Ochrana lesa
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor lesníctvo.
Skupina:
pôdohospodárske a veterinárske vedyOblasť výskumu:
poľnohospodárske a lesnícke vedyAnglický názov študijného odboru:
Forest ProtectionStupne - popis
Študijný odbor OCHRANA LESA sa môže podľa sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002 sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať
- v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) 3 roky.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil druhostupňové štúdium v študijnom odbore lesníctvo.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru OCHRANA LESA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu
- 3 stupeň: Forest Protection Philosophiae doctor - PhD.
Forest Protection Philosophiae doctor – PhD. – Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu kauzality disturbancie lesných ekosystémov prírodnými a antropogénnymi faktormi, kauzality vulnerability, dispozície a rezistencie drevín a lesných ekosystémov k účinkom disturbančných faktorov, diagnostiku symptómov signalizujúcich stabilitu a labilitu lesných ekosystémov k účinkom disturbančných faktorov, diagnostiku podmienok potencionálnej disturbančnej aktivity prírodných antropogénnych faktorov, metódy zámerného ovplyvňovania interakčných vzťahov v lesných ekosystémoch podľa zásad integrovanej ochrany lesa a stavu odolnostného potenciálu lesa. Metódy ochranárskej krátkodobej, dlhodobej a priestorovej prognostiky. Vypracovanie projektov opatrení integrovanej ochrany lesa a úprav odolnostného potenciálu lesných ekosystémov.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Ochrana lesa je súčasťou starostlivosti a obhospodarovania lesa, ako významného objektu národného hospodárstva a nenahraditeľnej súčasti environmentu, ktorej úlohou je predchádzať a eliminovať disturbančné účinky prírodných a antropogénnych faktorov za účelom zabezpečenia jeho kontinuitnej a vyrovnanej funkčnej účinnosti. Pre súčasnú dekádu milénia sa predpokladá zvýšená potreba profesionálov pre tento odbor vzhľadom na deteriorizačné účinky najmä antropogénnych disturbančných faktorov.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
ČR – Mendělova zemědělská a lesnicka univerzita v Brně, Vysoká škola zemědělská Praha, Poľsko – Akademia Rolnicza Krakow, Maďarsko – Sopron University of Forestry and Wood Sciences, Nemecko – University of Göttingen, ďalšie štáty: Rakúsko, Francúzsko, Švajčiarsko, Kanada, Švédsko ap.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- všeobecná ekológia a ekológia jedinca a populácií
- synekológia
- zoológia
- fyziológia rastlín
- botanika
- ochrana rastlín
Uvedené odbory nenahrádzajú ochranu lesa a tá ich nesupluje, ale využíva ich niektoré poznatky, ktoré ďalej špecificky študuje a rozvíja za účelom skúmania optimalizácie obmedzovania disturbancie lesa a zabezpečovania jej funkčnej kontinuity pred účinkami prírodných a antropogénnych disturbančných faktorov.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu kauzality disturbancie lesných ekosystémov prírodnými a antropogénnymi faktormi, kauzality vulnerability, dispozície a rezistencie drevín a lesných ekosystémov k účinkom disturbančných faktorov, diagnostiku symptómov signalizujúcich stabilitu a labilitu lesných ekosystémov k účinkom disturbančných faktorov, diagnostiku podmienok potencionálnej disturbančnej aktivity prírodných antropogénnych faktorov, metódy zámerného ovplyvňovania interakčných vzťahov v lesných ekosystémoch podľa zásad integrovanej ochrany lesa a stavu odolnostného potenciálu lesa. Metódy ochranárskej krátkodobej, dlhodobej a priestorovej prognostiky. Vypracovanie projektov opatrení integrovanej ochrany lesa a úprav odolnostného potenciálu lesných ekosystémov.
Teoretické vedomosti 3. stupeň
Absolvent odboru OCHRANA LESA rozvíja bádateľskú činnosť, prináša nové vhodné vedecké poznatky z riešenej problematiky v oblasti kauzality disturbancie lesných ekosystémov prírodnými a antropogénnymi činiteľmi a metód zámerného ovplyvňovania stabilizačných procesov lesných ekosystémov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru OCHRANA LESA si osvojí zásady vedeckej práce – poznávania kauzality stability a destabilizácie lesných ekosystémov, väzby výskumu na metódy zámerného ovplyvňovania odolnostného potenciálu lesa a integrovanej ochrane lesa, metódy konkrétneho riešenia problémov ochrany lesa pred jeho disturbanciou a odstraňovaním následkov disturbancie.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy vedomosti 3. stupňa t. j. PhD. skupín vysokoškolského štúdia sú viazané na náuku o ochrane lesa – kauzalitu disturbancií, stability destabilizácie a lability lesných ekosystémov a zámerného ovplyvňovania interakčných procesov v lesných ekosystémoch za účelom dosiahnutia kontinuity a funkčnej vyrovnanosti pred účinkami disturbančných faktorov.
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia metodológia vedeckej práce, ekológia lesa, teória systémov v ekológii lesa, teória pravdepodobnosti a prognostiky. symtomatika a diagnostika v ochrane lesa, komparatívna metóda výskumu javov a procesov v lesnom ekosystéme, symptomatika stabilizácie lesných ekosystémov, metódy intervencie interakčných vzťahov v lesných ekosystémoch podľa princípov integrovanej ochrany lesa.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho vedeckého problému z odboru OCHRANA LESA
- zásady vedeckej práce, aplikácia a overovanie výsledkov výskumu, vedecké formulovanie problému (zadania), environmentálne, ekologické a právne aspekty nových ochranárskych metód a postupov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, ich aplikácia a prínos pre prax, rozvoj študijného odboru.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
Študijný odbor OCHRANA LESA (3. stupeň) nadväzuje na študijný odbor lesníctvo (2. stupeň). Študijný program 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahuje pomer študijnej a vedeckej časti 1 : 2