Zubné lekárstvo
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor zubné lekárstvo.
Skupina:
zdravotníctvoOblasť výskumu:
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru ZUBNÉ LEKÁRSTVO sú spôsobilí vykonávať profesiu
- zubný lekár / Medicinae dentale doctor , MDDr. / - 2.stupeň
- Philosophiae doctor -PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu
Zubný lekár je schopný v rámci parametrov klinických kompetencií ako súčasti komplexného systému starostlivosti o pacienta a udržania jeho zdravia, pracovať samostatne v ústnej dutine a požadovaná úroveň jeho vedomostí musí byť zhodná so Smernicou rady č.78/686/EEC členských krajín EU a akceptovanou MŠ SR.
Philosophiae Doctor zubného lekárstva ovláda vedecké metódy výskumu a ich výsledky vie aplikovať v danom medicínskom odbore a prenášať do praxe.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
UK : Dentistry, Guy ´s Dental School and Hospital London, IR: Trinity Dental College-University of Dublin School of Dental Science, DK : Royal Dental College University of Copenhagen, NL: University and Faculty of Nijmegen, Subfaculty of Dentistry, SE: Odontologiska Institutet, Umea University, CZ : LF Masarykovej Univerity Brno, LF Palackého Univerity Olomouc, LF Karlovej Univerzity Praha, hradec Králová a Plzeň.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
v súčasnosti nie sú
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolvent druhého stupňa zubného lekárstva ovláda v teoretickej rovine potrebné poznatky teoretických a predklinických predmetov a klinických odborov medicíny a zubného lekárstva. Rozsah vedomostí všeobecno-medicínskych disciplín je v rozsahu potrebnom pre tvorbu a podporu zdravia všeobecne so špeciálnym zameraním na zdravie a choroby ústnej dutiny v súvislosti s integritou celého organizmu.
Zubolekárske predmety tvoria minimálne 60% rozahu výučby študijného odboru.
Po praktickej stránke si zo zubného lekárstva osvojil základné diagnostické, terapeutické a preventívne postupy tak, aby bol schopný vykonávať všetky bežné praktické výkony a úkony a tieto mohol uplatniťsamostatne vo svojom povolaní. Chápe existenciu, význam a súvislosti medzi medicínou a zubným lekárstvom, uznáva integritu celého organizmu, uplatňuje multidisciplinárny medicínsky prístup a riadi sa vedeckými základmi medicíny a odboru.
Teoretické vedomosti ( 2. stupeň )
Absolvent odboru zubné lekárstvo ( 2. stupeň )
- nachádza a prezentuje vlastné riešenia v metódach prírodných vied, ktoré sú základom exaktnosti medicíny. Pozná štruktúru hmoty na subatómovej a atómovej úrovni, ktorá je základom moderných diagnostických a terapeutických metód / magnetická rezonancia, počítačová tomografia, pozitronová emisná tomografia a pod. /,
- základmi z biológie a z molekulovej genetiky vie posúdiť indikácie modernej diagnostiky ochorení v tvárovej oblasti a terapie budúcnosti,
- analyzuje poznatky z histológie, anatómie, fyziológie, ktoré sú podkladom pre pochopenie a aplikáciu funkčných vzťahov na molekulovej, bunkovej a tkanivovej úrovni spoločne s vplyvom environmentálnych faktorov na homeostázu ľudského organizmu a tieto sú predmetom patológie a patologickej fyziológie,
- pre praktické ovplyvnenie liečby vie aplikovať základnú farmakologickú liečbu
- pozná súvislosti medzi prejavmi celkových ochorení a ich vzťahov s ochoreniami v oblasti tváre, ktoré vychádzajú zo štúdia všeobecne medicínskych klinických predmetov
- pozná a dokáže samostatne stanoviť liečebno-preventívny plán ošetrenia pacienta na základe vedomostí z celého komplexu predmetov zubného lekárstva a organizácie práce zubného lekára
- je schopný komunikovať a pripravený vytvoriť vzťah k chorému založený na dôvere a rešpektovať chorého ako individualitu, ako jedinečnú osobnosť.
Praktické schopnosti a zručnosti ( 2. stupeň )
Absolvent odboru zubné lekárstvo (2. stupeň ) získa schopnosť :
- indikovať a vykonávať diagnostické vyšetrovacie metódy,
- na základe anamnézy , komplexného extraorálneho a intraorálneho vyšetrenia a pomocných a doplnkových metód zistiť a analyzovať príčiny vzniku ochorenia, stanoviť diagnózu a komplexný plán ošetrenia,
- aplikovať metódy primárnej, sekundárnej a terciárnej prevencie ochorení tvárovej oblasti s cieľom udržať a zachovať ústne zdravie,
- liečiť ochorenia tvrdých zubných tkanív, najmä zubný kaz a jeho následky, s možnosťami chirurgického riešenia , vrátane extrakcie zubov,
- indikovať a vyhotoviť základné protetické náhrady zubov,
- diagnostikovať anomálie tvárovej oblasti a poznať ich terapeutické riešenia,
- rozpoznať patologické stavy všetkých tkanív ústnej dutiny ,vrátane mäkkých tkanív, parodontu, ústnej sliznice, predzhubných stavov a zhubných ochorení a odoslať včas chorého na špecializované pracoviská,
- akceptovať rozdiely vo fyziológii a patológii stavov detského veku a veku dospievajúcej mládeže . Rovnako poznať postupy pri ošetrovaní pacientov vyžadujúcich si zvláštnu starostlivosť, tzv. rizikových pacientov.
- dodržiavať zásady hygieny pracovného prostredia, poznať profesionálne riziká vrátane rizika prenosu infekčných ochorení a i.
- viesť zdravotnú dokumentáciu, výkazníctvo a účtovníctvo vo vzťahu ku zdravotným poisťovniam,
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti ( 2. stupeň )
Absolvent odboru Zubné lekárstvo dokáže :
- pracovať efektívne ako jednotlivec, ale aj v tíme. Schopnosť viesť kolektív je základným predpokladom jeho práce v zubolekárskej ambulancii.
- zariadiť a viesť zubolekársku prax,
- identifikovať mechanizmy pre vlastný odborný rast formami postgraduálneho a kontinuálneho vzdelávania ,
- akceptovať nové trendy pracovných postupov vo svojom odbore,
- riadiť sa zásadami Hippokratovej prísahy, ktorá je základom etiky práce, dodržiavať právne a profesionálne zásady práce.
Vymedzenie jadra znalostí ( 2.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2.stupeň)
- morfologické a fyziologické disciplíny: makroskopická a mikroskopická anatómia, molekulárna biológia a genetika, biochémia, fyziológia
- predklinické disciplíny / pre pochopenie a ovplyvnenie chorobných procesov / : patologická anatómia, patologická fyziológia, mikrobiológia, imunológia, farmakológia
- predklinická stomatológia, dentálne materiály a technológie
- zubolekárske klinické disciplíny vrátane diagnostických / pre ovplyvnenie a udržania zdravia v tvárovej oblasti / : preventívna stomatológia, rádiológia, konzervačná stomatológia a endodoncia, stomatologická protetika, dentoalveolárna a maxillofaciálna chirurgia, parodontológia, pedostomatológia, ortodoncia, terapeutická stomatológia,
- klinické všeobecne -medicínske disciplíny, ktoré sú v úzkom vzťahu s celkovými ochoreniami, podstatne ovlyvňujú predmet študijného odboru, garantujú jeho medicínsky charakter a súvis s celým organizmom : interná medicína, chirurgia, neurológia, dermatovenerológia, infekčné lekárstvo, pediatria , psychológia a psychiatria, očné lekárstvo, otorinolaryngológia.
Štátna skúška ( 2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce / abstrakt v anglickom jazyku /
- štátna skúška teoretická /ústna/ pozostávajúca z piatich predmetov :
- - interna medicína,
- - chirurgia
- - terapeutická stomatológia / konzervačná stomatológia, parodontológia, pedosto-matológia, preventívne zubné lekárstvo /,
- - ortopedická stomatológia / protetika , ortodoncia /
- - dentoalveolárna a maxillofaciálna chirurgia / stomatologická chirurgia /
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumnej práce v lekárskych vedách so zameraním na problematiku zubného lekárstva, orofaciálneho systému, ústnej dutiny a chrupu.
Dokáže samostatne vedecky pracovať a priniesť nové poznatky do odboru.
Vie prezentovať výsledky výskumu a tvorivo ich aplikovať v praxi.
Disponuje dostatočným množstvom teoretických poznatkov získaných systematickým štúdiom odboru, získava praktické skúsenosti a návyky a naviac prenos získaných poznatkov do praxe mu umožňuje vykonávať vysoko kvalitnú praktickú činnosť v odbore zubné lekárstvo.
Teoretické vedomosti / 3. stupeň /
Absolvent odboru Zubné lekárstvo / 3.stupeň /
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti zubného lekárstva
- systematickým štúdiom si zvyšuje odborné znalosti v odbore zubné lekárstvo ako pre praktickú činnosť, tak aj pre riešenie vlastných výskumných tém.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti / 3. stupeň /
Absolvent odboru Zubné lekárstvo / 3.stupeň / si osvojí
- zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj- výroba- použitie, vedecké formulovanie problému, právne, etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
- prezentáciu výsledkov vedeckej činnosti,
- schopnosť prinášať nové podnety pre rozvoj študijného odboru a pre prax
- schopnosť získavať sytematickým štúdiom a výskumnou činnosťou nové poznatky pre kvalitné vykonávanie praktickej činnosti v odbore zubné lekárstvo
Vymedzenie jadra znalostí / 3. stupeň /
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru / 3. stupeň /
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na oblasť zubného lekárstva.
Jadro obsahuje, len rámcové témy / vybrané state / :
Študijná časť :
Teoretický fundament metodologický aparát, špecializácia : Metodológia a metodika vedeckej práce, vedecký experiment, matematická analýza, teória pravdepodobnosti, matematické spracovanie výsledkov, štatistické spracovanie a interpretácia získaných výsledkov .
Získanie nadstavbových a špecializačných vedomostí z problematiky orofaciálneho systému, ústnej dutiny a chrupu so zvláštnym zameraním na riešenú vedeckú problematiku, príp. na príbuzné oblasti , spojené s výskumnou témou.
Vedecká časť :
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru zubné lekárstvo, ktorý predstavujev danom odbore posun vedeckých poznatkov ba poznania dopredu .
- Zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-použitie, vedecké formulovanie problému, právne, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, prezentácia získaných výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti.
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce / záverečná práca / musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne a tvorivo získavať teoretické a praktické poznatky a prenášať ich do praxe.