Meracia technika
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor elektrotechnika.
Skupina:
konštruovanie, technológie, výroba a komunikácieOblasť výskumu:
inžinierstvo a technológieAnglický názov študijného odboru:
InstrumentationStupne - popis
Študijný odbor MERACIA TECHNIKA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Obsahom štúdijného odboru je výskum a vývoj meracích prístrojov a postupov využívajúcich elektronické, informačné a komunikačné technológie. Tieto systémy majú zabezpečiť zber fyzikálnych údajov z prostredia v reálnom čase so známymi metrologickými a spoľahlivostnými parametrami pre potreby riadenia, monitorovania a overovania vybraných parametrov.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Meracia technika je nástroj využívaný vo všetkých výrobných procesoch, experimentálnom bádaní v oblasti medicínskych, spoločenských a prírodovedných disciplín. V procese automatizovanej výroby je zdrojom vstupnej informácie pre automatizáciu, zabezpečenia medzioperačnej a výstupnej kontroly parametrov produktov pre priamu výmenu tovarov a úplný manažment kvality výroby.
Znalosti o princípoch merania, predstavujú základnú nevyhnutnosť v prakticky všetkých vedeckých profesiách. Mierová – kvantitatívna- informácia tvorí druhý komplementárny údaj o jave, ku jeho kvalitatívnemu opisu. Až kvantifikácia jednotlivých kvalitatívnych znakov javu alebo predmetu umožní jeho vyčerpávajúci opis. Vierohodnosť takéhoto opisu závisí od presnosti použitých prístrojov a metódy merania.
Odbor Meracia technika má interdisciplinárny charakter ako po stránke realizácie aplikácie v rôznych oblastiach využitia tak aj princípmi ktoré sa osobitne pri snímačoch využívajú. Spracovanie meracej informácie prebieha v elektronických systémoch s využitím výdobytkov elektroniky, informatiky a telekomunikácií.
Meranie je základným nástrojom vedeckého výskumu a jeho úspešnosť je podmienená úrovňou samotnej meracej techniky. Podobne kvalita produkcie závisí od presnosti s akou sú v procese výroby merané určujúce parametre výrobku. Vybrané parametre produktov a vierohodnosť s akou tieto parametre sa overujú v skúšobníctve určuje zhodu ich vlastností s tými, ktoré boli dohodnuté pri ich výmene.
Meracia technika ako vedný odbor pre doktorandské štúdium sa úspešne rozvíjala od roku 1962 so sídlom obhajovacej komisie v Ústave merania SAV. Od roku 1997 je garantom a sídlom Spoločnej odborovej komisie Kategra merania, Fakulta elektrotechniky a informačných technológií STU Bratislava. Významným podielom na jeho tvorbe a rozvoji sa podieľali: Katedra elektroniky a multimediálnych komunikácií, Fakulta elektrotechniky a informatiky, TU Košice, Katedra automatizácie a merania Strojníckej fakulty TU Bratislava a Ústav merania SAV Bratislava.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Študijný odbor Meracia technika (Instrumentation) sa vyskytuje na mnohých zahraničných technických univerzitách ako samostatný program (curriculum) naväzujúci na druhý stupeň štúdia v odboroch meranie a elektronika. Z množstva zahraničných univerzít možno uviesť: Česká republika, Vysoká škola báňska – Technická univerzita Ostrava, České vysoké učení technické – Praha, Rusko – Moscow Power Engineering Institute –Moscow, Tomsk Polytechnic University, Tomsk, Poľsko - Polytechnika Wroclaw, University of Technology, Kielce , University Twente – Enschede, Nemecko – Technische Universität Mníchov, Rakúsko – Technische Universität, Viedeň, Taliansko – University of Sannio, Benvento, Polytecnico di Torino, Torino.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Meranie
- Metrológia
- Biomedicínske inžinierstvo
- Banské meračstvo a geodézia.
- Kvalita produkcie
- Elektronika
- Automatizácia
- Mechatronika
- Informačné systémy
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja meracích prístrojov, je schopný rozvíjať a navrhovať meracie prístroje na základe stavu vedeckého poznania, navrhnúť pôvodné princípy merania a pre realizáciu tohto postupu vyvíjať originálne technické a programové prostriedky meracieho prístroja.. Absolvent dokáže vedecky optimalizovať technické riešenie meracích prístrojov pri ich aplikácii v rôznych odvetviach výroby pre potreby automatizácie výroby, sledovania parametrov pre potreby úplného manažmentu kvality a certifikáciu výrobkov, zabezpečenie nástrojov pre služby skúšobníctva a metrológie ako aj systémov monitorovania parametrov v geograficky rozložených technologických systémoch. Meracia technika má interdisciplinárny charakter. Preto jedným z cieľov je pripraviť aj absolventov schopných vytvárať vlastné prístroje pre potreby humanitných, prírodovedných odvetví a medicíny založených na experimentálnom sledovaní javov.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Meracia technika (3. stupeň)
- má hlboké teoretické vedomosti z vybraných kapitol z matematiky, fyziky, elektrotechniky a základov strojárstva,
- má špičkové znalosti z teórie merania, meracích prístrojov a systémov, technických a programových prostriedkov informačných a komunikačných technológii, elektronických systémov s vysokou stabilitou a reprodukovateľnosťou parametrov, skúšobníctva a reťazcov nadväznosti a senzorovej techniky,
- ovláda metódy vedeckého výskumu, metódy riadenia výskumného a vývojového týmu
Praktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Meracia technika (3. stupeň) získa schopnosť
- vedecky bádať a prinášať vlastné riešenia problémov v oblasti meracej techniky a inovatívne plánovať zložité experimenty
- aplikovať získané výsledky vedeckého výskumu v prax
- pripravovať štúdie o budúcom vývoji a prezentovať výsledky výskumu
- aktívne využívať aspoň jeden svetový jazyk
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Meracia technika (3. stupeň) si osvojí
- väzby výskum-vývoj-výroba-použitie-recyklácia, vedecké formulovanie problému, vedenie výskumných týmov, právne, ekonomické a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):
Študijná časť:
1. Vybrané kapitoly z matematiky: lineárna algebra, matematická analýza, deferenciálne rovnice, pravdepodobnosť a matematická štatistika, množiny a množinové systémy, numerické metódy analýzy a algebry.
2. Vybrané kapitoly z fyziky: mechanika pevných a pružných telies, teória elektromagnetického poľa, fyzika tuhých látok, kryogenika, spektroskopia, optika , mechanika prúdenia kvapalín a plynov.
3. Teória merania: základy metrológie, neistoty v meraní, modely a metódy merania, metrologické vlastnosti meradiel, kalibrácia a diagnostika, spracovanie meracích veličín.
4. Meracie prístroje a systémy: princípy meracích prístrojov, mikroelektronické prvky meracích prístrojov, snímače vybraných veličín, automatizované meracie systémy s využitím informačných a komunikačných technológií, spracovanie signálov pre zvýšenie presnosti a potlačenie parazitných vplyvov, princípy kalibrácie vybraných veličín.
5. Metódy merania vybraných veličín: hmotnosť, parametre elektrických sústav a elektromagnetického poľa, dĺžka a geometrická poloha, čas a frekvencia, rýchlosť a zrýchlenie pevných telies, kvapalín a plynov, termometria, ionizujúce žiarenie a rádioaktivita, fotometria a rádiometria, pretečené množstvo kvapalín a plynov, látkového množstva a biologických parametrov.
6. Základy elektroniky a informatiky, teórie elektronických obvodov pre spracovanie nízko a vysokofrekvenčných signálov, systémy na generáciu, záznam, prenos analógových a číslicových signálov so zabezpečenou presnosťou, spoľahlivosťou a presným priradením v čase, metódy číslicového spracovania signálov pre prenos a potlačenie vplyvu rušiacich signálov.
Z uvedených šiestich voliteľných predmetov sú obvykle tri, podľa voľby školiteľa, predmetom dizertačnej skúšky.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.
- Zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-výroba-použitie-recyklácia, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty výsledkov vedy, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
- Vlastný príspevok študenta predstavovaný publikovaním záverov svojho vedeckého bádania v medzinárodných odborných periodikách a aktívna účasť na vedeckých podujatiach.
- Vypracovanie záverečnej práce predstavujúcej vlastný vedecký prínos v odbore.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udelovať vedecko-akademický titul "philosophiae doctor - PhD.").