Gabriela Krist, ISBN 3-205-78579-8
Historical Perspectives in the Conservation of Works of Art on Paper, Margaret Holben Ells, ISBN 978-1-60606-432-0
17. téma:
Experimentálna kresebná stopa v priestorovej situácii. Proces interakcie s inými médiami, technikami a materiálmi.
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Pavol Macho
školiteľ-konzultant: prof. PhDr. Marián Zervan, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Umelecký výskum významu a vizuality kresby prostredníctvom intermediálneho prístupu pri budovaní plošnej a priestorovej obrazovej situácie.
Kresba ako viacvrstvové médium plošných kresebných postupov a ich rozšírenie o procesy, kde dôležitým momentom priestorovej situácie sa stáva procesuálnosť, experiment a performatívnosť.
Kresba je vímaná ako dynamický proces, ktorý môže interegovať s inými médiami, technikami a materiálmi: kresba-akcia, kresba-zvuk, kresba-reč, kresba ako testovanie materiality.
18. téma:
ARTdata / DataArt – autorské vizualizovanie dát v oblasti vizuálneho umenia. Umelecký výskum a spracovávanie údajov o výtvarnej prevádzke.
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Róbert Makar, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Ján Kralovič, PhD.
forma štúdia: denná
Anotácia: Cieľom písomnej a praktickej dizertačnej práce je umelecký výskum a vytvorenie vizuálnych artefaktov na tému zobrazovania dát (napríklad štatistík, grafov, diagramov a iných). Na jednej strane budú predmetom práce hromadné dáta zozbierané z prostredia vizuálnych umelcov, galérií alebo umeleckej tlače. Na druhej strane pôjde o osobný prieskum sociálnej bubliny budúceho doktoranda ako výskumnej oblasti. Dáta rozličnej proveniencie sú ideálnym nástrojom na vi-zualizovane porovnateľných, overiteľných a inak objektivizovateľných odpovedí na otázky týkajúce sa rôznych, napríklad umeleckých a kultúrno-spoločenských tém, ktoré sú predmetom dizertačnej práce.
Súčasťou doktorského projektu bude teda zbieranie, analýza, vizualizácia a vý-tvarná interpretácia dát, ktorých snahou je prehĺbenie znalostí z danej oblasti vi-zuálneho umenia a vytvorenie nových spôsobov aj postupov ich vizualizácie.
Literatúra:
Don Thompson – Oranžový balónový pejsek /ISBN 9788074736889
Helmut Swoboda – Moderní statistika /
Hans Rossling – Moc faktov /ISBN 9788022209939
19. téma:
Hybridné formy súčasnej autorskej keramiky na Slovensku. Plastika-objekt-prostredie-dizajn.
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Markéta Nováková, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Viera Kleinová
forma štúdia: denná
Dizertačná práca bude umeleckým výskumom fenoménu a kontextu súčasnej autorskej keramiky na Slovensku. Autorská keramika v 20. a 21. storočí obsahuje ambivalentnosť, pôsobí na pomedzí voľného a úžitkového umenia. V súčasnej podobe otvára aj priestor na polemiku o kategorizovaní médií a žánrov vizuálneho umenia a narúša mýtus ponímania keramiky výhradne ako média úžitkového umenia.
Písomná časť sa bude zaoberať vybranými príkladmi diel 20. a 21. storočia na ktoré bude projekt kriticky nadväzovať a viesť s nimi dialóg (umelecký, spoločenský, ekonomický a geopolitický kontext tvorby autorskej keramiky v Čechách a na Slovensku s ťažiskom od roku 1989 po súčasnosť. Objekt, plastika a autorské/dizajnérske (limitované) série v 20. storočí a v súčasnosti. Problematika kategorizácie autorskej keramiky v kontexte úžitkového a voľného umenia, súčasné tendencie zmazávania hraníc, prelínania a transformácie médií a žánrov v súčasnom umení a dizajne.)
V praktickej časti sa bude skúmať posun autorskej kresby a maľby do priestorových diel (plastika, objekt, prostredie, 3D dizajn...), ale aj posun od autorských po digitálne postupy tvorby s využitím digitálneho množenia, digitálnej chyby, deformácie, atď. ale aj opakovania a sériovosti. Bude sa tu otvárať priestor pre nekonvenčné vnímanie média keramiky a fenoménu autorskej, digitálnej, hybridnej keramiky.
Praktická dizertačná práca bude aj laboratóriom pre experimentovanie s keramickými materiálmi, technologickými postupy (od sochárskej modelácie, cez dizajnérske postupy, až po digitálne zobrazovanie a generovanie). Otázkou bude, do akej miery použitá technológia/technika (modelovanie, frézovanie, odlievanie, vrátanie použitia nekeramických materiálov ako je sádra, betón, akryl a iné.) ovplyvňuje koncepciu, vizuálnu podobu a pôsobenie diela.
20. téma:
Monumentálna keramická plastika vo verejnom priestore v druhej polovici 20. storočia na Slovensku. Umelecký výskum.
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Markéta Nováková, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. Mgr. Daniel Grúň, PhD.
forma štúdia: denná
Ťažiskom dizertačnej práce bude umelecký výskum fenoménu monumentálnej keramickej plastiky vo verejnom priestore na Slovensku v rokoch 1948 – 1989.
Textová časť sa bude zaoberať problematikou návrhov, posudzovania, výberu a realizácie keramických monumentálok do architektúry a verejného priestoru.
Praktická práca bude kriticky skúmať a porovnávať rôzne dobové princípy a postupy tvorby, reagovať na ne a hľadať možné transformácie, inovácie, posuny za pomoci nových výtvarných postupov a technológií, napríklad extrudovania keramiky v rámci vlastnej tvorby do verejného urbánneho alebo krajinného priestoru.
21. téma:
FASHION FUTURE(S)
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Mgr. art. Barbora Peuch, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. PhDr. Filip Suchomel, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Prostredníctvom špekulatívnych naratívnych metód sa výskum bude sústrediť na možný budúci vývoj odevu od úžitkového produktu, cez dizajnérsky objekt až po alternatívnu módu budúcnosti. Súčasťou budú koncepty experimentálnych odevných foriem, ktoré kriticky prehodnocujú súčasné zaužívané prístupy a konvenčné nazeranie na dizajnérsku tvorbu v módnom priemysle. Prostredníctvom kritickej reflexie téma zasahuje, prehodnocuje a následne prekračuje súčasné a načrtáva budúce smerovanie vývoja odevu podliehajúcemu sociálnym, kultúrnym, politickým či ekonomickým aspektom ako aj nastupujúcim témam fluidity, posthumánnej estetiky, štandardov krásy či tradičných pojmov vlastníctva a exkluzivity, dematerializácie, kolaboratívnych módnych platforiem atď. v kontexte dekolonializmu. Zároveň sa bude v materiálovej polohe zaoberať novými a nekonvenčnými technológiami aj metódami spracovania textilného i netextilného materiálu ako aj ich spracovaním a formou.
22. téma:
Kódovanie časovosti v architektúre
/špecializácia architektonická tvorba/
školiteľ: Mgr. art. Danica Pišteková, ArtD.
školiteľ-konzultant: Ing. arch. Tomáš Tholt, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Architektky a architekti dnes už nie sú len tvorcami budov, ale aj materiálov a procesov. Práca sa bude zaoberať umeleckým výskumom takej architektúry, ktorá je viac poddajná ako statická, mäkká namiesto tvrdej, haptická a meniaca sa. Znova tak premýšľa zavedené hierarchie a binárnosti, programovo sa otvára rôznorodým vplyvom a neistotám, aby ich zakódovala do svojej premeny. Dizertačná práca bude testovať postupy vo forme materiálových špekulácií v mierke 1:1 reagujúcich na prostredie (napr. analógový senzor, priestorový filter, indikátor zmien v rôznych mierkach). Práca má za cieľ vyvinúť také metódy testovania a navrhovania kolobehu architektúry, kde sú dočasnosť, premenlivosť a zánik jeho prirodzenou súčasťou, v nadväznosti na širší kontext témy materiality v architektúre a jej vplyvu na priestorové koncepty, či výskum materiálových prototypov a ich premenlivosti prostredníctvom výpočtových nástrojov a súčasných technológií výroby.
23. téma:
Otázka ne(o)-koloniálnej vizuálnej reprezentácie Rómov v súčasnom postsocialistickom umení na Slovensku
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: dr hab. Ing. Mgr. art. Tomáš Rafa, ArtD.
školiteľ-konzultant: doc. Mgr. Daniel Grúň, PhD.
forma štúdia: denná
Projekt sa bude zaoberať problémami rozlišovania medzi neo-koloniálnymi a neo-rasistickými respektíve ne-koloniálnymi a ne-rasistickými spôsobmi zobrazovania rómskej komunity na súčasnom Slovensku. Cieľom je umelecký výskum otázok a odpovedí, ktoré sa týkajú rozdielov a súvislostí medzi ne(o)-koloniálnym prístupom k zobrazovaniu a vizuálnou reprezentáciou Rómov v súčasnom vizuálnom umení/aktivizme. Pôjde o hľadanie vzťahu medzi obrazmi rodovej, rasovej a etnickej hegemónie, ktoré štrukturujú súčasnú kultúru i spoločnosť a otázkou zobrazovania a autorstva v tvorbe foto- a video-obrazu aj aktivitách vo verejnom priestore (ne(o)-koloniálna prax v umení vo vzťahu k Rómom).
24. téma:
Maliarske médium v interdisciplinárnych presahoch a prienikoch
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: Mgr. art. Rastislav Sedlačík, ArtD.
forma štúdia: denná
Projekt sa bude zaoberať médiom maľby a jeho presahmi do iných umeleckých oblastí, (performatívnych či iných). Presahy sa budú týkať aj vzťahov medzi 2D (obraz-plocha) a 3D (obraz-objekt, inštalácia, prostredie, atď.), teda posunov od plošných k priestorovým riešeniam a prepojeniu maľby s inými médiami, ktoré z nej vychádzajú. Prostredím umeleckého výskumu budú ateliérové realizácie, výstavy a workshopy v domácom aj zahraničnom prostredí. Predpokladom takéhoto výskumu je schopnosť doktoranda zapájať maliarske médium do trans-mediálnych spoluprác, ktoré budú vyvstávať z nových projektov.
25. téma:
Telesnosť a figurácia v súčasnej maľbe
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: Mgr. art. Rastislav Sedlačík, ArtD.
forma štúdia: denná
Súčasné prístupy k zobrazovaniu tela, telesnosti, ľudskej figúry podliehajú neustálym premenám, konkrétne aj premene chápania ľudskej identity a jej obrazov. Projekt sa bude zaoberať umeleckým výskumom tém, postupov a procesov maľby, ktoré boli v minulosti potierané, viktimizované, či inak ostrakizované. Bude testovať aj postupy a stratégie maliarskej práce.
Postupy a techniky ako morfovanie, hybridizácia, stieranie hraníc, búranie stereotypov či kritérií „umeleckosti“ obrazu, atď. ponúkajú širokú škálu možností na skúmanie poľa maľby s možnými presahmi do iných oblastí tvorby.
Cirkulácia obrazov v kontexte vizuálnej kultúry dostáva maliarsky obraz do vzťahov, ktoré ho neustále otvárajú otázke aktuálnosti tradičného 2D média v postmediálnej dobe.
26. téma:
Metodologické aspekty reštaurovania povrchových úprav kamenných sôch so zameraním na ich prezentáciu
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Gabriel Strassner
forma štúdia: denná
Reštaurovanie povrchových úprav kamenných sochárskych diel je témou, ktorá stále rezonuje a je aktuálna, čoho dôkazom sú i viaceré výskumné projekty v zahraničí. Väčšina odborných prác z oblasti reštaurovania sa v danej téme zameriava zväčša na výskum technologickej výstavby historickej polychrómie z hľadiska použitých materiálov a techník, na stanovenie metodík vedeckých postupov ich výskumu a reštaurovania, prípadne na výskum a vývoj nových technológií aplikovaných v procese reštaurovania. Súčasťou diskusie, vedenej najmä z pamiatkarského hľadiska, sú potom otázky metodologického charakteru, ako k povrchovým úpravám (často zachovaným značne fragmentárne) pristupovať v kontexte výslednej prezentácie diela. Na Slovensku sa téme povrchových úprav kamenných sochárskych diel nevenuje dostatočná pozornosť a reflektovaná je len ojedinele. Absentuje teoretická reflexia a odborná diskusia o tejto problematike. Témou dizertačnej práce má byť teoretický pohľad na danú problematiku z pozície reštaurátora, s užším zameraním na prezentáciu povrchových úprav na kamenných sochách, ktorý bude nadväzovať na súvisiace vedné odbory. Výskum by mal reflektovať, analyzovať a kriticky zhodnotiť spôsoby prezentácie povrchových úprav na území Slovenska a v zahraničí, so zameraním na kultúrne blízke krajiny. Tiež reflektovať súčasné odborné názory a diskusie o tejto problematike v zahraničí a ich aplikáciu na naše pomery. V neposlednom rade preskúmať možnosti, ktoré ponúkajú nové technológie (3D scan, virtuálna realita a pod.) pre oblasť prezentácie povrchových úprav kamenných sochárskych diel.
27. téma:
Reštaurovanie sochárskych diel vyrobených z cementových zmesí – betón/železobetón/umelý kameň
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Gabriel Strassner
forma štúdia: denná
Téma dizertačnej práce reaguje na potrebu začatia výskumu v problematike, ktorá sa stáva čoraz aktuálnejšou a na Slovensku nie je vôbec reflektovaná. Najstaršie sochárske diela s použitím cementových zmesí pochádzajú z konca 19. storočia, pričom rozmach ich použitia nastal najmä v 2. polovici 20. storočia. Keďže vo väčšine prípadov sú tieto diela umiestnené v exteriéri, sú neustále atakované poveternostnými, atmosférickými a biologickými vplyvmi. Mnohé z nich v súčasnosti vykazujú značné známky degradácie a vyžadujú si odborný reštaurátorský zásah. Diela z betónu, železobetónu či umelého kameňa si pritom vyžadujú odlišný reštaurátorský prístup a inú starostlivosť ako diela z prírodného kameňa už len na základe povahy svojho zloženia, odlišných fyzikálnych vlastností, ale i použitím vnútorných podporných konštrukcii, často vyrobených z korodujúcich kovov, ktoré prispievajú k ich deštrukcii. Do kontextu danej problematiky spadajú i početné kópie (faksimile) z umelého kameňa, ktorými sa najmä v posledných desaťročiach nahradzovali kamenné originály historických skulptúr a v mnohých prípadoch už i tieto diela vyžadujú reštaurátorský zásah. Téma reštaurovania diel vyrobených z cementových zmesí tak predstavuje širší súbor problémov technologickej a metodologickej povahy, ktoré je nutné v prvom rade identifikovať, definovať a následne hľadať spôsoby ich riešenia. Dizertačná práca na danú tému má v našom lokálnom kontexte potenciál prispieť k prehĺbeniu vedomostí v doteraz systematicky nespracovanej problematike, a tiež ju prepojiť s aktuálnym odborným diškurzom, ktorý sa ku nej rozvíja v zahraničí.
28. téma:
Transfer nástennej maľby na Slovensku. Zmapovanie zrealizovaných transferov, zhodnotenie ich technického stavu a perspektívy používania tejto techniky.
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: doc. Mgr. art. Gabriel Strassner
forma štúdia: denná/externá
Cieľom doktorandskej práce je vytvorenie prehľadu transferov nástenných malieb na Slovensku- jednotlivých postupov, techník a materiálov používaných v priebehu rokov a preskúmanie ich vplyvu na samotné umelecké dielo. Výskum zmapuje jednotlivé diela deponované v zbierkových inštitúciach a priamo in situ na historických objektoch. Zaoberať sa bude taktiež metodikou re-reštaurovania diel sňatých z pôvodného nosiča z chemicko technologickej a estetickej stránky. Nemenej podstatnou súčasťou bude pohľad na etickú dilemu, ktorá sa pri tejto technike vynára a to či samotný transfer nástennej maľby vôbec realizovať a aké sú jej plusy a mínusy. Výskum doterajších realizácii poskytne ucelený prehľad o vývoji samotnej techniky, prispeje k rozšíreniu poznania dejín reštaurovania na Slovensku a poučením z minulosti pomôže zodpovedať na otázku vhodnosti a správneho prevedenia tohto reštaurátorského postupu.
29. téma:
Researching on digital tools and bio-design approaches in textile design/Výskum digitálnych nástrojov a prístupov bio-dizajnu v oblasti textilného dizajnu.
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Dipl.-Des. Zuzana Šebeková, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Klára Peloušková
forma štúdia: denná
The project investigates the integration of digital tools and bio-design principles in textile design to understand their impact on production paradigms and the creative industry (esp. local small-scale production, crafts, etc.). It examines the influence of design methodologies and tools on various aspects of textile materials, including manufacturing, function, application, character, and product life cycle.
The aim is to conduct an experimental practical study and exploration of current design methods and tools for sustainable textile products, particularly in the field of bio-production and regenerative production of textile materials and dyes.
This research is foundational for innovating design education, focusing on sustainable and circular textile products, systems, and applications. By exploring textile design methods, this project generates insights to steer the field towards a more environmentally conscious and socially responsible future.
Projekt skúma integráciu digitálnych nástrojov a princípov bio-dizajnu v procese navrhovania textilu s cieľom pochopiť ich vplyv na výrobné paradigmy a kreatívny priemysel (hlavne lokálnu malosériovú resp. remeselnú výrobu). Skúma vplyv dizajnérskych metód a nástrojov na rôzne aspekty textilných materiálov, vrátane funkcie, aplikácie, charakteru a životného cyklu produktu.
Cieľom je realizácia experimentálneho praktického výskumua preskúmanie súčasných dizajnérskych metód a nástrojov pre udržateľné textilné produkty najmä v oblasti bio-produkcie a regeneratívnej produkcie textilných materiálov a farbív.
Tento výskum predstavuje základ pre inovácie v oblasti vzdelávania dizajnu, s dôrazom na udržateľné a cirkulárne textilné produkty, systémy a aplikácie. Prostredníctvom skúmania dizajnérskych metód tento projekt generuje poznatky, ktoré smerujú odvetvie k ekologickejšej a sociálne zodpovednejšej budúcnosti.
30. téma:
Kód a autorské digitálne nástroje
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Mgr. art. Ján Šicko, ArtD.
forma štúdia: denná
Projekt je zameraný na tvorbu autorských digitálnych nástrojov ako spôsobu sebavyjadrenia alebo stratégie v profesionálnej praxi. Ďalšie oblasti:
- Identifikácia príležitostí a možnstí implementácie metód v rôznych úrovniach kreatívneho procesu
- škálovateľnosť metód od tvorby nadstavbových scriptov do jestvujúcich softvérov, až po tvorbu vlastných prostredí s rôznou úrovňou komplexnosti
- Automatizácia procesov
- Hľadanie nových vizuálnych výstupov
31. téma:
Post-digitálne nástroje v preformatívnom prostredí
/špecializácia dizajn/
školiteľ: doc. Mgr. art. Ján Šicko, ArtD.
forma štúdia: denná
Výskum je zameraný na akustické zvukové objekty - hudobné nástroje ovládané pomocou softvéru. Okrem toho aj na:
- Skúmanie fyzikálnych vlastností a foriem materiálov v kontexte rezonančných možností ich využitia pri vytváraní zvuku
- Vlasnosti zvuku, tonalita, farba, intenzita a ich vytváranie a modelovanie pomocou fyzických objektov
- Ozvučnice, rezonátory, generátory
- Využitie pri tvorbe autorských post-digitálnych hudobnúch nástojoch, audio-vizuálnych performance, inštaláciách
32. téma:
Odolnosť a odolná spoločnosť ako odpoveď na krízy
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. art. Olja Triaška Stefanović, ArtD.
školiteľ-konzultant: Mgr. Zuzana Panák Husárová, PhD.
forma štúdia: denná
Dizertačná práca sa bude venovať základným metodologickým východiskám a analýze termínov - odolnosť a odolná spoločnosť v prepojení so subverzívnym výskumom fotografického obrazu, súčasného fotografického média a vizuálnych štúdií.
Predmetom výskumu budú otázky tykajúce sa fenoménu odolnosti - Politická odolnosť (odolnosť komunít) - Psychická odolnosť - Kultúrna odolnosť a z nej vyplývajúcich aj otázok vytvorenia / nachádzania priestoru bezpečia (safe space).
Metódou interdisciplinárneho umeleckého výskumu s dôrazom na fotografické médium sa práca bude venovať novému systému poznania a otázok v kontexte najnovšieho vizuálneho výskumu politika v súvislosti s komunitami. Prinesie nové pohľady, pochopenia a vnímania komunít a menšín, ktorí sa ocitajú v prieniku kríz. Práca vychádza z teoretického a vizuálneho výskumu „fenoménu odolnosť“, ktorému sa medzi inými venuje aj profesorka Anne Masten, ktorá uvádza: „odolnost vyrůstá z každodenních zdrojů a procesů. Odolnost představuje schopnost adaptace a přežití systému poté, co došlo k jeho narušení, často se týká procesu obnovení funkční rovnováhy a někdy označuje proces úspěšné transformace do nového stabilního funkčního stavu.“
33. téma:
Médium kresby v rozšírenom poli umenia
/špecializácia výtvarné umenie/
školiteľ: doc. Mgr. Emőke Vargová
školiteľ-konzultant: Mgr. Beata Jablonská, PhD.
forma štúdia: denná/externá
Práca sa bude venovať umeleckému výskumu a tvorbe v médiu kresby.
Kresba vystupuje na poli súčasného umenia ako svojbytné médium a pritom výberom zvolených výtvarných prostriedkov expanduje aj k maľbe, koláži najrôznejších materiálov, do priestoru ako kresba-objekt, či môže vznikať a pôsobiť v dialógu s textom, alebo fotografiou, atď.
Projekt bude teda testovať prácu v tomto rozšírenom poli, aj s najzákladanejšími prejavmi kresby ako je skica rukou alebo digitálny záznam s jeho prínosmi aj obmedzeniami. Testované budú aj rôzne autorské prístupy a autorský proces v ktorom autor postupne vyberá, prehodnocuje a vizualizuje vlastné myšlienky. Otázky: Za akých okolnosti sa vzdáva niektorých súčastí vlastného rukopisu v prospech motívu a naopak?
Aké sú autorské prístupy príbehu samotnej tvorby a de/materializácie kresby? Akým spôsobom a prečo vzniká potreba meniť prvotný záznam do finálneho výsledku. Ako sa vyvíja tvorba v závislosti od obsahu, príbehu samotného diela? Otázkou budú aj spoločné základné kresebné prvky v klasickej či v digitálnej kresbe: línia, plocha, priestor, farba a napokon aj problém, ako sa kresba začala angažovať v iných oblastiach vizuálneho umenia.
34. téma:
Rekonštrukcia nadmerne poškodeného, maliarskeho, barokového diela.
/špecializácia reštaurátorská tvorba/
školiteľ: akad. mal. Ľuba Wehlend, ArtD.
školiteľ-konzultant: prof. PhDr. Marián Zervan, PhD.
forma štúdia: denná
Doktorandský projekt sa zameriava na hľadanie a testovanie postupov reštaurovania a konzervovania ťažko poškodenej barokovej maľby významného barokového maliara Jána Lukáša Krackera (okolo 1717-1779). Takto poškodený barokový obraz si vyžaduje znovu premyslenie teoretických znalostí a praktických skúseností s používaním špecifických metód a techník reštaurovania a konzervovania v úzkej spolupráci s umelecko-historickým výskumom. Cieľom je obnoviť pôvodný vzhľad diela a autentickosť maliarskeho prednesu a kultúrnu hodnotu artefaktu a súčasne prispieť k prehlbovaniu poznania o maliarskych postupoch J.L. Krackera. V neposlednom rade pôjde aj o zovšeobecnenie poznania o reštaurátorských a konzervátorských metódach a metodikách v práci s rozsiahlo poškodenými umeleckými dielami vôbec.
Podmienky pre zahraničných študentov
Všetci zahraniční uchádzači (s výnimkou českých) musia do nástupu na štúdium ovládať slovenský jazyk v úrovni B1.
Zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí, v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium (september 2024)
Pokiaľ vysoká škola vydáva doklady o vzdelaní po termíne zápisu (neskôr ako v septembri), neodporúčame študentom podávať si prihlášku, resp. podať si ju až ďalší akademický rok.
Viac informácií:
https://www.minedu.sk/23276-sk/akademicke-uznavanie-dokladov-o-vzdelani-a-stupna-vzdelania/
https://www.slovensko.sk/sk/vyhladavanie?mod=search&q=uznanie+dokladu+o+vzdelani
Prijímací pohovor má preveriť individuálne schopnosti a predpoklady uchádzača samostatne a tvorivo zvládnuť požiadavky doktorandského štúdia na VŠVU. Prijímací pohovor na doktorandské štúdium prebieha pred prijímacou komisiou menovanou rektorom VŠVU pre každý študijný program osobitne. Komisia pri svojom rozhodovaní zohľadňuje rozsah a kvalitu umeleckej činnosti alebo odbornej publikačnej činnosti uchádzača, rovnako tak výsledky umeleckej alebo odbornej činnosti (napr. výsledky v súťažiach študentských umeleckých, vedeckých a odborných prác a pod.).
Uchádzač si môže podať prihlášku na obidva z nasledujúcich študijných programov:
- výtvarné umenie (špecializácie: výtvarné umenie, dizajn, architektonická tvorba a reštaurátorská tvorba)
- dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry
POSTUP PRI PODÁVANÍ PRIHLÁŠKY:
1. krok: Uchádzač o doktorandské štúdium na VŠVU vyplní a odošle elektronickú prihlášku, ktorá je umiestnená na webovej stránke VŠVU od 3. 4. 2024 do 3. 6. 2024.
Elektronická prihláška je umiestnená:
- pre študentov VŠVU v AIS (vľavo v ponuke – prihlášky uchádzača)
- pre študentov z iných škôl na webovej stránke VŠVU: https://www.vsvu.sk/sk/prijimacie-pohovory/elektronicka-prihlaska/?v=LRJ8jJO2 Uchádzač musí priamo do elektronickej prihlášky vložiť profesijný životopis
2. krok: Na mailovú adresu kozakova@vsvu.sk odošle nasledovné prílohy:
• doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie (napr. výpis platby z internetbankingu) – poplatok je nutné zaplatiť najneskôr 3. 6. 2024, pri platbe je nevyhnutné uviesť variabilný symbol, špecifický symbol a ako Poznámku alebo Doplňujúci údaj – MENO a PRIEZVISKO uchádzača; inak sa platba nespáruje
3. krok:
Uchádzač po podaní elektronickej prihlášky následne v období od 11. 6. 2024 od 12.00 hod. do 14. 6. 2024 do 12.00 hod. vloží portfólio (uchádzači o umelecké programy) a ďalšie dokumenty k prijímaciemu konaniu na doktorandské štúdium prostredníctvom stránky:
v pdf formáte max.veľkosť do 100 MB:
- profesijný životopis a podrobný súpis umeleckej, resp. publikačnej činnosti a aktivít tvorivej činnosti súvisiacej so študijnými programami
- stručný návrh projektu dizertačnej práce, ktorá musí byť v súlade s vypísanou témou, na ktorú sa doktorand hlási
- doklady o absolvovaných jazykových skúškach (ak ich uchádzač absolvoval)
- kópia diplomu z druhého stupňa štúdia, v prípade diplomu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka (s výnimkou českých vysokých škôl)
- kópia dodatku k diplomu alebo výpis absolvovaných predmetov s vypočítaným váženým študijným priemerom, ktorý bude dodatočne potvrdený do termínu zápisu študijným oddelením príslušnej vysokej školy (uchádzači z inej vysokej školy ako VŠVU); v prípade dokladu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka najneskôr do termínu zápisu na štúdium.
- zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium.
Viac informácií: https://www.minedu.sk/23276-sk/akademicke-uznavanie-dokladov-o-vzdelani-a-stupna-vzdelania/
Informácie o doktorandskom štúdiu poskytuje študijné oddelenie VŠVU:
Anna Valentínyová
02 5942 8512
doktor@vsvu.sk
Forma prijímacej skúšky
Súčasťou prijímacieho konania na doktorandské štúdium na VŠVU je prijímací pohovor, na základe ktorého sa majú preveriť individuálne schopnosti a predpoklady uchádzača samostatne a tvorivo zvládnuť požiadavky doktorandského štúdia na VŠVU.
Prijímací pohovor pozostáva z týchto častí:
- prezentácia portfólia umeleckej činnosti (pre študijný program Výtvarné umenie so špecializáciami: výtvarné umenie, dizajn, architektonická tvorba a reštaurátorská tvorba) alebo prezentácia portfólia publikačnej činnosti (pre študijný program Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry).
- prezentácia projektu a témy dizertačnej práce
- rozprava členov komisie s uchádzačom o doktorandské štúdium
Každý člen prijímacej komisie boduje portfólio a aktivity tvorivej činnosti súvisiacej so študijnými programami, projekt na tému dizertačnej práce, rozpravu s uchádzačom, pričom na základe súčtu bodov od jednotlivých členov komisie je vytvorené poradie uchádzačov. Výsledky hodnotenia a poradie uchádzačov predkladá prijímacia komisia rektorovi VŠVU, ktorý rozhoduje o prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovaného VŠVU. Rozhodnutie o prijatí dostane uchádzač v súlade so zákonom a predpismi VŠVU.
Podmienky prijatia a priebeh prijímacieho konania na doktorandské štúdium podrobne upravuje Vnútorný predpis o prijímacom konaní na VŠVU.
-
Podanie prihlášky na štúdium
03.04.2024 - 03.06.2024
-
Konanie prijímacej skúšky
25.06.2024 - 26.06.2024
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
8
Prílohy
- životopis (papierová forma, elektronická forma)
- stručný návrh projektu dizertačnej práce, ktorá musí byť v súlade s vypísanou témou, na ktorú sa doktorand hlási (elektronická forma)
- kópia diplomu z druhého stupňa štúdia, v prípade diplomu vydaného v zahraničí aj s úradným prekladom do slovenského jazyka (papierová forma, elektronická forma)
- zahraniční uchádzači a uchádzači, ktorí študovali v zahraničí v prípade prijatia na štúdium doložia rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní vydaného v zahraničí najneskôr do zápisu na štúdium (papierová forma, elektronická forma)
- kópia dodatku k diplomu alebo výpis absolvovaných predmetov s vypočítaným váženým študijným priemerom, ktorý bude potvrdený študijným oddelením príslušnej vysokej školy (uchádzači z inej vysokej školy ako VŠVU) (papierová forma, elektronická forma)
- doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie (elektronická forma)
- doklady o absolvovaných jazykových skúškach (ak ich uchádzač absolvoval) (elektronická forma)
Ročné školné
Štandardná dĺžka štúdia: bezplatne
Štúdium dlhšie ako je štandardná dĺžka študijného programu, súbežné štúdium: 1000 €
Poplatok za prijímacie konanie
písomná prihláška: 40 €
elektronická prihláška: 40 €
Fakturačné údaje
Poplatok vo výške 40 eur je potrebné uhradiť bankovým prevodom:
- IBAN: SK42 8180 0000 0070 0007 2516
- SWIFT: SPSRSKBAXXX
- Variabilný symbol: 648 003
- Konštantný symbol: 0308
- Špecifický symbol: šesťmiestne číslo začínajúce číslom 24 a následne štvorčíslie, ktoré pozostáva z evidenčného čísla prihlášky, pred ktoré je potrebné doplniť nuly. Príklad: evidenčné číslo prihlášky má číslo 345, tak ŠS bude mať hodnotu 240345
- Doplňujúci údaj: meno a priezvisko uchádzača
- Majiteľ účtu: Vysoká škola výtvarných umení, Hviezdoslavovo nám. 18, 814 37 Bratislava, Slovenská republika
- Banka: ŠTÁTNA POKLADNICA Radlinského 32, 810 05 Bratislava, Slovakia
Vždy aktuálne novinky o vysokej škole Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave na vašom e-maile.
Pošleme vám všetky informácie o dôležitých udalostiach a termínoch.
Zodpovednosť za obsah: Ing. Sylvia Kozáková – kozakova@vsvu.sk
Posledná aktualizácia: 04.04.2024 10:37