Teória vyučovania matematiky
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor matematika.
Skupina:
informatické vedy, matematika, informačné a komunikačné technológieOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
Education of MathematicsStupne - popis
Študijný odbor TEÓRIA VYUČOVANIA MATEMATIKY sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 4 roky, v externej forme 5 rokov.
Predpokladá sa, že uchádzač ukončil druhostupňové vysokoškolské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo – matematika v kombinácii s ľubovoľným druhým študijným predmetom.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi ŠO Teória vyučovania matematiky sú spôsobilí pre profesie
- Vedecko-pedagogický pracovník na vysokej škole
- Vedecko-výskumný pracovník na pracoviskách SAV a v rezortných výskumných ústavoch
- Vedúci riešiteľského kolektívu v rôznych oblastiach problémov aplikačného charakteru (napr. metodické centrá)
- Riadiaci pracovník rezortu školstva
Absolvent ŠO ovláda metodiku vedeckej práce, je schopný samostatne a iniciatívne riešiť problémy teoretického a aplikačného charakteru, má vypestované návyky sledovať odbornú literatúru, včítane multimediálnej oblasti, a kvalifikovane využívať najnovšie výsledky výskumu pri riešení problémov súvisiacich s vyučovaním matematiky na rôznych typoch škôl .
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Teória vyučovania matematiky je relatívne nová vedecká disciplína, ktorej cieľom je výskum nových, efektívnejších metód vyučovania matematiky na všetkých stupňoch vzdelávania, včítane vzdelávania dospelých, a ich aplikácie do školskej praxe. Založená je predovšetkým na poznatkoch základných matematických disciplín, ich histórie a epistemológie v úzkej spolupráci s pedagogicko psychologickými odbormi a v neposlednej miere v úzkej náväznosti s informačno-komunikačnými technológiami. Pozitívne výsledky experimentov vychádzajúce z ich kvalitatívnej i kvantitatívnej analýzy sú aplikované do prípravy budúcich učiteľov matematiky, či už v rámci pregraduálnej, alebo postgraduálnej formy. Teoretické závery, či už v oblasti teórie didaktických situácií, antropologickej teórie ale i ďalších disciplín možno aplikovať nielen v teórii vyučovania matematiky, ale i v oblasti teórie vyučovania iných vyučovacích predmetov.
Z uvedeného vyplýva, že štúdium odboru je vhodné predovšetkým pre absolventov magisterského štúdia učiteľstva matematiky, budúcich učiteľov matematiky na všetkých stupňoch škôl, vedecko-výskumných pracovníkov katedier teorie vyučovania matematiky, či didaktiky matematiky, ale i pre učiteľov iných matematických katedier podieľajúcich sa na príprave budúcich učiteľov matematiky. Vhodné je i pre vedecko-výskumných pracovníkov rôznych rezortných ústavov a inštitúcií, ale i riadiacich pracovníkov rezortu školstva včítane inšpekčných centier.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Teória vyučovania matematiky, v niektorých štátoch pod názvom Didaktika matematiky sa študuje takmer vo všetkých krajinách v úzkej náväznosti s prípravou budúcich učiteľov matematiky pre základné a stredné školy.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
Základnými príbuznými študijnými odbormi v treťom stupni štúdia sú
- Matematická analýza
- Algebra a teória čísel
- Geometria a topológia
- Diskrétna matematika
- Pravdepodobnosť a matematická štatistika
Bližšia súvislosť s niektorým z uvedených odborov je špecifikovaná podľa zamerania dizertačnej práce.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 4
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent doktorandského štúdia v odbore Teória vyučovania matematiky je schopný samostatne naštudovať z teoretického i praktického hľadiska náročné publikácie a efektívne ich využiť pri riešení teoretických i praktických problémov. Ovláda metódy vedeckej práce v oblasti svojej špecializácie a príbuzných odborov. Predmet skúmania absolventov odboru bude vzhľadom na charakter odboru pomerne rozsiahly, od riešenia čisto teoretických problémov teórie didaktických situácií, kognitívnej psychológie, metód kvalitatívnej i kvantitatívnej analýzy experimentov, štatistických metód zameraných na pedagogicko-didaktické experimenty až po veľmi praktické problémy týkajúce sa výučby konkrétnych tématických celkov, tém ale i konkrétnych problémov matematiky.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent ŠO Teória vyučovania matematiky
- rozšíri a prehĺbi si získané vedomosti z matematických disciplín širšieho základu študijného programu učiteľstvo matematiky, pedagogicko-psychologických disciplín ako i metódy kvantitatívnej analýzy (špeciálnych štatistických metód),
- získa nové a hlbšie vedomosti z predmetov študijného programu učiteľstvo matematiky, predovšetkým z oblastí súvisiacich s IKT
- osvojí si metodiku práce s vedeckou knižnou a časopiseckou literatúrou a využívaním internetových zdrojov
- zoznámi sa s najnovšími trendmi vývoja v študovanom odbore a získa návyk ich sledovať
- dokáže prezentovať výsledky svojej práce na domácich aj medzinárodných vedeckých konferenciách
Praktické schopností a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent ŠO Teória vyučovania matematiky získa schopnosť
- aplikovať získané teoretické poznatky pri riešení problémov spoločenskej praxe
- komunikovať s odborníkmi z najrozmanitejších odvetví spoločenskej praxe, špecifikovať a analyzovať ich problémy školskej praxe, navrhovať im modelové riešenia a pomáhať s ich realizáciou
- formulovať matematické problémy, projekty a ďalšie formy aktivizačných úloh pre žiakov a študentov.
- prispievať k rozvoju vedných odborov súvisiacich svyučovaním matematiky, ale i vrámci medzipredmetových vzťahov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)
Študent ŠO Teória vyučovania matematiky dokáže
- efektívne prezentovať výsledky svojej práce modernými prostriedkami výpočtovej techniky
- organizovať podujatia vedecko-výskumného charakteru, včítane podujatí s medzinárodnou účasťou
- zapájať a viesť študentov nižších stupňov vysokoškolského štúdia do riešenia aktuálnych výskumných problémov v odbore
- podieľať sa na organizovaní študentskej vedeckej činnosti a študentských konferencií (aj medzinárodných) z problematiky študijného odboru
- kvalifikovane viesť jednoduchú, z odborného hľadiska príbuznú výučbu na prvom stupni štúdia
- kvalifikovane viesť výučbu na prvom stupni štúdia, v predmetoch príbuzných svojmu študijnému odboru
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy znalostí študijného odboru (3. stupeň):
Študijná časť:
- Absolvent získa dobrý prehľad z matematických a pedagogicko-psychologických disciplín tvoriacich širší základ študijného odboru
- Absolvent má hlboké vedomosti v oblastiach úzko súvisiacich s témou dizertačnej práce a so študijným programom.
Vedecká časť:
a) Seminárnou formou a prostredníctvom individuálneho vedenia školiteľom je študent vedený
- k vyhľadávaniu a vyhodnocovaniu vedeckých a odborných informácií
- k osvojeniu si štandardných metód a foriem vedecko-výskumnej činnosti
- k efektívnej prezentácii dosiahnutých výsledkov
b) Študent rieši zadaný vedecký problém z odboru (tému dizertačnej práce).
Štátna skúška (3. stupeň)
- dizertačná skúška z oblasti poznania vymedzenej študijným programom a individuálnym študijným plánom
- obhajoba dizertačnej práce
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
Študijné programy odboru obsahujú študijnú a vedeckú časť v pomere 1:2.