Molekulárna cytológia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor biológia.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o živej prírodeAnglický názov študijného odboru:
Molecular CytologyStupne - popis
Študijný odbor MOLEKULÁRNA CYTOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002 - sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru MOLEKULÁRNA CYTOLÓGIA sú schopní vykonávať profesiu
- Cytology Principle Expert, Philosophiae doctor - PhD. - 3. stupeň.
Cytology Principle Expert, Philosophiae doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy experimentálnej cytológie, ktoré tvorivo realizuje na rozličných modelových objektoch v podmienkach in vitro, in vivo a in situ. Pozornosť sústreďuje na získanie najnovších teoretických poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania v cytológii.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Molekulárna cytológia je experimentálny rýchle sa rozvíjajúci dynamický vedný odbor, ktorého vedecké výstupy vytvárajú teoretické základy pre moderné biotechnológie, včítane bunkového inžinierstva. Vysoko efektívne sú výstupy získané pri rozmnožovaní rastlín in vitro. Vegetatívne množenie rastlín explantátovými kultúrami predstavuje súbor progresívnych metód a techník, ktoré majú bezprostrednú väzbu na praktické využitie v poľnohospodárstve, lesníctve, farmaceutickom priemysle a ochrane genofondu. Získané poznatky o patologických zmenách buniek sú významným predpokladom pre pochopenie mechanizmu rozvoja chorôb organizmov, sú využiteľné v medicínskej diagnostickej praxi.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Podobné študijné odbory sa nachádzajú na väčšine univerzít prírodovedného zamerania v Európe, USA aj v iných štátoch ako napr. Univerzita v Štokholme, Univerzita v Thessalonikach, Univerzita v Utrechte, Univerzita Viedeň, Masarykova univerzita Brno, Karlova univerzita Praha, jednak ako samostatný odbor, alebo špecializácia, ktorá je súčasťou štúdia biológie.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Biotechnológie
- Genetika rastlín
- Všeobecná biológia a ďalšie
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v cytológii so zameraním na cytológiu rastlín a živočíchov, cytofyziológiu rastlinnej a živočíšnej bunky, ultraštruktúrnu anatómiu rastlín a živočíchov a molekulárnu biológiu a je schopný ich uplatňovať vo svojej činnosti: navrhovať a formulovať vedecké projekty, organizovať a viesť kolektív, orientovaný na ich riešenie, formulovať aplikačné a inovačné projekty z oblasti cytológie a riešiť ich v súlade s potrebami praxe.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru molekulárna cytológia (3. stupeň)
- vedecky báda, formuluje problémy v oblasti cytológie, cytofyziológie rastlinnej a živočíšnej bunky, ultraštruktúrnej anatómie rastlín a živočíchov, embryológie a iných príbuzných disciplín a prináša vlastné riešenia.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru molekulárna cytológia (3. stupeň) si osvojí
- zásady vedeckej práce, formulovanie vedeckého problému (vedecké zadanie) právne, etické a spoločenské aspekty vlastnej vedeckej práce, prezentácia a praktická aplikácia vlastných výsledkov, rozvoj vedného a študijného odboru molekulárna cytológia aj v celosvetovom kontexte.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Študijná časť:
Študijná časť: jadro obsahuje rámcové témy zamerané na získavanie najnovších vedeckých poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania a ktoré sú predpokladom pre úspešné zvládnutie dizertačnej skúšky z týchto predmetov: povinné - cytológia, ultraštrukturálna anatómia rastlín a živočíchov, cytofyziológia rastlinnej a živočíšnej bunky. Výberové - biochémia, molekulárna biológia, cytopatológia, bunkové membrány a ich signalizačné funkcie, bunkové membrány a transport látok v rastlinách.
Vedecká časť:
Vedecká časť: je zameraná na samostatné a tvorivé riešenie vedeckých problémov z oblasti moderného výskumu cytológie, ktorej vyústením je obhajoba dizertačnej práce. Táto musí spĺňať náročné kritériá, ako napr. schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky. Doktorand musí preukázať schopnosť publikovať svoje výsledky v karentovanom časopise a prezentovať vo forme prednášky alebo posteru na vedeckom podujatí.
Poznámka: Vedomosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 ECTS v študijnej časti a 2/3 ECTS vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať , rozvíjať a uplatňovať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)