Hygiena chovu zvierat a životné prostredie

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor veterinárske lekárstvo.

Skupina:

pôdohospodárske a veterinárske vedy

Oblasť výskumu:

veterinárske vedy

Anglický názov študijného odboru:

Animal hygiene and environment

Stupne - popis

Študijný odbor Hygiena chovu zvierat a životné prostredie sa môže podľa Sústavy študijných  odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr.zo dňa 16.decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 roky pre dennú formu štúdia a 5 rokov pre externú formu štúdia.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru Hygiena chovu zvierat a životné prostredie sú spôsobilí po absolvovaní 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania vykonávať profesiu  experta v oblasti Hygiena chovu zvierat a životné prostredie s uplatňovaním preventívnych opatrení zameraných na udržanie zdravotného stavu a optimálnej produkčnej kapacity zvierat a produkciu zvierat. Riešenie uvedených problémov je usmerňované aj požiadavkami welfare.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Spoločenská prax vyžaduje najmä v poslednom období výchovu vysokokvalifikovaných odborníkov v oblasti ochrany životného prostredia, ako aj odborníkov v oblasti hygieny chovu zvierat vrátane welfare, resp. dopadu poľnohospodárskej výroby na životné prostredie. Odborníci, ktorí absolvujú  tretí  stupeň vzdelávania  v študijného odboru Hygiena chovu zvierat a životné prostredie, sa uplatnia ako vysokokvalifikovaní pracovníci v štátnej správe, štátnej veterinárnej a potravinovej správe, ako experti v uvedenej oblasti na rôznych stupňoch riadenia, v poľnohospodárskych podnikoch a potravinových závodoch, vo výskumných inštitúciách, ako pedagógovia na stredných a vysokých školách.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

V českej republike ako aj v iných štátoch EÚ (Belgicko, Rakúsko, Francúzsko, Nemecko, Španielsko, Maďarsko a pod.) je možné uvedený odbor študovať na celej rade veterinárnych univerzít pod názvom Animal Hygiene. Problematika životného prostredia, dopadu chovu zvierat na životné prostredie resp. životné prostredie zvierat je v treťom stupni vzdelávania veľmi atraktívna a praxou vyžadovaná a je možné ju študovať takmer na každej veterinárskej škole v Európe ako aj vo svete.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Študijný odbor Hygiena chovu zvierat a životné prostredie je vysoko špecifickým odborom v rámci veterinárnej medicíny Je mozaikovou súčasťou výchovy odborníkov v oblasti veterinárnej medicíny. Je odborom, využívajúcim poznatky z iných vedných odborov ako sú napríklad: mikrobiológia, toxikológia, fyziológia, výživa a dietetika zvierat, biochémia, hygiena potravín rádiobiológia, analytická chémia, a i. Študuje vzťahy a dopady chovu zvierat na životného prostredie, definuje ich a navrhuje riešenia vedúce k minimalizácii ich negatívneho dopadu na zvieratá, životné prostredie ako aj človeka.

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Obsahová náplň tretieho stupňa vzdelávania v odbore Hygiena  chovu zvierat a životné prostredie je zameraná na vedecké riešenie zložitého komplexu vzájomných vzťahov medzi organizmom a prostredím, z veterinárskeho hľadiska predovšetkým maštaľným, ako aj vplyvov faktorov mikro a makroklímy  na zdravotný stav a úžitkovosť v kvantitatívnej  i kvalitatívnej rovine. Vedomostí z postgraduálneho štúdia umožnia absolventom správne sa orientovať pri hľadaní bezrizikových vedeckých riešení vzťahov medzi charakterom intenzívneho, ale aj extenzívneho  chovu a požiadavkami zvierat vychádzajúc z fyziologických požiadaviek zvierat a požiadaviek welfare.

Absolvent využije získané poznatky v úzkej súvislosti s požiadavkami welfare, ochranou zvierat  a zverozdravotných opatrení pri zabezpečovaní potravinového reťazca, v rámci ktorého je vysoká hygienická úroveň chovu východiskom pre výrobu zdravotne nezávadných potravín živočíšneho pôvodu.

Súčasťou štúdia je aj otázka riešenia problémov  veterinárnej starostlivosti pri tvorbe a ochrane životného prostredia na súčasnej vedeckej úrovni. Absolvent získa teoretické i praktické vedomosti pri prevencii infekčných ochorení a kontaminácie životného prostredia chemickými a rádioaktívnymi látkami. Významným z hľadiska dopadu na zdravie zvierat a ľudí, ale aj kontaminácie životného prostredia atropogénnymi vplyvmi, je riešenie otázok kvality a kvantity  základných zložiek životného prostredia (pôdy, vody, ovzdušia).



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent na vedeckej úrovni rieši problémy v oblasti vytvárania optimálnej pohody (welfare) z hľadiska požiadaviek zvierat pre zaistenie  maximálnej produkcie surovín živočíšneho pôvodu,  problémy kontaminácie surovín živočíšneho pôvodu, predovšetkým prvovýroby mlieka, problémy v oblasti asanačnej činnosti vedecky báda a prináša riešenie problémov v oblasti zabezpečovania vysokej hygienickej úrovne počas manipulácie, transportu a porážania zvierat, minimálnych vstupov rezíduí dezinfekčných, deratizačných a dezinsekčných látok do potravinového reťazca. Vedecky báda a rieši otázky životného prostredia z hľadiska možnej kontaminácie chemickými látkami, pesticídmi a mikroorganizmami, prináša riešenie v oblasti riešenia hnojných koncoviek a správneho využitia a recyklácie exkrementov hospodárskych zvierat.

Na základe získaných vedeckých poznatkov o pôsobení žiarenia na živý organizmus ale predovšetkým vlastnou bádateľskou prácou v  tejto oblasti prináša okrem nových poznatkov i možné riešenia v oblasti rádiobiológie .

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent okrem základnej obsahovej náplne získa pri štúdiu zručnosť a zásady vedeckej práce v laboratóriách, schopnosť pracovať so špičkovou prístrojovou technikou v týchto laboratóriách, osvojí si správnu aplikáciu používania štatistických metód, oboznámi sa so zásadami výstavby biologických pokusov, s predpismi OECD pri vykonávaní jednotlivých pokusov.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí sú viazané na:

-        hygienu chovu hospodárskych zvierat pri uplatňovaní welfare z hľadiska  získavania    bezchybných a kvalitných potravín živočíšneho pôvodu.

-        riešenie problémov veterinárnej starostlivosti pri tvorbe a ochrane životného prostredia

-        z pohľadu jeho znečisťovania chemickými, biologickými alebo fyzikálnymi faktormi)

-        riešenie problémov kontaminovaných zložiek životného prostredia (voda, pôda, ovzdušia) vo vzťahu k  zdravotného stavu zvierat a ľudí a možnosti ich eliminácie

-        riešenie problémov asanácie  spojených s preventívnou ochranou chovov zvierat a likvidáciou infekčných ochorení

-        v rádiobiológii sú viazané naj úroveň bunkovú, subbunkovú a molekulárnu s dopadmi na úroveň celého organizmu i populácie.

Študijná časť (1/3  trvania študijného programu):

Je zameraná na teoretické zvládnutie problematiky vedeckého bádania v hygiene chovu zvierat a v oblasti životného prostredia (podľa vedeckého zamerania pracoviska, na ktorom absolvent bude vedecky pracovať).

Absolvent si teoreticky osvojí vedecké základy problematiky chovu zvierat,   vzájomných vzťahov medzi živým organizmom a prostredím (vonkajším a vnútorným -  maštaľným), kvality ovzdušia a vnútornej mikroklímy, spôsoby technológie ustajnenia, kŕmenia, napájania, podstielania a dojacej techniky. V oblasti ochrany životného prostredia teoretické osvojenie moderných metód bude základom rozvíjanie vedeckých metód jeho ochrany a prevencie pred poškodením

Je možné sa v tejto časti zamerať i na príbuzné vedné disciplíny – chémia, biochémia, farmakológia, toxikológia, fyziológia, rádiobiológia, mikrobiológia, epidemiológia, súdne lekárstvo, patologická anatómia, zákony a pod.

Vedecká časť (2/3 trvania študijného programu):

Absolvent odboru Hygiena  chovu zvierat a životné prostredie si pri svojej postgraduálnej výchove osvojí na súčasnej vedeckej úrovni:

-        riešenie a realizáciu  technických problémov spojených s poruchami   vetracích systémov  a tepelnou bilanciou  maštaľných objektov v zmysle požiadaviek jednotlivých druhov a kategórií zvierat ako aj požiadaviek platných legislatívnych predpisov

-        hodnotenie jednotlivých systémov ustajnenia HZ vrátane technologických liniek na zdravotné stav zvierat

-        aplikáciu a realizáciu  právnych a environmentálnych aspektov nielen  v chove

-        hospodárskych zvierat ale  aj pri ochrane životného prostredia

-        aplikáciu etických hľadísk

-        riešenie problémov spôsobených farmami hospodárskych zvierat, predovšetkým nevhodnými spôsobmi a metódami manipulácie s odpadovými látkami, odpadovými vodami, exkrementami, manipuláciou s kadávermi

-        riešenie a realizáciu likvidácie ohniskových nákaz uplatňovaním správnych sanitačných metód  a minimálnych zásahoch do životného prostredia

-        spracovávanie a vyhodnocovanie environmentálnych auditov z hľadiska veterinárneho

-        využívanie rádioprotektívnych látok pri ochrane zdravia zvierat i zdravia človeka a pri dekontaminácii potravín i surovín

-        zdokonaľovanie, resp. zavedenie metód s použitím rádioaktívnych látok na zisťovanie zmien v organizme alebo stanovenie škodlivých látok v životnom prostredí.

Predložením dizertačnej práce a jej obhajobou absolvent musí preukázať, že dokáže vo zvolenej oblasti študijného odboru samostatne vedecky pracovať a samostatne riešiť nastolený vedecký problém.

História opisov

Späť