Fyzická geografia a geoekológia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

vedy o Zemi a vesmíre

Anglický názov študijného odboru:

Physical Geography and Geoecology

Stupne - popis

Študijný odbor FYZICKÁ GEOGRAFIA A GEOEKOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru FYZICKÁ GEOGRAFIA A GEOEKOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

  • Fyzický geograf a geoekológ - vedecký pracovník - 3. stupeň..

Fyzický geograf a geoekológ - vedecký pracovník po osvojení si najnovších poznatkov teórie a metodológie z oblasti fyzickej geografie a geoekológie ovláda metódy výskumu prírodnej krajiny na takej úrovni, že je schopný vybrané z nich ďalej rozvíjať a prinášať metodologické a teoretické inovácie. Je pritom schopný pracovať vo viacerých prostrediach geografických informačných systémov, ovláda celú škálu metód zberu priestorových informácií (terénny výskum, spracovanie archívnych údajov, diaľkový prieskum Zeme, využitie globálneho polohovacieho systému...) ako i ich spracovanie vo forme modelovania vývoja a fungovania prírodných geosystémov.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Fyzická geografia a jej komplexné vyústenie – geoekológia – predstavujú súčasť geovedne a environmentálne orientovaných vied, ktorých význam narastá s rastom antropického tlaku na prírodné geosystémy a potrebou pozitívne sa vyrovnávať so spôsobenými environmentálnymi zmenami. Vyznačuje sa špecifickým geosystémovým prístupom k prírodnej krajine (vyváženým sledovaním všetkých prvkov a väzieb v prírodnej časti krajiny). Fyzickí geografi a geoekológovia nachádzajú široké uplatnenie všade tam, kde sa narába s komplexom informácií o prírodnej krajine, teda v oblasti krajinného plánovania a regionálneho rozvoja, v štátnej a verejnej správe, v súkromnom sektore (firmy, zaoberajúce sa tvorbou environmentálnych štúdií) ako i v oblasti základného analytického i syntetického výskumu krajiny (geomorfologický a kvartérne geologický, pedologický a pedogeografický, hydrologický a klimatologický, biogeografický a krajinnoekologický výskum).

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Napr. Česká republika - Univerzita Karlova, Ostravská univerzita, Poľsko - Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagiellonski - Kraków, Uniwersytet Mikolaja Kopernika - Toruň, Nemecko - University of Bamberg, University of Freiburg, University of Leipzig, Veľká Británia - University of Oxford, University of Keele, School of Earth Sciences & Geography, Rusko - Moscow State University, USA - California State University at Fullerton, Maďarsko - József Attila University - Budapešť

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Geografia - reprezentuje širšie orientované štúdium svyváženým zastúpením poznatkov osocioekonomickej afyzickogeografickej sfére
  • Regionálna geografia - je priestorovou syntézou fyzickej a humánnej geografie
  • Ekológia - preferuje ekosystémový biocentrický prístup k výskumu prírodnej krajiny
  • Environmentalistika - preferuje antropocentrický prístup k výskumu krajiny

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu prírodnej krajiny založeného na integrálnom prístupe ku geosystémom a ekosystémom. Je schopný samostatne tvorivo pracovať a  rozvíjať teóriu a metodológiu vybranej fyzickogeografickej disciplíny.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru fyzická geografia a geoekológia

  • ovláda najnovšie teoretické, metodologické aregionálne poznatky z vybranej fyzickogeografickej disciplíny aspracovávaného regiónu ato na úrovni súčasného svetového poznania,
  • vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti výskumu prírodnej krajiny.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru fyzická geografia a geoekológia si osvojí

  • pasívnu i aktívnu vedeckú komunikáciu v anglickom jazyku,
  • široký rozsah prác v počítačovom prostredí,
  • prezentáciu výsledkov vedeckej činnosti na konferenciách,
  • publikácie vedeckých článkov a prípravu vedeckej monografie,
  • vedenie študentov nižších stupňov v rámci cvičení,
  • schopnosť riešiť projekty pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy sa viažu na aktuálny pokrok v rozvoji teoretických, metodologických, regionálnych a praktických poznatkov  fyzickej geografie a geoekológie a to (s výnimkou regionálnych poznatkov) na svetovej úrovni.

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

Študijná časť:

Teoretické základy a  metodologický aparát  zameraný najmä na špecializáciu študenta: Geoekologický, geomorfologický, pedogeografický, litogeografický, hydrogeografický, klimageografický a biogeografický regionálny výskum a mapovanie, morfometrická analýza, viacrozmerné (geo)štatistické metódy, teória geosystémov, moderné geochronologické metódy, počítačové modelovanie a kartografická tvorba, hodnotenie prírodných hazardov, rizík, potenciálov, ekologickej stability a únosnosti, cirtlivosti a zraniteľnosti územia socio-ekonomickými aktivitami, zrážkovo-odtokové modely, stacionárny a polostacionárny výskum, a pod.

Vedecká časť:

  • Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.
  • Publikačná činnosť vo vedeckých časopisoch a recenzovaných zborníkoch, aktívna účasť na konferenciách.
  • Zapojenie sa do riešenia vedeckých projektov na pracovisku.
  • Zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Štátna skúška (3. stupeň)

  • Obhajoba písomnej práce kdizertačnej skúške atéz dizertačnej práce
  • Všeobecná fyzická geografia a geoekológia
  • Vybraná disciplína fyzickej geografie (Geomorfológia alitogeografia, Hydrogeografia aklimageografia, Pedogeografia abiogeografia, Geoekológia aplánovanie krajiny)
  • Voliteľný predmet podľa zamerania dizertačnej práce z oblasti teórie ametodológie: fyzickej geografie, geoekológie, tematickej kartografie, GIS aDPZ, či príbuzných geovedných disciplín: geológie, meteorológie aklimatológie, hydrológie, pedológie, geobotaniky ageozoológie, ekológie.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
  • Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť