Regionálna geografia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o Zemi a vesmíreAnglický názov študijného odboru:
Regional geographyStupne - popis
Študijný odbor REGIONÁLNA GEOGRAFIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru REGIONÁLNA GEOGRAFIA sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Regionálny geograf Philosophiae doctor-PhD (vedec).
Regionálny geograf Philosophiae doctor-PhD. - ovláda a rozvíja metódy vedeckého (teoretického a empirického) bádania regiónov: metodológiu regionálnej analýzy, teóriu regiónov ako konštitučného prvku spoločnosti, teóriu a metodológiu regionálneho rozvoja, modelovanie regionálnych systémov, teóriu globalizácie a jej regionálne dôsledky.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Regionálna geografia je syntetický geografický odbor, zaoberajúci sa komplexným štúdiom regionálnych systémov rôznej hierarchickej úrovne doma i v zahraničí. Rieši problémy vzťahu spoločnosti a prírody v priestorovom aspekte ako aj problémy priestorovej organizácie spoločnosti na regionálnej úrovni s aplikačným vyústením v oblasti regionálneho rozvoja. Jej význam v súčasnosti narastá práve v súvislosti s riešením problémov regionálnej dimenzie rozvoja spoločnosti vrátane regionálnych disparít v rámci štátu a v súvislosti so začleňovaním Slovenska do európskych a svetových štruktúr.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Rakúsko - Universität Wien, Wirtschaftsuniversität Wien, Technische Universität Wien, Poľsko - Uniwersytet Warszawski, Nemecko - Humboldtuniversität Berlin, Maximilianuniversität München, Martin Luther Universität Halle-Wittenberg, Česká republika - Karlova univerzita, Francúzsko - Université de Paris (Sorbonne)
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Geografia - širšie orientované štúdium svyváženým zastúpením geografických poznatkov
- Humánna geografia - orientuje sa na sociálnoekonomické javy geografickej sféry
- Fyzická geografia - orientuje sa na prírodné a ekologické javy geografickej sféry
- Verejná správa a regionálny rozvoj- orientuje sa na regionálny rozvoj zpozície verejnej správy
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda a rozvíja metódy vedeckého bádania (teoretického a empirického) regiónov: metodológiu regionálnej analýzy, teóriu regiónov a regionalizácie, teóriu a metodológiu regionálneho rozvoja, modelovanie regionálnych systémov, teóriu globalizmu a regionálizmu.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru regionálna geografia
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti regionálnej geografie
- ovláda filozofiu regionálneho usporiadania ľudskej spoločnosti
- generovanie koncepcií regionálneho rozvoja a regionálnej politiky
- matematické modelovanie regiónov
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru regionálna geografia si osvojí
- zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, právne, etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
- prezentáciu výsledkov vedeckej činnosti na konferenciách doma i v zahraničí,
- publikovanie vedeckých článkov a monografií,
- aktívne rozvíjanie študijného odboru,
- schopnosť riešiť úlohy pre prax a viesť riešiteľské kolektívy.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):
- Regióny ako systémy,
- Koncepty regionálneho rozvoja,
- Medziregionálne interakcie,
- Regionálne problémy trvalo udržateľného rozvoja,
- Komparatívna analýza slovenských regiónov,
- Komparatívna analýza zahraničných krajín a regiónov,
- Regióny a globalizácia,
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, zameraný na špecializáciu študenta: teória regionálnych systémov a geosystémov, teória a metodológia regionálnej geografie, teória a metodológia regionálneho rozvoja, teória regionalizmu a globalizmu, terénny regionálnogeografický výskum, zber a spracovávanie empirických dát, štatistické spracovanie a tvorba grafov, využívanie a tvorba databáz, informačné systémy, počítačová kartografická tvorba, počítačové modelovanie, hodnotenie potenciálov, limitov, rizík,
Vedecká časť:
- zvládnutie zásad vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
- výskum aktuálneho vedeckého problému zodboru,
- zapojenie sa do riešenia vedeckých projektov na pracovisku,
- získanie vlastného „mládežníckeho" grantu,
- prezentácia výsledkov vedeckej práce doma i v zahraničí,
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)