Stavebníctvo

Zobrazuje sa opis platný do 31.12.2014. Nahrádza ho odbor stavebníctvo.

Skupina:

konštruovanie, technológie, výroba a komunikácie

Oblasť výskumu:

projektovanie, inžinierstvo, technológie a vodné hospodárstvo

Anglický názov študijného odboru:

Civil Engineering

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru Stavebníctvo sú spôsobilí vykonávať:

-                   po dosiahnutí prvého stupňa všetky funkcie a činnosti pri príprave, realizácii, rekonštrukciách a užívaní   všetkých druhov stavieb a pri výrobe stavebných hmôt a polotovarov na  nižších úrovniach:

*                  profesiu stavbyvedúceho a stavebného dozoru,

*                  nižšieho riadiaceho pracovníka pri výrobe stavebných materiálov, dielcov a polotovarov,

*                  analytika cien a nákladov,

*                  projektanta organizácie výstavby a zariadení staveniska,

*                  administratívne činnosti v príprave stavieb,

*                  funkciu mechanizátora stavebnej výroby,

*                  manažéra kvality stavby,

*                  manažéra prevádzky a údržby stavieb,

*                  pracovníka stavebných odborov štátnej správy a samosprávy,

*                  učiteľa na stredných odborných školách a učilištiach,

*                  projektanta v oblasti stavebných technológií,

*                  skúšobníctvo a preukazovanie zhody.

je spôsobilý tiež:

*                 projektovať jednoduché stavby,

*                 zastávať funkciu referenta BOZP  a OŽP,

*                 podnikať v oblasti  prípravy a realizácie stavieb, predaja a prenájmu mechanizmov a zariadení, predaja stavebných materiálov a výrobkov.

Absolvent je pripravený na plynulý prechod do druhého stupňa štúdia.

-                   po dosiahnutí druhého stupňa všetky funkcie a činnosti pri príprave, realizácii, rekonštrukciách, sanáciách a užívaní  všetkých druhov stavieb a súborov stavieb a pri výrobe stavebných materiálov,  polotovarov a dielcov na  vyšších a riadiacich úrovniach:

*                 hlavný stavbyvedúci, hlavný stavebný dozor,

*                 výskumný a vývojový   pracovník v oblasti stavebných technológií, materiálov a dielcov,

*                 interdisciplinárny odborník v oblasti ekonomiky a riadenia stavebníctva,

*                 vedúci inžinier stavebnotechnologických projektov,

*                 hlavný mechanizátor stavebnej výroby,

*                 manažér kvality stavebnej firmy,

*                 vedúci stavebných odborov v štátnej správe a samospráve

*                 štátny stavebný dohľad a štátny dozor

*                 zastávať funkciu manažéra BOZP,

*                 koncepčný pracovník normotvornej činnosti,

*                 koncepčný pracovník výstavby a regionálneho rozvoja,

*                 expertízna činnosť,

*                pedagóg na stredných a vysokých odborných školách,

*                 environmentálny inžinier pre stavebnú činnosť,

*                 podnikateľ v oblasti prípravy a realizácie stavieb, predaja a prenájmu mechanizmov a zariadení, výroby a  predaja stavebných materiálov  a dielcov,

*                 vedúci technológ výroby stavebných materiálov a dielcov,

*                vedúci a riadiaci pracovník v oblasti skúšobníctva, preukazovanie zhody stavebných výrobkov, akreditácii laboratórií a hodnotení kvality,

-                   po dosiahnutí tretieho stupňa profesiu vedeckého a pedagogického pracovníka vo výskumných, vývojových, vedeckých a vzdelávacích inštitúciách a podnikoch pri riešení problémov súvisiacich s teóriou technológie, manažérstva a ekonomiky stavieb a technológie stavebných materiálov a dielcov.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

ČVUT Praha,

VUT Brno,

Budapest University of Technology and Economics,

PolItechnika Krakówska, Faculty of Civil Engineering,

Technische Universität Graz, TUG, Fakulät für Bauingenieurwesen,

Technische Universität Wien,

Technische Universität Berlin,

Technische Universität München,

Queens University Canada, Faculty of Applied Science,

Bartlett University, Faculty of the Built Environment, UK,

The University of New South Wales, Sydney, Australia,

University Technology Malaysia.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-        Pozemné stavby (5.1.4) – Odbor je zameraný na architektonické koncepcie, na oblasť navrhovania a zhotovovania pozemných stavieb, navrhovanie nosných konštrukcií, obvodových plášťov, striech, výplní otvorov, tvorbu vnútornej klímy ...

-        Inžinierske konštrukcie a dopravné stavby (5.1.5) – Navrhovanie nosných konštrukcií inžinierskych, pozemných a vodných stavieb, navrhovanie a realizáciu inžinierskych stavieb.

-        Vodné stavby (5.1.6) - Riešenie inžinierskych problémov hydrotechniky a geotechniky (priehrady, vodné cesty, hrádze…), vodného hospodárstva krajiny (krajinná ekológia, revitalizácia tokov, závlahy…) a zdravotného inžinierstva (vodárenstvo, stokovanie, inžinierske siete…). Navrhovanie a realizácia nosných častí vodných stavieb - interakcia s podložím.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi odboru Stavebníctvo – 1. stupeň dokážu analyzovať problémy a možnosti v príprave a realizácii rôznych druhov stavieb, navrhovať jednoduché stavby a fragmenty zložitých stavieb, riadiť  a pripravovať výrobu stavebných materiálov a dielcov, analyzovať a viesť základnú ekonomickú agendu. Študenti si tiež osvojujú základné poznatky z oblasti riadenia ľudských zdrojov, podnikateľskej činnosti, práva, zásady tímovej práce a koordinácie špecialistov iných profesií. Vedení sú k tvorivému rozvíjaniu základných teoretických vedomostí, k principiálnemu chápaniu problematiky a k pružnému zvládnutiu organizačných a technologických úloh pri rešpektovaní zásad kvality, bezpečnosti práce, ochrany životného prostredia a spoľahlivosti stavieb. Osvojujú si zásady skúšobníctva a preukazovania zhody. Vedení sú k samostatnosti, a k prispôsobeniu sa meniacim sa podmienkam a najmä k chápaniu princípov a zásad správneho vecného a hospodárneho riešenia. Podporuje sa využívanie výpočtovej techniky pri navrhovaní, modelovaní a optimalizácií výpočtových postupov.



Teoretické vedomosti

Absolvent trojročného bakalárskeho štúdia získa základné teoretické vedomosti z exaktných a prírodných vied. Na túto bázu nadväzujú predmety technologického a konštrukčného charakteru. Vzdelávanie dopĺňajú predmety humanitných, ekonomických a právnych disciplín počas celého štúdia Pri výučbe sa kladie dôraz na principiálnosť, tvorivosť a samostatnosť. Absolvovanie prvého stupňa je prípravou na plynulý prechod do druhého stupňa - inžinierskeho štúdia. Pri ukončení 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania sa absolvent uplatní v mnohých profesiách v stavebníctve pri zhotovovaní všetkých druhov stavieb a navrhovaní konštrukcií jednoduchých stavieb.

Absolvent bakalárskeho štúdia získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie vzťahujúce sa k jeho odbornému profilu. Vie ich použiť takým spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislostí a dôsledkov alternatívnych rozhodnutí. Vie využiť teoretické poznatky a uplatniť primerané postupy a  nástroje pre všetky činnosti a profesie, na ktoré je pripravovaný

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent bakalárskeho štúdia získa schopnosť pracovať s výpočtovou technikou pri využívaní softvéru na prípravu, realizáciu a navrhovanie stavieb, vykonávať geodetické merania a kontroly, kontroly a skúšky kvality, analyzovať projektovú dokumentáciu, aplikovať ekonomicko-organizačné požiadavky, aplikovať legislatívne predpisy a technické normy, ovládať základné princípy technológie výroby stavebných materiálov a dielcov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent bakalárskeho štúdia dokáže riešiť základné technické problémy a ich riešenia, pracovať efektívne ako člen tímu, alebo asistent manažéra, porozumieť a vysvetliť kvantitatívne rozmery problému, organizovať si vlastné vzdelávanie, udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji.

V súvislosti so vstupom do EU dôležitou súčasťou je dopĺňanie znalostí svetového jazyka, schopností zohľadňovať aj sociálne, ekonomické a politické faktory. Tvorbu osobnosti absolventa doplňuje rozvíjanie telesnej zdatnosti.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na problémy stavebnej výroby. Jadro obsahuje:

1. ročník  bakalárskeho štúdia:

  • základy univerzitnej matematiky a deskriptívnej geometrie,
  • základy stavebnej fyziky a chémie,
  • stavebné  materiály,
  • základy geológie,
  • navrhovanie pozemných stavieb,
  • stavebné stroje a mechanizácia,
  • základy inžinierskej geodézie,
  • základy humanitných vied.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 36 ECTS kreditov študijného programu  1. roku štúdia.

2. ročník  bakalárskeho štúdia:

  • mechanika zemín a zakladanie stavieb,
  • statiku a dimenzovania prvkov a  nosných konštrukcií stavieb,
  • navrhovanie inžinierskych, dopravných a vodných stavieb,
  • technológiu stavebných procesov,
  • základy ekonómie a ekonomika stavebníctva,
  • ateliérová tvorba.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 36 ECTS kreditov študijného programu  2. roku štúdia.

3. ročník  bakalárskeho štúdia:

  • kompozitné materiály,
  • ceny, náklady a ekonomika podnikového hospodárstva,
  • príprava, riadenie a kontrola výrobného procesu,
  • ochrana životného prostredia pri výstavbe a BOZP,
  • výrobná prax,
  • semestrálny technologický projekt,
  • záverečná práca a štátna skúška Bc.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 36 ECTS kreditov študijného programu  3. roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru

-        Riadenie zdrojov

-        Spoločenské, morálne a právne aspekty profesie

-        Základy podnikania a manažmentu na stavebnom trhu.

Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Hĺbka rozpracovania však môže byť rôzna, nie však menej ako sa vymedzuje v jadre.

Indikátorom priznania spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul "bakalár" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni 3/5 celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru.

Štátna skúška (Bc.)

Obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom), rozsah práce študenta v kreditnom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska príspevku k profilu absolventa. Overenie spôsobilosti riešiť technologické zadania pri zohľadnení ekonomických kritérií. Čiastková skúška z oblasti poznania študijného odboru Stavebníctvo.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2

Štandardná dĺžka externého štúdia: 3

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia Stavebníctvo dokážu pripravovať a riadiť výstavbu zložitých pozemných, inžinierskych a vodných stavieb, pripravovať a riadiť výrobu stavebných materiálov a dielcov, riadiť stavebnú firmu, vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti. Dôraz sa kladie na to, aby absolvent získal hlboké znalosti v oblasti teórie technológie stavieb a stavebných materiálov, vedel riadiť tím pracovníkov v tejto oblasti, bol spôsobilý samostatne viesť aj veľké projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia. Aby absolvent bol schopný uplatňovať a rozvíjať získané teoretické vedomosti, analyzovať systémy, optimalizovať postupy a riešenia. Absolventi štúdia sú schopní chápať a riešiť problémy na regionálnej úrovni pri práci v rámci VUC. V súvislosti so vstupom do EU sa od stavebného inžiniera vyžaduje schopnosť komunikovať v rámci rôznych kultúr a riešiť problémy na medzinárodnej scéne, k čomu musí byť jazykovo vybavený. Ak absolvent ukončil prvostupňové štúdium v niektorom príbuznom študijnom odbore, študijný program inžinierskeho štúdia bude so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru Stavebníctvo (2. stupeň) nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov pri príprave a realizácii zložitých stavieb a ich súborov, resp. pri výrobe stavebných materiálov a dielcov.

Je schopný tvorivo a koncepčne pracovať vo výskume a vývoji, posúdiť navrhované projekty z ekonomického hľadiska. Tvorivo aplikuje získané poznatky v praxi, kriticky analyzuje a posudzuje navrhované riešenia. Vychádza z princípov a praktík odboru, pričom preukazuje efektívne rozhodovanie v súvislosti s výberom a použitím metód, softvéru a iných výpočtových prostriedkov. Vie zavádzať zložité technické riešenia, používať moderné metódy a prostriedky pri riešení problémov.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Stavebníctvo (2. stupeň) získa schopnosť analyzovať variantné možnosti technologických procesov z pohľadu ich tvorivej aplikácie v zmenených okrajových podmienkach navrhovania, modelovania a optimálneho výberu. Vie kvalifikovane riadiť procesy zmien technológie z pohľadu vývoja, vyznačuje sa schopnosťou kritického úsudku v celom spektre problémov súvisiacich s kvalitnou, hospodárnou, bezpečnou a ekologickou výrobou. Ovláda aspekty experimentálnej práce (optimálny návrh experimentu, metodika skúšok, hodnotenie výsledkov, atď.), vie sa aktívne podieľať na vývoji a inovácii stavebných materiálov. Vie pracovať na projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu a implementáciu rozsiahlych riešení súvisiacich s navrhovaním zhotovovaním a riadením stavieb,  pričom akcentuje jednotlivé aspekty kvality a ekonomiky. Počas štúdia získa skúsenosti pre prácu s relevantným softvérom, spôsobmi kontroly výsledkov a analýzou získaných údajov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Stavebníctvo (2. stupeň) dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec, ako člen a ako vedúci tímu, identifikovať mechanizmy pre kontinuálnu vlastnú profesionálnu kariéru a učenie sa, udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne, dodržiavať pri výkone povolania všeobecné zásady etiky a morálky.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

1. ročník  inžinierskeho štúdia:

  • Vyššia  a aplikovaná matematika,
  • špeciálne technológie,
  • metódy časového plánovania,
  • riadenie stavieb, investičných projektov a trh nehnuteľností,
  • odborný projekt,

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 30 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.

2. ročník  inžinierskeho štúdia:

  • skúšobníctvo,
  • teória modelovania,
  • finančný manažment,
  • manažérstvo kvality,
  • odborný projekt,

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 30 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

Diplomová práca ( DP ) - konkrétne riešenie zadania

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru

  • Marketing na stavebnom trhu a na trhu nehnuteľností

Znalosti uvedené v jadre znalostí musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah Študijného odboru. Aspoň 1/2 obsahu študijného programu musí obsahovať témy ( nosné a ďalšie) študijného odboru, v 100 % vyjadrení ECTS kreditov odboru.

Štátna skúška

Obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom). Overenie spôsobilosti riešiť inžinierske zadania – Dve štátne skúšky z oblasti poznania študijného odboru Stavebníctvo: jedna z odboru zamerania diplomovej práce a druhá voliteľná z iných garantujúcich zameraní účastných v študijnom programe.

Štandardná dĺžka denného štúdia: najmenej 3 najviac 4

Štandardná dĺžka externého štúdia: najmenej 4 najviac 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja študijného odboru Stavebníctvo s orientáciou na teóriu technológie stavieb.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru Stavebníctvo vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti technológie stavieb.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru Stavebníctvo (3. stupeň) si osvojuje zásady vedeckej práce, väzby na životný cyklus stavieb, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), environmentálne a ekonomické aspekty nových technológií a produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na  Teóriu  technológie stavieb.

Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: Matematická analýza, teória pravdepodobností a matematická štatistika,  matematicko-počítačová simulácia, vedecký experiment.  Vybrané state z fyziky, ekonomiky a konštrukcií, Environmentalistika, Teória technológie stavieb a rekonštrukcií, Patológia stavieb,  Spoľahlivosť stavieb.

Vedecká časť:

Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.

Zásady vedeckej práce, väzby na životný cyklus stavieb, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

História opisov

Späť