Synekológia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor ekologické a environmentálne vedy.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
environmentalistika a ekológiaAnglický názov študijného odboru:
SynecologyStupne - popis
Študijný odbor Synekológia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090 /2002 sekr. zo dňa 16. Decembra 2002 študovať v :
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou 2 roky štúdia.
Predpokladom je ukončenie prvostupňového štúdia v študijnom odbore synekológia, alebo v odbore všeobecná ekológia a ekológia jedincov, populácií.
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.)
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru Synekológia sú spôsobilí podľa dosiahnutého stupňa profesie:
- Kvalifikovaný operátor monitoringu - 1. stupeň
- Systémový ekológ - 2. stupeň a
- Vedecký pracovník - 3. stupeň
Kvalifikovaný operátor monitoringu - kvality základných zložiek ekosystémov, ich štruktúry, procesov, vrátane metód zberu a spracovania informácií, tvorbu a management atribútových, relačných, priestorových databáz, ovláda využívanie počítačovej grafiky, GIS (ďalej geografické informačné systémy) v plnom rozsahu, vrátane tvorby, grafických, sieťových výstupov.
Systémový ekológ -schopný identifikovať, klasifikovať na úrovni analýz, syntéz na úrovni spoločenstiev, ekosystémov, klasickými i modernými metódami (numerické, ordinačné, gradientové hodnotenie ), vrátane tvorby priestorovo-funkčného modelu ekosystémov na úrovni krajiny.
vedecký pracovník - v odbore synekológia, rieši metodológiu, paradigmu ekologických systémov v teoretickej polohe systémovej ekológie hierarchickej úrovne spoločenstiev, ekosystémov.
Absolvent sa uplatní v štátnej správe, orgánoch samosprávy, odborných inštitúciách environmentálneho managementu, (SAŽP, Ochrane prírody) všade tam, kde sa využívajú a spracovávajú ekologické podklady o území, vytvárajú alebo spracovávajú, využívajú atribútové, priestorové databázy, vrátane využitia technológie GIS v plnom rozsahu , sú potrební odborníci na terénny ekologický výskum základných zložiek ekosystémov, monitorovania ich vlastností, stavu, kvality, ekológovia ovládajúci systémový prístup k riešeniu ekologicky ladených úloh, problémov.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
- ekologické a environmentálne vedy v štruktúre odborov podľa § 50 odst.5 zahrňujú komplexne 3 hladiny biotickej organizácie, a to hladinu jedincov a populácií (odbor 4.3.4), hladinu synekologickú (spoločenstvá, ekosystémy, odbor 4.3.5) a krajinnú ekológiu (geoekológia ,odbor 4.1.36)
Potreba synekológie z hľadiska komplexity vedných odborov je evidentná.
- ekológia ako teoretická báza riešenia praktických otázok životného prostredia a managementu krajiny, krajinného plánovania znamenala v posledných rokoch explóziu krajinno-ekologických hodnotení, vrátane stability, únosnosti krajinno-ekologických systémov, zväčša geosystémovým (geografickým) prístupom. V súčasnej dobe rastie potreba hodnotenia spätnej väzby týchto modelov, racionálnosti týchto opatrení, s rastúcou potrebou identifikácie ekosystémov, za využitia atribútových, priestorových, relačných databáz pre:
- informačné systémy takmer všetkých rezortov s tendenciou budovania univerzálnych informačných systémov spoločnosti,
- kvalifikované získavanie informácií o štruktúre, procesoch a vlastnostiach ekosystémov,
- kvalifikované hodnotenie, syntéza a interpretácia ekosystémov systémovým prístupom s možnosťou modelovania prognóz na úrovni ekosystémov, tvoriacich kvalifikovaný podklad pre rozhodovacie procesy v krajinno-ekologickom a územnom plánovaní, s cieľom trvalo udržateľného vývoja, ochranu biodiverzity.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Synekológia je neoddeliteľnou súčasťou v zahraničí širšie chápaného odboru Ecology s.l (Synecology) alebo Ecosystem Ecology, Community Ecology, resp. Okologie s.l., resp. Biocenologie s.l., resp. Fytozenologie , Zoozenologie s.s.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- všeobecná ekológia a ekológia jedinca a populácií. Zahrňuje oblasť autekológie, demekológie, t.j. skúma ekologický vzťah na úrovni jedinca, populácie a skúmanie základných všeobecne platiacich teoretických princípov v ekológii.
- krajinná ekológia. Zahrňuje hierarchickú úroveň ekológie krajinných teritoriálnych jednotiek ekosystémovým (biologickým ) prístupom.
- synekológia: skúma štruktúru, vzťahy, väzby medzi organizmami a organizmami a prostredím na biotickej hierarchickej úrovni spoločenstiev, ekosystémov.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolvent vie:
- Determinovať na požadovanej úrovni taxóny v okruhu botaniky nižších, vyšších rastlín, základných skupín živočíchov so zameraním na bioindikáciu ekosystémov, ovláda mapovanie biotopov, indikačných skupín.
- Na základe vedomostí z oblastí ekológie, vhodne vybrať metódy výskumu (terénne, laboratórne, vyplývajúce z diaľkového prieskumu Zeme) na základe znalostí tohto výskumu hodnotiť štruktúru, procesy, javy, identifikovať časovo-priestorové zmeny a hodnotiť ich v monitoringu, vrátane biomonitoringu, kontaminácie ekosystémov.
- Dokáže spracovávať získané informácie do priestorových, relačných databáz, synteticky spracovať, systematicky dopĺňať a spracovávať informačný systém metodológiou GIS, počítačovou grafikou, so spracovaním výsledkov v mentálnej, digitálnej, vizuálnej a reálnej hladine.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
V priebehu štúdia získa požadované vedomosti z oblasti systematiky organizmov, základné poznatky z oblasti autekológie, demekológie, synekológie a podporných disciplín biológie, geografie a geomatiky.
Praktické schopnosti (1. stupeň)
Absolvent získa schopnosť:
- pochopenie, rozlíšenie štruktúr, javov, procesov v teréne v oblasti geológie, pedológie, hydrológie, limnológie, botaniky, zoológie. Schopnosť mapovať uvedené informácie a spracovávať metodológiou GIS vrátane základov programovania,
- zisťovania informácií o kvalite vody, pôdy, ovzdušia, ich kontaminácie v terénne a ich spracovanie požadovanou laboratórnou technikou,
- vládať základné i zložité programy- software, vrátane tvorby databáz, GIS,
- používať obojstranne INTERNET, pracovať s rôznymi informačnými médiami, využívať a spracovávať elektronické informácie,
- zabezpečovať samostatne monitoring ekosystémov podľa požadovanej metodológie v plnom rozsahu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti (1. stupeň)
Absolvent dokáže:
- sledovať odbornú problematiku, spracovávať informácie formou rešerše, tvorbou územnej i vecnej databázy, odbornej kartotéky,
- udržiavať kontakt s posledným vývojom vo vednej disciplíne, minimálne v 1 svetovom jazyku,
- dokáže prezentovať, publikovať výsledky práce vo vedeckom odbornom periodiku.
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
Nosné témy, jadro znalostí študijného odboru sú viazané predovšetkým na:
Okruhy prípravné, vytvárajúce jednotný teoretický základ vedomostí o zložkách ekosystémov:
- Základy chémie (ekochémie), matematiky, štatistiky, fyziky (ekofyziky)
- Geológie a petrografie, klimatológie, pedológie, hydrológie a limnológie, geomorfológie, kartografie
Okruhy vyplývajúcej z nižšej dimenzie, požadované z aspektu systémového chápania odboru:
- všeobecná biológia, všeobecná botanika, všeobecná zoológia, mikrobiológia, genetika, zoológia systematická, botanika systematická
Okruhy jadrové pre 1. Stupeň:
- biogeografia, autekológia, demekológia, etológia, dynamika ekosystémov, kontaminácia ekosystémov, toxikológia, monitoring (zložiek ekosystému, antropickej činnosti)
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1.stupeň)
- Základy výpočtovej techniky, metódy ekologického výskumu, základy laboratórnej a mikroskopickej techniky, tvorba a management informačných systémov ,GIS.
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce v rozsahu úmernom významu a v relácii s profilom absolventa,
- overenie spôsobilosti vyjadrovacích prostriedkov (GIS, laboratórna, mikroskopická technika),
- kolokviálna záverečná skúška z oblasti poznania študijného odboru synekológia.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia sú schopní:
Na úrovni analýz :
- zloženie a štruktúru rastlinných, živočíšnych spoločenstiev, ekosystémov ,
- zisťovať a hodnotiť toky energie, hmoty, informácií, vrátane živín, kontaminantov (fungovanie spoločenstiev, ekosystémov),
- porozumieť i zložitým interakciám populácií v spoločenstvách, ich reláciu s prostredím priestorovú dynamiku.
Na úrovni syntéz:
- identifikovať v teréne i na základe iných informačných zdrojov, vrátane DPZ (diaľkového prieskumu Zeme) štruktúru, procesy, väzby na úrovni spoločenstiev, ekosystémov, vrátane tvorbu teoretických i priestorových modelov,
- vytvárať podklady potrebné pre krajinné, krajinno-ekologické, hodnotenie území, krajinno-ekologické plány a úrovni spoločenstiev, ekosystémov pre krajinno-ekologické hodnotenie z ekosystémového aspektu,
- pochopiť podstatu prírodných i antropogénne zmenených spoločenstiev, ekosystémov a ich priestorovo- funkčný model,
- monitorovať krajinno-ekologické zmeny v teréne na úrovni spoločenstiev, ekosystémov podľa paradigmy vedného odboru.
Absolvent je schopný formulovať hypotézy, overovať hypotézy a analýzy, syntézy zistených údajov. Uplatňuje vhodné metódy systémovej analýzy, geomatiky, bio i celkový monitoring.
Predpokladom štúdia je úspešné absolvovanie 1. stupňa štúdia v odbore synekológia, resp. všeobecná ekológia a ekológia jedinca, populácií. Študijný program má dĺžku trvania 2 roky.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent odboru synekológia je schopný:
- systémovej analýzy na úrovni spoločenstiev, ekosystémov,
- identifikácie štruktúry, procesov, interaktívnych väzieb populácií, organizmov a prostredia na tejto úrovni v teréne, metodológiou GIS, DPZ,
- hodnotiť vlastnosti spoločenstiev, ekosystémov,
- tvorby metodológie, modifikácie výskumných metód v oblasti odboru,
- kreatívne riešiť problematiku v rámci odboru ,
- je schopný prezentovať výsledky a získavať vedecké informácie minimálne v jednom svetovom jazyku,
- je spôsobilý pokračovať v 3. stupni štúdia v odbore synekológia.
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru synekológia (2.stupeň) získa schopnosť:
- pracovať na teoretických, aplikačných projektoch v rámci odboru,
- tvorivo využívať GIS, INTERNET,
- je schopný riadiť a realizovať monitoring ekosystémov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru synekológia (2.stupeň) dokáže:
- pracovať individuálne, i ako člen tvorivého týmu,
- udržiava kontakt s vývojom svojho odboru.
Vymedzené témy, jadro znalostí študijného odboru (2. Stupeň):
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
- biocenológia (fytocenológia, zoocenológia),
- produkčná ekológia,
- systémová ekológia,
- systémový monitoring,
- ekológia vodných ekosystémov,
- ekológia terestrických ekosystémov,
- ekológia urbánnych ekosystémov,
- biodiverzita a TUR,
- ochrana prírody (sozológia),
- modelovanie systémov,
- management informačných systémov v ekológii.
Znalosti, uvedené v jadre znalosti musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program teda musí pokrývať celý obsah študijného odboru. Aspoň ½ obsahu študijného programu musí obsahovať témy študijného odboru, v 100% vyjadrení ECTS kreditov odboru.
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce,
- overenie spôsobilosti riešiť problémy metodológie GIS, vrátane tvorby algoritmov,
- programov v rámci odboru,
- spôsobilosť v práci s laboratórnymi prístrojmi, mikroskopickou technikou,
- kolokviálna štátna skúška zo spôsobilosti v oblasti študijného odboru synekológia.
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent
- ovláda a používa vedecké metódy výskumu v oblasti synekológie, tvorbu nových metód pri identifikácii a v systémovom hodnotení spoločenstiev, ekosystémov,
- vie aplikovať uvedené poznatky v praxi, najmä v krajinno-ekologickom a územnom plánovaní, ochrane prírody, v tvorbe rezortných databáz, informačných systémov, hodnotení rizika obyvateľstva, environmentálneho zdravia,
- dokáže spolupracovať na tvorbe vedeckej školy pracoviska v odbore synekológia,
- vedecky báda a prináša originálne spôsoby riešenia v odbore.
Doplňujúce vedomosti:
- dokáže sa podieľať a vytvárať nové možnosti odborného- vedeckého rastu v oblastí výchovy na výskumných, vysokoškolských pracoviskách,
- dokáže sa podieľať na výskume, resp. edukácii na vysokých školách u nás i v zahraničí,
- dokáže spracovávať a realizovať vedecko-výskumné projekty u nás i v zahraničí.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného programu sú viazané na odbor ekológia.
V jadre uvádzame len rámcové témy
Študijná časť:
- základy vedeckej a výskumnej práce,
- teória a aplikácia systémovej teórie v oblasti ekológie,
- ekológia (vo všetkých hierarchických hladinách),
- modelovanie a prognózy,
- jazyková spôsobilosť.
Vedecká časť:
- schopnosť samostatnej vedeckej práce v oblasti odboru,
- schopnosť vedeckej publikácie, prezentácie výsledkov vedecko-výskumnej práce,
- aplikácia výsledkov vedecko-výskumnej činnosti v praxi.
Indikátory študijného odboru
(1) Študijné programy 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia odlišovať najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t. j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
(2) Študijné programy 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť navzájom v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t. j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
(3) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR ( priznáva práva konať dizertačnú skúšku, záverečné skúšky vo vorme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecký titul „Philosophie doctor - PhD“).