Infekčné a parazitárne choroby zvierat
Zobrazuje sa opis platný do 23.02.2017. Nahrádza ho odbor veterinárske lekárstvo.
Skupina:
pôdohospodárske a veterinárske vedyOblasť výskumu:
veterinárske vedyAnglický názov študijného odboru:
Infectious and parasitic diseases of animalsObsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru Infekčné a parazitárne choroby zvierat sú spôsobilí po absolvovaní 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania vykonávať profesiu vysokoškolských a stredoškolských učiteľov, vedeckovýskumných pracovníkov v školstve a ústavoch SAV; v ŠVS ako epizootológ, v rezortnom výskume pri výskume, vývoji a použití bioprepaarátov a liečiv a tiež v súkromnej veterinárskej praxi.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Podobné študijné odbory existujú na všetkých univerzitách veterinárskeho lekárstva v Európe, USA a Kanade.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
So študijným odborom 6.3.7 Infekčné a parazitárne choroby zvierat, úzko súvisia ŠO
4.2.7 Mikrobiológia, 4.2.13 Virológia, 4.2.14 Parazitológia, 7.1.5 Epidemiológia, 4.2.5 Zoológia, ktoré naviac študujú problematiku jednotlivých patogénov u človeka a rastlín .
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a riešenia problematiky infekčných a parazitárnych chorôb zvierat a infekčných a parazitárnych chorôb spoločných pre človeka a zvieratá – zoonózy. Ovláda zákonitosti vzniku, priebehu a zániku infekčných a parazitárnych chorôb. Pozná faktory ovplyvňujúce priebeh epizootologických procesov. Pozná biologické vlastnosti etiologických činiteľov, patogenézu jednotlivých nákaz a imunologické vlastnosti antigénov pre ich využitie a použiteľnosť v boji proti nákazam. Ovláda rôzne spôsoby depistáže nákaz , je schopný samostatne vykonávať epizootologické analýzy a prognózy nákazových situácií. Pozná najmodernejšie metódy využiteľné pri diagnostike, prevencii a terapii infekčných a parazitárnych chorôb a pozná detailne všetky metodiky majúce vzťah k infekčným a parazitárnym chorobám študovaných v rámci študijného programu 3. stupňa. Aktívne ovláda minimálne jeden svetový jazyk.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
- Vedecké bádanie a prináša vlastné riešenia v problematike.
- Vyvíjanie nových diagnostických metód použiteľných v uvedenej problematike.
- Vyvíjanie nových imunologických preparátov a liečiv.
- Realizáciu vedeckých štúdii, depistáže a poznanie všeobecných zákonitostí epizootického a infekčného procesu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
- Schopnosť organizovať epizootologický prieskum v teréne.
- Zvládnutie všetkých metodík potrebných k riešeniu témy v doktorandskom štúdiu.
- Schopnosť orientovať sa a pracovať so svetovou literatúrou.
- Správne zásady vedeckej práce.
- Súvislosti a väzby výskum-vývoj-použitie v praxi.
- Vedecké formulovanie problému.
- Právne a enviromentálne aspekty tlmenia nákaz.
- Etické a spoločenské stránky vedeckej práce.
- Správny spôsob prezentácie výsledkov.
- Zásady pre rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Vedu o infekčných a parazitárnych chorobách ( epizootológia, mikrobiológia, virológia, parazitológia, imunológia, patologická anatómia a farmakológia).
Študijná časť:
Teoretický základ, metodologický aparát, špecializácia:
Infekčné choroby vrátane zoonóz, bakteriálnej, vírusovej a priónovej etiológie.
Etiológia, patogenéza, epizootológia, priebeh a klinické prejavy, patologicko-anatomický obraz, prevencia a tlmenie jednotlivých infekčných chorôb. Epizootologický prieskum a analýza; diagnostické metódy infekčných chorôb in vivo a in vitro ( serologické, imunocytochemické, molekulárno-genetické metódy, štatistické spracovanie dát). Komplexná interpretácia molekulárno-genetických výsledkov a celkovej epizootologickej situácie.
Definícia parazitizmu, jeho základné formy a typy parazitov, životné (vývinové cykly parazitov, parazitozoonózy, prírodná ohniskovosť parazita, epizootológia a epidemiológia parazitóz, imunobiológia parazitóz (mechanizmy obrany, humorálna a bunková imunita), protozoá a protozoózy, helminty a helmintózy, ektoparazity a ich význam ako vektorov nákaz, základy parazitologickej diagnostiky , základné princípy prevencie a terapie parazitóz.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému so zameraním na :
Systematiku a molekulárnu biológiu parazitov, vírusov a iných patogénov, parazitózy , infekčné choroby, zoonózy, prírodné ohniskové nákazy, experimentálna terapia parazitóz, ekológia pôvodcov nákaz ; všeobecné a špeciálne protiepizootické opatrenia pri výskyte nebezpečných nákaz, terapia, profylaxia a prevencia nákaz.
- Schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
- Schopnosť vedecky formulovať študovaný problém.
- Posúdiť zhodnotiť dopady na životné prostredie (ekoepizootológia).
- Správne posúdiť právne a etické aspekty študovaného problému a získaných výsledkov.
- Osvojiť si a dodržiavať správne zásady vedeckej práce.
- Získané výsledky formulovať správnou a zrozumiteľnou formou.
- Schopnosť syntetizovať výsledky, vypracovať závery a doporučenia pre rozvoj študijného odboru a spoločenskú prax.
Všetky menované oblasti výskumu zahrňujú aj všeobecné oblasti práce, vedecké formulovanie, právne a environmentálne aspekty nových poznatkov a produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov formou publikácií a prednášok a ďalší rozvoj epizootológie, infekčných chorôb a parazitológie, aj s ohľadom na využitie výsledkov v spoločenskej (medicínskej, veterinárskej a ekologickej) praxi.
Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelania budú koncipované tak, aby zahrňovali študijnú a vedeckú časť v pomere 1:4 ( 1/4 v študijnej časti, ¾ vo vedeckej časti).