verejné zdravotníctvo
Názov: | verejné zdravotníctvo |
---|---|
Anglický názov študijného odboru: | Public Health |
Kód: | 5607 |
Skupina: | Zdravotnícke vedy a odbory zamerané na skvalitňovanie života |
Spojenie stupňov: | nie je možné spájať študijné programy prvého stupňa a študijné programy druhého stupňa do jedného celku |
Interdisciplinárne štúdiá: | nie |
Možnosť vykonať rigoróznu skúšku a obhájiť rigoróznu prácu: | PhDr. |
Vyžaduje sa stanovisko k predpokladu uplatnenia absolventov ŠP v praxi: | Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (IČO: ) |
Nahrádza študijné odbory: | verejné zdravotníctvo |
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Študijný odbor zahŕňa znalosti týkajúce sa determinantov zdravia a rôznych oblastí podpory zdravia, ochrany zdravia, organizácie zdravotníckeho systému a poskytovania zdravotnej starostlivosti.
K nosným témam jadra znalostí študijného odboru patria témy podpory zdravia v kontexte zdravie vo všetkých politikách, ochrany zdravia vrátane bezpečnosti potravín, hygieny detí a mládeže, hygieny výživy a témy primárnej, sekundárnej, terciárnej a kvartérnej prevencie ochorení. Ďalej odbor zahŕňa znalosti z oblasti ochrany zdravia pri práci, environmentálneho zdravia, znalosti o vplyve komplexu vlastností životného prostredia a spôsobu života a práce na zdravie populácie i jednotlivca. Environmentálne zdravie zahŕňa aj problematiku hygieny životného prostredia.
K nosným témam jadra znalostí študijného odboru patrí epidemiológia infekčných ochorení a chronických (neinfekčných) ochorení – a to najmä prevencia a kontrola ochorení v populácii.
K témam jadra znalostí študijného odboru radíme aj poznatky z interdisciplinárnych oblastí: psychológie, fyziky, chémie, biochémie, biotechnológie, biológie, bioinformatiky a štatistiky, etiky, komunikácie a medicíny.
Platnosť opisu: od 01.09.2019
Popis prvého stupňa (profesijne orientovaný)
Absolvent je kvalifikovaný zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom pripravený samostatne vykonávať odborné činnosti v oblasti ochrany zdravia, podpory zdravia a primárnej prevencie na základe ich poznania a praktických skúseností. Kompetencie absolventa verejného zdravotníctva sú:
1. vykonávanie štátneho zdravotného dozoru na úseku životného a pracovného prostredia, ochrany zdravia pri práci, vytvárania a ochrany zdravých životných a pracovných podmienok detí a mládeže, na pracoviskách so zdrojmi ionizujúceho žiarenia,
2. vykonávanie epidemiologického dohľadu nad infekčnými aj chronickými ochoreniami a z neho vyplývajúce odborné činnosti,
3. vykonávanie aktivity v súlade so zásadami a koncepciou štátnej zdravotnej politiky a zúčastňovanie sa na plnení cieľov programov podpory zdravia a zdravotno-výchovných projektov,
4. navrhovanie a vykonávanie základných opatrení, ktoré prispievajú ku kvalite a bezpečnosti
pacienta a pracovníka v zdravotníckej a zdravotnej starostlivosti,
5. práca s údajmi, ich uloženie a základná štatistická analýza nasledovaná odbornou interpretáciou.
Absolvent verejného zdravotníctva má teoretické vedomosti a praktické zručnosti zo všeobecných a preventívnych medicínskych odborov, ktoré bude využívať v podpore a ochraňovaní zdravia, v prevencii vzniku chorôb, vo vzdelávaní a motivovaní k zdravému spôsobu života jednotlivca, rodiny, komunity a celej spoločnosti.
Absolvent
1. má základné poznatky z biomedicínskych a klinických odborov, ošetrovateľstva a odbornej terminológie, zdôvodňuje vymedzené ošetrovateľské, preventívne, diagnostické a terapeutické metódy a postupy,
2. ovláda právne predpisy, plánovanie a manažment vo verejnom zdravotníctve, riadenie
zdravotnej, sociálnej a environmentálnej politiky,
3. aplikuje poznatky z epidemiológie a hygieny s dôrazom na pochopenie syntézy jednoty organizmu a prostredia v zdraví a chorobe, ovláda zber, spracovanie a vyhodnocovanie výsledkov hygienicko-epidemiologických činností a štúdií,
4. uplatňuje základy zdravotníckej informatiky a štatistiky v praxi aj výskume,
5. zdôvodňuje a aplikuje použitie epidemiologických metód, metód procesu ochrany a podpory zdravia a poznatkov z právnych predpisov v terénnej praxi,
6. interpretuje a následne aplikuje právne predpisy, plánovanie a manažment vo verejnom
zdravotníctve, riadenie zdravotnej, sociálnej a environmentálnej politiky,
7. navrhuje proces, metódy, formy a prostriedky výchovy k zdraviu zamerané na formovanie zdravého spôsobu života,
8. podieľa sa na riešení problematiky nozokomiálnych infekcií, dezinfekcie a sterilizácie, rezistencie na ATB v nemocničnom zariadení a v komunite,
9. uplatňuje proces, metódy, formy a prostriedky výchovy k zdraviu zameranej na formovanie
zdravého spôsobu života,
10. má poznatky z psychológie a sociológie, profesionálne zamerané zásady a spôsoby komunikácie v profesionálnej činnosti,
11. ovláda zásady zdravotníckej etiky,
12. ovláda základy informatiky, štatistiky a vedeckej práce vo svojom odbore, ovláda spôsoby získavania vedeckých a odborných informácií,
13. ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre,
je schopný permanentne získavať najnovšie poznatky, ďalej sa vzdelávať a aktívne prenášať získané poznatky do praxe,
14. je schopný organizovať si vlastné vzdelávanie a výskum, udržuje kontakt s novými
poznatkami vo svojom odbore a pokračuje vo vlastnom profesionálnom rozvoji.
Absolvent študijného odboru je pri výkone svojej profesie nezávislý a zohľadňuje moderné trendy teórie a praxe vo verejnom zdravotníctve.
Popis prvého stupňa
Absolvent je kvalifikovaný zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom pripravený samostatne vykonávať odborné činnosti v oblasti ochrany zdravia, podpory zdravia a primárnej prevencie na základe ich poznania a praktických skúseností. Kompetencie absolventa verejného zdravotníctva sú:
1. vykonávanie štátneho zdravotného dozoru na úseku životného a pracovného prostredia, ochrany zdravia pri práci, vytvárania a ochrany zdravých životných a pracovných podmienok detí a mládeže, na pracoviskách so zdrojmi ionizujúceho žiarenia,
2. vykonávanie epidemiologického dohľadu nad infekčnými aj chronickými ochoreniami a z neho vyplývajúce odborné činnosti,
3. vykonávanie aktivity v súlade so zásadami a koncepciou štátnej zdravotnej politiky a zúčastňovanie sa na plnení cieľov programov podpory zdravia a zdravotno-výchovných projektov,
4. navrhovanie a vykonávanie základných opatrení, ktoré prispievajú ku kvalite a bezpečnosti
pacienta a pracovníka v zdravotníckej a zdravotnej starostlivosti,
5. práca s údajmi, ich uloženie a základná štatistická analýza nasledovaná odbornou interpretáciou.
Absolvent verejného zdravotníctva má teoretické vedomosti a praktické zručnosti zo všeobecných a preventívnych medicínskych odborov, ktoré bude využívať v podpore a ochraňovaní zdravia, v prevencii vzniku chorôb, vo vzdelávaní a motivovaní k zdravému spôsobu života jednotlivca, rodiny, komunity a celej spoločnosti.
Absolvent
1. má základné poznatky z biomedicínskych a klinických odborov, ošetrovateľstva a odbornej terminológie, zdôvodňuje vymedzené ošetrovateľské, preventívne, diagnostické a terapeutické metódy a postupy,
2. ovláda právne predpisy, plánovanie a manažment vo verejnom zdravotníctve, riadenie
zdravotnej, sociálnej a environmentálnej politiky,
3. aplikuje poznatky z epidemiológie a hygieny s dôrazom na pochopenie syntézy jednoty organizmu a prostredia v zdraví a chorobe, ovláda zber, spracovanie a vyhodnocovanie výsledkov hygienicko-epidemiologických činností a štúdií,
4. uplatňuje základy zdravotníckej informatiky a štatistiky v praxi aj výskume,
5. zdôvodňuje a aplikuje použitie epidemiologických metód, metód procesu ochrany a podpory zdravia a poznatkov z právnych predpisov v terénnej praxi,
6. interpretuje a následne aplikuje právne predpisy, plánovanie a manažment vo verejnom
zdravotníctve, riadenie zdravotnej, sociálnej a environmentálnej politiky,
7. navrhuje proces, metódy, formy a prostriedky výchovy k zdraviu zamerané na formovanie zdravého spôsobu života,
8. podieľa sa na riešení problematiky nozokomiálnych infekcií, dezinfekcie a sterilizácie, rezistencie na ATB v nemocničnom zariadení a v komunite,
9. uplatňuje proces, metódy, formy a prostriedky výchovy k zdraviu zameranej na formovanie
zdravého spôsobu života,
10. má poznatky z psychológie a sociológie, profesionálne zamerané zásady a spôsoby komunikácie v profesionálnej činnosti,
11. ovláda zásady zdravotníckej etiky,
12. ovláda základy informatiky, štatistiky a vedeckej práce vo svojom odbore, ovláda spôsoby získavania vedeckých a odborných informácií,
13. ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre,
je schopný permanentne získavať najnovšie poznatky, ďalej sa vzdelávať a aktívne prenášať získané poznatky do praxe,
14. je schopný organizovať si vlastné vzdelávanie a výskum, udržuje kontakt s novými
poznatkami vo svojom odbore a pokračuje vo vlastnom profesionálnom rozvoji.
Absolvent študijného odboru je pri výkone svojej profesie nezávislý a zohľadňuje moderné trendy teórie a praxe vo verejnom zdravotníctve.
Popis spojeného prvého a druhého stupňa
Popis druhého stupňa
Absolvent študijného odboru verejné zdravotníctvo je kvalifikovaný zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom pripravený samostatne vykonávať odborné činnosti v oblasti podpory a ochrany zdravia, primárnej prevencie a v oblasti klinickej epidemiológie a výskumu.
Kompetencie absolventa verejného zdravotníctva sú:
1. vykonávanie štátneho zdravotného dozoru na úseku životného a pracovného prostredia, ochrany zdravia pri práci, vytvárania a ochrany zdravých životných a pracovných podmienok detí a mládeže, na pracoviskách so zdrojmi ionizujúceho žiarenia,
2. vykonávanie epidemiologického dohľadu a z neho vyplývajúce odborné činnosti,
3. vykonávanie aktivity v súlade so zásadami a koncepciou štátnej zdravotnej politiky a zúčastňovať sa na plnení cieľov programov podpory zdravia a zdravotno-výchovných projektov,
4. plánovanie činností súvisiacich s dopadom na zdravie,
5. vykonávanie expertíznych činností, analýz zdravotného stavu populácie a príčin jeho zmien, poradenstva,
6. vykonávanie zdravotníckej administratívy,
7. vedenie procesov kontinuálneho zvyšovania kvality poskytovaných služieb v zdravotníctve,
8. podporovanie vzdelávania a výskumnej činnosti.
Absolvent verejného zdravotníctva má teoretické vedomosti a praktické zručnosti, ktoré sú potrebné pri práci vo verejnom a súkromnom sektore v oblasti rozvoja, podpory a ochrany zdravia, pri plánovaní činností s dopadom na zdravie a v zdravotníckej administratíve.
Absolvent
1. má vedomosti v oblasti klinickej epidemiológie, medicíne založenej na dôkazoch,
2. má vedomosti v oblasti podpory a ochrany zdravia jednotlivca a spoločnosti, pripravuje a plánuje obsahový, časový aj rozpočtový rámec projektov v oblasti ochrany a podpory zdravia, taktiež pripravuje, plánuje a hodnotí účinnosť intervenčných programov,
3. aplikuje právne predpisy, plánovanie a manažment vo verejnom zdravotníctve, riadenie zdravotnej, sociálnej a environmentálnej politiky,
4. hodnotí ukazovatele zdravia a následne navrhuje riešenia na zlepšenie, objektivizuje fyzikálne, chemické a biologické faktory životného a pracovného prostredia,
5. definuje a dodržiava zdravotnícku etiku, základy metodológie v praxi a výskume a
medicínsku informatiku a štatistiku, zdôvodňuje vymedzené ošetrovateľské, preventívne, diagnostické a terapeutické metódy a postupy,
6. vykonáva manažment kvality a manažment ľudských zdrojov,
7. definuje a analyzuje problematiku nozokomiálnych infekcií, dezinfekcie a sterilizácie, rezistencie na ATB v nemocničnom zariadení a v komunite,
8. posudzuje a vyhodnocuje riziká a zdravotné potreby komunity (pracoviska, podniku),
9. má vedomosti v oblasti vedy, analyzuje a interpretuje štatistické údaje, vie použiť štatistické spracovanie údajov na univariantnej, bivariantnej a multivariantnej úrovni,
10. komunikuje na profesionálnej úrovni vo svojom odbore, ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre, je schopný organizovať si vlastné vzdelávanie a výskum,
11. je schopný permanentne získavať najnovšie poznatky, ďalej sa vzdelávať a aktívne prenášať získané poznatky do praxe,
12. ovláda základy vedeckej práce vo svojom odbore a ovláda spôsoby získavania vedeckých a odborných informácií,
13. diskutuje a prezentuje rôznym spôsobom odborné problémy a ich riešenia, je schopný
porozumieť a vysvetliť kvantitatívne rozmery problému,
14. oboznamuje sa s novými poznatkami vo svojom odbore a pokračuje vo vlastnom profesionálnom rozvoji,
15. diskutuje a prezentuje rôznym spôsobom odborné problémy a ich riešenia.
Popis tretieho stupňa
Profil absolventa doktorandského štúdia charakterizujú všeobecné požiadavky, najmä zvládnutie metodiky a metodológie samostatnej vedeckej práce a tvorivej činnosti v odbore verejné zdravotníctvo a súvisiacich vedných oblastiach, ako aj zvládnutie zdrojov domácej a zahraničnej odbornej literatúry, ktorá dokumentuje vývoj a profiluje stav tohto odboru. Výsledky sa prejavujú v samostatnom vedeckom bádaní, ako aj pravidelnou publikáciou odborných a vedeckých prác, najmä v odborných a vedeckých periodikách, zborníkoch, monografiách a učebných textoch v Slovenskej republike a v zahraničí. Súčasťou profilu absolventa sú aj osobitné požiadavky. Absolvent sa profiluje cez všeobecno-teoretické, metodologické a výskumné osobitosti študijného odboru a vedecké napredovanie v príslušných odboroch. Absolvent doktorandského štúdia je pripravený samostatne analyzovať zložité situácie zdravotníckej a sociálnej praxe a presadzovať ich riešenie do vedeckých, teoretických a praktických modelov spoločenského prostredia.
Absolvent je schopný prezentovať a publikovať svoje výsledky založené na dôkazoch. Navrhuje, overuje a implementuje nové výskumné a pracovné metódy, a to na základe získaných výsledkov, ktoré následne prezentuje a využíva ich pri uplatňovaní nových vedeckých a pracovných postupov.
Absolvent sa vyznačuje kritickým, nezávislým a analytickým myslením. Je schopný prezentovať a publikovať výsledky vlastného výskumu a vývoja pred odbornou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí. Dokáže určiť zameranie výskumu a koordinovať tím vo vednom odbore v akademických inštitúciách alebo výskumných organizáciách.