Regionálna geografia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

vedy o Zemi a vesmíre

Anglický názov študijného odboru:

Regional geography

Stupne - popis

Študijný odbor REGIONÁLNA GEOGRAFIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru REGIONÁLNA GEOGRAFIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

  • Regionálny geograf Philosophiae doctor-PhD (vedec).

Regionálny geograf Philosophiae doctor-PhD. - ovláda a rozvíja metódy vedeckého (teoretického a empirického) bádania regiónov: metodológiu regionálnej analýzy, teóriu regiónov ako konštitučného prvku spoločnosti, teóriu a metodológiu regionálneho rozvoja, modelovanie regionálnych systémov, teóriu  globalizácie a jej regionálne dôsledky.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Regionálna geografia je syntetický geografický odbor, zaoberajúci sa komplexným štúdiom regionálnych systémov rôznej hierarchickej úrovne doma i v zahraničí. Rieši problémy vzťahu spoločnosti a  prírody v priestorovom aspekte ako aj problémy priestorovej organizácie spoločnosti na regionálnej úrovni s aplikačným vyústením v oblasti regionálneho rozvoja. Jej význam v súčasnosti narastá práve v súvislosti s riešením problémov regionálnej dimenzie rozvoja spoločnosti vrátane  regionálnych disparít v rámci štátu a v súvislosti so začleňovaním Slovenska do európskych a svetových štruktúr.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Rakúsko - Universität Wien, Wirtschaftsuniversität Wien, Technische Universität Wien, Poľsko - Uniwersytet Warszawski, Nemecko - Humboldtuniversität Berlin, Maximilianuniversität München, Martin Luther Universität Halle-Wittenberg, Česká republika - Karlova univerzita, Francúzsko - Université de Paris (Sorbonne)

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Geografia - širšie orientované štúdium svyváženým zastúpením geografických poznatkov
  • Humánna geografia - orientuje sa na sociálnoekonomické javy geografickej sféry
  • Fyzická geografia - orientuje sa na prírodné a ekologické javy geografickej sféry
  • Verejná správa a regionálny rozvoj- orientuje sa na regionálny rozvoj zpozície verejnej správy

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent  ovláda a rozvíja metódy vedeckého bádania (teoretického a empirického)  regiónov: metodológiu regionálnej analýzy, teóriu regiónov  a regionalizácie, teóriu a metodológiu regionálneho rozvoja, modelovanie regionálnych systémov, teóriu  globalizmu a regionálizmu.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru regionálna geografia

  • vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti regionálnej geografie
  • ovláda filozofiu regionálneho usporiadania ľudskej spoločnosti
  • generovanie koncepcií regionálneho rozvoja a regionálnej politiky
  • matematické modelovanie regiónov

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru regionálna geografia si osvojí

  • zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, právne, etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
  • prezentáciu výsledkov vedeckej činnosti na konferenciách doma i v zahraničí,
  • publikovanie vedeckých článkov a monografií,
  • aktívne rozvíjanie študijného odboru,
  • schopnosť riešiť úlohy pre prax a viesť riešiteľské kolektívy.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

-        Regióny ako systémy,

-        Koncepty regionálneho rozvoja,

-        Medziregionálne interakcie,

-        Regionálne problémy trvalo udržateľného rozvoja,

-        Komparatívna analýza slovenských regiónov,

-        Komparatívna analýza zahraničných krajín a regiónov,

-        Regióny a globalizácia,

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, zameraný na špecializáciu študenta: teória regionálnych systémov a geosystémov, teória a metodológia regionálnej geografie,  teória a metodológia regionálneho rozvoja,  teória regionalizmu a globalizmu, terénny regionálnogeografický výskum, zber a spracovávanie empirických dát, štatistické spracovanie a tvorba grafov, využívanie a tvorba databáz, informačné systémy, počítačová kartografická tvorba, počítačové modelovanie, hodnotenie potenciálov, limitov, rizík,

Vedecká časť:

  • zvládnutie zásad vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
  • výskum aktuálneho vedeckého problému zodboru,
  • zapojenie sa do riešenia vedeckých projektov na pracovisku,
  • získanie vlastného „mládežníckeho" grantu,
  • prezentácia výsledkov vedeckej práce doma i v zahraničí,

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
  • Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť