Teória vyučovania matematiky

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor matematika.

Skupina:

informatické vedy, matematika, informačné a komunikačné technológie

Oblasť výskumu:

pedagogické vedy

Anglický názov študijného odboru:

Education of Mathematics

Stupne - popis

Študijný odbor TEÓRIA VYUČOVANIA MATEMATIKY sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 4 roky, v externej forme 5 rokov.

Predpokladá sa, že uchádzač ukončil druhostupňové vysokoškolské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo – matematika v kombinácii s ľubovoľným druhým študijným predmetom.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi ŠO Teória vyučovania matematiky sú spôsobilí pre profesie

  • Vedecko-pedagogický pracovník na vysokej škole
  • Vedecko-výskumný pracovník na pracoviskách SAV a v rezortných výskumných ústavoch
  • Vedúci riešiteľského kolektívu v rôznych oblastiach problémov aplikačného charakteru (napr. metodické centrá)
  • Riadiaci pracovník rezortu školstva

Absolvent ŠO ovláda metodiku vedeckej práce, je schopný samostatne a iniciatívne riešiť problémy teoretického a aplikačného charakteru, má vypestované návyky sledovať odbornú literatúru, včítane multimediálnej oblasti,  a kvalifikovane využívať najnovšie výsledky výskumu pri riešení problémov súvisiacich s vyučovaním matematiky na rôznych typoch škôl .

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Teória vyučovania matematiky je relatívne nová vedecká disciplína, ktorej cieľom je výskum nových, efektívnejších metód vyučovania matematiky na všetkých stupňoch vzdelávania, včítane vzdelávania dospelých, a ich aplikácie do školskej praxe. Založená je predovšetkým na poznatkoch základných matematických disciplín, ich histórie a epistemológie v úzkej spolupráci s pedagogicko psychologickými odbormi a v neposlednej miere v úzkej náväznosti s informačno-komunikačnými technológiami. Pozitívne výsledky experimentov vychádzajúce z ich kvalitatívnej i kvantitatívnej analýzy sú  aplikované do prípravy budúcich učiteľov matematiky, či už v rámci pregraduálnej, alebo postgraduálnej formy. Teoretické závery, či už v oblasti teórie didaktických situácií, antropologickej teórie ale i ďalších disciplín možno aplikovať nielen v teórii vyučovania matematiky, ale i v oblasti teórie vyučovania iných vyučovacích predmetov.

Z uvedeného vyplýva, že štúdium odboru je vhodné predovšetkým pre absolventov magisterského štúdia učiteľstva matematiky, budúcich učiteľov matematiky na všetkých stupňoch škôl, vedecko-výskumných pracovníkov katedier teorie vyučovania matematiky, či didaktiky matematiky, ale i pre učiteľov iných matematických katedier podieľajúcich sa na príprave budúcich učiteľov matematiky. Vhodné je i pre vedecko-výskumných pracovníkov rôznych rezortných ústavov a inštitúcií, ale i riadiacich pracovníkov rezortu školstva včítane inšpekčných centier.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Teória vyučovania matematiky, v niektorých štátoch pod názvom Didaktika matematiky sa študuje takmer vo všetkých krajinách v úzkej náväznosti s prípravou budúcich učiteľov matematiky pre základné a stredné školy.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Základnými príbuznými študijnými odbormi v treťom stupni štúdia sú

  • Matematická analýza
  • Algebra a teória čísel
  • Geometria a topológia
  • Diskrétna matematika
  • Pravdepodobnosť a matematická štatistika

Bližšia súvislosť s niektorým z uvedených odborov je špecifikovaná podľa zamerania dizertačnej práce.

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 4

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent doktorandského štúdia v odbore Teória vyučovania matematiky je schopný samostatne naštudovať z teoretického i praktického hľadiska náročné publikácie a efektívne ich využiť pri riešení teoretických i praktických problémov. Ovláda metódy vedeckej práce v oblasti svojej špecializácie a príbuzných odborov. Predmet skúmania absolventov odboru bude vzhľadom na charakter odboru pomerne rozsiahly, od riešenia čisto teoretických problémov teórie didaktických situácií, kognitívnej psychológie, metód  kvalitatívnej i kvantitatívnej analýzy experimentov, štatistických metód zameraných na pedagogicko-didaktické experimenty až po veľmi praktické problémy týkajúce sa výučby konkrétnych tématických celkov, tém ale i konkrétnych problémov matematiky.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent ŠO Teória vyučovania matematiky

  • rozšíri a prehĺbi si získané vedomosti z matematických disciplín širšieho základu študijného programu učiteľstvo matematiky, pedagogicko-psychologických disciplín ako i metódy kvantitatívnej analýzy (špeciálnych štatistických metód),
  • získa nové a hlbšie vedomosti z predmetov študijného programu učiteľstvo matematiky, predovšetkým z oblastí súvisiacich s IKT
  • osvojí si metodiku práce s vedeckou knižnou a časopiseckou literatúrou a využívaním internetových zdrojov
  • zoznámi sa s najnovšími trendmi vývoja v študovanom odbore a získa návyk ich sledovať
  • dokáže prezentovať výsledky svojej práce na domácich aj medzinárodných vedeckých konferenciách

Praktické schopností a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent ŠO Teória vyučovania matematiky získa schopnosť

  • aplikovať získané teoretické poznatky pri riešení problémov spoločenskej praxe
  • komunikovať s odborníkmi z najrozmanitejších odvetví spoločenskej praxe, špecifikovať a analyzovať ich problémy školskej praxe, navrhovať im modelové riešenia a pomáhať s ich realizáciou
  • formulovať matematické problémy, projekty a ďalšie formy aktivizačných úloh pre žiakov a študentov.
  • prispievať k rozvoju vedných odborov súvisiacich svyučovaním matematiky, ale i vrámci medzipredmetových vzťahov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)

Študent ŠO Teória vyučovania matematiky dokáže

  • efektívne prezentovať výsledky svojej práce modernými prostriedkami výpočtovej techniky
  • organizovať podujatia vedecko-výskumného charakteru, včítane podujatí s medzinárodnou účasťou
  • zapájať a viesť študentov nižších stupňov vysokoškolského štúdia do riešenia aktuálnych výskumných problémov v odbore
  • podieľať sa na organizovaní študentskej vedeckej činnosti a študentských konferencií (aj medzinárodných) z problematiky študijného odboru
  • kvalifikovane viesť jednoduchú, z odborného hľadiska príbuznú výučbu na prvom stupni štúdia
  • kvalifikovane viesť výučbu na prvom stupni štúdia, v predmetoch príbuzných svojmu študijnému odboru

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy znalostí študijného odboru (3. stupeň):

Študijná časť:

  • Absolvent získa dobrý prehľad z matematických a pedagogicko-psychologických disciplín tvoriacich širší základ študijného odboru
  • Absolvent má hlboké vedomosti v oblastiach úzko súvisiacich s témou dizertačnej práce a so študijným programom.

Vedecká časť:

a) Seminárnou formou a prostredníctvom individuálneho vedenia školiteľom je študent vedený

  • k vyhľadávaniu a vyhodnocovaniu vedeckých a odborných informácií
  • k osvojeniu si štandardných metód a foriem vedecko-výskumnej činnosti
  • k efektívnej prezentácii dosiahnutých výsledkov

b) Študent rieši zadaný vedecký problém z odboru (tému dizertačnej práce).

Štátna skúška (3. stupeň)

  • dizertačná skúška z oblasti poznania vymedzenej študijným programom a individuálnym študijným plánom
  • obhajoba dizertačnej práce

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

Študijné programy odboru obsahujú študijnú a vedeckú časť v pomere 1:2.

História opisov

Späť