Meranie

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor strojárstvo.

Skupina:

konštruovanie, technológie, výroba a komunikácie

Oblasť výskumu:

inžinierstvo a technológie

Anglický názov študijného odboru:

Measurement

Stupne - popis

Študijný odbor MERANIE sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/20-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky,
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou 2 roky.

Predpokladá sa, že uchádzač ukončil prvostupňové štúdium v odbore MERANIE alebo v niektorom z príbuzných odborov. Pre uchádzačov, ktorí skončili štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru MERANIE sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu

-     projektant  meracích systémov, obsluha a prevádzka meracích systémov, výkonný pracovník  metrologických, skúšobných a kalibračných laboratórií, - 1. stupeň

-          systémový a analytický pracovník, vedúci pracovník v oblasti merania, metrológie a skúšobníctva, – 2. stupeň

1. stupeň

Absolvent ovláda teoretické základy odboru, má vedomosti, ktoré mu umožnia navrhovať, implementovať a prevádzkovať systémy merania a diagnostiky vrátane ich metrologických aspektov. Tvorivo aplikuje najmodernejšie technické a programové prostriedky. Ovláda platnú legislatívu a iné dokumenty s ohľadom na bezpečnosť a spoľahlivosť. Dokáže vykonávať úlohy spojené s metrologickým systémom zabezpečenia kvality. Rieši úlohy automatizácie merania s využitím moderných prostriedkov na zber a spracovanie údajov. Vzdelanie absolventa je univerzálne, umožňuje mu ďalej sa vzdelávať a špecializovať.

2. stupeň

Absolvent ovláda teoretické základy širokého spektra odboru a má zároveň hlboké vedomosti z užšej špecializácie v odbore. Je schopný analyzovať komplexné problémy v kontexte aktuálneho stavu problematiky, pripraviť návrh experimentu aj z metrologického hľadiska. Absolvent je pripravený na samostatný návrh zložitých meracích systémov aj z využitím prvkov umelej inteligencie. Je schopný riadiť tímy pracovníkov s rešpektovaním hľadísk bezpečnosti pri práci a ochrane životného prostredia, kde uplatnia svoje znalosti zo systémovej analýzy a optimálneho riadenia. Vďaka kvalitnému teoretickému vzdelaniu a aplikačne zameraného štúdia v odbore  je zaistená vysoká adaptibilita absolventa na všetky požiadavky jeho budúcej profesionálnej praxe. Je schopný neustáleho zdokonaľovania a vzdelávania v kontexte prieniku nových technológií.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti je potrebné meranie a meracie systémy. Je nevyhnutné vychovávať vysokoškolsky vzdelaných odborníkov, ktorí budú schopní na príslušnej odbornej úrovni (podľa stupňa vzdelania a  pracovného zaradenia) navrhovať, nasadzovať, prevádzkovať, udržiavať technické a programové časti meracích systémov a ich komponentov, robiť vývoj a výskum v tejto oblasti. Potreba ľudstva na stále komplexnejší, pohodlnejší, rýchlejší a presnejší zber, spracovanie a prenos informácií vyvoláva neustály tlak na vývoj a aplikáciu nových systémových riešení. Tým sa zvyšujú aj nároky na inováciu obsahu a foriem štúdia v odbore.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

UK – Sheffield Hallam University, Fínsko – Tampere University of Technology, Austrália – Murdoch University of Perth, Česká republika – ČVUT Praha, VUT Brno, Rusko – Tomsk Polytechnic University, Taliansko  - Universita di Pisa, , Rakúsko  - TU Vienna, Holandsko - University Twente – Enschede.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Automatizácia

Mechatronika

Aplikovaná informatika

Elektronika

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolvent prvého stupňa je pripravený na navrhovanie meracích systémov, ich implementáciu, nastavovanie, prevádzku a opravy. Má potrebné teoretické znalosti a praktické zručnosti, ktoré mu umožňujú uplatnenie v praxi, alebo pokračovanie v ďalšom štúdiu. Pre formovanie absolventa je charakteristické využívanie výpočtovej techniky, aplikácie metód analýzy a syntézy, využívanie moderných prvkov zberu a spracovania nameraných údajov. Súčasťou štúdia je vyriešenie projektov, ktoré absolventa naučia komunikovať a pracovať v tíme a pod vedením vedúceho projektu samostatne riešiť konkrétne technické úlohy.

Absolvent má predpoklady zvládnuť aj riadiace úlohy na nižších stupňoch riadenia, pretože má vedomosti z oblasti manažmentu a bezpečnosti pri práci. Berie pritom do úvahy aj sociálne a etické aspekty. V oblasti svojho odboru dokáže komunikovať s odborníkmi aj s laikmi.

Absolvent sa uplatní v rôznych oblastiach praxe, najmä v oblasti merania, meracej techniky, diagnostiky, skúšobníctva, metrológie, kvality, automatizácie experimentu, ale aj v príbuzných oblastiach napr. v priemyselnej informatike, marketingu a inde.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent má základné vedomosti z prírodných vied v rozsahu potrebnom pre prvý stupeň vzdelávania, matematických a fyzikálnych základov merania. Ovláda základy: teórie merania, modelovania systémov, navrhovania meracích systémov, prenosu a spracovania signálov, diagnostiky systémov a teórie spoľahlivosti. Ovláda metódy a prostriedky merania vybraných veličín. Ovláda spôsoby metrologického zabezpečenia technologických procesov.

Praktické schopnosti a zručnosti (1.stupeň)

Absolvent získa schopnosť

-         zabezpečiť efektívnu prevádzku meracích, diagnostických a testovacích systémov,

-         riešiť úlohy spojené s riadením kvality a metrologickým zabezpečením pracoviska,

-         prevádzkovať systémy priemyselnej informatiky na operačnej úrovni riadenia,

-         pracovať s nástrojmi používanými na konštruovanie systémov na tvorbu dokumentácie a technických správ z meracieho procesu,

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent odboru Meranie získa schopnosť

-         prezentovať odborníkom aj laikom technické problémy, parametre produktov a pod.,

-         pracovať vo vývojovom a realizačnom tíme,

-         organizovať si vlastné vzdelávanie a profesionálny rozvoj spojené s vývojom vo svojej disciplíne,

-         aktívne využívať aspoň jeden svetový jazyk.

Absolvent odboru má základne vedomosti

-         o ekonomike,

-         o marketingu,

-         o právnych otázkach vo vzťahu k odboru.

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

-       matematické disciplíny (matematická analýza, základy algebry, štatistika, numerická matematika)

-       fyzikálne disciplíny (základy všeobecnej fyziky, fyzikálne základy merania)

-       základy elektrických obvodov, mechaniky, chémie, atď. podľa aplikačnej oblasti

-       informatické disciplíny, programovanie, počítačové siete a ich aplikácie

-       základy teórie systémov

-       teória merania

-       zber, spracovanie a prenos informácií z meracieho procesu

-       základy metrológie, skúšobníctva a riadenia kvality

-       metódy vyhodnotenia nameraných údajov

-       informačné a riadiace systémy

-       metrologické vlastnosti prvkov meracích systémov

-       základy metodiky merania vybraných veličín

-       základy technickej diagnostiky

-       metodiky inžinierskej práce v rámci riešenia Bc. projektu.

Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 60 % ECTS kreditov študijného programu 1. stupňa štúdia.

Ďalšie témy jadra znalosti (1. stupeň)

Ďalšie témy jadra znalostí sú určené aplikačnou oblasťou, pre ktorú je pripravovaný absolvent odboru (napr. elektrotechnika, strojárenstvo, chémia, doprava a pod.).

K formovaniu všeobecného profilu absolventa je nevyhnutné, aby počas štúdia získal základné vedomosti o úlohách súvisiacich s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci, s ekonomickými a spoločenskými otázkami, s problematikou manažmentu kvality, s etikou, so sociálnymi a ekologickými aspektami inžinierskej práce.

Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou obsahu každého programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej ako sa vymedzuje v jadre. Ak sú uvedené témy alternatívne, študijný program musí obsahovať aspoň jednu, alebo umožňovať voľbu jednej z nich.

Indikátorom priznania spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul „bakalár“ je kumulatívna  hodnota kreditov študijného programu na úrovni 3/5 celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru.

Štátna skúška (1. stupeň)

-       obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom), rozsah práce študenta v kreditovom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska príspevku k profilu absolventa

-       overenie schopnosti metodicky riešiť konkrétne problémovo-orientované úlohy.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Profil absolventa inžinierskeho štúdia nadväzuje na profil absolventa bakalárskeho štúdia. Je špecificky zameraný na prehĺbenie teoretických vedomostí a rozvoj analyticko-syntetického inžinierskeho prístupu k riešeniu problémov, podporovaného využívaním fyzikálno- matematických metód a informatických prostriedkov. Absolvent sa podieľa na profilovaní svojho odborného zamerania voľbou voliteľných predmetov, čo mu umožňuje získať komplexné znalosti v odbore ako aj špecializáciu na moderné oblasti merania, ako sú diagnostické systémy, automatizované meracie systémy, virtuálne prístroje a laboratóriá, metrologické systémy, inteligentné senzorové systémy a pod. Charakteristickou črtou výchovy je zapojenie poslucháčov do vedeckovýskumných úloh univerzity a spolupracujúcich pracovísk praxe. Skúsenosti získané pri riešení konkrétnych úloh v rámci individuálnych foriem výchovy dávajú absolventom odboru schopnosť identifikovať, formulovať a riešiť inžinierske problémy, aplikovať vedomosti z matematiky, fyziky, informatiky, ekonómie, manažmentu a predmetov odboru, navrhovať a realizovať experimenty, analyzovať, spracovať a vyhodnocovať údaje, pracovať v multidisciplinárnom kolektíve, efektívne komunikovať a predvídať dopad inžinierskeho riešenia v sociálnom, etickom a ekologickom kontexte.

Riešenie tímových projektov pestuje u absolventov schopnosť komunikovať s okolím, viesť pracovné kolektívy, prezentovať výsledky práce a motivovať spolupracovníkov. V rámci globálnej komunikácie je nevyhnutné, aby absolvent ovládal a dokázal uplatniť cudzí jazyk. Všestranne vyformovaný profil absolventa umožňuje jeho úspešné zapojenie a tvorivé riešenie úloh výskumu, vývoja, výroby, resp. poskytovania komplexných služieb na báze najnovších trendov celosvetového rozvoja meracej techniky a metód merania.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v odbore Meranie alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore (študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky). Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť inžiniersky študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky.



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent má prehĺbené vedomosti z prírodných vied z hľadiska špecifických potrieb konkrétnej oblasti odboru. Má hlbšie vedomosti z teórie merania a modernej meracej a informačnej techniky.

Absolvent má prehĺbené znalosti z prírodných vied z hľadiska špecifických potrieb konkrétnej oblasti odboru. Má hlbšie znalosti z metód teórie merania a z metód diagnostiky systémov. Má teoretické vedomosti z:

-    teórie merania a spracovania informácií v konkrétnej oblasti,

-    informačných a komunikačných technológií pre zabezpečenie metrologických úloh,

-    metód modelovania zložitých meracích systémov,

-    metód návrhu technických a programových prostriedkov merania,

-    návrhu systémov riadenia meracích procesov.

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent odboru získa schopnosť

-       rozvíjať a navrhovať vlastné riešenia problémov, tvorivo aplikovať získané poznatky, efektívne sa rozhodovať pri výbere a použití metód, techník a prostriedkov,

-         riešiť problémy v nových, neznámych, multidisciplinárnych kontextoch,

-    pracovať na projektoch obsahujúcich identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu systémov, uplatňovať normy kvality,

-        efektívne pracovať individuálne i v tíme, využívať systémový prístup v manažmente projektov,

-       udržiavať kontakt s vývojom vedného odboru, akceptovať nevyhnutnosť sústavného profesionálneho rozvoja a celoživotného vzdelávania,

-     podieľať sa na tvorbe koncepcií a strategických postupov pri modernizácii riešení a postupov merania.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent odboru dokáže

-         formulovať úsudky v podmienkach nekompletných alebo nedostupných informácií,

-      používať vhodné formy riadenia v súlade s profesionálnym, etickým, právnym a ekologickým rámcom profesie,

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)

-       vybrané oblasti z matematiky, fyziky a informatiky

-       metodika merania vybraných veličín

-       špecializované poznatky o návrhu meracích systémov

-       laboratórne a priemyselné meracie systémy

-       inteligentné senzorové systémy

-       spracovanie signálov

-       navrhovanie meraní a vyhodnocovanie nameraných údajov

-       systémy riadenia meracích procesov

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 40 % ECTS kreditov študijného programu 2. stupňa štúdia.

Ďalšie témy jadra znalosti (2. stupeň)

Ďalšie témy jadra sú určené aplikačnou oblasťou, pre ktorú je pripravovaný absolvent odboru (napr. elektrotechnika, strojárenstvo, chémia, doprava a pod.).

K formovaniu všeobecného profilu absolventa je nevyhnutné, aby počas štúdia:

- získal primerané vedomosti z firemného hospodárstva, ekonómie a manažmentu,

- uvedomil si svojej zodpovednosti za etické otázky súvisiace s inžinierskou činnosťou.

Znalosti uvedené v jadre znalostí  musia byť súčasťou obsahu každého programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Aspoň 1/2 obsahu  študijného programu musí obsahovať témy (nosné a ďalšie) študijného odboru, v  100 %  vyjadrení ECTS kreditov študijného odboru.

Štátna skúška (2. stupeň)

Obsahom štátnej skúšky sú

-       predmety z nosnej časti jadra znalostí súvisiace s témou obhajovanej diplomovej práce

-       obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom), rozsah práce študenta v kreditovom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska príspevku profilu absolventa

-       overenie schopnosti metodicky riešiť konkrétne problémovo orientované úlohy z oblasti špecializácie.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom tj. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom tj. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
  • Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplne jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

História opisov

Späť